Rejestr organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą.

Monitor Polski

M.P.1986.3.19

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lutego 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 stycznia 1986 r.
w sprawie rejestru organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą.

Na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 października 1985 r. w sprawie działalności gospodarczej organizacji społecznych (Dz. U. Nr 51, poz. 265) zarządza się, co następuje:
Zarządzenie określa zasady prowadzenia rejestru organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą oraz kontroli wykonywania obowiązków rejestracji.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
rozporządzeniu - rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 października 1985 r. w sprawie działalności gospodarczej organizacji społecznych (Dz. U. Nr 51, poz. 265),
2)
organizacji społecznej - rozumie się przez to organizacje wymienione w § 1 ust. 3 rozporządzenia,
3)
organie rejestrowym - rozumie się przez to Ministerstwo Finansów lub izbę skarbową.
1.
Rejestr organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą prowadzi organ rejestrowy.
2.
Organem rejestrowym jest:
1)
Ministerstwo Finansów - dla organizacji społecznych, prowadzących działalność gospodarczą przekraczającą obszar jednego województwa,
2)
izba skarbowa - dla organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą o wojewódzkim zasięgu działania.
1.
Obowiązkowi wpisu do rejestru podlega organizacja społeczna, której udzielone zostało zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej przez organ wymieniony w § 7 ust. 1 lub 2 rozporządzenia.
2.
Obowiązkowi wpisu do rejestru nie podlega organizacja społeczna w zakresie działalności gospodarczej, zwolnionej od obowiązku uzyskiwania zezwolenia zgodnie z § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.
1.
Organizacja społeczna obowiązana jest złożyć organowi rejestrowemu wniosek o wpis do rejestru w terminie 30 dni od daty otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej.
2.
Organizacja społeczna powinna podać we wniosku:
1)
pełną nazwę organizacji społecznej,
2)
dokładne oznaczenie siedziby organizacji społecznej,
3)
nazwę państwowego organu nadzorującego,
4)
imiona i nazwiska oraz funkcje członków zarządu organizacji społecznej, zgłoszonych do rejestru,
5)
pełną nazwę wyodrębnionej organizacyjnie jednostki działalności gospodarczej, określenie jej siedziby, imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób uprawnionych do reprezentowania organizacji społecznej w zakresie działalności gospodarczej.
3.
Organ rejestrowy może żądać uwzględnienia we wniosku również innych danych niż wymienione w ust. 2.
1.
Organizacja społeczna załącza do wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1, następujące dokumenty:
1)
wyciąg z rejestru stowarzyszeń i związków, prowadzonego przez terenowy organ administracji państwowej, lub wyciąg z rejestru sądowego, stwierdzający wpis do rejestru organizacji społecznej i członków zarządu, uwierzytelniony przez organ prowadzący rejestr, a w stosunku do organizacji społecznych nie podlegających wpisowi do tych rejestrów - akt w sprawie utworzenia organizacji,
2)
zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej,
3)
kopie pełnomocnictw osób upoważnionych do reprezentowania organizacji społecznej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.
2.
W zależności od potrzeb organ rejestrowy może żądać dołączenia do wniosku również innych dokumentów niż wymienione w ust. 1.
1.
Organizacja społeczna jest obowiązana złożyć organowi rejestrowemu wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 15 dni od daty powstania okoliczności powodującej zmianę.
2.
Do wniosku o zmianę wpisu w rejestrze mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 5 ust. 2 i 3 oraz § 6.
1.
Wpis do rejestru jest dokonywany w arkuszu rejestrowym według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Po dokonaniu wpisu do rejestru oraz zmian w rejestrze organ rejestrowy wydaje organizacji społecznej odpisy arkusza rejestrowego.
3.
Odpisy, o których mowa w ust. 2, organizacja społeczna jest obowiązana składać we właściwych oddziałach banku.
Rejestr może być udostępniony do wglądu każdemu, kto wykaże w tym swój interes prawny. Organ rejestrowy może odmówić wglądu do rejestru lub poszczególnych wpisów, jeżeli wymaga tego ochrona tajemnicy państwowej lub służbowej.
1.
Izby skarbowe kontrolują w organizacjach społecznych wykonywanie obowiązków wynikających z niniejszego zarządzenia.
2.
Kontrola dotyczy:
1)
zgodności wykonywanej działalności gospodarczej z zezwoleniem wydanym na podstawie § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia,
2)
zgodności faktycznego stanu organizacyjnego i prawnego w organizacji społecznej oraz wyodrębnionej organizacyjnie jednostce prowadzącej działalność gospodarczą z wpisami w rejestrze.
3.
Podstawą kontroli w organizacjach społecznych, dla których organem rejestrowym jest Ministerstwo Finansów, są odpisy arkusza rejestrowego, przesyłane izbom skarbowym przez Ministerstwo Finansów. O nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli w tych organizacjach izby skarbowe powiadamiają Ministerstwo Finansów.
W wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli organ rejestrowy:
1)
powiadamia organ, który wydał zezwolenie, o niezgodności wykonywanej działalności gospodarczej z zezwoleniem tego organu,
2)
wzywa organizację społeczną do usunięcia w oznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości.
W okresie dwóch miesięcy od wejścia w życie zarządzenia rejestr organizacji społecznych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, będzie prowadzić Ministerstwo Finansów.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

ARKUSZ REJESTROWY ORGANIZACJI SPOŁECZNEJ PROWADZĄCEJ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ