Rządowy program "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027".
M.P.2024.504
Akt obowiązującyUCHWAŁA Nr 63
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 czerwca 2024 r.
w sprawie rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK
Rządowy program "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
Rządowy program "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
SPIS TREŚCI
WSTĘP
WSTĘP
II. Cel Programu
III. Adresaci Programu
IV. Finansowanie Programu i zasady przyznania dofinansowania wynagrodzeń ...
V. Warunki dofinansowania w ramach Programu
VI. Zasady i tryb przyznawania dofinansowania
VII. Wykonawcy i beneficjenci Programu oraz ich działania
WSTĘP
WSTĘP
Z uwagi na konieczność zagwarantowania adekwatności wynagrodzeń do wagi zadań realizowanych przez pracowników wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zatrudnionych przez jednostki organizacyjne gmin, powiatów, województw oraz przez podmioty niepubliczne, realizujące zadania na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego, ogłasza się program "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027".
I.
Podstawa prawna programu
Podstawa prawna programu
II.
Cel Programu
Cel Programu
Dofinansowanie jest realizowane w formie dodatku.
III.
Adresaci Programu
Adresaci Programu
3 województw oraz do pracowników zatrudnionych przez podmioty niepubliczne, które zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej realizują ww. zadania na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego, tj. do:
- asystentów rodziny,
- koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej,
- pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- osób zatrudnionych do pomocy w rodzinach zastępczych zawodowych,
- osób zatrudnionych do pomocy w rodzinnych domach dziecka,
- pracowników regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych,
- pracowników interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
- pracowników placówek wsparcia dziennego,
- pracowników ośrodków adopcyjnych.
Pracownikiem jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zgodnie z Programem jest osoba zatrudniona na umowę o pracę, która bezpośrednio realizuje działania określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej lub która wykonuje działania o charakterze obsługowym, administracyjnym, służące zapewnieniu odpowiednich warunków do realizacji działań określonych w tej ustawie przez wskazane wyżej placówki i ośrodki.
IV.
Finansowanie Programu i zasady przyznania dofinansowania wynagrodzeń
Finansowanie Programu i zasady przyznania dofinansowania wynagrodzeń
1. Łączna kwota środków przeznaczona na realizację Programu w całym okresie jego realizacji wynosi 1 161 300 000 zł, z tego w roku 2024 - 165 900 000 zł, w roku 2025 - 331 800 000 zł, w roku 2026 - 331 800 000 zł, w roku 2027 - 331 800 000 zł.
2. Dofinansowanie wynagrodzeń oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń w zakresie dofinansowania zadań własnych będzie udzielane zgodnie z art. 187b ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
3. W zakresie finansowania zadań zleconych przez organy jednostek samorządu terytorialnego będzie miał zastosowanie art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
4. Udzielenie dotacji nastąpi na podstawie zapotrzebowania gminy/powiatu/województwa składanego do właściwego wojewody na każdy rok realizacji Programu.
5. Środki z Programu przeznacza się w całości na zwiększenie wynagrodzeń pracowników oraz pokrycie kosztów składek od tych wynagrodzeń.
6. Dodatek motywacyjny będzie wypłacany pracownikom jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. W kolejnych latach realizacji Programu dodatek będzie wypłacany za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
V.
Warunki dofinansowania w ramach Programu
Warunki dofinansowania w ramach Programu
2. Dofinansowanie do wynagrodzenia otrzymują osoby zatrudnione na umowę o pracę, o których mowa w części III Programu.
3. Dofinansowanie otrzymane w ramach Programu nie stanowi podstawy naliczania świadczeń, odszkodowań i innych wypłat wynikających z odrębnych przepisów, w tym dodatkowego wynagrodzenia rocznego i nagród rocznych.
4. W przypadku zatrudnienia w mniejszym lub większym wymiarze czasu pracy dofinansowanie przysługuje w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy.
5. Dofinansowanie do wynagrodzenia przysługuje za okres zatrudnienia, za który przysługuje wynagrodzenie (z wyjątkiem okresów czasowej niezdolności do pracy).
6. Dofinansowanie do wynagrodzenia wypłaca się w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia, o którym mowa w ust. 5.
7. Przyznane środki nie mogą pomniejszać dotychczas pobieranego wynagrodzenia, ani zastąpić innych przyznanych dodatków przez pracodawcę.
8. Dofinansowanie otrzymane w ramach Programu nie stanowi podstawy naliczania świadczeń, odszkodowań i innych wypłat wynikających z odrębnych przepisów, w tym dodatkowego wynagrodzenia rocznego i nagród rocznych.
9. Dofinansowanie może stanowić 100% kosztów zwiększenia wynagrodzenia pracownika wraz z kosztami składek.
VI.
Zasady i tryb przyznawania dofinansowania
Zasady i tryb przyznawania dofinansowania
2. Wojewoda przekaże do ministra właściwego do spraw rodziny zbiorcze zapotrzebowanie na realizację Programu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do Programu.
3. Jednostka samorządu terytorialnego składa właściwemu wojewodzie oświadczenie o przyjęciu dofinansowania.
4. Wojewoda przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rodziny zbiorczą informację o środkach w ujęciu klasyfikacji budżetowej.
5. Wojewoda przekazuje jednostce samorządu terytorialnego środki na realizację Programu, a po zakończeniu Programu rozlicza jednostkę samorządu terytorialnego z przekazanych środków.
6. W przypadku rezygnacji z udziału w Programie jednostka samorządu terytorialnego będąca beneficjentem Programu jest obowiązana do złożenia niezwłocznie do właściwego wojewody rezygnacji.
7. Na rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia dofinansowania nie przysługuje odwołanie.
8. Z realizacji Programu jednostka samorządu terytorialnego składa właściwemu wojewodzie informację końcową z realizacji Programu zgodnie z terminami wskazanymi w części VII Programu, według wzoru ustalonego przez wojewodę.
9. Wojewoda składa ministrowi właściwemu do spraw rodziny zbiorczą informację końcową z realizacji Programu zgodnie z terminami wskazanymi w części VII Programu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Programu.
VII.
Wykonawcy i beneficjenci Programu oraz ich działania
Wykonawcy i beneficjenci Programu oraz ich działania
VII.
1. Szczebel centralny - minister właściwy do spraw rodziny:
1. Szczebel centralny - minister właściwy do spraw rodziny:
2) wskazanie wojewodzie kwoty, w ramach dokonanego podziału środków na każdy rok realizacji Programu, o którą może wnioskować w ramach Programu 1 ;
3) złożenie wniosku na każdy rok realizacji Programu do ministra właściwego do spraw budżetu państwa w zakresie podziału środków, o których mowa w pkt 2, w podziale na poszczególne województwa z przeznaczeniem
na realizację Programu w danym roku;
4) sporządzenie przez ministra właściwego do spraw rodziny informacji z realizacji Programu w terminie:
a) do dnia 31 marca 2025 r. - sprawozdanie za 2024 r.,
b) do dnia 31 marca 2026 r. - sprawozdanie za 2025 r.,
c) do dnia 31 marca 2027 r. - sprawozdanie za 2026 r.,
d) do dnia 31 marca 2028 r. - sprawozdanie za 2027 r.
VII.
2. Szczebel wojewódzki - wojewoda:
2. Szczebel wojewódzki - wojewoda:
2) ocena złożonego przez jednostki samorządu terytorialnego zapotrzebowania na środki finansowe na dany rok realizacji Programu;
3) składanie do ministra właściwego do spraw rodziny zapotrzebowania na środki finansowe na każdy rok realizacji Programu;
4) złożenie wniosku do ministra właściwego do spraw budżetu państwa o przyznanie środków z budżetu państwa z przeznaczeniem na realizację Programu w danym roku w kwocie wskazanej przez ministra właściwego do spraw rodziny;
5) przekazanie do ministra właściwego do spraw rodziny informacji końcowej z realizacji Programu na terenie danego województwa w terminie:
a) do dnia 14 lutego 2025 r. - sprawozdanie za 2024 r.,
b) do dnia 14 lutego 2026 r. - sprawozdanie za 2025 r.,
c) do dnia 14 lutego 2027 r. - sprawozdanie za 2026 r.,
d) do dnia 14 lutego 2028 r. - sprawozdanie za 2027 r.;
6) kontrola i nadzór nad realizacją Programu przez jednostki samorządu terytorialnego.
VII.
3. Szczebel lokalny - właściwa jednostka samorządu terytorialnego:
3. Szczebel lokalny - właściwa jednostka samorządu terytorialnego:
2) realizacja zadań zgodnie z Programem;
3) przekazanie właściwemu miejscowo wojewodzie informacji końcowej z realizacji Programu w terminie:
a) do dnia 31 stycznia 2025 r. - sprawozdanie za 2024 r.,
b) do dnia 31 stycznia 2026 r. - sprawozdanie za 2025 r.,
c) do dnia 31 stycznia 2027 r. - sprawozdanie za 2026 r.,
d) do dnia 31 stycznia 2028 r. - sprawozdanie za 2027 r.
Jednostki samorządu terytorialnego w swoich zapotrzebowaniach i informacjach końcowych z realizacji Programu uwzględniają zapotrzebowania oraz informacje końcowe z realizacji Programu jednostek działających na ich zlecenie na podstawie art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Załącznik Nr 1
Zbiorcze zapotrzebowanie 2 na realizację programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
Zbiorcze zapotrzebowanie 2 na realizację programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
Lp. | Nazwa gminy, powiatu, samorządu województwa, którego dotyczy zapotrzebowanie | Kod terytorialny GUS gminy, której dotyczy oferta 3 | Dane do obliczenia dofinansowania | |||||
Liczba osób objętych dofinansowaniem ogółem | Liczba etatów, ogółem | Kwota zapotrzebowania na dodatki | ||||||
WK | PK | GK | typ gminy | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1 | ||||||||
2 | ||||||||
3 | ||||||||
4 | ||||||||
5 | ||||||||
6 | ||||||||
7 | ||||||||
8 | ||||||||
9 | ||||||||
10 | ||||||||
11 | ||||||||
12 | ||||||||
RAZEM dla województwa | X | X | X | X | X |
Załącznik Nr 2
Zbiorcza informacja końcowa 1) wojewody z realizacji programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
Zbiorcza informacja końcowa 1) wojewody z realizacji programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
Lp. | Nazwa gminy, powiatu, samorządu wojewódzkiego, które składały zapotrzebowanie | Kod terytorialny gminy, na terenie której jest prowadzona instytucja | Czy jednostka samorządu terytorialnego zrezygnowała z przyznanej dotacji? | wg podziału dotacji1) | wg podpisanych umów | wg rozliczenia 2) | wg podziału dotacji 1) | wg podpisanych umów | wg rozliczenia 2) | Kwota środków z dotacji podlegająca zwrotowi (bez odsetek; w zł) 3) | Nierozliczona kwota dotacji (w zł) 4) | Liczba osób, których dotyczy nierozliczona kwota dotacji | |||
WK | PK | GK | typ gminy | liczba osób w przeliczeniu na etat | kwota dotacji celowej na wynagrodzenia | x | x | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1. | |||||||||||||||
2. | |||||||||||||||
3. | |||||||||||||||
4. | |||||||||||||||
5. | |||||||||||||||
6. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (4)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (4)
- Czy po wydaniu decyzji, pracownikom którzy mają już rozwiązane umowy o pracę w miesiącach lipiec i sierpień należy wypłacić dodatek motywacyjny, jako wynagrodzenie po ustaniu stosunku pracy?
- Czy dodatek motywacyjny przysługuje również pracownikom zatrudnionym w OPS na stanowiskach innych niż koordynatorzy i asystenci rodziny?
- Czy dodatek motywacyjny należy pomniejszyć o czas, w którym pracownik ten nie świadczy pracy na rzecz PDPS a wykonuje prace na rzecz związków zawodowych?