Rozszerzenie uprawnień dyrektorów państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
M.P.1956.57.623
Akt utracił mocZARZĄDZENIE NR 179
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 lipca 1956 r.
o rozszerzeniu uprawnień dyrektorów państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
1. zatwierdzania szczegółowych planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw we wszystkich wskaźnikach techniczno-produkcyjno-ekonomicznych, opracowanych na podstawie rocznych planów ustalonych dla przedsiębiorstw przez jednostki nadrzędne. Wykaz wskaźników rocznych planów dla przedsiębiorstw ustalonych przez jednostki nadrzędne (jednolitych dla wszystkich przedsiębiorstw) załącza się do niniejszego zarządzenia. Podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstw są plany ustalone dla nich przez jednostki nadrzędne również wówczas, gdy zawarte w nich zadania planowe zostały podwyższone w planach szczegółowych zatwierdzonych przez dyrektora przedsiębiorstwa. W przypadku niewykonania planu rocznego ze względu na brak zleceń, dokumentacji lub materiałów, podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstwa, jako kryterium dodatkowe, jest suma planów kwartalnych, zmienionych za zgodą władz nadrzędnych;
2. zatwierdzania planów miesięcznych przedsiębiorstwa opracowywanych na podstawie kwartalnych wycinków z placu rocznego; w razie niemożności wykonania z przyczyn obiektywnych planu kwartalnego równego kwartalnemu wycinkowi planu rocznego zmiana planu kwartalnego łącznie ze zmianą kwartalnego planu funduszu płac wymaga zgody jednostki nadrzędnej; plany miesięczne powinny być oparte o harmonogramy robót i nie mogą naruszać obowiązujących terminów oddawania obiektów do użytku;
3. dokonywania zmian planów miesięcznych dla budów w terminie do dnia 15 miesiąca planowanego bez naruszania globalnej kwoty planu miesięcznego przedsiębiorstwa po uprzednim uzgodnieniu tych zmian z inwestorem bezpośrednim; dokumenty dotyczące aktualnego stanu planu miesięcznego budów powinny być przechowywane na budowach i w zjednoczeniu w sposób umożliwiający kontrolę;
4. przyjmowania zleceń rocznych i wieloletnich na roboty budowlano-montażowe w ramach planów inwestycyjnych centralnych i terenowych;
5. przyjmowania od przedsiębiorstw i instytucji państwowych zleceń na roboty budowlano-montażowe oraz zamówień na dostawę wyrobów produkcji pomocniczej lub świadczenia usług nie objętych planem - zgodnie z obowiązującymi przepisami - jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu.
1. zatwierdzania w porozumieniu z generalnym wykonawcą miesięcznych harmonogramów robót budowlano-montażowych pod warunkiem nienaruszania terminów oddawania obiektów do użytku;
2. dokonywania w ramach tytułu inwestycyjnego zmian polegających na przesunięciach limitów między poszczególnymi składnikami, z tym że zmiany te:
3. przekraczania limitu inwestycyjnego o wartość maszyn i urządzeń, które zgodnie z planem miały być zmontowane dopiero w następnym roku, a których zmontowanie stało się możliwe w danym roku ze względu na przyspieszenie robót i wygospodarowanie lub uzyskanie środków inwestycyjnych na pokrycie kosztów montażu;
4. zatwierdzania zakresu rzeczowo-finansowego inwestycji pozalimitowych, finansowanych z funduszu zakładowego oraz funduszu na popieranie produkcji ubocznej. Inwestycje na cele socjalno-bytowe oraz inwestycje pozalimitowe z funduszu zakładowego powinny być zatwierdzane po zasięgnięciu opinii rady zakładowej;
5. zatwierdzania projektów technicznych i roboczych dla inwestycji o wartościach granicznych ustalonych zarządzeniem właściwego ministra - z wyjątkiem projektów zastrzeżonych do zatwierdzania przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
6. zatwierdzania rocznego planu kapitalnych remontów w ramach limitów finansowych określonych przez jednostkę nadrzędną oraz wprowadzania do tego planu zmian w ciągu roku, przy zabezpieczeniu wykonania planów produkcyjnych oraz utrzymania majątku trwałego w należytym stanie;
7. pokrywania w gospodarczo uzasadnionych przypadkach z funduszu amortyzacyjnego - w ramach rocznego planu kapitalnych remontów - kosztów modernizacji maszyn i urządzeń, jeżeli modernizacja jest przeprowadzana równocześnie z kapitalnym remontem maszyn lub urządzenia, jak również kosztów zakupu i montażu maszyn lub urządzeń przeznaczonych do zastąpienia zużytych, jeżeli wymiana tych maszyn i urządzeń jest bardziej uzasadniona niż poddanie ich kapitalnemu remontowi;
8. wykonywania drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji, modernizacji, racjonalizacji, rozszerzania produkcji artykułów szerokiego spożycia, usprawnienia gospodarki magazynowo-transportowej, zagospodarowania nieczynnych obiektów z kredytów bankowych udzielanych przez banki finansujące działalność eksploatacyjną;
9. zlecania i opłacania ze środków przeznaczonych na inwestycje lub kapitalne remonty dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji i kapitalnych remontów oraz adaptacji projektów typowych pracownikom własnym i obcym (z wyłączeniem pracowników biur projektów) - przy spełnianiu następujących warunków:
10. dysponowania składnikiem zbiorczego zestawienia kosztów budowy lub kosztorysu generalnego na roboty nie przewidziane w razie potrzeby pokrycia kosztów budowy w ramach kosztorysu;
11. zlecania własnym pracownikom sprawowania nadzoru inwestycyjnego, jeżeli wartość inwestycji nie przekracza 500 tysięcy zł.
1. ustalania szczegółowej organizacji przedsiębiorstwa na podstawie ramowych wytycznych jednostki nadrzędnej;
2. ustalania zaszeregowań i stałych elementów płac wszystkich pracowników przedsiębiorstwa zgodnie z obowiązującym systemem płac i stawkami zaszeregowań - z wyjątkiem zastępców dyrektora i głównego księgowego;
3. przesuwania etatów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa w ramach zatwierdzonego rocznego planu zatrudnienia bez obowiązku rejestracji etatów w wydziałach finansowych rad narodowych i bankach finansujących;
4. wprowadzania zmian w stosunku do średniej płacy, wynikającej z ustalonego dla przedsiębiorstwa rocznego planu zatrudnienia i planu funduszu płac w podgrupach planu zatrudnienia; robotnicy i pracownicy umysłowi, pod warunkiem nieprzekroczenia planu funduszu płac ustalonego dla tych podgrup;
5. wykorzystania oszczędności (względnej) na fundusz płac dla uzasadnienia wobec banku przekroczeń funduszu płac w następnych okresach;
6. dokonywania zmian planów kwartalnych funduszu płac w oparciu o zatwierdzone zmiany zgodnie z § 1 pkt 2 oraz załatwiania bezpośrednio z bankiem finansującym spraw związanych z odblokowywaniem zatrzymanych kwot funduszu płac zgodnie z przepisami wykonawczymi, jakie zostaną wydane przez Ministra Finansów;
7. zlecania pracownikom własnym lub obcym na podstawie umowy o dzieło prac występujących doraźnie lub okresowo, a nie wchodzących w zakres normalnej działalności przedsiębiorstwa, jak również określonych w przepisach szczegółowych prac wchodzących w zakres normalnej działalności przedsiębiorstwa;
8. ustalania na okres do 6 miesięcy ulgowych norm pracy przy wprowadzeniu nowej technologii produkcji, do której załoga nie jest wdrożona, lub podejmowania produkcji nowych asortymentów, pod warunkiem posiadania pełnej dokumentacji technologicznej i zatwierdzania norm pracy dla ustabilizowanej produkcji;
9. wypłacania w uzasadnionych przypadkach pracownikom przedsiębiorstwa zaliczki na poczet wynagrodzenia do wysokości 10-dniowego zarobku, podlegającej potrąceniu przy wypłacie ostatecznie obliczonych zarobków za dany miesiąc;
10. tworzenia (w ramach planu kosztów administracyjno-gospodarczych) funduszu dyspozycyjnego i rozporządzania nim zgodnie z zasadami, które zostaną ustalone zarządzeniem właściwego ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów;
11. spisywania na podstawie protokołów komisji inwentaryzacyjnej nie zawinionych ubytków materiałowo-towarowych o charakterze ubytków nadzwyczajnych i wynikających z przyczyn losowych oraz umarzania należności z tytułu ubytków do wysokości kwoty ustalonej przez właściwego ministra z Ministrem Finansów;
12. czasowego przenoszenia robotników i pracowników inżynieryjno-technicznych (wszystkich kategorii), jeżeli jest to uzasadnione potrzebami produkcyjnymi;
13. wprowadzania pracy na dwie i trzy zmiany;
14. ustalania dla robotników w uzasadnionych przypadkach w porozumieniu z radą zakładową wynagrodzeń opartych na dniówce z premią, zgodnie z obowiązującymi przepisami płacowymi;
15. zatwierdzania dla wszystkich pracowników przedsiębiorstwa z wyjątkiem zastępców dyrektora i głównego księgowego premii za wykonanie planu produkcji oraz premii za oddanie obiektów do użytku;
16. zatwierdzania premii dla pracowników zatrudnionych przy pracach rozruchowych nowobudowanych lub rozbudowywanych obiektów przemysłowych w wysokości do 60% płacy zasadniczej w I grupie, 55% w II grupie, 50% w III grupie oraz zatwierdzania regulaminów premiowania pracowników rozruchu w oparciu o regulamin ramowy;
17. przyznawania ósmej kategorii zaszeregowania wysoko wykwalifikowanym robotnikom zgodnie z taryfikatorem;
18. ubezpieczenia pracowników w miarę potrzeby od nieszczęśliwych wypadków;
19. zgłaszania wniosków i uzgadniania z oddziałem banku finansującego działalność przedsiębiorstwa limitów kredytów bankowych.
1. sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym materiałów, urządzeń i przedmiotów nietrwałych, których próby zagospodarowania w przedsiębiorstwie nie dały rezultatu, jeżeli właściwa organizacja zbytu nie nabyła ich bądź nie wskazała nabywcy w terminie określonym w przepisach szczegółowych, a jednostka nadrzędna nie dała w granicach posiadanych uprawnień innych dyspozycji; materiały nieprzydatne a trudno zbywalne można również sprzedać spółdzielniom pracy, pod warunkiem że sprzedaż ta powinna być poprzedzona opinią komisji z udziałem przedstawiciela rady zakładowej;
2. dokonywania drobnych zakupów materiałów i narzędzi o wartości całkowitej do 1.000 zł w źródłach detalicznych (uspołecznionych i nie uspołecznionych) w razie niemożności nabycia ich w źródłach hurtowych na podstawie protokołu konieczności;
3. w razie wykonywania robót w terenie - dokonywania zakupu materiałów miejscowych (żwiru, gliny, piasku, kamienia) w granicach do wysokości zł 5.000 od osób prywatnych.
ZAŁĄCZNIK
Wykaz wskaźników planów dla przedsiębiorstw.
Wykaz wskaźników planów dla przedsiębiorstw.
1. wartość produkcji podstawowej (w siłach własnych),
2. wartość produkcji budowlano-montażowej na jednego robotnika ogółem,
3. zatrudnienie ogółem,
4. fundusz płac ogółem, w tym fundusz płac pracowników umysłowych,
5. planowany zysk (strata),
6. nakłady na inwestycje oraz zakres rzeczowy inwestycji limitowych,
7. nakłady na kapitalne remonty,
8. limity materiałowe bądź przydziały materiałów rozdzielanych centralnie,
9. wpłaty do budżetu,
10. finansowanie z budżetu z podziałem na:
- działalność eksploatacyjną,
- inwestycje.