Rozdział 2 - Rozliczanie się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów. - Rozliczanie się z zakończonych i oddawanych do użytku inwestycji.

Monitor Polski

M.P.1966.41.208

Akt utracił moc
Wersja od: 19 sierpnia 1966 r.

2.

Rozliczanie się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów.

§  2.
1.
Obowiązek rozliczania się z wykonania zadań inwestycyjnych oraz oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów dotyczy wszystkich kategorii inwestycji, polegających na budownictwie inwestycyjnym.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy:
1)
czynów społecznych,
2)
inwestycji drobnych, określonych przez Ministra Finansów zgodnie z przepisami § 56 uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318).
3.
Zakres rozliczeń inwestycji w rolnictwie ustali Minister Rolnictwa w terminie do dnia 31 października 1966 r.
§  3.
1.
Rozliczeniem należy objąć całe zadanie inwestycyjne oddawane do użytku. Rozliczanie części zadania inwestycyjnego przed pełnym ukończeniem całego zadania może nastąpić tylko wyjątkowo w tych wypadkach, gdy dla oddanej do użytku części zadania inwestycyjnego została wyodrębniona w projekcie wstępnym wartość kosztorysowa, efekty gospodarcze, termin oddania do użytku, oraz gdy część ta może być włączona do prawidłowej eksploatacji i zapewnia osiągnięcie efektów produkcyjnych lub usługowych zgodnie z wymaganiami danej produkcji lub usług.
2.
Rozliczenie się z poszczególnych części zadania inwestycyjnego nie zwalnia z obowiązku rozliczenia całego zadania inwestycyjnego po jego zrealizowaniu.
3.
Jeżeli projektem wstępnym objęte jest przedsięwzięcie inwestycyjne składające się z większej ilości zadań, przy rozliczeniu ostatniego zadania inwestycyjnego należy również rozliczyć się z całego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
§  4.
1.
Rozliczenie się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów należy do obowiązków służby inwestycyjnej.
2.
Rozliczenie powinno być przygotowane przez inwestora w porozumieniu z generalnym wykonawcą oraz z kierującym biurem projektów jeszcze przed terminem oddania do użytku zadania inwestycyjnego.
3.
Rozliczenie następuje w terminie oddania przedsięwzięcia lub zadania inwestycyjnego do eksploatacji (użytku).
4.
Komisja odbioru, powołana do przejęcia do eksploatacji zadania inwestycyjnego (komisja resortowa, rządowa itp.), przyjmuje rozliczenie po sprawdzeniu zdolności wykonanej inwestycji z wymaganymi warunkami technicznymi oraz po stwierdzeniu gotowości tej inwestycji do podjęcia eksploatacji.
5.
Jeżeli komisja odbioru wyrazi zgodę na przekazanie zadania lub jego części do eksploatacji pomimo niewykonania niektórych drobnych robót przewidzianych w dokumentacji bądź jeżeli zaleci usunięcie w określonym terminie usterek stwierdzonych przy odbiorze, wówczas rozliczenie powinno objąć zarówno roboty już wykonane, jak i roboty przewidziane do wykonania z określeniem ich wartości według ustaleń kosztorysu i terminu wykonania.
§  5.
1.
Jednostki nadrzędne inwestora (zjednoczenia i jednostki równorzędne) zobowiązane są do kontroli terminowości i prawidłowości rozliczeń z zadań oddawanych do użytku; w razie stwierdzenia nieprawidłowości powinny ustalić w porozumieniu z bankiem środki niezbędne do ich usunięcia, wydając odpowiednie polecenia służbie inwestycyjnej.
2.
Oddziały banku finansującego inwestycje kontrolują prawidłowość i terminowość rozliczeń z zakończonych zadań inwestycyjnych oddawanych do użytku i o powstałych nieprawidłowościach informują jednostkę nadrzędną inwestora.
§  6.
1.
Rozliczenie z wykonania zadania inwestycyjnego (lub jego części) oddawanego do użytku dotyczy następujących elementów:
1)
cyklu budowy,
2)
kosztów inwestycyjnych,
3)
efektu gospodarczego (przyrost zdolności produkcyjnej, usługowej lub użytkowej bądź inne efekty),
4)
podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych inwestycji.
2.
Rozliczenie elementów, o których mowa w ust. 1, polega na zestawieniu i porównaniu danych faktycznych stwierdzonych przy oddawaniu zadania (lub jego części) do użytku z danymi przyjętymi w zatwierdzonym projekcie wstępnym przy rozpoczynaniu zadania inwestycyjnego.
3.
Jeżeli w toku realizacji inwestycji nastąpiły zmiany projektu i zbiorczego zestawienia kosztów, zatwierdzone przez powołane do tego organy, w rozliczeniu należy zamieścić porównanie danych faktycznych z:
1)
danymi ustalonymi w projekcie wstępnym, stanowiącym podstawę rozpoczęcia realizacji zadania,
2)
danymi wynikającymi z aktualnego zatwierdzonego projektu, uwzględniającego dokonane zmiany.
4.
Rozliczenie z wykonania zadania inwestycyjnego, poza zestawieniem i porównaniem danych wynikowych z projektowymi, powinno zawierać dokładne oświetlenie i omówienie przyczyn ewentualnie powstałych odchyleń - zgodnie z zasadami przyjętymi w części analitycznej rozliczenia.
§  7.
1.
W celu oświetlenia terminowości i cyklu realizacji zadania inwestycyjnego inwestor podaje w rozliczeniu planowane (uwzględnione w projekcie, na którego podstawie włączono zadanie inwestycyjne do realizacji) oraz faktyczne terminy rozpoczęcia i zakończenia całego zadania inwestycyjnego i ewentualnie poszczególnych części, dla których ustalono odrębne terminy oddawania do użytku, jak również planowany i faktyczny cykl realizacji zadania inwestycyjnego.
2.
W zakresie oddania do użytku efektów gospodarczych rozliczenie powinno przyjmować jako dane wielkości wynikające z projektu wstępnego, na którego podstawie włączono zadanie inwestycyjne do realizacji, według ostatniej jego aktualizacji, oraz dane potwierdzone przez właściwe komisje odbioru do eksploatacji (użytku). Przy przekazaniu zadania inwestycyjnego do eksploatacji rozliczenie powinno nie tylko podawać wielkość przekazywanej nominalnej zdolności produkcyjnej lub usługowej, ale również określać terminy osiągnięcia docelowej zdolności produkcyjnej. Czas eksploatacji wstępnej należy określić na podstawie obowiązujących w danej gałęzi produkcji cykli dochodzenia do projektowej zdolności produkcyjnej oraz projektu organizacji produkcji.
3.
W wyniku porównania projektowych i rzeczywistych kosztów dokonuje się analizy obliczenia odchyleń (oszczędności lub przekroczeń) powstałych w toku realizacji inwestycji.
4.
Rozliczenie z zakończonego zadania inwestycyjnego, oddawanego do użytku, powinno być połączone z zamknięciem rachunku finansowania. Jeżeli zamknięcie rachunku finansowania danego zadania łącznie z jego rozliczeniem jest niemożliwe, komisja odbioru ustali w protokole termin zamknięcia rachunku finansowania.
§  8.
1.
Rozliczenie z wykonania zadania inwestycyjnego oddanego do użytku powinno być opracowane według ramowych wzorów stanowiących załączniki do zarządzenia, a mianowicie w odniesieniu do:
1)
inwestycji przemysłowych centralnych i zjednoczeń - według wzoru stanowiącego załącznik nr 1,
2)
pozostałych inwestycji - według wzoru stanowiącego załącznik nr 2.
2.
W razie rozliczania części zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rozliczenie może być opracowane według wzoru stanowiącego załącznik nr 2.
§  9.
Odpisy rozliczenia z wykonania zadania inwestycyjnego i oddania do użytku, o którym mowa w §§ 2-8, po jego przyjęciu przez właściwą komisję odbioru powinny być przekazane:
1)
w zakresie inwestycji centralnych:
a)
kierującemu biuru projektów,
b)
jednostce nadrzędnej inwestora (zjednoczeniu lub jednostce równorzędnej),
c)
ministerstwu,
d)
oddziałowi banku finansującego inwestycje,
e)
centrali banku finansującego inwestycje,
f)
Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Zespół Inwestycji),
g)
Głównemu Urzędowi Statystycznemu (z zakresu inwestycji przemysłowych);
2)
w zakresie inwestycji zjednoczeń:
a)
kierującemu biuru projektów,
b)
zjednoczeniu,
c)
ministerstwu,
d)
oddziałowi banku finansującego;
3)
w zakresie pozostałych kategorii inwestycji planu centralnego (inwestycje przedsiębiorstw, jednostek budżetowych, organizacji społecznych itp.):
a)
kierującemu biuru projektów,
b)
jednostce nadrzędnej,
c)
oddziałowi banku finansującego;
4)
w zakresie inwestycji planu terenowego:
a)
kierującemu biuru projektów,
b)
oddziałowi banku finansującego,
c)
nadrzędnej jednostce branżowej (wydział, zjednoczenie),
d)
właściwej powiatowej komisji planowania gospodarczego,
e)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego w zakresie inwestycji zaliczonych do wojewódzkich.