Rejestracja oraz kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych.

Monitor Polski

M.P.1951.A-59.773

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1958 r.

UCHWAŁA NR 322
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 kwietnia 1951 r.
w sprawie rejestracji oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych. *

W celu zapewnienia dyscypliny finansowej w dziedzinie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych ustala się następujące zasady rejestracji i kontroli przestrzegania etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych.
Przepisom niniejszej uchwały podlegają:
1)
jednostki budżetowe budżetu Państwa z zastrzeżeniami wynikającymi z § 3,
2)
jednostki gospodarcze państwowe i spółdzielcze utrzymywane z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów,
3)
przedsiębiorstwa państwowe na rozrachunku gospodarczym i spółdzielnie działające na zasadzie pełnego rozrachunku gospodarczego,
4)
instytucje społeczne, których wykaz ustali Prezes Rady Ministrów.
Obowiązek rejestracji i zakres kontroli wynikający z przepisów niniejszej uchwały dotyczy:
1)
jednostek budżetowych administracji państwowej (władze i urzędy) w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych,
2)
innych jednostek budżetowych w zakresie całości ich etatów, stawek i funduszu płac,
3)
jednostek gospodarczych państwowych i spółdzielczych utrzymywanych z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów państwowych i spółdzielni w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno- gospodarczych,
4)
przedsiębiorstw i zakładów państwowych oraz spółdzielni w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych (ich zarządów),
5)
instytucji społecznych - co do ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w zakresie, ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów.
1.
Zasady rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej dla jednostek budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego określą osobne przepisy.
2.
Minister Finansów z uzasadnionych powodów może wyłączyć zastosowanie niniejszej uchwały również w stosunku do innych jednostek budżetowych, przedsiębiorstw utrzymywanych z narzutu i zarządów przedsiębiorstw.
1.
Rejestracji podlegają etaty, stawki, fundusz płac oraz preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze, zatwierdzone we właściwym trybie.
2.
Minister Finansów określi w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesem Państwowej Komisji Etatów Szczegółowe pojęcie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w rozumieniu niniejszej uchwały.
1.
Rejestrację przeprowadzają:
1)
Ministerstwo Finansów w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych ministerstw i władz naczelnych,
2)
wydziały finansowe właściwych prezydiów rad na rodowych w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych innych jednostek budżetowych jak również jednostek wymienionych w § 1 pkt 2 i 3.
2.
Jednostki podlegające obowiązkowi rejestracji przedstawiają właściwemu bankowi finansującemu dowody rejestracyjne po zarejestrowaniu.
Kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej polega na:
1)
porównaniu przez organ rejestrujący przedłożonych do rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z posiadanymi przez ten organ materiałami,
2)
porównaniu przez banki dokumentu, składanego przy zapotrzebowaniu środków na pokrycie wypłat na wynagrodzenia za pracę i wydatki administracyjno-gospodarcze z dowodami zarejestrowania,
3)
badaniu na miejscu dokumentów, na podstawie których jednostka administracyjna wypłaciła wynagrodzenie, celem ustalenia zgodności tych dokumentów z przepisami prawnymi oraz ze stanem faktycznym.
Jednostki podlegające rejestracji obowiązane są udzielać ustnych lub pisemnych wyjaśnień organom rejestrującym oraz przeprowadzającym czynności związane z kontrolą przestrzegania dyscypliny finansowej oraz okazywać na żądanie wszystkie księgi rachunkowe, listy płac, karty wynagrodzeń, akta osobowe, wykazy, zapiski, notatki oraz wszelkie materiały, które mogą mieć znaczenie przy kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie omawianym w niniejszej uchwale.
1.
Organy rejestrujące w razie niezgodności przedstawionych do zarejestrowania etatów osobowych, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z limitami etatów, podanymi organowi rejestrującemu przez nadrzędny organ finansowy, powinny za zgodą nadrzędnego organu finansowego odmówić ich zarejestrowania w całości lub w części.
2.
Banki uprawnione są do wstrzymania w całości lub w części wypłaty z tytułu wynagrodzeń za pracę oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w razie niezłożenia przez jednostkę podlegającą obowiązkowi rejestracji dowodu rejestracji, jak również w przypadku, gdy zapotrzebowanie środków pieniężnych nie mieści się w granicach zarejestrowanego funduszu płac, stawek, etatów i wydatków administracyjno-gospodarczych. O takich przypadkach banki zawiadamiają niezwłocznie właściwy organ rejestrujący i władzę zwierzchnią danej jednostki celem podjęcia decyzji co do wypłaty wstrzymanych kwot.
3.
Organy rejestrujące upoważnione są w przypadkach stwierdzenia przekroczenia do wszczęcia dochodzeń w swoim zakresie bądź do żądania od władz przełożonych jednostki podlegającej rejestracji wszczęcia dochodzeń i ukarania winnych. W tym ostatnim przypadku władza zwierzchnia jest obowiązana do zawiadomienia w przeciągu 7 dni organu rejestrującego lub banku o wytoczonym dochodzeniu bądź o przyczynach jego umorzenia, po ukończeniu zaś dochodzeń władza zwierzchnia zawiadamia organ rejestrujący bądź bank o wydanym orzeczeniu.
Minister Finansów określi szczegółowe zasady, tryb rejestracji i kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych jak również zakres działania poszczególnych organów rejestrujących oraz banków.
Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów ustali, w jakich terminach i w jakim zakresie wchodzą w życie poszczególne przepisy niniejszej uchwały.
1.
W 1951 r. zarejestrowane będą etaty, stawki, fundusze płac i preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze zatwierdzone w trybie dotychczas obowiązującym.
2.
Tryb zatwierdzania etatów, stawek, funduszu płac i preliminowanych wydatków administracyjno-gospodarczych jak również warunki odmowy ich rejestracji ustali na okres od 1 stycznia 1952 r. odrębna uchwała Rady Ministrów.
Z chwilą wejścia w życie poszczególnych przepisów niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1946 r. w sprawie kontroli wynagrodzeń pracowniczych.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 kwietnia 1958 r. nin. uchwała traci moc w zakresie przedsiębiorstw objętych przepisami uchwały nr 69 z dnia 22 marca 1958 r. w sprawie zasad planowania i kontroli funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.19.122).