Rozdział 2 - Reklamacje oraz zakres odpowiedzialności - Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych, Regulamin poczty listowej i Regulamin dotyczący paczek pocztowych. Berno.2008.11.11.

Monitor Polski

M.P.2015.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r.

Rozdział  2

Reklamacje oraz zakres odpowiedzialności

Reklamacje

1.
Nadawca lub adresat może złożyć reklamacje u swego wyznaczonego operatora.
2.
Użytkownik sporządza reklamacje na formularzu zgodnym z formularzem MP 2 względnie VP 2.
3.
Reklamacje dopuszcza się w ciągu sześciu miesięcy od dnia nadania pocztowego zlecenia płatniczego.
4.
Reklamację rejestruje się po przyłożeniu pieczęci wyznaczonego operatora nadania na formularzu.
5.
Wyznaczeni operatorzy wydają dowód zarejestrowania reklamacji użytkownikowi składającemu reklamację.
6.
Gdy przyczyną reklamacji jest błąd wyznaczonych operatorów, opłaty pobrane ewentualnie za reklamację zwraca się reklamującemu.
7.
Każdą reklamację dotyczącą przelewu w poczcie listowej przesyła się do ośrodka czeków pocztowych prowadzącego konto, na które kwota powinna być przekazana.

Terminy rozpatrywania

1.
Reklamacja jest rozpatrywana niezwłocznie przez wyznaczonego operatora, który reklamację otrzymał. Jeżeli sprawa nie może zostać załatwiona przez tego wyznaczonego operatora, powiadamia się drugiego zainteresowanego wyznaczonego operatora najpóźniej w trzecim dniu roboczym po odbiorze zawiadomienia. Zainteresowany wyznaczony operator udziela odpowiedzi wstępnej (lub ostatecznej) w ciągu trzech dni roboczych w przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych drogą elektroniczną względnie w ciągu i dziesięciu dni roboczych w przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych pocztą listową.
2.
Gdy punkt dostępu do usługi wyznaczonego operatora jest w stanie udzielić ostatecznej informacji o losie przekazu, odsyła wypełniony formularz MP 2 lub jego równoważnik elektroniczny do punktu dostępu do usługi wyznaczonego operatora nadania. W przypadku bezowocnego dochodzenia lub zakwestionowanej wypłaty sporządza się oświadczenie adresata na formularzu MP 2 lub w przypadku braku tegoż dołącza się do formularza, poświadczając, iż adresat nie otrzymał kwoty przekazu.
3.
Termin ostatecznej odpowiedzi na reklamację wynosi:
3.1
dziesięć dni roboczych po nadejściu reklamacji dotyczącej pocztowego zlecenia płatniczego przesyłanego drogą elektroniczną do kraju przeznaczenia;
3.2
miesiąc po nadejściu reklamacji dotyczącej pocztowego zlecenia płatniczego przesyłanego pocztą listową do kraju przeznaczenia.
4.
Kwota jest zwracana adresatowi względnie przekazywana na jego konto przez wyznaczonego operatora nadania. Zwrotu kwoty można domagać się po ostatecznej odpowiedzi.

Zakres odpowiedzialności wyznaczonego operatora nadania wobec użytkownika

1.
Odpowiedzialność wyznaczonego operatora nadania wobec użytkownika ogranicza się do prawidłowego wykonania pocztowego zlecenia płatniczego.

Określenie odpowiedzialności

1.
Z zastrzeżeniem postanowień w punktach od 2 do 5 odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze nadania.
2.
Odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze wypłacającym, jeżeli nie jest on w stanie ustalić, czy kwota została wypłacona zgodnie z warunkami określonymi przez jego regulamin, a w szczególności, jeżeli po należytym zawiadomieniu wyznaczonego operatora wypłacającego przez wyznaczonego operatora nadania o zwrocie kwoty pocztowego zlecenia płatniczego, wyznaczony operator wypłacający mimo to wypłaca pocztowe zlecenie płatnicze adresatowi.
3.
Odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze kraju, gdzie nastąpił błąd:
3.1
jeżeli jest to błąd służby, włącznie z błędem przeliczenia kwoty;
3.2
jeżeli jest to błąd wprowadzania lub przesyłania informacji.
4.
Odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze nadania oraz na wyznaczonym operatorze wypłacającym w równym stopniu:
4.1
jeżeli błąd można przypisać obydwu wyznaczonym operatorom, lub, jeżeli nie można ustalić, w którym kraju wystąpił błąd;
4.2
jeżeli błąd przesyłania wystąpił w kraju pośredniczącym;
4.3
jeżeli nie można ustalić kraju, w którym wystąpił ten błąd przesyłania.
5.
Odpowiedzialność spoczywa:
5.1
w przypadku wypłaty fałszywego przekazu na wyznaczonym operatorze nadania lub na wyznaczonym operatorze wypłacającym, jeżeli nie jest on w stanie ustalić, czy wypłaty dokonano na warunkach określonych przez jego regulamin;
5.2
w przypadku wypłaty przekazu, którego kwota została zawyżona wskutek oszustwa na wyznaczonym operatorze kraju, w którym przekaz został sfałszowany; szkoda jest jednakże pokrywana w równym stopniu przez wyznaczonych operatorów nadania i wypłaty, gdy nie można ustalić kraju, w którym popełniono fałszerstwo, lub gdy nie można uzyskać odszkodowania za fałszerstwo popełnione w kraju pośredniczącym, który nie uczestniczy w usłudze przekazywania pieniędzy na podstawie Porozumienia.
6.
Wyznaczeni operatorzy są odpowiedzialni za uczynki, błędy lub przeoczenia podwykonawców.

Wypłata kwot należnych z roszczeń

1.
Obowiązek zaspokojenia roszczeń reklamującego spoczywa na wyznaczonym operatorze nadania.
2.
Wyznaczony operator, który zaspokoił roszczenia reklamującego, ma prawo odwołania wobec odpowiedzialnego wyznaczonego operatora.
3.
Wyznaczony operator, który ostatni pokrył szkodę, ma prawo odwołania do wysokości wypłaconej kwoty wobec osoby, która skorzystała z tego błędu.
4.
Przekazanie kwot należnych reklamującemu powinno nastąpić, gdy zostanie ustalona odpowiedzialność oraz w ograniczonym terminie dwóch miesięcy od dnia reklamacji.
5.
Jeżeli wyznaczony operator, uważany za odpowiedzialnego, prawidłowo powiadomiony, nie rozpatrzył reklamacji ostatecznie w ciągu miesiąca, wyznaczony operator, u którego zarejestrowano reklamację ma prawo zaspokoić roszczenia reklamującego na rachunek drugiego zainteresowanego operatora.

Zwrot kwoty dla wyznaczonego operatora interweniującego

1.
Wyznaczony odpowiedzialny operator ma obowiązek zaspokoić roszczenia wyznaczonego operatora, który zwrócił kwotę reklamującemu, w ciągu miesiąca od dnia przesłania zawiadomienia o zwrocie kwoty.
2.
Po upływie tego terminu do kwoty należnej wyznaczonemu operatorowi nadania, który zwrócił kwotę reklamującemu, dolicza się odsetki za zwłokę według stawki określonej zgodnie z:
2.1
jego prawem krajowym;
2.2
stawką określoną w porozumieniu o usłudze operatorów;
2.3
krajowym zwyczajem handlowym wyznaczonego operatora wypłacającego.