Dział 3 - Rozliczenia wynikowe. - Rozliczenia z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych.

Monitor Polski

M.P.1955.21.206

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1955 r.

DZIAŁ  III

Rozliczenia wynikowe.

Zakres rozliczeń wynikowych.

§  19.
1.
Jeżeli zysk osiągnięty za dany okres jest większy od zysku planowego, należną wpłatę z zysku zarówno w wynikowych rozliczeniach kwartalnych, jak i rocznych stanowi wpłata planowa, powiększona o odpowiednią część zysku ponadplanowego (ust. 2) pomniejszonego lub powiększonego o różnicę między faktycznymi a planowymi odpisami na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2.
Część zysku, o której mowa w ust. 1, ustala się przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych dla przedsiębiorstw podporządkowanych zarządom centralnym i bezpośrednio podległych ministrom w wysokości 75% zysku ponadplanowego przedsiębiorstw, a w rozliczeniach ministerstw - w wysokości 50% zysku ponadplanowego ministerstwa, z tym że 50% zysku ponadplanowego pozostaje na rachunkach rozliczeń zarządów centralnych do dyspozycji ministerstw. Zarządy centralne nie pozostawiają sobie zysków ponadplanowych.
3.
Przy wynikowych rozliczeniach rocznych podlega wpłacie do budżetu lub na rzecz jednostek nadrzędnych 100% zysku ponadplanowego odpowiednio pomniejszonego lub powiększonego o różnice między należnymi a faktycznymi odpisami na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4.
Jeżeli zysk osiągnięty za dany okres jest mniejszy od zysku planowego, należną wpłatę z zysku ustala się zarówno w wynikowych rozliczeniach kwartalnych jak i rocznych w takim stosunku do zysku osiągniętego, w jakim pozostaje planowa wpłata z zysku do zysku planowego.
5.
Należna wpłata z zysku w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 4, powinna stanowić nie mniej niż 10% zysku faktycznie osiągniętego.
6.
Jeżeli zamiast straty planowej osiągnięty zostanie za dany okres zysk, należną wpłatę z zysku ustala się zarówno w wynikowych rozliczeniach kwartalnych jak i rocznych w sposób podany dla zysku ponadplanowego (ust. 2 i 3); udzielone dotacje na sfinansowanie strat przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych podlegają zwrotowi,
7.
Jeżeli strata poniesiona za dany okres powiększona o odpisy na fundusz zakładowy i inne odpisy przewidziane obowiązującymi przepisami jest mniejsza od dotacji planowej na sfinansowanie strat, należną dotację przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych ustala się w wysokości faktycznie poniesionej za dany okres straty, powiększonej o odpisy, a odpowiednia część dotacji podlega zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresów następnych.
8.
Jeżeli strata poniesiona za dany okres, powiększona o odpisy na fundusz zakładowy i inne odpisy przewidziane obowiązującymi przepisami, jest większa od dotacji planowej na sfinansowanie strat, należną dotację przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych ustala się w wysokości dotacji planowej.
9.
Jeżeli strata ponadplanowa jest następstwem przekroczenia planu produkcji i usług planowo-deficytowych, dotacja planowa może być na wniosek właściwego ministerstwa na podstawie decyzji Ministerstwa Finansów zwiększona o kwotę stanowiącą taki procent od sumy przekroczenia planu sprzedaży, jaki wynika ze stosunku ustalonej w zadaniach finansowych na dany kwartał straty do ustalonej na ten kwartał wartości sprzedaży.
10.
W razie niewykonania planów sprzedaży odpowiednia suma dotacji, o której mowa w ust. 9, podlega zwrotowi do budżetu lub zaliczeniu na poczet dotacji następnego okresu.
11.
Jeżeli zamiast planowego zysku za dany okres poniesiona zostanie strata, dokonane wpłaty z zysku podlegają zwrotowi bądź zarachowaniu na poczet wpłat okresów następnych. Poniesioną stratę przy rozliczeniach kwartalnych traktuje się jak nieplanową.
12.
Po upływie roku straty (ust. 7, 8 i 11) nie podlegają rozliczeniu. Różnica między faktycznie poniesioną w ciągu roku stratą, powiększoną o należne odpisy, a otrzymanymi w tym okresie dotacjami na sfinansowanie strat podlega rozliczeniu w ramach nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek następnego roku.
13.
Jeżeli w okresie, za który następuje rozliczenie, w jednych kwartałach planowany był zysk, w innych zaś kwartałach strata, rozliczeń dokonuje się w sposób następujący:
1)
przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych:
a)
po upływie kwartału planowo-deficytowego rozlicza się wyniki wyłącznie danego kwartału zgodnie z zasadami podanymi w ust. 6-10,
b)
po upływie kwartału planowo-rentownego rozliczenia dokonuje się na podstawie sum wyników kwartałów planowo-rentownych zgodnie z zasadami podanymi w ust. 1-5 i 11;
2)
przy wynikowych rozliczeniach rocznych rozlicza się tylko sumę wyników kwartałów planowo-rentownych zgodnie z zasadami podanymi w ust. 1, 3-5, 11 i 12; nie rozliczone do końca roku zyski (ust. 6) kwartałów planowo-deficytowych podlegają rozliczeniu w ramach nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek następnego roku.
14.
W przypadkach wymienionych w ust. 13 za zysk planowy przyjmuje się sumę zysków planowych w kwartałach planowo-rentownych. Planowy procent wpłat z zysku ustala się na podstawie stosunku planowych wpłat z zysku do zysku planowego w kwartałach planowo-rentownych.
§  20.
1.
Danymi planowymi służącymi do ustalenia rozliczenia kwartalnego są sumy z kwartalnych (operatywnych) zadań finansowych. Za zgodą Ministerstwa Finansów można również przyjąć jako dane planowe (zysk planowy, planowa wpłata z zysku, planowe odpisy na fundusz zakładowy i na inne cele zgodnie z obowiązującymi przepisami, strata planowa) dane z rocznego bilansu dochodów i wydatków (planu finansowego) lub też sumę danych z bilansów księgowych za kwartały poprzedzające kwartał sprawozdawczy oraz z zadań finansowych za kwartał sprawozdawczy.
2.
Danymi planowymi służącymi do ustalenia wynikowego rozliczenia rocznego (ust. 1) są sumy wynikające z zatwierdzonego na ten rok bilansu dochodów i wydatków (planu finansowego). Za zgodą Ministerstwa Finansów można przyjąć dla ustalenia wynikowego rozliczenia rocznego jako dane planowe - sumy z kwartalnych zadań finansowych.
§  21.
Odpisy z zysku na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi przepisami ustala się przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych w wysokości wynikającej z kwartalnych bilansów księgowych, natomiast przy wynikowych rozliczeniach rocznych - w wysokości należnych kwot odpisów rocznych po dokonaniu podziału zysku.
§  22.
1.
Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych bądź rocznych należne wpłaty z zysku za dany okres są wyższe od wpłat dokonanych, różnica podlega dodatkowej wpłacie.
2.
Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych bądź rocznych należne wpłaty z zysku za dany okres są niższe od wpłat dokonanych, różnica podlega zaliczeniu na poczet wpłat okresu następnego lub też zwrotowi w terminie 5 dni od daty złożenia odpowiedniego wniosku.
3.
Jeżeli ustalona na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych należna dotacja na sfinansowanie strat jest niższa od otrzymanej lub jeśli dotacja w ogóle nie przysługuje, dotacja udzielona w części lub w całości podlega zwrotowi.
4.
Jeżeli ustalona na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych należna dotacja na pokrycie planowych strat jest wyższa od otrzymanej, różnica podlega dodatkowemu sfinansowaniu.
5.
Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń rocznych nadwyżki własnych środków obrotowych na początek roku są wyższe od wpłat dokonanych, różnica podlega dodatkowej wpłacie. Jeżeli zaś są niższe od wpłat dokonanych, różnica podlega zwrotowi. Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń rocznych niedobory własnych środków obrotowych na początek roku są wyższe od otrzymanej dotacji, dodatkowa dotacja może być udzielona z zachowaniem przepisów § 18. Jeżeli zaś są niższe od otrzymanej dotacji, różnica podlega zwrotowi.
§  23.
1.
W roku następnym nie pobiera się ani nie zwraca różnic miedzy należnymi a faktycznie dokonanymi w ciągu roku poprzedniego wpłatami, z wyjątkiem wpłat z zysku poza przypadkiem określonym w § 19 ust. 13 pkt 2. Różnice te uwzględnia się przy ustalaniu nadwyżek bądź niedoborów środków obrotowych na początek roku następnego.
2.
Wpłaty z zysku za dany rok nie dokonane lub nie zwrócone do końca roku następnego podlegają rozliczeniu w ramach nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek roku.
§  24.
1.
Po dokonaniu wynikowych rozliczeń kwartalnych z budżetem ministerstwa mogą przeznaczyć pozostałe do ich dyspozycji kwoty na rachunkach rozliczeń zarządów centralnych z wpłat z zysku ponadplanowego na sfinansowanie wzrostu środków obrotowych tych zarządów centralnych, które wzrostu tego w pełni nie sfinansowały na skutek nieosiągnięcia zysku planowego. Ministerstwa mogą również sfinansować nieplanowe i ponadplanowe straty jednych zarządów centralnych z pozostałości dotacji przeznaczonych na pokrycie planowych strat innych zarządów centralnych, jeżeli one zmniejszyły straty planowe.
2.
Po dokonaniu wynikowych rozliczeń kwartalnych z ministerstwami zarządy centralne mogą przeznaczyć pozostałe do ich dyspozycji na rachunkach rozliczeń zarządów centralnych kwoty (z wpłat jednych przedsiębiorstw z tytułu zysku ponadplanowego oraz z części dotacji nie wykorzystanej na skutek sfinansowania zmniejszonych w stosunku do planu strat) - na sfinansowanie nieplanowych i ponadplanowych strat oraz wzrostu własnych środków obrotowych przedsiębiorstw w części, która nie została sfinansowana na skutek nieosiągnięcia przez nie zysku planowego.
3.
Udzielenie dotacji w przypadkach, o których mowa w ust. 1, może nastąpić na podstawie decyzji właściwego ministra, w przypadkach zaś, o których mowa w ust. 2 - na podstawie decyzji właściwego dyrektora zarządu centralnego.

Tryb rozliczeń wynikowych.

§  25.
1.
Projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych ministerstwa przedkładają Ministerstwu Finansów w ciągu 10 dni od ustalonego terminu składania przez zarządy centralne bilansów księgowych; sporządza się je według wzoru ustalonego w załączniku nr 7.
2.
Projekty wynikowych rozliczeń rocznych ministerstwa przedkładają Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 31 maja roku następnego po roku sprawozdawczym na podstawie zatwierdzonych zbiorczych bilansów zarządów centralnych; sporządza się je według wzoru ustalonego w załączniku nr 8. Jeżeli ministerstwo nie zatwierdziło do dnia 31 maja wszystkich bilansów, obowiązane jest ono w tym terminie dokonać wstępnego rozliczenia na podstawie posiadanych zbiorczych bilansów rocznych, a w odniesieniu do jednostek, dla których bilanse nie zostały jeszcze sporządzone - na podstawie prowizorycznego obliczenia. Ostateczne rozliczenie ministerstwo obowiązane jest ustalić w terminie dwutygodniowym od daty zatwierdzenia ostatniego zbiorczego bilansu zarządu centralnego, nie później jednak niż do dnia 15 grudnia.
3.
Zarządy centralne przedkładają ministerstwom projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych w ciągu 10 dni od ustalonego terminu składania przez przedsiębiorstwa bilansów księgowych, a projekty wynikowych rozliczeń rocznych - do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do wynikowych rozliczeń rocznych. Projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych sporządza się według wzoru ustalonego w załączniku nr 9, a projekty wynikowych rozliczeń rocznych według wzoru ustalonego w załączniku nr 10.
4.
Ministerstwa zatwierdzają projekty wynikowych rozliczeń zarządów centralnych w ciągu 2 dni od daty otrzymania zatwierdzonych przez Ministerstwo Finansów projektów rozliczeń przedstawionych przez ministerstwa. W tym samym terminie na podstawie zatwierdzonych rozliczeń ministerstwa sporządzają dla zarządów centralnych rejestry zleceń przelewów do budżetu lub z budżetu i na rzecz innych zarządów centralnych według wzoru ustalonego w załączniku nr 1. Odpisy rejestrów zleceń przelewów ministerstwa składają Ministerstwu Finansów (Zarząd Dochodów Państwowych).
5.
Przedsiębiorstwa przedkładają zarządom centralnym projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych w terminie ustalonym dla przedkładania bilansów księgowych. Projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych sporządza się według wzoru ustalonego w załączniku nr 11, natomiast projekty wynikowych rozliczeń rocznych według wzoru ustalonego w załączniku nr 12.
6.
Zarządy centralne zatwierdzają wstępnie projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych przedsiębiorstw w ciągu 10 dni od daty ich otrzymania, a projekty wynikowych rozliczeń rocznych - w terminie ustalonym dla zatwierdzenia bilansu, nie później jednak niż do dnia 30 kwietnia następnego roku po roku sprawozdawczym. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do wynikowych rozliczeń rocznych. Zarządy centralne zatwierdzają dla przedsiębiorstw ostatecznie projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych w ciągu 5 dni od daty otrzymania zatwierdzonych przez ministerstwa wynikowych rozliczeń zarządów centralnych tylko wówczas, gdy z tych rozliczeń wynikają dla przedsiębiorstw inne zadania finansowe niż ustalone dla nich we wstępnie zatwierdzonych projektach rozliczeń; w pozostałych przypadkach wstępnie zatwierdzone projekty uważa się za zatwierdzone ostatecznie. Odpisy zatwierdzonych rozliczeń zarządy centralne przesyłają równocześnie właściwym organom finansowym (§ 6 ust. 6).
§  26.
1.
Jeżeli ministerstwa i zarządy centralne w terminach przewidzianych dla złożenia projektów wynikowych rozliczeń kwartalnych (§ 25) nie dysponują księgowymi bilansami kwartalnymi wszystkich jednostek podległych, powinny one przy sporządzaniu projektów wynikowych rozliczeń dla jednostek, które bilansów nie przedstawiły, oprzeć się na danych ze sprawozdawczości terminowej.
2.
Przedsiębiorstwa, które nie przedstawią w ustalonym terminie projektu wynikowego rozliczenia kwartalnego, obowiązane są uiścić w tym terminie wpłatę dodatkową w wysokości 10% planowej wpłaty z zysku za kwartał, którego rozliczenie dotyczy. Wpłatę dodatkową pobiera się niezależnie od wpłat planowych. Rozliczenie dokonanych wpłat nastąpi po złożeniu przez przedsiębiorstwo projektu wynikowego rozliczenia kwartalnego.
§  27.
1.
Ministerstwa dokonują przelewów na rachunki rozliczeń zarządów centralnych dodatkowych dotacji, wynikających z wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych, najpóźniej w ciągu 10 dni od daty otrzymania zatwierdzonego przez Ministerstwo Finansów rozliczenia, a w przypadku konieczności uzyskania zatwierdzenia przez Prezydium Rządu - w terminie 15 dni od daty otrzymania przez ministerstwo zawiadomienia o powzięciu uchwały.
2.
Zarządy centralne dokonują przelewów wynikających z wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych w ciągu 2 dni od daty otrzymania zatwierdzonego przez ministerstwo rozliczenia.
3.
Przedsiębiorstwa dokonują dodatkowych wpłat wynikających z wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych na rachunki rozliczeń zarządów centralnych w terminie ustalonym dla składania rozliczeń zarządom centralnym (§ 25 ust. 5). Ewentualne dopłaty wynikające z zatwierdzonych przez zarządy centralne wynikowych rozliczeń kwartalnych powinny być dokonane w ciągu 2 dni od daty otrzymania zatwierdzonego rozliczenia, a wynikające z wynikowych rozliczeń rocznych - w ciągu 2 dni od daty zatwierdzenia bilansu rocznego.
4.
W razie niezłożenia wniosku o zatwierdzenie pokrycia niedoboru środków obrotowych na początek roku, powstałego z pogorszenia wyników, w terminie 2-tygodniowym od dnia zatwierdzenia zbiorczego bilansu, a najpóźniej do dnia 1 lipca, niedoboru tego nie pokrywa się z dotacji, a ewentualnie wypłacona na ten cel zaliczka na poczet dotacji ulega zwrotowi do budżetu.
5.
Wypłata dodatkowej dotacji, o której mowa w § 19 ust. 9, następuje w ciągu 10 dni od daty otrzymania wynikowego sprawozdania z wykonania planu sprzedaży. W tym samym terminie następuje zwrot dotacji do budżetu bądź jej zaliczenie na poczet dotacji następnego okresu, jeżeli zajdzie przypadek, o którym mowa w § 19 ust. 10.