Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1969.37.301

Akt utracił moc
Wersja od: 4 czerwca 1975 r.

UCHWAŁA Nr 156
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 sierpnia 1969 r.
w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej. *

Na podstawie art. 2 pkt 5 i 7 oraz art. 3 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Rejestracji finansowej podlegają:
1)
przedsiębiorstwa państwowe oraz ich zakłady działające według zasad rozrachunku gospodarczego,
2)
zjednoczenia przedsiębiorstw państwowych i inne jednostki organizacyjne grupujące takie przedsiębiorstwa oraz zakłady zjednoczeń lub jednostek równorzędnych działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
3)
jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, jednostki im podległe i gospodarstwa pomocnicze,
4)
spółdzielnie i związki spółdzielni oraz ich oddziały i zakłady działające według zasad rozrachunku gospodarczego,
5)
spółki prawa cywilnego lub handlowego, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa i instytucje państwowe, a także organizacje gospodarki uspołecznionej posiadają udział wynoszący przynajmniej 50% kapitału zakładowego, z wyjątkiem instytucji bankowych i ubezpieczeniowych,
6)
instytucje i organizacje gospodarki uspołecznionej, którym przepisy szczególne przyznały osobowość prawną

- zwane dalej jednostkami - jeżeli są obowiązane do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa lub z jednostką nadrzędną chociażby z jednego z następujących tytułów: podatku obrotowego, różnic budżetowych dodatnich lub ujemnych, wpłat z zysku (nadwyżek), oprocentowania środków trwałych, podatku dochodowego, nadwyżek lub niedoborów środków obrotowych, wpłat amortyzacji, dopłat do cen napojów alkoholowych, dotacji udzielonych na pokrycie strat (niedoborów) oraz dotacji przedmiotowych, w tym również finansowanych z podatku obrotowego.

Minister Finansów może:
1)
wprowadzić obowiązek rejestracji finansowej dla innych jednostek gospodarki uspołecznionej niż wymienione w § 1,
2)
wyłączyć określone jednostki spod obowiązku rejestracji,
3)
wprowadzić obowiązek rejestracji dla jednostek obowiązanych do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa lub z jednostką nadrzędną z innych tytułów niż wymienione w § 1.
1.
Obowiązek rejestracji finansowej wykonywany jest przez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w wydziale finansowym prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej, właściwym ze względu na siedzibę (miejsce położenia) jednostki.
2.
Dla zjednoczeń przedsiębiorstw państwowych oraz innych jednostek organizacyjnych grupujących takie przedsiębiorstwa właściwy do przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego jest wydział finansowy prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej.
3.
Dla jednostek podległych:
1)
Ministrowi Obrony Narodowej,
2)
Ministrowi Spraw Wewnętrznych,
3)
Urzędowi Rezerw Państwowych,
4)
innym ministrom w zakresie jednostek wyodrębnionych

zasady i tryb rejestracji finansowej określi w drodze zarządzenia Minister Finansów.

1.
Jednostki wymienione w § 1 pkt 1 i 2 dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w terminie 30 dni od dnia wydania aktu o ich utworzeniu przez złożenie wydziałowi finansowemu odpisu zgłoszenia jednostki do rejestru przedsiębiorstw państwowych, zawierającego dane określone w §§ 17 i 18 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie urządzenia i prowadzenia rejestru przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 3, poz. 22).
2.
W zgłoszeniu rejestracyjnym należy dodatkowo podać:
1)
rodzaj rozliczeń z budżetem Państwa,
2)
numer rachunku rozliczeniowego jednostki w oddziale banku finansującym jednostkę,
3)
datę rozpoczęcia działalności jednostki,
4)
zakłady, oddziały, ekspozytury, filie itp. działające według zasad ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
3.
Jednostki wymienione w ust. 1 mogą dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w trybie ustalonym w § 5.
Jednostki wymienione w § 1 pkt 3-6 dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia działalności przez złożenie wydziałowi finansowemu zgłoszenia, które powinno zawierać:
1)
pełną i skróconą nazwę rejestrującej się jednostki, adres, przedmiot działalności gospodarczej, nazwę i adres nadrzędnej jednostki organizacyjnej (urzędu centralnego, związku spółdzielni itp.) oraz datę rozpoczęcia działalności jednostki,
2)
wyszczególnienie zakładów, oddziałów, ekspozytur, filii itp. objętych działalnością (bilansem i rachunkiem wyników) rejestrującej się jednostki, a nie podlegających bezpośrednio obowiązkowi rejestracji (nie podlegają wyszczególnieniu sezonowe i ruchome punkty handlowe),
3)
określenie rodzajów rozliczeń z budżetem Państwa lub z rachunkiem rozliczeń jednostki nadrzędnej, nie wyłączając rozliczeń z tytułu dotacji na pokrycie strat i dotacji przedmiotowych, oraz wskazanie oddziału banku finansującego i podanie numeru rachunku rozliczeniowego,
4)
wskazanie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działalności jednostki.
Zgłoszenie rejestracyjne powinno być podpisane przez kierownika i głównego (starszego) księgowego rejestrowanej jednostki.
1.
Zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w §§ 4 i 5, składa się w dwóch egzemplarzach.
2.
Wydział finansowy dokonujący rejestracji finansowej wydaje zarejestrowanej jednostce drugi egzemplarz zgłoszenia rejestracyjnego, potwierdzając na nim dokonanie rejestracji.
3.
Potwierdzone przez wydział finansowy zgłoszenie rejestracyjne stanowi dla rejestrującej się jednostki dowód wykonania obowiązku rejestracji finansowej.
1.
Jednostki zarejestrowane są obowiązane zawiadomić właściwy dla nich miejscowo wydział finansowy o zmianach danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym najpóźniej w terminie 30 dni od daty ich zaistnienia.
2.
Jednostki wymienione w § 1 pkt 1 i 2 zawiadamiają o zmianach, o których mowa w ust. 1, przez złożenie odpisów wniosków składanych odpowiednio do rejestru przedsiębiorstw państwowych lub bezpośrednio wydziałowi finansowemu, jeżeli zmiana dotyczy danych wymienionych w § 4 ust. 2.
3.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie postawienia jednostki w stan likwidacji lub połączenia jednostek.
4.
Spółdzielnie wojewódzkie posiadające oddziały lub zakłady działające według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, a które dokonały w ich imieniu obowiązku rejestracji, mogą zlecić tym oddziałom lub zakładom, by o zmianach danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym zawiadamiały bezpośrednio właściwy dla nich wydział finansowy.
1.
Za wykonanie przez jednostkę obowiązków wynikających z uchwały są odpowiedzialni kierownik i główny (starszy) księgowy jednostki.
2.
Naruszenie przepisów uchwały podlega sankcjom przewidzianym w ustawie karnej skarbowej.
W sprawach unormowanych uchwałą nie mają zastosowania przepisy działu IX dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60).
Jednostki zarejestrowane na podstawie dotychczasowych przepisów o rejestracji podatkowej nie dokonują ponownej rejestracji na podstawie niniejszej uchwały.
1.
Traci moc uchwała nr 7 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1959 r. w sprawie rejestracji podatkowej w gospodarce uspołecznionej (Monitor Polski Nr 5, poz. 21).
2.
Ilekroć w innych przepisach jest mowa o rejestracji podatkowej, należy przez to rozumieć rejestrację finansową.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1970 r.
* Z dniem 4 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów, wynikające z nin. uchwały, zgodnie z § 1 pkt 3 uchwały nr 90 z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do naczelników powiatów, które przejmują wojewodowie (M.P.75.17.110).