Rejestracja pojazdów mechanicznych, których używanie wymaga etatu samochodowego.

Monitor Polski

M.P.1954.90.1010

Akt utracił moc
Wersja od: 29 września 1954 r.

INSTRUKCJA
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 3 września 1954 r.
w sprawie rejestracji pojazdów mechanicznych, których używanie wymaga etatu samochodowego.

Na podstawie § 5 ust. 3 uchwały nr 104 Prezydium Rządu z dnia 1 marca 1952 r. w sprawie trybu rozdzielnictwa pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr A-23, poz. 297) zarządza się, co następuje:
1.
Pojazdy mechaniczne (wszystkich rodzajów):
1)
parku samochodowego administracji państwowej (władz, urzędów i instytucji państwowych itp., wchodzących do budżetu Państwa);
2)
parku samochodowego organizacji społecznych dotowanych ze Skarbu Państwa oraz instytucji korzystających z funduszów społecznych;
3)
samochody osobowe i motocykle parku samochodowego gospodarki narodowej (przedsiębiorstw państwowych, instytucji i przedsiębiorstw spółdzielczych oraz central spółdzielczo-państwowych, z wyjątkiem pojazdów mechanicznych przeznaczonych do transportu publicznego)

- mogą być dopuszczone do ruchu na drogach publicznych po zarejestrowaniu ich przez prezydium właściwej rady narodowej (ust. 2) na jednostkę organizacyjną, zwaną dalej w skróceniu "jednostką", dla której ustalono odpowiednie etaty samochodowe.

2.
Rejestracji pojazdów, wymienionych w ust. 1, dokonują prezydia powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych oraz Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi, właściwe ze względu na miejsce stałego postoju (garażowania) pojazdu.
1.
Ustalenie etatu samochodowego stwierdza dowód przydziału etatu samochodowego, zwany dalej w skróceniu "dowodem przydziału".
2.
Dowód przydziału jest drukiem ścisłego zarachowania i składa się z dwóch odcinków, z których odcinek pierwszy przeznaczony jest dla prezydium rady narodowej, która rejestruje pojazd mechaniczny, drugi - dla jednostki.
Dowody przydziału otrzymują ministerstwa (urzędy centralne), centralne instytucje społeczne, centrale spółdzielcze i centrale spółdzielczo-państwowe równocześnie z decyzją o ustaleniu etatów samochodowych; dokonają one rozdziału dowodów przydziału między podległe sobie jednostki.
Jednostka zgłaszająca pojazd do rejestracji obowiązana jest przedstawić prezydium rady narodowej (§1 ust. 2) dowód przydziału.
1.
Prezydium rady narodowej (§1 ust. 2) może zarejestrować pojazd mechaniczny na jednostkę tylko wówczas, jeżeli przedstawi ona dowód przydziału na dany rodzaj pojazdu.
2.
Prezydium rady narodowej rejestrując pojazd potwierdza jego zarejestrowanie na jednostkę przez odciśnięcie na odcinku dowodu przydziału, przeznaczonego dla jednostki, pieczęci prezydium i wypełnienie odpowiednich rubryk dowodu przydziału. Odcinek dowodu przydziału, przeznaczony dla prezydium rady narodowej, powinien być dołączony w sposób trwały do wniosku o rejestrację lub do karty stanu technicznego pojazdu. Odcinek dowodu przydziału przeznaczony dla jednostki przechowuje się w aktach jednostki.
3.
W razie zmiany miejsca postoju (garażowania) pojazdu albo w razie przydzielenia pojazdu innej jednostce w ramach tego samego ministerstwa (urzędu centralnego), centralnej instytucji społecznej, centrali spółdzielczej bądź centrali spółdzielczo-państwowej i przeniesienia go na teren właściwości innej rady narodowej pojazd może być przerejestrowany po stwierdzeniu, że był poprzednio zarejestrowany na podstawie ważnego dowodu przydziału. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.
1.
Cofnięcie etatu samochodowego następuje w drodze decyzji Państwowej Komisji Etatów. O cofnięciu etatu zawiadomione zostają:
1)
zainteresowana władza centralna (§ 3), która obowiązana jest zawiadomić o tym podległą sobie jednostkę,
2)
prezydium rady narodowej, które zarejestrowało pojazd.
2.
Prezydium rady narodowej (§ 1 ust. 2) po otrzymaniu zawiadomienia o cofnięciu etatu samochodowego (ust. 1) obowiązane jest niezwłocznie wycofać z ruchu pojazd, dla którego cofnięto etat samochodowy.
3.
W przypadku cofnięcia etatu samochodowego jednostka obowiązana jest zwrócić odcinek dowodu przydziału prezydium właściwej rady narodowej, które z kolei przesyła ten odcinek Państwowej Komisji Etatów.
4.
Wycofanie pojazdu z ruchu na drogach publicznych następuje przez unieważnienie dowodu rejestracyjnego i odebranie tablic ze znakami rejestracyjnymi oraz uczynienie adnotacji w dowodzie przydziału zarówno na odcinku, przeznaczonym dla jednostki, jak i na odcinku, przeznaczonym dla prezydium rady narodowej.
5.
W przypadku zmiany pojazdu, zarejestrowanego na podstawie dowodu przydziału, zarejestrowanie innego pojazdu na ten sam dowód przydziału może nastąpić dopiero po wycofaniu z ruchu pojazdu zarejestrowanego. Przepisy ust. 4 i § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
1.
Zarejestrowanie pojazdu mechanicznego bez dowodu przydziału jest zabronione.
2.
Pracownicy wydziałów komunikacji drogowej prezydiów rad narodowych, odpowiedzialni za czynności związane z rejestracją i dopuszczeniem pojazdu mechanicznego do ruchu, którzy zarejestrują pojazdy bez dowodów przydziału, będą pociągnięci do odpowiedzialności służbowej.
1.
Prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) obowiązane jest stale czuwać nad tym, aby ilość pojazdów mechanicznych będących w posiadaniu jednostek nie była większa od ilości etatów samochodowych.
2.
W razie stwierdzenia niezgodności prezydium rady narodowej (ust. 1) obowiązane jest spowodować przekazanie pojazdu stosownie do odrębnie wydanych zarządzeń.
Traci moc instrukcja Ministra Transportu, Drogowego i Lotniczego z dnia 12 lipca 1952 r. w sprawie rejestracji pojazdów samochodowych, których używanie wymaga etatu samochodowego (Monitor Polski Nr A-69, poz. 1050).
Instrukcja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1955 r.