Rosja-Polska. Porozumienie o budowie systemu gazociągów dla tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach gazu rosyjskiego do Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa.1993.08.25.

Monitor Polski

M.P.2011.46.512

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 października 2010 r.

POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach gazu rosyjskiego do Rzeczypospolitej Polskiej, *
sporządzone w Warszawie dnia 25 sierpnia 1993 r.

POROZUMIENIE

między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej

a Rządem Federacji Rosyjskiej

o budowie systemu gazociągów

dla tranzytu gazu rosyjskiego

przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

i dostawach gazu rosyjskiego do Rzeczypospolitej Polskiej.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej

i

Rząd Federacji Rosyjskiej,

dalej zwane Stronami,

ustaliły co następuje:

Strony, pragnąc stworzyć warunki obopólnie korzystnej współpracy w projektowaniu, finansowaniu, budowie i eksploatacji systemu gazociągów tranzytowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dla dostaw rosyjskiego gazu ziemnego do Europy Zachodniej i do Rzeczypospolitej Polskiej, popierają utworzenie Spółki Akcyjnej przez polskie przedsiębiorstwo Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo z siedzibą w Warszawie i Rosyjską Spółkę Akcyjną GAZPROM z siedzibą w Moskwie w celu budowy i eksploatacji systemu gazociągów tranzytowych.

Spółka Akcyjna, wymieniona w Artykule 1 niniejszego Porozumienia, powołana będzie w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z polskim ustawodawstwem.

Założycielami Spółki będą Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo i Rosyjska Spółka Akcyjna GAZPROM, którzy obejmą po 50% udziałów.

Założyciele uzgodnią warunki założenia, statut i inne niezbędne dokumenty Spółki Akcyjnej.

Odpowiedzialność Spółki Akcyjnej będzie ograniczona do wartości jej majątku.

Spółka Akcyjna rozpoczyna swoją działalność z dniem jej zarejestrowania w ustalonym trybie.

Strony będą sprzyjać, by otwarta spółka akcyjna "Gazprom" i PGNiG spółka akcyjna:

a)
do dnia 1 grudnia 2010 r. rozpoczęły proces realizacji uzgodnionego przez nie planu przedsięwzięć w zakresie zmian struktury swego udziału w kapitale akcyjnym EuRoPol Gaz spółka akcyjna, w taki sposób, aby każda ze spółek posiadała po 50% akcji oraz zakończyły ten proces w maksymalnie krótkim okresie po dokonaniu wszelkich niezbędnych procedur;
b)
do dnia 1 marca 2011 r. wniosły do Statutu EuRoPol Gaz spółka akcyjna zmiany, odzwierciedlające zasadę parytetowego zarządzania w EuRoPol Gaz spółka akcyjna i przewidujące reprezentowanie interesów EuRoPol Gaz spółka akcyjna w relacjach z osobami trzecimi przez przedstawicieli wyznaczonych przez otwartą spółkę akcyjną "Gazprom" i PGNiG spółkę akcyjną działających łącznie. Zmiany wnoszone do Statutu i Regulaminu Zarządu EuRoPol Gaz spółka akcyjna (zwanego dalej Zarządem) powinny przewidywać, między innymi:
*
zasadę jednogłośnego podejmowania uchwał przez Zarząd we wszystkich sprawach;
*
w przypadku powstania w Zarządzie rozbieżności w zakresie podejmowania uchwał w dowolnej sprawie - przedstawienie danej sprawy do rozpatrzenia przez Radę Nadzorczą EuRoPol Gaz spółka akcyjna;
*
w przypadku nie podjęcia uchwały w danej sprawie przez Radę Nadzorczą EuRoPol Gaz spółka akcyjna - przedstawienie jej do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy EuRoPol Gaz spółka akcyjna;
*
brak zasady głosu decydującego Prezesa Zarządu i Przewodniczącego Rady Nadzorczej.
1.
Strony wychodzą z założenia, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budowany będzie system gazociągów tranzytowych o docelowej zdolności przesyłu gazu ziemnego - do 67 mld m3 rocznie.

Wejście gazociągu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w rejonie miejscowości Kondratki na granicy białorusko-polskiej i wyjście - w rejonie miejscowości Górzyca na granicy polsko-niemieckiej. Przewidywana jest możliwość budowy odgałęzienia gazociągu w kierunku południowo-zachodnim.

2.
Strony przewidują budowę gazociągu do Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej z terytorium Republiki Białoruś przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Strona Rosyjska zapewnia stopniowe zwiększanie wielkości dostaw gazu ziemnego do Rzeczypospolitej Polskiej w ramach budowanego, zgodnie z niniejszym Porozumieniem , systemu gazociągów tranzytowych do poziomu 14 mld m3 rocznie w 2010 roku, ponad wielkości dostaw w ramach istniejącego obecnie systemu przesyłowego.

W latach następnych dostawy gazu ziemnego w wielkości do 14 mld m3 realizowane będą w okresie wspólnej eksploatacji systemu gazociągów tranzytowych.

Szczegółowe wielkości, warunki i terminy dostaw gazu ziemnego określane będą w stosownych kontraktach między podmiotami gospodarczymi Stron z uwzględnieniem możliwości określonych stanem technicznym systemu gazociągów przesyłowych.

1.
Funkcję operatora na polskim odcinku Systemu Gazociągów Tranzytowych Jamał - Europa są realizowane przez Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System spółka akcyjna zgodnie z Umową o powierzeniu obowiązków operatora. Zmiana funkcji operatora jest niedopuszczalna bez zgody stron Umowy o powierzeniu obowiązków operatora.
2.
W przypadku reformy polskiego rynku gazowego i towarzyszących temu zmian w ustawodawstwie polskim, istniejąca struktura akcjonariatu i prawo własności EuRoPol Gaz spółka akcyjna do majątku nie podlega zmianie bez zgody otwartej spółki akcyjnej Gazprom i PGNiG spółka akcyjna.
3.
Bez uszczerbku dla postanowienia zawartego w ustępie 2 niniejszego Artykułu:
-
w przypadku wniesienia zmian w prawie polskim wynikających ze zobowiązań prawno-międzynarodowych wiążących Polskę, które to zmiany dopuszczają możliwość zachowania przez właściciela gazociągu funkcji operatora, Strona polska będzie sprzyjać temu, aby EuRoPol Gaz spółka akcyjna, według swojego wyboru miała prawo samodzielnie pełnić funkcję operatora, w tym funkcje przekazane Operatorowi Gazociągów Przesyłowych Gaz-System spółka akcyjna zgodnie z umową o powierzeniu obowiązków operatora;
-
jeżeli powyższe zobowiązania prawno-międzynarodowe wiążące Polskę, celem zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej ważnych projektów infrastruktury gazowej, przewidują możliwość zwolnienia gazociągu z obowiązku zapewnienia dostępu stron trzecich, Strona polska będzie sprzyjać temu, aby EuRoPol Gaz spółka akcyjna w tym stopniu, w którym wymienione obowiązki mają zastosowanie do niej, mogła według własnej decyzji skorzystać z takiej możliwości
1.
Strona Polska gwarantuje swobodny tranzyt gazu przesyłanego w ramach niniejszego Porozumienia i nie będzie podejmować działań, które mogłyby utrudnić transport gazu, dostarczanego dla przesyłania od punktu zdawczo-odbiorczego na granicy białorusko-polskiej do punktów zdawczo-odbiorczych na granicy polsko-niemieckiej.

Przy ograniczonych dostawach gazu przez Stronę Rosyjską na granicę białorusko-polską, wielkości tranzytu i dostaw do Rzeczypospolitej Polskiej będą obniżone proporcjonalnie do tych ograniczeń.

W przypadku niedotrzymania z winy Strony Polskiej lub firmy-operatora gwarancji dotyczących tranzytu, Strona Rosyjska ma prawo obniżyć wielkości dostaw gazu dla Strony Polskiej.

2.
Strona Polska zapewni Spółce Akcyjnej, wymienionej w Artykule 1 niniejszego Porozumienia, traktowanie narodowe.
3.
Strona Polska gwarantuje, że w stosunku do majątku Spółki Akcyjnej, wymienionej w Artykule 1 niniejszego Porozumienia, stosowane będą postanowienia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji z 2 października 1992 r.

W celu realizacji projektu, wymienionego w Artykule 3 niniejszego Porozumienia, Strony będą wspierały Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, Rosyjską Spółkę Akcyjną GAZPROM i tworzoną Spółkę Akcyjną, w pracach związanych z projektowaniem, dostawami niezbędnych maszyn i urządzeń, pracami budowlano-montażowymi i innymi usługami.

Projektowanie, wykonawstwo, dostawa materiałów, maszyn i urządzeń, będą realizowane przede wszystkim przez polskie podmioty gospodarcze na podstawie umów zawieranych ze Spółką Akcyjną na warunkach konkurencyjności.

Prace i dostawy, które nie będą mogły być realizowane przez polskie podmioty gospodarcze, będą mogły być realizowane przez rosyjskie podmioty gospodarcze na podstawie umów zawieranych ze Spółką Akcyjną na warunkach konkurencyjności.

Obie strony będą wspierały działania Spółki Akcyjnej w celu pozyskania kredytów na finansowanie budowy systemu gazociągów tranzytowych proporcjonalnie do wykorzystywanej mocy.

Budowa obiektów systemu gazociągów tranzytowych, o których mowa w niniejszym Porozumieniu, będzie realizowana według dokumentacji projektowej opracowanej zgodnie z obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej normami technicznymi, przepisami ekologicznymi i innymi przepisami prawa.

W przypadku konieczności dokonania zmian tych norm i przepisów Strony zgadzają się, że zmiany te powinny być dostosowane do norm technicznych, jakościowych i ekologicznych obowiązujących w państwach EWG.

(skreślony).

W przypadku wystąpienia siły wyższej powodującej niemożliwość wykonania przez jedną ze Stron obowiązków wynikających z niniejszego Porozumienia, Strony przeprowadzą stosowne konsultacje w celu podjęcia wzajemnie możliwych do przyjęcia decyzji dla przezwyciężenia zaistniałych przeszkód i zapewnienia wykonania niniejszego Porozumienia.

Dla wypełnienia ustaleń niniejszego Porozumienia podpisywane będą kontrakty między odpowiednimi polskimi i rosyjskimi podmiotami gospodarczymi, w których uzgadniane będą warunki handlowe i techniczne w zakresie tranzytu i dostaw gazu ziemnego.

1.
Spory dotyczące interpretacji lub realizacji niniejszego Porozumienia będą rozstrzygane w drodze konsultacji między Stronami, które przy tym kierować się będą postanowieniami niniejszego Porozumienia oraz odpowiednich norm prawa międzynarodowego, a także uwzględniać postanowienia stosownych umów polsko-rosyjskich.
2.
Jeśli spór nie będzie rozstrzygnięty w wyniku konsultacji przewidzianych w Ustępie 1 niniejszego Artykułu w rozsądnym czasie, lecz nie dłuższym niż 6 miesięcy, to Strony przystąpią do rozmów odnośnie możliwości zastosowania innych metod rozstrzygania sporów, jakie mogą wyniknąć w związku z interpretacją lub realizacją niniejszego Porozumienia, w tym arbitrażu i innych instytucji przewidzianych przez prawo międzynarodowe.

Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie z dniem otrzymania ostatniej noty stwierdzającej, że zostały spełnione wymagania wewnątrzpaństwowe, niezbędne dla jego wejścia w życie.

Porozumienie zawarte jest na czas nieokreślony.

Sporządzono w Warszawie 25 sierpnia 1993 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w języku polskim i rosyjskim, przy czym oba teksty mają jednakową moc.

* Z dniem 12 lutego 2003 r. nin. Porozumienie zostało uzupełnione przez Protokół Dodatkowy do Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu rosyjskiego gazu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach rosyjskiego gazu do Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 sierpnia 1993 r. Warszawa.2003.02.12. (M.P.11.46.516).
1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.518) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 29 października 2010 r.
2 Art. 2.1 dodany przez art. 2 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.518) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 29 października 2010 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 3 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.518) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 29 października 2010 r.
4 Art. 8 skreślony przez art. 4 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.518) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 29 października 2010 r.