Dział 1 - Zasady ogólne. - Rozliczenia z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat niektórych przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw w roku 1959.

Monitor Polski

M.P.1959.38.172

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1959 r.

DZIAŁ  I.

Zasady ogólne.

§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o przedsiębiorstwach - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa, o których mowa w § 31 ust. 1 uchwały nr 392 Rady Ministrów z dnia 13 października 1958 r. w sprawie zasad podziału zysku, różnic wyrównawczych, pokrywania strat, finansowania środków obrotowych, inwestycji i kapitalnych remontów w przedsiębiorstwach przemysłu oraz zasad gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłu na 1959 r. (Monitor Polski Nr 88, poz. 491), oraz przedsiębiorstwa, o których mowa w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 1958 r. w sprawie zasad podziału zysku, różnic wyrównawczych, pokrywania strat, finansowania środków obrotowych, inwestycji i kapitalnych remontów w 1959 r. w niektórych przedsiębiorstwach państwowych, objętych budżetem centralnym (Monitor Polski z 1959 r. Nr 14, poz. 51); przez przedsiębiorstwa należy rozumieć również przedsiębiorstwa podległe bezpośrednio ministrom, zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego oraz zakłady prowadzone we własnym zakresie przez zjednoczenia w związku z ich działalnością gospodarczą;
2)
o zjednoczeniach - należy przez to rozumieć również jednostki działające na prawach zjednoczeń, zarządy centralne oraz przedsiębiorstwa oparte o jeden zakład prowadzący w rozumieniu pkt 17 ust. 1 lit. d) załącznika do uchwały nr 128 Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 1958 r. w sprawie zmian struktury organizacyjnej państwowego przemysłu kluczowego;
3)
o zyskach lub stratach w odniesieniu do zjednoczeń - należy przez to rozumieć saldo zysków bądź strat przedsiębiorstw podległych zjednoczeniom łącznie z przedsiębiorstwami eksperymentującymi;
4)
o zyskach lub stratach w odniesieniu do ministerstwa - należy przez to rozumieć saldo zysków bądź strat zjednoczeń oraz przedsiębiorstw podległych bezpośrednio ministrowi, objętych odrębnym rozdziałem klasyfikacji wydatków budżetowych wyszczególnionych w załączniku do ustawy budżetowej;
5)
o zadaniach planowanych - należy przez to rozumieć:
a)
w odniesieniu do przedsiębiorstw - limity ustalone przez zjednoczenia w zakresie zysku bądź straty, jak również stawki procentowe wpłat z zysku oraz limity w zakresie dotacji podmiotowych i odpisów z zysku na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy,
b)
w odniesieniu do zjednoczeń - limity ustalone przez ministerstwa w zakresie zysku bądź straty, jak również stawki procentowe wpłat z zysku oraz limity w zakresie dotacji podmiotowych i odpisów z zysku na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy,
c)
w odniesieniu do ministerstw - zysk bądź stratę, ustaloną w resortowych bilansach dochodów i wydatków, jak również stawki procentowe wpłat z zysku, dotacje podmiotowe oraz odpisy z zysku na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy, ustalone dla poszczególnych ministerstw przez Ministra Finansów;

stawkę procentową wpłat z zysku stanowi stosunek wynikający z planowanej rocznej wpłaty z zysku do zysku planowanego, pomniejszonego o planowany roczny odpis na fundusz zakładowy;

6)
o sprawozdaniach finansowych - należy przez to rozumieć również zbiorcze sprawozdania finansowe do rozliczeń z budżetem zjednoczeń i ministerstw;
7)
o uchwale - należy przez to rozumieć uchwałę nr 392 Rady Ministrów z dnia 13 października 1958 r. w sprawie zasad podziału zysku, różnic wyrównawczych, pokrywania strat, finansowania środków obrotowych, inwestycji i kapitalnych remontów w przedsiębiorstwach przemysłu oraz zasad gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłu na 1959 r. (Monitor Polski Nr 88, poz. 491);
8)
o zysku nieprawidłowym i niezależnym - należy przez to rozumieć zysk nieprawidłowy oraz niezależny od działalności przedsiębiorstwa w rozumieniu § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 uchwały.
2.
Przepisy zarządzenia, w których nie określa się, że dotyczą jednego z wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2 podmiotów, odnoszą się do ministerstw, zjednoczeń i przedsiębiorstw.
§  2.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty z tytułu zysków,
2)
dotacje podmiotowe.
§  3.
Rozliczeń dokonuje się za okresy miesięczne i okres roczny, licząc od początku roku do końca okresu objętego rozliczeniem.
§  4.
1.
Rozróżnia się rozliczenia:
1)
okresowe - na podstawie zysku wykazanego w miesięcznych (kwartalnych) sprawozdaniach finansowych oraz na podstawie zatwierdzonych rocznych zadań planowanych;
2)
ostateczne - na podstawie zysku wykazanego w rocznych sprawozdaniach finansowych oraz zatwierdzonych rocznych zadań planowanych.
2.
W razie nie zatwierdzenia rocznych zadań planowanych przed rozpoczęciem I kwartału podstawę rozliczeń stanowią wskaźniki dyrektywne ustalone dla przedsiębiorstw i zjednoczeń przez jednostki nadrzędne, dla ministerstwa zaś przez Ministerstwo Finansów, oraz sprawozdania finansowe.
3.
Na poczet rozliczeń z zysku mogą być wprowadzone wpłaty zaliczkowe z zysku za listopad i grudzień na podstawie zatwierdzonych rocznych zadań planowanych.
4.
Zatwierdzone roczne zadania planowane ministerstw nie mogą być w ciągu roku zmienione z wyjątkiem przypadków, o których mowa w pkt 2 uchwały nr 495 Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1958 r. w sprawie zatwierdzenia projektu budżetu Państwa na rok 1959. W razie zmiany rocznych zadań planowanych ministerstw zatwierdzone roczne zadania planowane zjednoczeń i przedsiębiorstw mogą zostać odpowiednio zmienione przez jednostki nadrzędne. W pozostałych przypadkach zatwierdzone roczne zadania planowane zjednoczeń i przedsiębiorstw mogą być w ciągu roku zmieniane przez jednostki nadrzędne pod warunkiem, że wpłaty z zysku ministerstw do budżetu nie ulegną pogorszeniu.
5.
W razie zmiany zadań planowanych w przypadkach wymienionych w ust. 4 za podstawę rozliczeń okresowych i ostatecznych przyjmuje się zadania zmienione.
§  5.
1.
Ministerstwa dla celów rozliczań prowadzą we właściwych oddziałach banków rachunek pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku oraz dotacji podmiotowych", zwany w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń ministerstwa".
2.
Rachunek rozliczeń ministerstwa prowadzi się dla każdej grupy przedsiębiorstw i zjednoczeń objętych odrębnym rozdziałem klasyfikacji wydatków budżetowych, występujących w załączniku do ustawy budżetowej.
3.
Zjednoczenia oraz bezpośrednio podległe ministrom przedsiębiorstwa wielozakładowe, którym podlegają zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, prowadzą dla celów rozliczeń we właściwych terenowo oddziałach banków rachunki pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku oraz dotacji podmiotowych", zwany w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń zjednoczenia".
4.
Zjednoczenia obejmujące kilka grup przedsiębiorstw, dla których to grup sporządza się oddzielnie sprawozdania finansowe, dokonują rozliczeń wspólnie dla wszystkich podległych przedsiębiorstw niezależnie od tego, do jakiego działu gospodarki należą.
5.
Ministerstwa i zjednoczenia prowadzą dla rozliczeń z budżetem odpowiednią księgowość uwzględniającą wpłaty na rachunek rozliczeń oraz wypłaty z tego rachunku według poszczególnych tytułów i poszczególnych lat; przelewy z tytułu zysku, o których mowa w § 10 ust. 3, należy wykazywać odrębnie.
§  6.
1.
Na rachunek rozliczeń ministerstwa wpływają dotacje podmiotowe z budżetu i przelewy od zjednoczeń z tytułu rozliczeń.
2.
Z rachunku rozliczeń ministerstwa dokonywane są przelewy na rzecz budżetu na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów w Narodowym Banku Polskim i na rzecz zjednoczeń z tytułu rozliczeń.
3.
Na rachunek rozliczeń zjednoczenia wpływają dotacje podmiotowe z rachunku rozliczeń ministerstwa oraz przelewy od podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń.
4.
Z rachunku rozliczeń zjednoczenia dokonywane są przelewy na rzecz ministerstwa i podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń.
5.
Przedsiębiorstwa wielozakładowe, podległe bezpośrednio ministrom, którym podlegają zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, dokonują przelewów analogicznie jak zjednoczenia.