Rozdział 8 - Realizacja obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - Regulamin pracy Rady Ministrów.

Monitor Polski

M.P.2002.13.221

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 2011 r.

Rozdział  8

Realizacja obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

§  43.
1.
Rada Ministrów, członkowie Rady Ministrów oraz inne właściwe organy administracji rządowej rzetelnie i terminowo wypełniają obowiązki wobec Sejmu i Senatu, wynikające z ustaw oraz regulaminów Sejmu i Senatu.
2.
Organy administracji rządowej, każdy w zakresie swojej właściwości, są obowiązane współdziałać w celu realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu, w szczególności udzielać, w niezbędnym zakresie, pomocy i informacji osobom reprezentującym Rząd lub członków Rady Ministrów przed Sejmem i Senatem.
§  44.
1.
Koordynację realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu oraz uczestnictwa przedstawicieli Rządu w pracach parlamentarnych zapewnia Sekretarz do Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwany dalej "Sekretarzem do Spraw Parlamentarnych", który realizuje powierzone mu zadania przy pomocy właściwej w sprawach parlamentarnych komórki organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Funkcję Sekretarza do Spraw Parlamentarnych pełni sekretarz lub podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów urzędnik w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
Do zadań Sekretarza do Spraw Parlamentarnych należy w szczególności czuwanie nad terminową realizacją obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu, przygotowaniem i przedstawianiem stanowiska Rządu, a także zapewnieniem właściwego przedstawicielstwa i reprezentacji Rządu w pracach parlamentarnych.
§  45.
1.
Ministrowie i centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) są obowiązani wskazać sekretarza lub podsekretarza stanu odpowiedzialnego za bieżącą koordynację spraw parlamentarnych w ministerstwie lub urzędzie centralnym, chyba że koordynację tych spraw zapewniają osobiście. Kierownicy urzędów centralnych, którzy nie mają zastępcy w randze podsekretarza stanu, koordynację spraw parlamentarnych sprawują osobiście.
2.
Do zadań sekretarza lub podsekretarza stanu, o którym mowa w ust. 1, należy w szczególności: czuwanie nad właściwą realizacją obowiązków wobec Sejmu i Senatu w obrębie ministerstwa lub urzędu centralnego, bieżąca obserwacja i analiza przebiegu prac parlamentarnych w sprawach dotyczących zakresu działania ministra lub centralnego organu administracji państwowej (kierownika urzędu centralnego), a ponadto współdziałanie z Sekretarzem do Spraw Parlamentarnych.
§  46.
Podejmując uchwałę o skierowaniu projektu ustawy lub innego dokumentu rządowego do Sejmu, Rada Ministrów udziela jednocześnie upoważnienia do jej reprezentowania w toku prac parlamentarnych członkowi Rady Ministrów, zgodnie z właściwością.
§  47.
1.
Członkowie Rady Ministrów i inne organy oraz osoby upoważnione, zgodnie z ustawą, do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem, zwani dalej "przedstawicielami Rządu", biorą udział w pracach parlamentarnych i, w granicach udzielonych im upoważnień, przedstawiają stanowisko Rady Ministrów oraz prezentują opinie, udzielają wyjaśnień, zgłaszają wnioski, jak również podejmują inne czynności wymagane ze względu na charakter sprawy oraz obowiązujący tryb postępowania, zgodnie ze stanowiskiem Rządu.
2.
Przedstawiciele Rządu mogą w Sejmie i w Senacie zgłaszać, bez odrębnego upoważnienia, propozycje zmian w rządowych projektach ustaw lub innych dokumentach rządowych, jeżeli są one uzasadnione ze względów legislacyjnych lub redakcyjnych.
2a. 88
Jeżeli projekt ustawy był opracowywany przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b, przedstawiciel Rządu może zwrócić się, przed zgłoszeniem propozycji, o których mowa w ust. 2, do Prezesa Rządowego Centrum Legislacji albo jego przedstawiciela o wydanie opinii w tej sprawie.
3.
Merytoryczne zmiany stanowiska Rady Ministrów wyrażonego w dokumencie rządowym wymagają odrębnego upoważnienia Rady Ministrów, udzielonego, stosownie do stanu prac nad dokumentem i jego rodzaju, jednocześnie z przyjęciem przez Radę Ministrów autopoprawki do dokumentu rządowego lub przyjęciem przez Radę Ministrów stanowiska wpisanego do protokołu ustaleń posiedzenia Rady Ministrów.
4. 89
Jeżeli przedstawiciel Rządu w toku prac parlamentarnych stwierdzi, że zachodzi potrzeba zmiany lub uzupełnienia stanowiska Rządu wyrażonego w dokumencie rządowym, zawiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych.
5. 90
Autopoprawki do dokumentów rządowych podlegają opracowaniu, uzgodnieniu i rozpatrzeniu w trybie przewidzianym dla projektówdokumentów rządowych.
§  48.
1. 91
Jeżeli jest to niezbędne z uwagi na charakter rozpatrywanej sprawy, w szczególności gdy dokument rządowy dotyczy zakresu działania kilku ministrów albo innych organów administracji rządowej lub wniesiony do Sejmu przez Radę Ministrów projekt ustawy był opracowywany przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b, w pracach parlamentarnych, poza przedstawicielem Rządu, powinni, na zaproszenie właściwych organów Sejmu i Senatu, brać udział odpowiednio: właściwi ministrowie, inne organy administracji rządowej lub Prezes Rządowego Centrum Legislacji albo ich przedstawiciele. Na żądanie właściwych organów Sejmu i Senatu mogą oni, w uzgodnieniu z przedstawicielem Rządu, udzielać wyjaśnień i informacji oraz przedstawiać opinie w zakresie swojej właściwości.
2.
Pisma, dokumenty i inne materiały rządowe dotyczące prac parlamentarnych nad dokumentem rządowym są przekazywane do Sejmu i Senatu wyłącznie za pośrednictwem lub za zgodą przedstawiciela Rządu. Ich kopie są przekazywane Sekretarzowi do Spraw Parlamentarnych.
§  48a. 92
Jeżeli organy Sejmu lub Senatu zwrócą się do ministra lub innego organu (urzędu) administracji rządowej o przedstawienie informacji, wyjaśnień, odpowiedzi, opinii lub innego materiału w sprawie należącej do właściwości innego ministra lub w której inny minister jest przedstawicielem Rządu, materiały te są przekazywane odpowiednio po uzgodnieniu z właściwym ministrem (przedstawicielem Rządu). Uzgodnieniu podlegają w szczególności kwestie dotyczące terminu i sposobu zaznajomienia się właściwego ministra (przedstawiciela Rządu) z materiałami i ewentualnego zgłoszenia uwag, jak również sposobu i trybu przedstawienia tych materiałów organom Sejmu lub Senatu. W razie braku uzgodnienia - sprawę należy przedstawić Prezesowi Rady Ministrów za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych.
§  49.
1.
Przedstawiciele Rządu mogą w toku prac parlamentarnych, bez odrębnego upoważnienia, popierać (nie zgłaszać zastrzeżeń) propozycje zmian lub uzupełnień dokumentu rządowego, jeżeli nie są one sprzeczne z tym dokumentem i nie powodują dodatkowych skutków dla budżetu państwa.
1a. 93
Jeżeli projekt ustawy był opracowywany przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b, przedstawiciel Rządu zajmuje stanowisko w sprawach, o których mowa w ust. 1, po uprzednim zasięgnięciu opinii Prezesa Rządowego Centrum Legislacji albo jego przedstawiciela, o ile biorą oni udział w pracach parlamentarnych.
2.
Jeżeli przedstawiciel Rządu w toku prac parlamentarnych stwierdzi, że zachodzi obawa podjęcia rozstrzygnięć sprzecznych ze stanowiskiem Rządu wyrażonym w dokumencie rządowym lub pociągających za sobą dodatkowe skutki finansowe dla budżetu państwa, zawiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych, przedstawiając jednocześnie własną ocenę oraz wnioski co do potrzeby podtrzymania, zmiany lub uzupełnienia w tym zakresie stanowiska Rządu. Przepisy § 47 ust. 3 i 5 stosuje się odpowiednio.
§  50.
1. 94
Sekretarz do Spraw Parlamentarnych niezwłocznie kieruje, z zastrzeżeniem ust. 1a, przekazany Radzie Ministrów, pozarządowy projekt ustawy do członka Rządu lub innego organu właściwego do opracowania projektu stanowiska Rządu, zawiadamiając o tym Sekretarza Rady Ministrów oraz sekretarza stałego komitetu Rady Ministrów.
1a. 95
Projekt stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy ustanawiającego program wieloletni zgodnie z odrębnymi przepisami jest opracowywany przez właściwego ministra po porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budżetu.
2.
Do projektu stanowiska Rządu może zostać dołączona ocena skutków regulacji pozarządowego projektu ustawy.
3.
Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że przygotowanie stanowiska Rządu wobec pozarządowego projektu ustawy jest niecelowe, w szczególności jeżeli Rząd skierował albo powinien skierować do Sejmu własny projekt ustawy, powiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych.
4. 96
Projekt stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy może być skierowany do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów. Przepis § 12 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  51.
1.
Członkowie Rady Ministrów udzielają odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie w trybie i na zasadach określonych w przepisach konstytucyjnych oraz w Regulaminie Sejmu.
2.
Członkowie Rady Ministrów są obowiązani udzielać odpowiedzi na oświadczenia senatorów, o których mowa w Regulaminie Senatu.
§  52.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do:
1)
zajmowania przez Rząd stanowiska wobec uchwał Sejmu i Senatu oraz podejmowanych przez Sejm i Senat apeli, rezolucji, dezyderatów oraz opinii,
2)
postępowania z informacjami, sprawozdaniami i innymi dokumentami przedstawianymi przez Radę Ministrów na żądanie Sejmu i Senatu.
88 § 47 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 14 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
89 § 47 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
90 § 47 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
91 § 48 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 15 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
92 § 48a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 139 z dnia 2 lipca 2002 r. (M.P.02.30.482) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 2 lipca 2002 r.
93 § 49 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 16 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
94 § 50 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) uchwały nr 226 z dnia 21 września 2004 r. (M.P.04.42.734) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 września 2004 r.
95 § 50 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) uchwały nr 226 z dnia 21 września 2004 r. (M.P.04.42.734) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 września 2004 r.
96 § 50 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 17 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.