Rejestry prowadzone przez Urząd Patentowy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Monitor Polski

M.P.1963.49.254

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lipca 1985 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA URZĘDU PATENTOWEGO POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 31 maja 1963 r.
w sprawie rejestrów prowadzonych przez Urząd Patentowy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. *

Na podstawie art. 126 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. - Prawo wynalazcze (Dz. U. Nr 33, poz. 156), art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 1963 r. o znakach towarowych (Dz. U. Nr 14, poz. 73) i § 11 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1963 r. w sprawie ochrony wzorów zdobniczych (Dz. U. Nr 8, poz. 45) zarządza się, co następuje:
1.
Urząd Patentowy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, zwany dalej "Urzędem Patentowym", prowadzi rejestr patentowy, rejestr wzorów zdobniczych, rejestr znaków towarowych i rejestr wspólnych (związkowych) znaków towarowych, przeznaczone do dokonywania wpisów, przewidzianych w ustawie z dnia 31 maja 1962 r. - Prawo wynalazcze (Dz. U. Nr 33, poz. 156), w ustawie z dnia 28 marca 1963 r. o znakach towarowych (Dz. U. Nr 14, poz. 73), w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1963 r. w sprawie ochrony wzorów zdobniczych (Dz. U. Nr 8, poz. 45) oraz w przepisach prawnych, wydanych na podstawie tych ustaw i rozporządzenia.
2.
Rejestr patentowy i rejestr wzorów użytkowych składają się każdy z dwóch części: części jawnej i części tajnej. Rejestr wzorów zdobniczych, rejestr znaków towarowych i rejestr wspólnych (związkowych) znaków towarowych są w całości jawne.
1.
Prawo wglądu do części jawnej rejestrów przysługuje każdej osobie.
2.
Prawo wglądu do części tajnej rejestrów przysługuje osobom, upoważnionym przez właściwego ministra lub organ równorzędny, w granicach wskazanych w upoważnieniu.
Spośród pracowników Urzędu Patentowego dostęp do części jawnej rejestrów i jawnych akt rejestrowych mają tylko osoby zatrudnione w komórce rejestrowej. Dostęp do części tajnej rejestrów i tajnych akt rejestrowych mają tylko osoby, upoważnione pisemnie przez Prezesa Urzędu Patentowego.
Wpisów do rejestrów dokonuje się na podstawie decyzji, wydanych przez uprawnione osoby.
1.
Komórka rejestrowa przed wydaniem decyzji o dokonaniu w rejestrze wpisu bada, czy dokumenty, które mają stanowić podstawę wpisu, odpowiadają obowiązującym przepisom prawnym.
2.
W razie wątpliwości komórka rejestrowa powinna ustalić stan faktyczny i prawny.
1.
W razie stwierdzenia, że wpis w rejestrze jest niezgodny ze stanem faktycznym lub prawnym oraz wymaga sprostowania, zmiany lub uzupełnienia, komórka rejestrowa wzywa osobę zainteresowaną do wystąpienia w terminie 14 dni od dnia wezwania o sprostowanie, zmianę lub uzupełnienie wpisu.
2.
Jeżeli wezwana osoba nie zastosuje się do wezwania, o którym mowa w ust. 1, komórka rejestrowa dokonuje z urzędu odpowiedniego sprostowania, zmiany lub uzupełnienia na podstawie posiadanych materiałów, wyjaśniających stan faktyczny, oraz zawiadamia o tym zainteresowaną osobę.
Błędy pisarskie oraz inne oczywiste omyłki we wpisach, dokumentach i pismach powinny być przekreślone czerwonym atramentem, tak aby można było odczytać pierwotny tekst, oraz sprostowanie w tej samej rubryce.
1.
Akta rejestrowe są przechowywane w teczkach.
2.
Akta rejestrowe obejmują dokumenty stanowiące podstawę dokonywanych wpisów oraz inne dokumenty, złożone w sprawach rejestrowych. W aktach tych przechowuje się ponadto całą korespondencję, związaną z czynnościami rejestrowymi.
Każdy patent, wzór użytkowy, wzór zdobniczy, znak towarowy i wspólny (związkowy) znak towarowy, wpisany do rejestru, otrzymuje kolejny numer rejestrowy. Numer ten jest jednocześnie numerem patentu lub świadectwa ochronnego.
1.
Część jawna oraz część tajna rejestru patentowego i rejestru wzorów użytkowych, jak również rejestr wzorów zdobniczych, rejestr znaków towarowych i rejestr wspólnych (związkowych) znaków towarowych są prowadzone w oddzielnych księgach rejestrowych. Dla każdego patentu, wzoru użytkowego, wzoru zdobniczego, znaku towarowego i wspólnego (związkowego) znaku towarowego przeznacza się jedną stronicę w księdze rejestrowej; jeżeli nie można zamieścić wszystkich wpisów na jednej stronicy, dalszych wpisów można dokonać na innej, wskazanej stronicy księgi rejestrowej.
2.
Do części jawnej rejestrów wpisuje się dane dotyczące jawnych wynalazków i wzorów użytkowych, a do części tajnej - dane dotyczące tajnych wynalazków i wzorów użytkowych.
3.
Karty rejestrowe każdej księgi powinny być kolejno ponumerowane według stronic i przesznurowane. Na ostatniej stronicy księgi rejestrowej należy stwierdzić, ile zawiera ona ponumerowanych stronic, oraz opatrzyć to stwierdzenie datą, podpisem Prezesa Urzędu Patentowego lub upoważnionego przez niego pracownika Urzędu Patentowego i odciśnięciem okrągłej pieczęci.
W razie postanowienia przez właściwy organ, że tajny wynalazek lub wzór użytkowy jest pozbawiony cech tajności, komórka rejestrowa wpisuje ten wynalazek lub wzór użytkowy do części jawnej odpowiedniego rejestru pod kolejnym numerem rejestrowym oraz dokonuje o tym wzmianki w części tajnej rejestru patentowego lub rejestru wzorów użytkowych na stronicy rejestrowej, dotyczącej danego wynalazku lub wzoru użytkowego.
1.
W rejestrze patentowym, rejestrze wzorów użytkowych i rejestrze wzorów zdobniczych zamieszcza się w nagłówku każdej stronicy następujące dane:
1)
datę zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru zdobniczego w Urzędzie Patentowym,
2)
numer zgłoszenia,
3)
datę opublikowania zgłoszenia,
4)
oznaczenie odpowiedniej klasy,
5)
numer patentu lub numer świadectwa ochronnego,
6)
datę, od której rozpoczyna się okres trwania patentu lub prawa z rejestracji wzoru.
7)
wzmiankę dotyczącą pierwszeństwa,
8)
datę udzielenia patentu lub dokonania rejestracji,
9)
wskazanie rocznika i numeru "Wiadomości Urzędu Patentowego", w którym ogłoszono o udzieleniu patentu lub o dokonaniu rejestracji,
10)
datę opublikowania wpisu.
2.
Jeżeli chodzi o tajne wynalazki i wzory użytkowe, nie zamieszcza się w rejestrach danych, wymienionych w ust. 1 pkt 3, 7, 9, 10.
1.
Każda stronica rejestru patentowego, rejestru wzorów użytkowych i rejestru wzorów zdobniczych składa się z sześciu rubryk, oznaczonych literami A, B, C, D, E i F, do których wpisuje się następujące dane:

A - imię i nazwisko lub nazwę oraz miejsce zamieszkania lub siedzibę osoby, na której rzecz został udzielony patent na wynalazek lub dokonana rejestracja wzoru użytkowego albo wzoru zdobniczego,

B - przedmiot patentu lub rejestracji wzoru użytkowego albo wzoru zdobniczego oraz rodzaj patentu lub prawa z rejestracji wzoru użytkowego albo wzoru zdobniczego,

C - imię i nazwisko twórcy (współtwórców) wynalazku lub wzoru użytkowego albo wzoru zdobniczego oraz numer świadectwa autorskiego (świadectw autorskich),

D - prawa ograniczone,

E - wnioski, odwołania, decyzje,

F - datę wygaśnięcia patentu lub prawa rejestracji wzoru użytkowego albo wzoru zdobniczego.

2.
Poszczególne wpisy, dokonane w danej rubryce, otrzymują kolejną numerację.
3.
Zmiany i wykreślenia wpisów należy umieszczać pod nowym numerem kolejnym w tej samej rubryce, w której znajduje się wpis zmieniony lub wykreślony.
4.
Wpisy poprzednie, których dotyczą zmiany lub wykreślenia, należy podkreślić czerwoną linią.
5.
Wpis, oznaczony kolejnym numerem, powinien być oddzielony od poprzedniego wpisu poziomą linią przez całą szerokość danej rubryki.
W rejestrze znaków towarowych i w rejestrze wspólnych (związkowych) znaków towarowych zamieszcza się w nagłówku każdej stronicy następujące dane:
1)
datę zgłoszenia znaku towarowego lub wspólnego (związkowego) znaku towarowego w Urzędzie Patentowym,
2)
numer zgłoszenia,
3)
numer świadectwa ochronnego,
4)
datę, od której rozpoczyna się okres trwania ochrony znaku towarowego lub wspólnego (związkowego) znaku towarowego,
5)
wzmiankę dotyczącą pierwszeństwa,
6)
datę dokonania rejestracji,
7)
wskazanie rocznika i numeru "Wiadomości Urzędu Patentowego", w którym ogłoszono o dokonaniu rejestracji.
1.
Każda stronica rejestru znaków towarowych i rejestru wspólnych (związkowych) znaków towarowych składa się z sześciu rubryk, oznaczonych literami A, B, C, D, E i F, do których wpisuje się następujące dane:

A - w rejestrze znaków towarowych: nazwę i siedzibę przedsiębiorstwa lub imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania właściciela przedsiębiorstwa, na którego rzecz została dokonana rejestracja znaku towarowego, jak również określenie rodzaju i zakresu działania tego przedsiębiorstwa;

- w rejestrze wspólnych (związkowych) znaków towarowych: nazwę i siedzibę oraz rodzaj i zakres działania zjednoczenia przedsiębiorstw państwowych, organizacji gospodarczej łączącej przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielcze i inne albo związku spółdzielczego lub związku przedsiębiorców, na którego rzecz zarejestrowano wspólny (związkowy) znak towarowy,

B - odbitkę zarejestrowanego znaku towarowego lub wspólnego (związkowego) znaku towarowego, wykaz towarów, do których oznaczenia jest przeznaczony znak towarowy lub wspólny (związkowy) znak towarowy, klasy towarowe, zastrzeżenie barw,

C - przedłużenie ochrony znaku towarowego lub wspólnego (związkowego) znaku towarowego,

D - prawa ograniczone,

E - wnioski, odwołania, decyzje,

F - datę wygaśnięcia prawa z rejestracji znaku towarowego lub wspólnego (związkowego) znaku towarowego.

2.
Przepisy § 13 ust. 2, 3, 4 i 5 mają odpowiednie zastosowanie.
O dokonaniu w rejestrze wpisu, zmian i uzupełnień oraz o odmowie dokonania wpisu, zmian i uzupełnień komórka rejestrowa zawiadamia osobę, której dotyczy dany wpis, zmiany lub uzupełnienia.
Wpisy, dokonane w części jawnej rejestrów, podlegają zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi ogłoszeniu w "Wiadomościach Urzędu Patentowego".
1.
Osoba, która wykazuje swój interes prawny, może złożyć w Urzędzie Patentowym pisemny wniosek o wydanie:
1)
zaświadczenie o istnieniu w rejestrze określonego wpisu,
2)
odpisu z rejestru,
3)
wyciągu z rejestru.
2.
Zaświadczenie, odpis lub wyciąg, wymienione w ust. 1, można wydać po uiszczeniu przez wnioskodawcę należnej opłaty.
1.
Zaświadczenie o istnieniu w rejestrze określonego wpisu powinno zawierać podstawę prawną stwierdzenie istnienia wpisu, zmian lub uzupełnień, oznaczenie rejestru, części rejestru, numeru rejestrowego i stronicy rejestru.
2.
Odpis z rejestru zawiera wszystkie aktualne dane wpisane w rejestrze i dotyczące danego wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru zdobniczego, znaku towarowego lub wspólnego (związkowego) znaku towarowego. Na żądanie wnioskodawcy można w odpisie z rejestru podać również wpisy wykreślone.
3.
Wyciąg z rejestru zawiera te dane, których stwierdzenia żąda wnioskodawca. Przepis ust. 2 zdanie 2 stosuje się odpowiednio.
4.
W odpisach lub wyciągach z rejestru, wydawanych przez komórkę rejestrową, wolne rubryki i części rubryki należy przekreślać.
5.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi, o których mowa w ust. 1-3, powinny być opatrzone datą, podpisem osoby uprawnionej do dokonywania w rejestrze wpisów oraz odciśnięciem okrągłej pieczęci.
1.
Powzięcie decyzji w sprawach zaświadczeń, odpisów i wyciągów, wymienionych w § 18, uwidocznia się w formie dyspozycji na wniosku, złożonym w ich sprawie.
2.
O wydaniu dokumentu, o którym mowa w ust. 1, należy sporządzić notatkę służbową na otrzymanym wniosku.
W sprawie wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych, znaków towarowych i związkowych znaków towarowych, opatentowanych lub zarejestrowanych przed wejściem w życie zarządzenia, stosuje się dotychczasowe zasady w zakresie rejestrów prowadzonych przez Urząd Patentowy.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia.
*Z dniem:

- 12 stycznia 1973 r. zarządzenie utraciło moc w zakresie wynalazków i wzorów użytkowych na podstawie § 57 ust. 2 pkt 2 zarządzenia z dnia 21 grudnia 1972 r. w sprawie ochrony wynalazków i wzorów użytkowych (M.P.73.1.4).

- 18 lipca 1985 r. zarządzenie utraciło moc w zakresie znaków towarowych na podstawie § 39 pkt 3 zarządzenia z dnia 20 czerwca 1985 r. w sprawie ochrony znaków towarowych (M.P.85.18.143).