Art. 1605. - Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych, Regulamin poczty listowej i Regulamin dotyczący paczek pocztowych. Berno.2008.11.11.

Monitor Polski

M.P.2015.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r.
Artykuł RP 1605

Zastępowanie przekazów pieniężnych błędnie skierowanych, zagubionych lub zniszczonych przed wypłatą

1.
Każdy przekaz zaginiony, zagubiony lub zniszczony przez wypłatą można na żądanie nadawcy lub adresata zastąpić nowym przekazem, wystawionym przez wyznaczonego operatora nadania.
2.
Przed zastąpieniem przekazu uważanego za zaginiony, zagubiony lub zniszczony przed wypłatą wyznaczeni operatorzy konsultują się oraz upewniają się, iż kwota pierwotnego przekazu ani nie została wypłacona, ani zwrócona. Należy również podjąć wszelkie środki ostrożności, aby przekaz uważany za zaginiony, zagubiony lub zniszczony nie został następnie wypłacony.
3.
Gdy wyznaczony operator wypłacający oświadcza, iż przekaz w poczcie listowej nie nadszedł, wyznaczony operator nadania może zastąpić wymieniony przekaz nowym dokumentem, pod warunkiem, że sporny przekaz nie figuruje w żadnym z rachunków miesięcznych dotyczących okresu ważności przekazu.
4.
Jeżeli w ciągu miesiąca od dnia reklamacji nie uzyska się odpowiedzi od wyznaczonego operatora wypłacającego, oraz jeżeli przekaz nie figuruje w żadnym z rachunków miesięcznych w chwili upływu tego terminu, wyznaczony operator nadania ma prawo zwrócić kwotę zgodnie z Regulaminem poczty listowej, gdy chodzi o przekaz w poczcie listowej.
5.
Wyznaczonemu operatorowi wypłacającemu przesyła się zawiadomienie o zaspokojeniu roszczeń finansowych reklamującego, a przekazu w poczcie listowej, uważanego odtąd za ostatecznie zagubiony, nie można zaliczać w rachunku.