Część 2 - Zasady pocztowych usług płatniczych - Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych, Regulamin poczty listowej i Regulamin dotyczący paczek pocztowych. Berno.2008.11.11.

Monitor Polski

M.P.2015.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r.

Część  II

Zasady pocztowych usług płatniczych

Przetwarzanie pocztowego zlecenia płatniczego

Formularze

1.
Formularze są generowane przez system stosowany przez wyznaczonego operatora lub wystawiane na nośniku papierowym.
2.
Formularze wygenerowane przez system zawierają pola odpowiadające polom przewidzianym w formularzach załączonych do Regulaminu.
3.
W formularzach przewiduje się rubryki dodatkowe niezbędne dla wyznaczonych operatorów w ramach ich porozumień o usługach.

Informacja wspólna dla formularzy wykonawczych

1.
Informacja obowiązkowa
1.1
Formularze mające związek z wykonywaniem pocztowych zleceń płatniczych użytkowników zawierają odwołanie do punktu dostępu do usługi wyznaczonego operatora.
2.
Informacje dowolne
2.1
W formularzach przeznaczonych dla relacji z użytkownikami można stosować rubrykę "informacje własne".

Stan pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku

1.
Wyznaczeni operatorzy informują się wzajemnie w przyjęty sposób o każdej zmianie stanu pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku.
2.
Jeżeli zmiana stanu nie została wygenerowana automatycznie przez system wyznaczonego operatora, ten ostatni przejmuje niezwłocznie dane podlegające zmianie stanu celem wymiany drogą elektroniczną.
3.
Rozróżnia się co najmniej następujące stany wykonania pocztowego zlecenia płatniczego przejętego przez wyznaczonego operatora nadania lub wypłaty:
3.1
pocztowe zlecenie płatnicze przetworzone wstępnie - wyznaczony operator nadania;
3.2
pocztowe zlecenie płatnicze przetworzone - wyznaczony operator nadania;
3.3
pocztowe zlecenie płatnicze przetworzone wstępnie - wyznaczony operator wypłacający;
3.4
pocztowe zlecenie płatnicze skierowane do wypłaty po zakończeniu przetwarzania wstępnego - wyznaczony operator wypłacający;
3.5
zawiadomienie o niemożliwości wypłaty lub informacja o opóźnieniu - wyznaczony operator wypłacający;
3.6
wypłata adresatowi - wyznaczony operator wypłacający;
3.7
potwierdzenie wypłaty lub wpłaty na konto adresata (do wyboru) - wyznaczony operator wypłacający;
3.8
anulowanie wypłaty adresatowi, (jeżeli błąd przejęcia stwierdzono w uzgodnionym terminie) - wyznaczony operator wypłacający;
3.9
nowa wypłata wskutek anulowania - wyznaczony operator wypłacający;
3.10
nadanie wniosku o odwołanie - wyznaczony operator nadania;
3.11
zawiadomienie o akceptacji lub odrzuceniu wniosku o odwołanie - wyznaczony operator wypłacający;
3.12
zawiadomienie o możliwości lub niemożliwości zwrotu kwoty - wyznaczony operator wypłacający;
3.13
zawiadomienie o zwrocie kwoty do nadawcy (do wyboru) - wyznaczony operator nadania;
3.14
zawiadomienia o zwrocie kwoty z powodu upływu terminu ważności - wyznaczony operator nadania;
3.15
zwrot kwot - wyznaczony operator nadania;
3.16
anulowanie zwrotu kwoty adresatowi (jeżeli błąd przejęcia stwierdzono w terminie uzgodnionym w porozumieniu o usłudze) - wyznaczony operator nadania;
3.17
nowa wypłata wskutek anulowania - wyznaczony operator nadania;
3.18
zawiadomienie o niemożliwości zwrotu kwoty oraz finalizacji - wyznaczony operator nadania;
3.19
przedawnienie pocztowego zlecenia płatniczego - wyznaczony operator nadania;
3.20
nadanie rachunku miesięcznego lub okresowego - wyznaczony operator nadania;
3.21
finalizacja pocztowych zleceń płatniczych zaliczonych w rachunku miesięcznym - wyznaczony operator wypłacający.
4.
Rozróżnia się co najmniej następujące stany wykonania wniosku o informacje lub reklamacji:
4.1
zarejestrowanie wniosku;
4.2
informacja w sprawie, której dotyczy wniosek, dla innego wyznaczonego operatora, chyba że wyznaczony operator, do którego zwrócił się użytkownik może odpowiedzieć na wniosek oraz powziąć niezbędne środki, nie zasięgając rady innego wyznaczonego operatora;
4.3
odpowiedź na wniosek;
4.4
informacja o użytkowniku - wyznaczony operator nadania.

Wniosek o pocztowe zlecenie płatnicze

1.
Wyznaczony operator nadania zbiera informacje wymagane dla wykonania pocztowego zlecenia płatniczego.
2.
Nadawca wypełnia formularz wniosku o pocztowe zlecenie płatnicze oraz przedkłada wyznaczonemu operatorowi nadania. Regulamin usługi wyznaczonego operatora nadania załącza się do formularza wniosku o pocztowe zlecenie płatnicze.
3.
Wnioski o pocztowe zlecenie płatnicze dotyczące przekazów poczty listowej wystawia się na formularzu zgodnym z formularzem MP 1 lub na każdym nośniku przyjętym dla przekazów przesyłanych drogą elektroniczną.
4.
Wnioski o pocztowe zlecenie płatnicze dotyczące przelewów wystawia się na formularzu zgodnym z formularzem VP 1 lub na każdym nośniku przyjętym dla przelewów przesyłanych drogą elektroniczną.
5.
Informacje wymagane dla wykonania pocztowego zlecenia płatniczego powinny być dokładne i zupełne. Adresów skróconych nie dopuszcza się.
6.
Wnioski o pocztowe zlecenie płatnicze mogą być wprowadzane do systemu przez nadawcę, pod warunkiem, że przestrzega się zasad:
6.1
zwalczania prania pieniędzy, finansowania terroryzmu oraz przestępczości finansowej;
6.2
bezpieczeństwa;
6.3
śledzenia i wyszukiwania;
6.4
poufności.
7.
Wpisów na pocztowym zleceniu płatniczym w poczcie listowej należy raczej dokonywać maszynowo. Można wypełnić zlecenie ręcznie, w miarę możliwości literami drukowanymi. Informacje wymagane dla wykonania pocztowego zlecenia płatniczego w poczcie listowej powinny być czytelne. Wpisów ołówkiem nie dopuszcza się. Pocztowe zlecenia płatnicze nie powinny zawierać ani skreśleń, ani poprawek, nawet poświadczonych.
8.
Na ogół pocztowe zlecenia płatnicze wypełnia się alfabetem łacińskim oraz cyframi arabskimi, natomiast informacje takie jak nazwisko i adres można wypełniać znakami języka uzgodnionego między wyznaczonymi operatorami.

Sprawdzanie wniosku o pocztowe zlecenie płatnicze przez wyznaczonego operatora nadania

1.
Przed przyjęciem wniosku nadawcy o pocztowe zlecenie płatnicze oraz z zastrzeżeniem postanowień dotyczących zwalczania prania pieniędzy urzędnik wyznaczonego operatora sprawdza, czy:
1.1
pocztowe zlecenie płatnicze jest zgodne z przepisami ustalonymi w Porozumieniu, Regulaminie oraz w prawie krajowym;
1.2
pocztowe zlecenie płatnicze jest wykonalne zgodnie z porozumieniem o usłudze między wyznaczonymi operatorami;
1.3
wraz z pocztowym zleceniem płatniczym przekazuje się pieniądze nadawcy lub zlecenie obciążenia jego konta;
1.4
w danym przypadku konto nadawcy jest dostatecznie zaopatrzone.

Wprowadzanie pocztowych zleceń płatniczych

1.
Dane są w zasadzie wprowadzane do systemu wyznaczonego operatora nadania przez urzędnika akredytowanego w punkcie dostępu usługi. W tym przypadku wyznaczeni operatorzy nadania sprawdzają, czy wprowadzone dane są zgodne z informacjami zawartymi we wniosku o pocztowe zlecenie płatnicze.

Częstotliwość połączeń z systemem

1.
W przypadku korzystania z systemu wyznaczony operator łączy się ze systemem jak najczęściej.
1.1
Jeżeli wyznaczony operator korzysta z własnego systemu, łączy się z systemem, co najmniej dwa razy dziennie.
1.2
Jeżeli wyznaczony operator korzysta z systemu z dostępem bieżącym, łączy się z tym systemem, co najmniej jeden raz dziennie, aby uzyskać dostęp do dziennego wykazu aktywności.

Akceptacja pocztowego zlecenia płatniczego

1.
Przyłożenie pieczęci na wniosku o pocztowe zlecenie płatnicze lub na dowodzie nadania tegoż oznacza akceptację pocztowego zlecenia płatniczego przez wyznaczonego operatora nadania.

Wystawienie pocztowego zlecenia płatniczego

1.
Pocztowe zlecenie płatnicze nadaje się na formularzu MP 1, względnie VP 1 lub na każdym właściwym formularzu.
2.
Zabrania się umieszczać na pocztowych zleceniach płatniczych uwagi inne niż te, które zawiera kontekst formularzy, z wyjątkiem wskazówek służbowych.
3.
Po nadaniu pocztowego zlecenia płatniczego wręcza się nadawcy bezpłatnie duplikat elektronicznego pocztowego zlecenia płatniczego lub odcinek usługi poczty listowej jako dowód nadania.
4.
System informatyczny użytkowany przez wyznaczonego operatora nadania powinien dostarczać automatycznie formularz z godziną i datą.
5.
Dowód nadania przekazuje się nadawcy bezpłatnie. Dokument ten zawiera informacje o pocztowym zleceniu płatniczym, zatwierdzonym przez nadawcę, oraz taryfy i opłaty dotyczące pocztowego zlecenia płatniczego, zastosowany kurs wymiany zależnie od danego przypadku oraz regulamin usługi.

Wniosek o odwołanie

1.
Nadawca może poprosić o wycofanie pocztowego zlecenia płatniczego.

Okres ważności przekazów

1.
Okres ważności przekazów przesyłanych drogą elektroniczną wynosi trzydzieści dni kalendarzowych od dnia nadania przekazu.
2.
Okres ważności przekazów w poczcie listowej trwa do chwili upływu drugiego miesiąca po dacie nadania.
3.
Wyznaczony operator nadania oraz wyznaczony operator przeznaczenia mogą uzgodnić inny okres ważności niż wymieniony powyżej.

Potwierdzenie wypłaty lub wpłaty na konto adresata

1.
Jeżeli porozumienie o usłudze między wyznaczonymi operatorami na to pozwala, nadawca może poprosić o potwierdzenie wypłaty lub przekazania kwoty na konto adresata.
2.
Potwierdzenie wystawia się na formularzu CN 07 zgodnie z Regulaminem poczty listowej. Potwierdzenie jest wystawiane przez wyznaczonego operatora wypłacającego, gdy pocztowe zlecenia płatnicze są przesyłane drogą elektroniczną. Formularz CN 07 jest załączane do formularza MP 1 względnie VP 1 przez wyznaczonego operatora nadania, gdy chodzi o pocztowe zlecenia płatnicze w poczcie listowej.
3.
Dane z potwierdzenia wprowadza się elektronicznie w przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych drogą elektroniczną i w tym celu przewidziano jedno pole na formularzach MP 1 oraz VP 1 na wprowadzanie referencji potwierdzenia. Wyznaczony operator wypłacający wypełnia to pole w chwili wprowadzania pocztowego zlecenia płatniczego. Potwierdzenie wypłaty jest wystawiane zgodnie z formularzem CN 07 oraz przesyłane nadawcy przez wyznaczonego operatora nadania.

Wskazywanie kwot

1.
Kwoty pocztowych zleceń płatniczych oraz odpłatności wyraża się cyframi ze skrótem nazwy jednostki walutowej. Ułamki jednostki walutowej wyraża się dwiema (lub trzema) cyframi włącznie z zerami, co odpowiada częściom dziesiętnym, setnym (oraz tysięcznym).
2.
W przypadku pocztowych zleceń płatniczych dotyczących przekazów w poczcie listowej kwotę oraz nazwę jednostki walutowej należy również wskazać słownie w języku uzgodnionym między wyznaczonymi operatorami. Kwotę słownie należy opisać cyfra po cyfrze z odstępami między wyrazami. W przypadku kwoty słownie, gdzie powtórzenie ułamków nie jest obowiązkowe, ułamki można wyrazić cyfrą po wpisie ilości jednostek walutowych.

Przesyłanie pocztowych zleceń płatniczych

1.
Pocztowe zlecenia płatnicze przesyła się wyznaczonemu operatorowi wypłacającemu jak najszybszym sposobem.
1.1
W przypadku użytkowania systemu pocztowe zlecenia płatnicze przeznaczone do wypłaty gotówką przesyła się bezpośrednio do punktu dostępu usługi płatniczej, natomiast zlecenia przeznaczone do przelewu na konta adresata przesyła się do ośrodka czeków pocztowych.
1.2
Na pocztowych zleceniach płatniczych w poczcie listowej zamieszcza się uwagę "Usługa pocztowa" lub inną podobną uwagę oraz przesyła się te zlecenia wyznaczonemu operatorowi wypłacającemu.
2.
Pocztowe zlecenia płatnicze przesyła się drogą elektroniczną w dniu nadania pocztowego zlecenia płatniczego lub w ciągu dwóch dni roboczych, jeżeli jest to pocztowe zlecenie płatnicze wykonywane z punktu usługi, który nie jest podłączony do sieci elektronicznej. Zlecenia są kierowane w odsyłkach elektronicznych.
3.
W zasadzie częstotliwość kierowania przesyłek drogą elektroniczną nie powinna być niższa niż dwa razy dziennie w godzinach otwarcia. Wyznaczeni operatorzy mogą jednakże uzgodnić wyższą częstotliwość.
4.
Pocztowe zlecenia płatnicze nadane po urzędowym czasie zamknięcia punktu dostępu do usługi przesyła się drogą elektroniczną w następnym dniu roboczym.
5.
Pocztowe zlecenia płatnicze w poczcie listowej przesyła się pocztą priorytetową oraz, o ile nie zawarto szczególnego porozumienia w tej sprawie, jako przesyłki otwarte.
5.1
Pocztowe zlecenia płatnicze w poczcie listowej umieszcza się w odsyłkach zgodnie z Regulaminem poczty listowej. Pocztowe zlecenie płatnicze powinno opuścić terytorium kraju nadania pocztą priorytetową najpóźniej w sześć dni roboczych po nadaniu w punkcie dostępu do usługi.
5.2
Zależnie od porozumienia między wyznaczonymi operatorami mogą korzystać z dodatkowej usługi poczty poleconej, przewidzianej w Światowej Konwencji Pocztowej.
5.3
Przy przesyłaniu pocztowych zleceń płatniczych w przesyłkach poleconych zastosowanie ma Regulamin poczty listowej.

Szczególne zasady przelewów

1.
Kwotę całkowitą zleceń przelewów wymienioną na wykazach VP 104 oraz przeznaczoną do tego samego ośrodka zapisuje się na dziennej odsyłce przelewów VP 105, sporządzanej w dwóch egzemplarzach.
2.
Kwotę łączną zleceń przelewów opisuje się słownie lub drukuje cyframi.
3.
Numer wpisu na formularzu VP 105 odnotowuje się na każdym wykazie VP 104.
4.
Wykazy dzienne VP 105 zawierają przynajmniej numer porządkowy, którego seria jest odnawiana w każdym nowym okresie regulowania dla każdego ośrodka czeków pocztowych lub punktu usługi wyznaczonego operatora wypłacającego.

Przetwarzanie pocztowych zleceń płatniczych przez wyznaczonego operatora wypłacającego

1.
Data odbioru pocztowego zlecenia płatniczego drogą elektroniczną jest równoznaczna z datą wpływu pocztowego zlecenia płatniczego do punktu dostępu usługi płatniczej wyznaczonego operatora wypłacającego.
2.
Data odbioru pocztowych zleceń płatniczych w poczcie listowej przez wyznaczonego operatora wypłacającego jest równoznaczna z datą wpływu tych pocztowych zleceń płatniczych.

Szczególne przetwarzanie przekazów pieniężnych

1.
Przekazy nadchodzące w poczcie listowej przesyła się niezwłocznie do punktu dostępu usługi płatniczej, jeżeli przekazy te nie wymagają żadnego przetwarzania pośredniego.
2.
Przekazy są płatne od chwili wpływu do punktu dostępu usługi płatniczej wyznaczonego operatora wypłacającego z zastrzeżeniem niezbędnego sprawdzenia.

Indosowanie oraz dosyłanie przekazów pieniężnych

1.
Jeżeli prawo kraju przeznaczenia na to zezwala, oraz jeżeli wyznaczeni operatorzy zawarli porozumienie o usłudze w tym rozumieniu, własność przekazów można przekazać poprzez indosowanie.
2.
Dosłania przekazu do innego kraju nie dopuszcza się.

Przetwarzanie wniosków o odwołanie

1.
Po odbiorze wniosku wyznaczony operator wypłacający wypełnia formularz MP 2 względnie VP 2, zebrawszy niezbędne informacje.
2.
Wyznaczony operator wypłacający odsyła wypełniony formularz MP 2 względnie VP 2 wyznaczonemu operatorowi nadania jak najszybszą drogą, załączając odnośny formularz MP 1, jeżeli chodzi o pocztowe zlecenie płatnicze w poczcie listowej.
3.
Jeżeli pieniądze nie zostały doręczone adresatowi, lub jeżeli nie zostały przekazane na jego konto, wyznaczony operator wypłacający rozpatruje wniosek. W przeciwnym razie odrzuca się wniosek.

Zastępowanie przekazów pieniężnych błędnie skierowanych, zagubionych lub zniszczonych przed wypłatą

1.
Każdy przekaz zaginiony, zagubiony lub zniszczony przez wypłatą można na żądanie nadawcy lub adresata zastąpić nowym przekazem, wystawionym przez wyznaczonego operatora nadania.
2.
Przed zastąpieniem przekazu uważanego za zaginiony, zagubiony lub zniszczony przed wypłatą wyznaczeni operatorzy konsultują się oraz upewniają się, iż kwota pierwotnego przekazu ani nie została wypłacona, ani zwrócona. Należy również podjąć wszelkie środki ostrożności, aby przekaz uważany za zaginiony, zagubiony lub zniszczony nie został następnie wypłacony.
3.
Gdy wyznaczony operator wypłacający oświadcza, iż przekaz w poczcie listowej nie nadszedł, wyznaczony operator nadania może zastąpić wymieniony przekaz nowym dokumentem, pod warunkiem, że sporny przekaz nie figuruje w żadnym z rachunków miesięcznych dotyczących okresu ważności przekazu.
4.
Jeżeli w ciągu miesiąca od dnia reklamacji nie uzyska się odpowiedzi od wyznaczonego operatora wypłacającego, oraz jeżeli przekaz nie figuruje w żadnym z rachunków miesięcznych w chwili upływu tego terminu, wyznaczony operator nadania ma prawo zwrócić kwotę zgodnie z Regulaminem poczty listowej, gdy chodzi o przekaz w poczcie listowej.
5.
Wyznaczonemu operatorowi wypłacającemu przesyła się zawiadomienie o zaspokojeniu roszczeń finansowych reklamującego, a przekazu w poczcie listowej, uważanego odtąd za ostatecznie zagubiony, nie można zaliczać w rachunku.

Sprawdzanie przez wyznaczonego operatora wypłacającego celem wypłaty lub wpłaty na konto adresata

1.
W przypadku zleceń przelewów i przekazów pieniężnych wpłacanych na konto wyznaczony operator wypłacający sprawdza w chwili odbioru, czy zlecenia w poczcie listowej, odebrane lub figurujące w bazie danych oraz oczekujące na wpłatę na konto adresata, nie zawierają nieprawidłowości.
2.
W przypadku płatności gotówkowych pocztowych zleceń płatniczych w punkcie dostępu do usługi akredytowany urzędnik sprawdza również, czy pocztowe zlecenia płatnicze nie zawierają nieprawidłowości. Przed wypłatą kwoty adresatowi akredytowany urzędnik sprawdza tożsamość adresata oraz zgodność wniosku z odebranym pocztowym zleceniem płatniczym.

Szczególne przetwarzanie przelewów

1.
Przelewy przychodzące kieruje się na konto adresata niezwłocznie lub najpóźniej w dniu roboczym po nadejściu przelewów.
2.
Po sprawdzeniu łącznej odsyłki dziennej VP 105, kwotą łączną zleceń przelewów obciąża się niezwłocznie konto zbiorcze dla zaliczek lub konto łącznikowe otwarte dla wyznaczonego operatora nadania.
3.
Jeden egzemplarz odsyłki dziennej VP 105 z pieczęcią wyznaczonego operatora wypłacającego załącza się do dziennego wyciągu z konta, przesyłanego w dniu operacji wyznaczonemu operatorowi będącego właścicielem obciążanego konta zbiorczego dla zaliczek lub konta łącznikowego.

Nieprawidłowe pocztowe zlecenia płatnicze

1.
Nieprawidłowymi pocztowymi zleceniami płatniczymi są zlecenia wykazujące jedną z następujących nieprawidłowości:
1.1
niedokładne, niepełne, wątpliwe lub błędne wskazanie nazwiska lub miejsca zamieszkania adresata lub szczegóły konta pocztowego;
1.2
niepełne wskazanie lub nieścisłe objaśnienie powodu pocztowego zlecenia płatniczego zależnie od prawa krajowego;
1.3
różnice lub pominięcia kwoty;
1.4
kwota przekraczająca dozwolony próg maksymalny lub niższa od dozwolonego progu minimalnego;
1.5
skreślenia lub dopłaty we wpisach na zleceniach w poczcie listowej;
1.6
oczywisty błąd przeliczenia walut lub błąd zastosowanego kursu wymiany;
1.7
pominięcie pieczęci;
1.8
kwota do wypłaty wskazana w walucie innej niż uzgodniona;
1.9
zastosowanie nieprzepisowego formularza;
1.10
inne powody wynikające zwłaszcza z porozumienia o usłudze.

Przetwarzanie nieprawidłowych pocztowych zleceń płatniczych

1.
Każdy komunikat elektronicznej wymiany danych dotyczący pocztowych zleceń płatniczych jest odrzucany, gdy wprowadzone dane nie spełniają warunków niezbędnych dla wykonania pocztowego zlecenia płatniczego, reklamacji lub wniosku o odwołanie zlecenia.
2.
O odrzuceniu komunikatu powiadamia się wyznaczonego operatora, który przesłał wiadomość, po ustaleniu powodu odrzucenia. Dane są poprawiane lub uzupełniane przez operatora, który przesłał wiadomość oraz przesyłane drugiemu wyznaczonemu operatorowi w dniu roboczym po zawiadomieniu o odrzuceniu komunikatu. W przypadku łączenia technologii termin ustala się w porozumieniu o usłudze. Termin nie może przekroczyć trzech dni roboczych.
3.
Odrzucenie komunikatu jest generowane automatycznie przez system wyznaczonego operatora w przypadkach następujących:
3.1
niezgodność z porozumieniem o usłudze;
3.2
błąd personalizacji komunikatu;
3.3
błąd bazy danych;
3.4
błąd nagłówka komunikatu;
3.5
nie znalezienie pocztowego zlecenia płatniczego odpowiadającego komunikatowi;
3.6
brak istotnego składnika;
3.7
zła kolejność operacji;
3.8
zła wersja komunikatu;
3.9
zawieszenie usługi.
4.
O nieprawidłowościach wykrytych przez akredytowanego urzędnika jednego z wyznaczonych operatorów, zainteresowanych pocztowym zleceniem płatniczym, powiadamia się niezwłocznie innego wyznaczonego operatora jak najszybszą drogą.

Przetwarzanie nieprawidłowych listowych przekazów pieniężnych

1.
Wyznaczony operator wypłacający może odstąpić od odesłania przekazu do wyznaczonego operatora nadania oraz na własną odpowiedzialność poprawić z urzędu błędy, które nie mają większego znaczenia. Poprawki te nanosi się kolorem czerwonym. Poprawki powinien podpisać akredytowany urzędnik wyznaczonego operatora wypłacającego.
2.
Gdy żąda się korekty nieprawidłowości, wyznaczony operator wypłacający zachowuje nieprawidłowy przekaz oraz dokonuje korekty po odbiorze odpowiedzi. Odpowiedź dotyczącą korekty załącza się do przekazu.

Przetwarzanie nieprawidłowych pocztowych przelewów w poczcie listowej

1.
W przypadku nieprawidłowości lub pominięcia pisma o przesłaniu, listy lub zawiadomienia o przelewie wyznaczony operator wypłacający powiadamia wyznaczonego operatora nadania jak najszybszą drogą. Operator nadania powinien odpowiedzieć tą sama drogą oraz zależnie od danego przypadku przesłać duplikaty brakujących dokumentów. Korektę drogą pocztową przeprowadza się za pomocą formularza VP 3.
2.
Jeżeli nieprawidłowość dotyczy różnicy między kwotami na zawiadomieniu o przelewie oraz na liście przelewów, wyznaczony operator wypłacający rozpatruje przelew na najmniejszą kwotę; zależnie od danego przypadku poprawia się zawiadomienie o przelewie lub listę przelewów oraz dzienną odsyłkę czerwonym kolorem na wykazie poprawek VP 3.

Korekta nieprawidłowych pocztowych zleceń płatniczych

1.
Gdy nieprawidłowości zostaną wykryte przez akredytowanego urzędnika wyznaczonego operatora, ten jak najszybszą drogą albo powiadamia o możliwym opóźnieniu drugiego wyznaczonego operatora albo wprowadza i przesyła prośbę o korektę na formularzu MP 3 lub VP 3.

Wypłata adresatowi oraz wyszukiwanie

1.
W przypadku przekazów gotówkowych oraz wpłacanych na konto, adresat podpisuje pokwitowanie zgodne z formularzem MP 1.
2.
W przypadku, gdy pocztowe zlecenie płatnicze wiąże się z potwierdzeniem wypłaty lub wpłaty na konto adresata, nadawcę powiadamia się jak najprędszym środkiem po wypłacie pocztowego zlecenia płatniczego adresatowi lub po wpłacie na jego konto.

Procedury zastępowania przekazów pieniężnych błędnie skierowanych, zagubionych lub zniszczonych po wypłacie

1.
Każdy przekaz zaginiony, zagubiony lub zniszczony po wypłacie może zostać zastąpiony przez wyznaczonego operatora wypłacającego nowym dokumentem wystawionym na formularzu MP 1. Dokument ten powinien posiadać wszelkie znamiona pierwotnego przekazu oraz być opatrzony uwagą "Titre établi en remplacement d'un mandat égaré (perdu ou détruit) après paiement" ("Dokument wystawiony w zastępstwie przekazu zaginionego (zagubionego lub zniszczonego) po wypłacie") oraz pieczęcią wyznaczonego operatora i datą.
2.
Należy przedłożyć oświadczenie adresata o odbiorze kwoty, raczej na odwrocie dokumentu zastępczego. Wyjątkowo oświadczenie to można zamieścić na fiszce załączonej do tego dokumentu na dowód; oświadczenie to służy jako pierwotne potwierdzenie odbioru.
3.
Jeżeli nie można zażądać tego oświadczenia od adresata, wpisuje się adnotację z urzędu na odwrocie dokumentu zastępczego lub na poszczególnym dokumencie dowodowym, wyjaśniając, iż kwota przekazu została wypłacona prawidłowo.

Powody zwrotu kwoty

1.
Zwrot kwoty jest uzasadniony w przypadkach następujących:
1.1
z przyczyn zależnych od adresata (odmowa przyjęcia, adresat nieznany, adresat zmarł lub wyjechał nie zostawiając nowego adresu) włącznie z niemożliwością wpłaty na konto;
1.2
z przyczyn zależnych od nadawcy (przedłożone dane są niepełne lub niedokładne lub, jeżeli pocztowe zlecenie płatnicze odwołano w okresie ważności przekazu oraz przed wypłatą adresatowi);
1.3
z przyczyn zależnych od wyznaczonych operatorów (nieprawidłowość pocztowego zlecenia płatniczego);
1.4
upływ terminu ważności przekazu.

Sposób zwrotu kwoty

1.
Kwotę przekazaną przez nadawcę w walucie kraju nadania zwraca się w wymienionej walucie nadawcy lub przekazuje na jego konto.
2.
Zwrot kwoty jest zwolniony od opłat.
3.
Wyznaczony operator wypłacający odsyła niewypłacone zlecenie płatnicze wyznaczonemu operatorowi nadania, nie poprawiając ani kwoty, ani waluty nadania pocztowego zlecenia płatniczego.

Zwrot kwoty z powodu upływu terminu ważności przekazu

1.
W chwili upływu terminu ważności przekazu w poczcie listowej wyznaczony operator wypłacający odsyła niezwłocznie formularz MP 1 lub MP 2 wyznaczonemu operatorowi nadania celem zwrotu kwoty do nadawcy. W przypadku użytkowania systemu pocztowe zlecenie płatnicze jest zwracane automatycznie wyznaczonemu operatorowi nadania celem zwrotu kwoty do nadawcy.

Przetwarzanie zwrotów

1.
Gdy zostaną spełnione warunki zwrotu kwoty, wyznaczony operator wypłacający wypełnia formularz CN 15, wskazując przyczyny zwrotu kwoty zgodnie z Regulaminem poczty listowej. Jednocześnie wypełnia formularz MP 3 względnie VP 3.
2.
Wypełnione formularze MP 3 wraz z formularzem MP 1 przesyła się jak najszybszą drogą wyznaczonemu operatorowi nadania.
3.
Odrzucone przelewy wpisuje się na formularzu VP 3 na kwotę, którą obciążono w walucie kraju nadania.
4.
Kwotę łączną formularza VP 3 zalicza się po stronie należności na koncie zbiorczym dla zaliczek lub na koncie łącznikowym, otwartym dla wyznaczonego operatora nadania odrzuconych przelewów.
5.
Formularz VP 3 oraz zawiadomienia o przelewie, załączone do tego formularza, dołącza się do dziennego wyciągu przy odsyłce dziennej VP 105, przesyłanej w dniu operacji wyznaczonemu operatorowi, którego łącznikowe konto pocztowe zostało obciążone.

Przekazy przedawnione

1.
Kwoty wpłacone celem nadania przekazów, które nie zostały podjęte przed przedawnieniem, są przetwarzane przez wyznaczonych operatorów nadania zgodnie z ich prawem krajowym.

Reklamacje oraz zakres odpowiedzialności

Reklamacje

1.
Nadawca lub adresat może złożyć reklamacje u swego wyznaczonego operatora.
2.
Użytkownik sporządza reklamacje na formularzu zgodnym z formularzem MP 2 względnie VP 2.
3.
Reklamacje dopuszcza się w ciągu sześciu miesięcy od dnia nadania pocztowego zlecenia płatniczego.
4.
Reklamację rejestruje się po przyłożeniu pieczęci wyznaczonego operatora nadania na formularzu.
5.
Wyznaczeni operatorzy wydają dowód zarejestrowania reklamacji użytkownikowi składającemu reklamację.
6.
Gdy przyczyną reklamacji jest błąd wyznaczonych operatorów, opłaty pobrane ewentualnie za reklamację zwraca się reklamującemu.
7.
Każdą reklamację dotyczącą przelewu w poczcie listowej przesyła się do ośrodka czeków pocztowych prowadzącego konto, na które kwota powinna być przekazana.

Terminy rozpatrywania

1.
Reklamacja jest rozpatrywana niezwłocznie przez wyznaczonego operatora, który reklamację otrzymał. Jeżeli sprawa nie może zostać załatwiona przez tego wyznaczonego operatora, powiadamia się drugiego zainteresowanego wyznaczonego operatora najpóźniej w trzecim dniu roboczym po odbiorze zawiadomienia. Zainteresowany wyznaczony operator udziela odpowiedzi wstępnej (lub ostatecznej) w ciągu trzech dni roboczych w przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych drogą elektroniczną względnie w ciągu i dziesięciu dni roboczych w przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych pocztą listową.
2.
Gdy punkt dostępu do usługi wyznaczonego operatora jest w stanie udzielić ostatecznej informacji o losie przekazu, odsyła wypełniony formularz MP 2 lub jego równoważnik elektroniczny do punktu dostępu do usługi wyznaczonego operatora nadania. W przypadku bezowocnego dochodzenia lub zakwestionowanej wypłaty sporządza się oświadczenie adresata na formularzu MP 2 lub w przypadku braku tegoż dołącza się do formularza, poświadczając, iż adresat nie otrzymał kwoty przekazu.
3.
Termin ostatecznej odpowiedzi na reklamację wynosi:
3.1
dziesięć dni roboczych po nadejściu reklamacji dotyczącej pocztowego zlecenia płatniczego przesyłanego drogą elektroniczną do kraju przeznaczenia;
3.2
miesiąc po nadejściu reklamacji dotyczącej pocztowego zlecenia płatniczego przesyłanego pocztą listową do kraju przeznaczenia.
4.
Kwota jest zwracana adresatowi względnie przekazywana na jego konto przez wyznaczonego operatora nadania. Zwrotu kwoty można domagać się po ostatecznej odpowiedzi.

Zakres odpowiedzialności wyznaczonego operatora nadania wobec użytkownika

1.
Odpowiedzialność wyznaczonego operatora nadania wobec użytkownika ogranicza się do prawidłowego wykonania pocztowego zlecenia płatniczego.

Określenie odpowiedzialności

1.
Z zastrzeżeniem postanowień w punktach od 2 do 5 odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze nadania.
2.
Odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze wypłacającym, jeżeli nie jest on w stanie ustalić, czy kwota została wypłacona zgodnie z warunkami określonymi przez jego regulamin, a w szczególności, jeżeli po należytym zawiadomieniu wyznaczonego operatora wypłacającego przez wyznaczonego operatora nadania o zwrocie kwoty pocztowego zlecenia płatniczego, wyznaczony operator wypłacający mimo to wypłaca pocztowe zlecenie płatnicze adresatowi.
3.
Odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze kraju, gdzie nastąpił błąd:
3.1
jeżeli jest to błąd służby, włącznie z błędem przeliczenia kwoty;
3.2
jeżeli jest to błąd wprowadzania lub przesyłania informacji.
4.
Odpowiedzialność spoczywa na wyznaczonym operatorze nadania oraz na wyznaczonym operatorze wypłacającym w równym stopniu:
4.1
jeżeli błąd można przypisać obydwu wyznaczonym operatorom, lub, jeżeli nie można ustalić, w którym kraju wystąpił błąd;
4.2
jeżeli błąd przesyłania wystąpił w kraju pośredniczącym;
4.3
jeżeli nie można ustalić kraju, w którym wystąpił ten błąd przesyłania.
5.
Odpowiedzialność spoczywa:
5.1
w przypadku wypłaty fałszywego przekazu na wyznaczonym operatorze nadania lub na wyznaczonym operatorze wypłacającym, jeżeli nie jest on w stanie ustalić, czy wypłaty dokonano na warunkach określonych przez jego regulamin;
5.2
w przypadku wypłaty przekazu, którego kwota została zawyżona wskutek oszustwa na wyznaczonym operatorze kraju, w którym przekaz został sfałszowany; szkoda jest jednakże pokrywana w równym stopniu przez wyznaczonych operatorów nadania i wypłaty, gdy nie można ustalić kraju, w którym popełniono fałszerstwo, lub gdy nie można uzyskać odszkodowania za fałszerstwo popełnione w kraju pośredniczącym, który nie uczestniczy w usłudze przekazywania pieniędzy na podstawie Porozumienia.
6.
Wyznaczeni operatorzy są odpowiedzialni za uczynki, błędy lub przeoczenia podwykonawców.

Wypłata kwot należnych z roszczeń

1.
Obowiązek zaspokojenia roszczeń reklamującego spoczywa na wyznaczonym operatorze nadania.
2.
Wyznaczony operator, który zaspokoił roszczenia reklamującego, ma prawo odwołania wobec odpowiedzialnego wyznaczonego operatora.
3.
Wyznaczony operator, który ostatni pokrył szkodę, ma prawo odwołania do wysokości wypłaconej kwoty wobec osoby, która skorzystała z tego błędu.
4.
Przekazanie kwot należnych reklamującemu powinno nastąpić, gdy zostanie ustalona odpowiedzialność oraz w ograniczonym terminie dwóch miesięcy od dnia reklamacji.
5.
Jeżeli wyznaczony operator, uważany za odpowiedzialnego, prawidłowo powiadomiony, nie rozpatrzył reklamacji ostatecznie w ciągu miesiąca, wyznaczony operator, u którego zarejestrowano reklamację ma prawo zaspokoić roszczenia reklamującego na rachunek drugiego zainteresowanego operatora.

Zwrot kwoty dla wyznaczonego operatora interweniującego

1.
Wyznaczony odpowiedzialny operator ma obowiązek zaspokoić roszczenia wyznaczonego operatora, który zwrócił kwotę reklamującemu, w ciągu miesiąca od dnia przesłania zawiadomienia o zwrocie kwoty.
2.
Po upływie tego terminu do kwoty należnej wyznaczonemu operatorowi nadania, który zwrócił kwotę reklamującemu, dolicza się odsetki za zwłokę według stawki określonej zgodnie z:
2.1
jego prawem krajowym;
2.2
stawką określoną w porozumieniu o usłudze operatorów;
2.3
krajowym zwyczajem handlowym wyznaczonego operatora wypłacającego.

Relacje finansowe między wyznaczonymi operatorami

Zasady rozliczeń

1.
Wszelkie operacje obciążania konta lub przekazywania na konto, związane z wykonywaniem pocztowych zleceń płatniczych, należy odnotowywać na pisanych dokumentach rozliczeniowych.
2.
Każdy dokument pisany związany z wykonaniem pocztowego zlecenia płatniczego, zwrotem kwoty oraz rozliczeniem, powinien posiadać identyfikator pocztowego zlecenia płatniczego.
3.
Każdy wyznaczony operator sporządza wykaz pocztowych zleceń płatniczych wypłaconych adresatowi lub wpłaconych na jego konto:
3.1
korzystając z dziennych raportów wypłaconych przekazów pocztowych (MP 6) oraz przelewów pocztowych wpłaconych na konto (VP 6) odnośnych rachunków okresowych (PP 1, PPM oraz PPV);
3.2
śledząc ruch na koncie zbiorczym lub transakcje na koncie lustrzanym wykazów nadanych pocztowych zleceń płatniczych, zwróconych oraz wypłaconych.
4.
W zasadzie rachunki dotyczące kwot lub odpłatności, sporządza się miesięcznie. Wyznaczeni operatorzy mogą ustalić krótsze okresy sporządzania rachunków w ich porozumieniu o usłudze.

Wykazy dzienne sporządzane automatycznie przez system

1.
W celu dobrego zarządzania płynnością pocztowych usług płatniczych oraz prawidłowych relacji finansowych z innymi wyznaczonymi operatorami system użytkowany przez wyznaczonego operatora generuje automatycznie wykazy dzienne dla każdej dwustronnej relacji przekazów (MP 4, MP 5, MP 6 oraz MP 7) oraz przelewów (MP 8 oraz VP 8), nadanych, zwróconych, wypłaconych, przekazach na konto adresata oraz odebranych według różnych parametrów. Zbiorcze wykazy dzienne (MP 8 oraz VP 8) sporządzane przez wyznaczonego operatora są również generowane w ten sam sposób. Wszystkie te wykazy są dostępne codziennie w postaci drukowanej lub przenośnej.
2.
Kwotę pocztowych zleceń płatniczych, nadanych lub zwróconych, wyraża się w walucie kraju nadania oraz w walucie nadania. Kwotę pocztowych zleceń płatniczych, wypłaconych lub przekazanych na konto adresata wyraża się w walucie nadania oraz w walucie wypłaty. Kwotę odpłatności wyraża się w DTS. Inne sposoby wyrażania odpłatności można uzgodnić w drodze porozumienia dwustronnego.

Sporządzanie wykazów zbiorczych pocztowych zleceń płatniczych

1.
Wykazy zbiorcze pocztowych zleceń płatniczych wypłaconych lub przekazanych na konto adresata, względnie MP 104 oraz VP 104, oraz, w razie konieczności odsyłka dzienna VP 105, są generowane przez system lub sporządzane ręcznie przez wyznaczonych operatorów wypłacających względnie operatorów nadania.
2.
Wykazy MP 104 sporządza się w porządku chronologicznym według parametrów następujących: rodzaj usługi, miesiąc i rok nadania, urząd nadania, numer przekazu.
3.
Wykazy VP 104 sporządza się w porządku chronologicznym według parametrów następujących: ośrodek czeków pocztowych przeznaczenia, numer konta, nazwisko, imię oraz adres adresata, numer konta nadawcy.

Sporządzanie okresowych rachunków za pocztowe zlecenia płatnicze

1.
Rachunki okresowe za pocztowe zlecenia płatnicze sporządza się na szczególnych dostarczonych formularzach służbowych, PPM oraz PPV, lub bezpośrednio na formularzu PP 1 pod koniec okresu rozliczeniowego oraz zależnie od zasad przyjętych w porozumieniu o usłudze przez wyznaczonego operatora wypłacającego. Formularze te są generowane automatycznie przez system użytkowany przez wyznaczonego operatora wypłacającego z wyjątkiem poprawek do rachunków poprzednich, które należy wprowadzać ręcznie lub całkowicie sporządzać ręcznie na podstawie wykazów zbiorczych MP 104 względnie VP 104 oraz odsyłek dziennych VP 105.
2.
Rachunki okresowe zawierają zestawienie wypłaconych pocztowych zleceń płatniczych oraz zależnie od danego przypadku poprawki do rachunków poprzednich włącznie z kwotami wypłaconymi z tytułu roszczeń oraz odsetek za opóźnioną zapłatę. W rachunkach przestrzega się:
2.1
porządku chronologicznego miesięcy nadania;
2.2
porządku alfabetycznego lub numerycznego punktu dostępu do usługi nadania oraz dla każdego punktu porządku numerycznego;
2.3
chronologicznego porządku przelewów.
3.
Rachunki okresowe za pocztowe zlecenia płatnicze, przesyłane drogą elektroniczną oraz pocztowe zlecenia płatnicze przesyłane pocztą listową, są przesyłane przez wyznaczonego operatora wypłacającego wyznaczonemu operatorowi nadania jak najszybszą drogą, najpóźniej w tydzień, względnie w miesiąc od końca okresu rozliczeniowego. Przekazy w poczcie listowej, dokumenty dowodowe (pokwitowane przekazy lub kopie numeryczne, uważane według prawa krajowego za autentyczne), w tym samym porządku jak w wykazie zbiorczym MP 104, dołącza się do wymienionego wykazu. Dla potrzeb kontroli jakości o każdym opóźnieniu przesyłki usługi należy powiadamiać wyznaczonego operatora nadania, wskazując powody opóźnienia.
4.
Wyznaczony operator nadania reguluje rachunki za pocztowe zlecenia płatnicze w ciągu miesiąca za zlecenia płatnicze przesyłane drogą elektroniczną oraz w ciągu dwóch miesięcy za zlecenia płatnicze przesyłane pocztą listową, chyba że w ramach porozumienia o usłudze prowadzi się rozliczenia na podstawie rachunku ogólnego.
5.
W przypadku braku operacji oraz innego porozumienia o usłudze rachunek okresowy z saldem zerowym przesyła się wyznaczonemu operatorowi nadania, o ile zainteresowani wyznaczeni operatorzy nie uzgodnili inaczej.
6.
Różnice dotyczące kwoty łącznej pocztowych zleceń płatniczych, stwierdzone przez wyznaczonego operatora nadania w rachunkach okresowych, zalicza się ponownie w rachunku okresowym. Różnic nie bierze się pod uwagę, jeżeli kwota nie przekracza 3 SDR (DTS).

Sporządzanie okresowych rachunków odpłatności

1.
Okresowe rachunki odpłatności są generowane automatycznie przez system użytkowany przez wyznaczonego operatora wypłacającego lub sporządzane ręcznie przez tegoż operatora na formularzu PP 2 na podstawie rachunku okresowego zleceń PP 1.
2.
Odpłatność wyraża się w zasadzie w SDR (DTS) oraz przelicza na walutę wypłaty pocztowych zleceń płatniczych według przeciętnego rocznego kursu SDR (DTS), publikowanego przez Biuro Międzynarodowe Związku. Wyznaczeni operatorzy mogą uzgodnić inną walutę odpłatności w drodze porozumienia o usłudze.

Sporządzania rachunków ogólnych

1.
Z zastrzeżeniem zgodności sporządzenia rachunku generalnego z prawem krajowym wyznaczonego operatora rachunki okresowe zalicza się według okresów w rachunku ogólnym wyznaczonego operatora wypłacającego.
2.
Rachunek ogólny przesyła się wyznaczonemu operatorowi nadania jak najszybszą drogą w ciągu dwóch tygodni od końca okresu, którego rachunek ten dotyczy. W rachunku określa się saldo.
3.
Wyznaczeni operatorzy każdego z krajów objętych porozumieniem sporządzają rachunki ogólne.
4.
Rachunek ogólny powinien zostać uregulowany przez wyznaczonego operatora nadania w ciągu sześciu tygodni po upływie miesiąca, którego rachunek ten dotyczy.

Rachunek ogólny pocztowych zleceń płatniczych

1.
Rachunek ogólny pocztowych zleceń płatniczych wyznaczony operator wypłacający sporządza na formularzu PP 3.
2.
W rachunku ogólnym pocztowych zleceń płatniczych uwzględnia się zaliczki.
3.
W rachunku wskazuje się saldo pocztowych zleceń płatniczych stanowiące należność wierzyciela. Saldo wyraża się w zasadzie w walucie kraju wierzyciela.

Sporządzanie ogólnych rachunków odpłatności

1.
Rachunek ogólny odpłatności sporządza się na formularzu PP 4.
2.
W rachunku wskazuje się odpłatności stanowiące należność wierzyciela. Saldo wyraża się w zasadzie w walucie kraju wierzyciela.

Zaliczka

1.
Wyznaczony operator wypłacający może zażądać automatycznego przekazania zaliczki niezwłocznie po uregulowaniu.
2.
Wyznaczony operator nadania ma obowiązek zaakceptować prośbę o automatyczne przekazanie zaliczki:
2.1
gdy nierównowaga wymiany przekracza kwotę 6000 SDR (DTS) miesięcznie;
2.2
gdy wyznaczony operator wypłacający nie jest nadawcą;
2.3
gdy ustanowiono nową relację wymiany między wyznaczonymi operatorami oraz gdy warunki zaliczki są spełnione.
3.
Kwota zaliczki ustalana jest w porozumieniu o usłudze i może być rozłożona w czasie.
3.1
W przypadku nierównowagi wymiany oraz po potrąceniu kwoty zwolnienia 6000 SDR (DTS) kwotę zaliczki oblicza się na podstawie przeciętnej kwoty z trzech ostatnich rachunków okresowych (PP 1, PPM oraz PPV). W przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych drogą elektroniczną podstawą obliczeń mogą być również dzienne wykazy przekazów/przelewów nadanych (MP 4 oraz VP 4), zwróconych (MP 5 oraz VP 5), wypłaconych/przekazanych na konto (MP 6 oraz VP 6) oraz odebranych (MP 7 oraz VP 7).
3.2
Gdy wyznaczony operator wypłacający nie jest nadawcą, można ustalić w konwencji usługi kwotę zwolnienia niższą od 6000 SDR (DTS).
4.
W przypadku ustalenia nowej relacji wymiany kwotę przeciętną rachunku okresowego ustala się dla pierwszego okresu i następnie oblicza według przeciętnych kwot okresów poprzednich.
5.
W przypadku, gdy nie zapłacono zaliczki, wyznaczony operator wypłacający ma prawo doliczać odsetki za opóźnienie według stawki zgodnie z:
5.1
swoim prawem krajowym;
5.2
stawką uzgodnioną w porozumieniu o usłudze wyznaczonych operatorów;
5.3
krajowym zwyczajem handlowym wyznaczonego operatora wypłacającego.
6.
W przypadku, gdy nie zapłacono zaliczki, oraz jeżeli konwencja usługi na to zezwala, wyznaczony operator wypłacający może poza tym zawiesić usługę.
7.
Gdy kwota łączna przelewów z tytułu zaliczki jest wyższa od kwoty należnej wyznaczonemu operatorowi wypłacającemu za dany okres, różnice zalicza się w jednym z kolejnych rachunków.

Procedury dotyczące kont zbiorczych oraz zaliczek

1.
Dzienne wykazy zbiorcze (MP 8 oraz VP 8) generowane przez system wyznaczonego operatora są centralizowane przez niego niezwłocznie po zamknięciu pocztowej usługi płatniczej dla użytkowników.
2.
Pieniądze użytkowników są przekazywane na konto zbiorcze wyznaczonego operatora nadania najpóźniej w jeden dzień po nadaniu odnośnych pocztowych zleceń płatniczych.
3.
Zgodnie z zasadą roztropności obowiązującą w zarządzaniu pieniędzmi stron trzecich wyznaczeni operatorzy porównują codziennie dzienne wykazy zbiorcze (MP 8 oraz VP 8) generowane przez system oraz zmiany kwot należności na ich kontach zbiorczych.

Depozyt zabezpieczenia

1.
W przypadku nieprzeprowadzenia lub nieprawidłowego przeprowadzenia rozliczeń między wyznaczonymi operatorami wyznaczony operator, który nie spełnił swej powinności, ma obowiązek dostarczyć na żądanie wyznaczonemu operatorowi wierzycielowi depozyt zabezpieczenia.
2.
Kwotę depozytu zabezpieczenia ustala się między wyznaczonymi operatorami zależnie od salda kwot należnych w chwili, gdy zażądano zabezpieczenia.

Rozliczenia scentralizowane

1.
Wyznaczeni operatorzy w zasadzie są uczestnikami scentralizowanego systemu rozliczeń należności oraz wzajemnych zobowiązań wynikających z wykonania pocztowych zleceń płatniczych oraz ze wzajemnych odpłatności.
2.
Wielostronne rozliczenia wyznaczonych operatorów prowadzi się poprzez scentralizowaną izbę rozrachunkową lub poprzez jeden lub kilka banków rozliczeniowych zgodnie z powszechnymi okresami rozliczeń.
3.
Izba rozrachunkowa oblicza salda pocztowych zleceń płatniczych według każdego operatora na podstawie formularzy PP 1 (lub PPM lub PPV) nadesłanych przez wyznaczonych operatorów wypłacających.
4.
Izba rozrachunkowa oblicza salda odpłatności według każdego wyznaczonego operatora ma podstawie formularzy PP 2 nadesłanych przez wyznaczonych operatorów wypłacających.
5.
Każdy wyznaczony operator dłużnik reguluje saldo pocztowych zleceń płatniczych oraz odpłatności ustalone przez scentralizowaną izbę rozrachunkową, bankowi lub bankom rozliczającym zgodnie z Regulaminem izby rozrachunkowej.
6.
Data rozliczenia określona jest w Regulaminie izby rozrachunkowej, aby płatności należne wszystkim wyznaczonym operatorom wierzycielom były przekazywane jednocześnie niezależnie od banku rozliczającego.
7.
Przyjmując rozliczenia poprzez scentralizowaną izbę rozrachunkową, wyznaczeni operatorzy przestrzegają zasad następujących:
7.1
zarządzania ryzykiem przez izbę rozrachunkową;
7.2
uruchomienia procedur dopuszczania, zawieszania oraz wykluczania wyznaczonych operatorów;
7.3
zaleceń w zakresie zwalczania prania pieniędzy, opracowanych przez Radę Eksploatacji Pocztowej oraz Radę Administracyjną;
7.4
jasnego podziału odpowiedzialności między scentralizowaną izbą rozrachunkową a wyznaczonymi operatorami;
7.5
poufności danych;
7.6
ochrony danych;
7.7
bezpieczeństwa transmisji danych (Internet);
7.8
prostoty scentralizowanego systemu rozliczeniowego;
7.9
możliwości dostępu finansowego do scentralizowanego systemu rozliczeniowego dla wyznaczonych operatorów;
7.10
uruchomienia procedury regulowania rachunków spornych.

Rozliczenia dwustronne

1.
Wyznaczeni operatorzy mogą podjąć decyzję o dwustronnym regulowaniu rachunków.
2.
Tryb regulowania
2.1
W ramach porozumienia dwustronnego oraz z zastrzeżeniem przestrzegania prawa krajowego wyznaczonego operatora wypłacającego rozliczenia reguluje się na podstawie rachunków generalnych PP 3 oraz P 4. W innych przypadkach zapłatę reguluje się na podstawie rachunków okresowych PP 1 oraz PP 2 lub poprzez konto łącznikowe.
2.2
Koszty ponoszone w związku ze świadczeniem pocztowych usług płatniczych w kraju wyznaczonego operatora nadania, w kraju trzecim lub z tytułu konta łącznikowego (z wyjątkiem opłaty za prowadzenie konta) ponosi wyznaczony operator nadania.
2.3
Koszty ponoszone w kraju wyznaczonego operatora wypłacającego oraz koszty potrącane przez konto łącznikowe ponosi wyznaczony operator wypłacający.
3.
Rozliczenia na podstawie rachunku ogólnego lub rachunku miesięcznego lub okresowego
3.1
Wyznaczony operator dłużnik reguluje zapłatę w ciągu miesiąca od końca miesiąca, którego rachunek dotyczy, w przypadku rozliczeń rachunkiem okresowym, względnie w ciągu sześciu tygodni w przypadku rozliczeń rachunkiem ogólnym.
3.2
W przypadku różnicy zdań między wyznaczonymi operatorami odnośnie płatnej kwoty, można opóźnić tylko uregulowanie spornej części; wyznaczony operator nadania powinien w terminie rozliczeniowym powiadomić wyznaczonego operatora wypłacającego o powodach zakwestionowania kwoty.
3.3
Jeżeli zapłata nie zostanie przekazana w terminie, do należnej kwoty dolicza się odsetki. Zastosowana stawka zależy od przepisów krajowych, lub, jeżeli takie nie istnieją, od zwyczaju handlowego w kraju wyznaczonego operatora lub od umów pomiędzy wyznaczonymi operatorami.
4.
Konta łącznikowe
4.1
W ramach relacji dwustronnych wyznaczeni operatorzy mogą otwierać wzajemnie konta łącznikowe zamiast kont zbiorczych dla zaliczek. Jeżeli operatorzy nie posiadają instytucji czeków pocztowych, konto łącznikowe można otworzyć w innej instytucji finansowej.
4.2
Każdy wyznaczony operator nadania utrzymuje dostateczną należność na koncie łącznikowym, otwartym w jego imieniu u wyznaczonego operatora wypłacającego, umożliwiające obciążenie kwotami należnymi temu ostatniemu. Wyznaczeni operatorzy powiadamiają się dwustronnie o sposobie uzyskiwania informacji o zobowiązaniach i należnościach.
4.3
Wyznaczony operator wierzyciel może o każdej porze zażądać zapłaty należnych kwot; może ustalić, kiedy zapłata powinna zostać przekazana, biorąc pod uwagę termin przelewu.
4.4
Jeżeli stwierdzi się nieuregulowaną wierzytelność na koncie łącznikowym, wyznaczony operator wierzyciel może doliczyć odsetki za opóźnienie zgodnie ze zwyczajem handlowym wyznaczonego operatora lub instytucji finansowej prowadzącej konto. Zasady obliczania oraz fakturowania tych odsetek uzgadnia się w drodze porozumienia dwustronnego.
4.5
Na koncie łącznikowym zalicza się kwoty przekazywane celem stworzenia należności oraz kwoty pocztowych zleceń płatniczych, których nie można było wypłacić adresatowi ani przekazać na jego konto.