Rozszerzenie uprawnień przedsiębiorstw resortu kultury i sztuki.

Monitor Polski

M.P.1956.104.1200

Akt utracił moc
Wersja od: 1 listopada 1957 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 10 grudnia 1956 r.
w sprawie rozszerzenia uprawnień przedsiębiorstw resortu kultury i sztuki.

Na podstawie § 8 uchwały nr 704 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień państwowych przedsiębiorstw przemysłowych (Monitor Polski Nr 94, poz. 1047) i zarządzenia nr 335 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień przedsiębiorstw resortu kultury i sztuki zarządza się, co następuje:
W zakresie planowania i produkcji uprawnia się przedsiębiorstwa resortu kultury i sztuki, zwane dalej "przedsiębiorstwami", do:
1)
ustalania i zatwierdzania szczegółowych, sporządzonych na podstawie instrukcji Ministra Kultury i Sztuki planów we wszystkich wskaźnikach zarówno ilościowych, jak i jakościowych, opracowanych na podstawie rocznych wskaźników zadań planowych, ustalonych dla przedsiębiorstwa przez jednostkę nadrzędną na podstawie opinii przedsiębiorstwa; w skład ustalonych przez jednostki nadrzędne wskaźników do planu rocznego wchodzą w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw:
a) 1
osobowy fundusz płac, a dla zakładów pracy przemysłu poligraficznego, warsztatów napraw maszyn drukarskich, fabryk farb graficznych, odlewni czcionek i zakładów matryc linotypowych - ponadto wydzielona suma funduszu płac pracowników umysłowych tych zakładów,
b)
zysk bądź strata,
c)
wysokość wpłaty zysku do budżetu bądź wysokość dotacji na pokrycie straty,
d) 2
w zakresie inwestycji limitowych - limit inwestycyjny z wyodrębnieniem limitu robót budowlano-montażowych oraz wysokość dotacji budżetowej i kwota przydzielonych środków z amortyzacji scentralizowanej,
e)
limit finansowy na kapitalne remonty,
f)
suma normatywu środków obrotowych ogółem,

ponadto przedsiębiorstwa widowiskowe otrzymują wskaźniki liczby scen i liczby przedstawień, pozostałe zaś przedsiębiorstwa, w zależności od rodzaju działalności produkcyjnej, usługowej lub handlowej:

a)
wartość produkcji w cenach zbytu, w tym wartość produkcji przeznaczonej na rynek (albo wartość usług lub obrotu),
b)
ilość produkcji najważniejszych asortymentów, zabezpieczona przydziałami materiałów centralnie rozdzielanych; zakres wskaźników określony zostanie odrębnym zarządzeniem;

w przedsiębiorstwach przemysłowych w skład wskaźników planu rocznego wchodzi nie osobowy fundusz plac, lecz fundusz płac ogółem, łącznie z bezosobowym funduszem płac; wskaźniki określane są bez podziału na kwartały; podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstw są wymienione wyżej planowane wskaźniki, ustalone przez jednostki nadrzędne również wówczas, gdy zawarte w nich zadania planowe zostały podwyższone w szczegółowych planach, zatwierdzonych przez przedsiębiorstwo;

2)
zatwierdzania planów operatywnych kwartalnych lub kwartalno-miesięcznych; w przedsiębiorstwach przemysłowych zatwierdzanie planów operatywnych powinno być dokonywane z uwzględnieniem posiadanego portfelu zamówień, jak również wytycznych jednostki nadrzędnej; uruchomienie produkcji może nastąpić wyłącznie na podstawie uzyskanego zamówienia lub oceny rynku; zlecanie przedsiębiorstwom dodatkowych zadań w ciągu roku przez jednostkę nadrzędną może nastąpić tylko za ich zgodą; operatywne plany przedsiębiorstw powinny zapewnić wykonanie planu rocznego we wszystkich jego elementach;
3)
w razie braku pokrycia zamówieniami planu w ustalonych asortymentach przedsiębiorstwo jest zwolnione od wykonania planu danego asortymentu; w razie braku możliwości wykonania przez przedsiębiorstwo asortymentów z planu rocznego przedsiębiorstwo może nie wykonać ustalonych asortymentów za zgodą jednostki nadrzędnej i w porozumieniu z odbiorcą; w każdym wypadku obowiązuje przedsiębiorstwo wykonanie planu produkcji towarowej według cen zbytu bądź planu usług lub obrotu;
4)
przyjmowania od przedsiębiorstw uspołecznionych i instytucji państwowych oraz rzemiosła zamówień na dostawę nie objętych planem wyrobów z materiałów własnych lub zleceniodawcy albo z odpadów produkcyjnych bądź świadczenia usług, jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu;
5)
uruchamiania produkcji ubocznej artykułów rynkowych bez konieczności wydzielania odrębnych komórek organizacyjnych; ustalania cen oraz organizacji zbytu produkcji ubocznej; całkowity zysk z produkcji ubocznej przedsiębiorstw przemysłowych przeznacza się na fundusz zakładowy; produkcji ubocznej nie obejmuje się wskaźnikami planu rocznego i nie zalicza się do jego wykonania; zaliczenie wyrobu do produkcji ubocznej wymaga uzgodnienia z Ministerstwem Kultury i Sztuki;
6)
zatwierdzania oraz dokonywania zmian konstrukcji i technologii wyrobów, w szczególności dla uzyskania poprawy jakości i ekonomiczności wyrobów.
W zakresie inwestycji i kapitalnych remontów przysługują przedsiębiorstwom uprawnienia do:
1)
opracowywania rocznych planów inwestycji, limitowych na podstawie planowanych środków finansowych, a dla inwestycji kluczowych - również według wytycznych narodowego planu gospodarczego; dokonywania zmian planu rocznego i opracowywania planów operatywnych w porozumieniu z wykonawcą; opracowany plan, jak również dokonywane w nim zmiany nie mogą naruszyć ustalonego limitu na roboty budowlano-montażowe;
2)
przekroczenia limitu inwestycyjnego o wartość maszyn i urządzeń, które zgodnie z planem miały być montowane w następnym roku, a których zmontowanie stało się możliwe w roku operacyjnym ze względu na przyśpieszenie robót i wygospodarowanie lub uzyskanie środków inwestycyjnych na pokrycie kosztów montażu;
3)
zatwierdzania zakresu rzeczowo-finansowego inwestycji pozalimitowych;
4)
zatwierdzania planów kapitalnych remontów w ramach limitów finansowych z funduszu amortyzacyjnego, określonych przez jednostkę nadrzędną;
5)
pokrywania w gospodarczo uzasadnionych przypadkach z funduszu amortyzacyjnego, w ramach rocznego planu kapitalnych remontów, kosztów modernizacji maszyn i urządzeń, jak również kosztów zakupu i montażu maszyn lub urządzeń, przeznaczonych do zastąpienia zużytych, jeżeli wymiana tych maszyn i urządzeń jest bardziej uzasadniona niż poddanie ich kapitalnemu remontowi;
6)
wykonywania drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji, modernizacji, racjonalizacji, rozszerzenia produkcji artykułów masowego spożycia, zagospodarowania nieczynnych obiektów - z kredytów udzielanych przez banki finansujące działalność eksploatacyjną;
7) 3
zlecania pracownikom własnym i obcym i opłacania ze środków inwestycyjnych dokumentacji projektowo-kosztorysowej i adaptacji projektów typowych, jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 10.000 zł, a wynagrodzenie zleceniobiorcy mieści się w granicach cen obowiązujących państwowe biura projektów, pomniejszonych przez zastosowanie współczynnika w wysokości 0,5:
8)
zlecania własnym pracownikom sporządzania dokumentacji dla remontów kapitalnych i średnich, wykonywanych przez przedsiębiorstwa systemem gospodarczym, gdy nie ma możliwości wykonania tej dokumentacji przez przedsiębiorstwo we własnym zakresie;
9)
ustalania dla poszczególnych inwestycji zakresu niezbędnej dokumentacji; zatwierdzania projektów technicznych dla inwestycji do wartości ustalonych przez Ministra Kultury i Sztuki oraz projektów roboczych;
10)
wykonywania inwestycji i kapitalnych remontów we własnym zakresie bądź powierzania ich wykonawstwa w ramach prac zleconych pracownikom własnym i obcym w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych;
11)
zatwierdzania wysokości premii służby inwestycyjnej, zgodnie z obowiązującym regulaminem premiowania.
W zakresie organizacji przedsiębiorstwa, zatrudnienia, płac i spraw finansowych przysługują przedsiębiorstwom uprawnienia do:
1)
ustalania szczegółowej organizacji przedsiębiorstwa;
2)
ustalania - w ramach układu zbiorowego i obowiązujących przepisów - norm pracy, taryfikatorów płacowych i regulaminów premiowania, a w szczególności:
a)
ustalania zaszeregowań wszystkich pracowników przedsiębiorstwa, zgodnie z obowiązującym systemem płac i stawkami;
b)
zaszeregowywania pracowników przedsiębiorstwa w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach do grupy (stawki) uposażenia bezpośrednio wyższej niż przewidują przepisy dla danego stanowiska oraz przyznawania wybitnym specjalistom wynagrodzeń ryczałtowych w ramach zatwierdzonego funduszu płac; ryczałt nie może być udzielony dyrektorowi przedsiębiorstwa i jego zastępcom bez zgody jednostki nadrzędnej; wysokość górnej granicy ryczałtu określona zostanie odrębnie;
3)
wykorzystania zaistniałych oszczędności (względnych) na funduszu płac w następnych okresach danego roku;
4)
zlecania w ramach posiadanego bezosobowego funduszu płac pracownikom przedsiębiorstwa i pracownikom obcym wykonania prac doraźnych lub okresowych;
5)
dokonywania w przedsiębiorstwach przemysłowych przerzutów z "pozostałych nakładów - poz. usługi obce" planu kosztów własnych na fundusz bezosobowy w każdorazowo ekonomicznie uzasadnionych przypadkach, za zgodą lub z upoważnienia jednostki nadrzędnej;
6)
ustalania norm pracy w okresie uruchamiania nowego asortymentu;
7)
wypłacania w uzasadnionych przypadkach pracownikom przedsiębiorstwa zaliczki na poczet wynagrodzenia do wysokości 10-dniowego zarobku, podlegającej potrąceniu przy wypłacie ostatecznie obliczonych zarobków za dany miesiąc;
8)
tworzenia w ramach planu kosztów administracyjno-gospodarczych funduszu dyspozycyjnego i rozporządzania nim zgodnie z zasadami ustalonymi odrębnym zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Finansów;
9)
odpisywania na podstawie protokołów komisji inwentaryzacyjnych nie zawinionych ubytków materiałowo-towarowych o charakterze ubytków nadzwyczajnych i wynikających z przyczyn losowych oraz umarzania należności z tytułu ubytków;
10)
spisywania na straty:
a)
nie zawinionych niedoborów materiałowych, produkcji w toku oraz wyrobów gotowych,
b)
wartości zdeprecjonowanych materiałów w przypadkach nie zawinionych przez pracowników,
c)
należności nieściągalnych.
W pozostałych dziedzinach przedsiębiorstwom przysługują uprawnienia do:
1)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym zbędnych materiałów i przedmiotów nietrwałych, jeżeli właściwa jednostka organizacyjna zbytu nie nabyła ich bądź nie wskazała nabywcy w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie;
2)
w razie niemożności sprzedaży przedsiębiorstwom państwowym (pkt 1) przedsiębiorstwo może sprzedać zbędne materiały i przedmioty nietrwałe spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym; decyzja co do sprzedaży i ceny powinna być ustalona komisyjnie;
3)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom, rzemieślnikom j osobom prywatnym zbędnych maszyn i urządzeń, jeśli właściwa jednostka nadrzędna w okresie 2 miesięcy nie dała innej dyspozycji; sprzedaż powinna być poprzedzona opinią komisji co do celowości sprzedaży i ceny;
4)
sprzedawania i nieodpłatnego przekazywania instytucjom państwowym wzorców i próbek wyrobów oraz półfabrykatów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo;
5)
nieodpłatnego przekazywania organizacjom społecznym i związkowym drobnych przedmiotów wyposażenia przedsiębiorstwa oraz świadczenia drobnych usług w porozumieniu z czynnikiem społecznym;
6)
zbywania wyrobów przedsiębiorstwa na podstawie upoważnienia właściwej jednostki nadrzędnej bez udziału organizacji zbytu;
7)
zawierania umów ze spółdzielniami i z rzemieślnikami na wykonanie prac na warunkach dogodnych dla przedsiębiorstwa;
8)
dokonywania zakupów w spółdzielniach, w jednostkach gospodarki uspołecznionej i u osób prywatnych w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych;
9)
wypłacania osobom prywatnym z tytułu dostaw i usług jednorazowo kwot w gotówce do wysokości 3 tys. zł;
10)
dokonywania przez przedsiębiorstwa państwowe "Polskie Nagrania" i "Polska Agencja Artystyczna" bezpośrednich transakcji z zagranicą za zgodą Ministerstwa Kultury i Sztuki, udzieloną w porozumieniu z Ministerstwem Handlu Zagranicznego.
Przedsiębiorstwo może odmówić przesyłania sprawozdań statystycznych, jeśli nie są one zatwierdzone przez Główny Urząd Statystyczny albo Ministra Finansów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1957 r.
1 § 1 pkt 1 lit. a) zmieniona przez § 1 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1958 r. (M.P.58.9.50) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 listopada 1957 r.
2 § 1 pkt 1 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 6 kwietnia 1957 r. (M.P.57.30.211) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 kwietnia 1957 r.
3 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 6 kwietnia 1957 r. (M.P.57.30.211) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 kwietnia 1957 r.