Regulamin Senatu.
M.P.2024.10 t.j.
Akt obowiązującyUCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 23 listopada 1990 r.
Regulamin Senatu
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Senatorowie w swojej działalności kierują się dobrem Narodu i własnym sumieniem.
Organy Senatu
Organy Senatu
Organami Senatu są:
Prezydium Senatu:
Obowiązki i prawa senatorów
Obowiązki i prawa senatorów
- podlega rozpatrzeniu w trybie art. 25.
W stosunku do senatorów, którzy nie pobierają uposażenia i diety parlamentarnej, stosuje się odpowiednio art. 24.
Marszałek Senatu, na wniosek senatora, może udzielić mu z ważnych przyczyn urlopu od wykonywania obowiązków senatora. Na czas trwania urlopu wypłacanie uposażenia senatorskiego i diety parlamentarnej może ulec zawieszeniu.
- podlegają rozpatrzeniu przez Marszałka Senatu.
Senat podejmuje uchwałę w sprawie pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej senatora bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Pierwsze posiedzenie Senatu
Pierwsze posiedzenie Senatu
Marszałek Senatu przeprowadza przy pomocy sekretarzy pierwszego posiedzenia wybór wicemarszałków Senatu oraz sekretarzy Senatu.
Funkcjonowanie Senatu
Funkcjonowanie Senatu
Posiedzenia Senatu
Posiedzenia Senatu
Zawodowa działalność lobbingowa może być wykonywana na terenie Senatu.
Informacje o planowanym posiedzeniu Senatu oraz przewidywanym porządku obrad przekazywane są agencjom informacyjnym.
Obrady
Obrady
Przedmiotem obrad Senatu są w szczególności:
Senat rozpatruje, po wcześniejszym doręczeniu senatorom, informację Rady Ministrów o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej.
Poza kolejnością mówców Marszałek może udzielić głosu sprawozdawcy i przewodniczącemu komisji, która opracowywała sprawozdanie.
Głosowanie
Głosowanie
Reasumpcja uchwały jest dopuszczalna tylko w trakcie tego samego posiedzenia Senatu i wyłącznie w przypadku ujawnienia oczywistego błędu w uprzednio podjętej uchwale.
Podjętą przez Senat uchwałę dotyczącą rozpatrywanej ustawy Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi Sejmu.
Komisje i ich członkowie
Komisje i ich członkowie
Komisje mogą ze swojego składu powoływać podkomisje, określając ich skład oraz zakres działania. Powołanie podkomisji stałej wymaga zgody Marszałka Senatu podjętej po zasięgnięciu opinii Prezydium Senatu.
Senatorowi, który w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad komisji, przewodniczący komisji może zwrócić uwagę przywołaniem senatora "proszę do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu senatora "proszę do rzeczy" przewodniczący komisji może odebrać senatorowi głos.
Na zakończenie kadencji komisja sporządza sprawozdanie ze swojej działalności.
Udział w posiedzeniach Senatu i komisji senackich w sposób zdalny
Udział w posiedzeniach Senatu i komisji senackich w sposób zdalny
W szczególnie uzasadnionych wypadkach wynikających z wprowadzonego stanu nadzwyczajnego, stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego Marszałek Senatu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, może umożliwić senatorom znajdującym się poza siedzibą Senatu udział w posiedzeniu Senatu lub komisji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość oraz zapewniających identyfikację senatorów i komunikację w czasie rzeczywistym (sposób zdalny).
Przepisy art. 67b stosuje się odpowiednio do posiedzeń komisji.
Przepisy art. 67a i art. 67b ust. 1 pkt 1 i ust. 2-4 stosuje się odpowiednio do udziału w posiedzeniach komisji osób wymienionych w art. 60 ust. 2, 3 i 6.
Postępowanie w sprawie ustaw uchwalonych przez Sejm
Postępowanie w sprawie ustaw uchwalonych przez Sejm
Postępowanie w sprawie ustaw określających dochody i wydatki państwa
Postępowanie w sprawie ustaw określających dochody i wydatki państwa
W przypadku odrzucenia wniosku o przyjęcie ustawy budżetowej bez poprawek lub wszystkich poprawek albo nieprzyjęcia uchwały w sprawie ustawy w całości, Marszałek umożliwia senatorom zgłoszenie wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek, choćby był uprzednio poddany pod głosowanie. Marszałek poddaje zgłoszony wniosek pod głosowanie.
Uchwałę w sprawie ustawy budżetowej Senat podejmuje w ciągu 20 dni od dnia jej przekazania.
Przepisy niniejszego działu stosuje się odpowiednio do ustawy o zmianie ustawy budżetowej oraz ustawy o prowizorium budżetowym.
Postępowanie w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej
Postępowanie w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej
Opiniowanie dokumentów przedkładanych Marszałkowi Senatu
Opiniowanie dokumentów przedkładanych Marszałkowi Senatu
Przestrzeganie zasady pomocniczości
Przestrzeganie zasady pomocniczości
Wyrażanie sprzeciwu
Wyrażanie sprzeciwu
Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia sprzeciwu, o którym mowa w art. 48 ust. 7 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 81 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Postępowanie w sprawie inicjatyw ustawodawczych Senatu i innych uchwał
Postępowanie w sprawie inicjatyw ustawodawczych Senatu i innych uchwał
W razie uzasadnionych wątpliwości co do zgodności projektu lub zgłoszonych do niego poprawek z prawem Unii Europejskiej, jego wnioskodawca lub rozpatrujące go komisje żądają przedstawienia informacji w tym zakresie, w terminie przez siebie wyznaczonym, od ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
W trybie przewidzianym dla uchwał Senat może podejmować rezolucje, oświadczenia, apele i opinie.
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
- do Komisji Ustawodawczej, zlecając jej zbadanie konieczności podjęcia działań ustawodawczych w tym zakresie.
Marszałek Senatu może zwrócić się do właściwych organów państwa z wnioskiem o podjęcie współpracy w celu wykonania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Projekt, o którym mowa w art. 85a ust. 3 pkt 1, oraz wnioski o wprowadzenie poprawek do tego projektu mogą obejmować wyłącznie zmiany zmierzające do wykonania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego oraz ich niezbędne konsekwencje.
Sprawozdanie, o którym mowa w art. 80 ust. 2, przygotowywane jest w terminie nie dłuższym niż 45 dni.
O wniesieniu do Sejmu inicjatywy ustawodawczej wykonującej orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego Marszałek Senatu zawiadamia także Prezesa Trybunału Konstytucyjnego.
Do postępowania z projektami ustaw wykonujących orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego stosuje się przepisy działu IX, chyba że przepisy niniejszego działu stanowią inaczej.
Postępowanie w sprawie sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz informacji o działalności Rady Mediów Narodowych
Postępowanie w sprawie sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz informacji o działalności Rady Mediów Narodowych
Postępowanie w sprawie referendum
Postępowanie w sprawie referendum
Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zarządzenie referendum w ciągu 14 dni od dnia przekazania projektu postanowienia Prezydenta o zarządzeniu referendum.
Marszałek Senatu może zwrócić się do Prezydenta o przedstawienie uzasadnienia do projektu postanowienia o zarządzeniu referendum, zawierającego:
Senat podejmuje uchwałę, o której mowa w art. 86, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Rozpatrywanie petycji
Rozpatrywanie petycji
Marszałek Senatu kieruje petycję niezwłocznie po otrzymaniu do Komisji Petycji.
Komisja Petycji może zwrócić się do innej komisji o wyrażenie opinii o rozpatrywanej petycji.
Przewodniczący Komisji Petycji zawiadamia wnoszącego petycję o jej przekazaniu właściwemu organowi władzy publicznej, działaniach podjętych na podstawie art. 90d ust. 1 lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Komisja Petycji składa corocznie Senatowi sprawozdanie z rozpatrzonych petycji.
Wybór oraz wyrażenie zgody na powołanie i odwołanie organów państwowych
Wybór oraz wyrażenie zgody na powołanie i odwołanie organów państwowych
Marszałek Senatu przesyła niezwłocznie Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego uchwałę Senatu w sprawie wyboru ławników Sądu Najwyższego oraz dokumenty dotyczące osób wybranych ławnikami:
Do projektów uchwał, o których mowa w art. 96 ust. 2 i art. 96b ust. 2 pkt 2, nie stosuje się przepisów działu IX.
Kancelaria Senatu
Kancelaria Senatu
Kancelaria Senatu wykonuje zadania organizacyjno-techniczne związane z działalnością Senatu i jego organów oraz udziela pomocy senatorom w wykonywaniu mandatu senatorskiego.
Do zakresu działania Kancelarii Senatu należy w szczególności:
Organizację Kancelarii Senatu określa statut Kancelarii Senatu, nadawany na wniosek Szefa Kancelarii Senatu w trybie art. 8 ust. 1 pkt 18.
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
Zmiana niniejszej uchwały może nastąpić na wniosek Marszałka Senatu, Prezydium Senatu, Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich lub co najmniej 10 senatorów.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Traci moc uchwała Senatu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 4 lipca 1989 r. w sprawie organów Senatu (M.P. poz. 161 i 206 oraz z 1990 r. poz. 216).
ZAŁĄCZNIK
PRZEDMIOTOWY ZAKRES DZIAŁANIA KOMISJI SENACKICH
PRZEDMIOTOWY ZAKRES DZIAŁANIA KOMISJI SENACKICH
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (53)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (52)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (8)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (8)
- II NSNc 65/23 - Postanowienie Sądu Najwyższego
- 67259/14, Wolność wyrażania opinii. Usunięcie dziennikarzy z sali obrad parlamentarnych ze względu na zakłócenie porządku obrad przez grupę parlamentarzystów., SELMANI I INNI v. MACEDONIA - Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
- 42461/13, Prawo do wolności wypowiedzi. Sankcje dyscyplinarne dla parlamentarzystów opozycji za naruszenie powagi obrad parlamentu., KARÁCSONY I INNI v. WĘGRY - Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka