Art. 1503. - Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych, Regulamin poczty listowej i Regulamin dotyczący paczek pocztowych. Berno.2008.11.11.

Monitor Polski

M.P.2015.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r.
Artykuł RP 1503

Stan pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku

1.
Wyznaczeni operatorzy informują się wzajemnie w przyjęty sposób o każdej zmianie stanu pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku.
2.
Jeżeli zmiana stanu nie została wygenerowana automatycznie przez system wyznaczonego operatora, ten ostatni przejmuje niezwłocznie dane podlegające zmianie stanu celem wymiany drogą elektroniczną.
3.
Rozróżnia się co najmniej następujące stany wykonania pocztowego zlecenia płatniczego przejętego przez wyznaczonego operatora nadania lub wypłaty:
3.1
pocztowe zlecenie płatnicze przetworzone wstępnie - wyznaczony operator nadania;
3.2
pocztowe zlecenie płatnicze przetworzone - wyznaczony operator nadania;
3.3
pocztowe zlecenie płatnicze przetworzone wstępnie - wyznaczony operator wypłacający;
3.4
pocztowe zlecenie płatnicze skierowane do wypłaty po zakończeniu przetwarzania wstępnego - wyznaczony operator wypłacający;
3.5
zawiadomienie o niemożliwości wypłaty lub informacja o opóźnieniu - wyznaczony operator wypłacający;
3.6
wypłata adresatowi - wyznaczony operator wypłacający;
3.7
potwierdzenie wypłaty lub wpłaty na konto adresata (do wyboru) - wyznaczony operator wypłacający;
3.8
anulowanie wypłaty adresatowi, (jeżeli błąd przejęcia stwierdzono w uzgodnionym terminie) - wyznaczony operator wypłacający;
3.9
nowa wypłata wskutek anulowania - wyznaczony operator wypłacający;
3.10
nadanie wniosku o odwołanie - wyznaczony operator nadania;
3.11
zawiadomienie o akceptacji lub odrzuceniu wniosku o odwołanie - wyznaczony operator wypłacający;
3.12
zawiadomienie o możliwości lub niemożliwości zwrotu kwoty - wyznaczony operator wypłacający;
3.13
zawiadomienie o zwrocie kwoty do nadawcy (do wyboru) - wyznaczony operator nadania;
3.14
zawiadomienia o zwrocie kwoty z powodu upływu terminu ważności - wyznaczony operator nadania;
3.15
zwrot kwot - wyznaczony operator nadania;
3.16
anulowanie zwrotu kwoty adresatowi (jeżeli błąd przejęcia stwierdzono w terminie uzgodnionym w porozumieniu o usłudze) - wyznaczony operator nadania;
3.17
nowa wypłata wskutek anulowania - wyznaczony operator nadania;
3.18
zawiadomienie o niemożliwości zwrotu kwoty oraz finalizacji - wyznaczony operator nadania;
3.19
przedawnienie pocztowego zlecenia płatniczego - wyznaczony operator nadania;
3.20
nadanie rachunku miesięcznego lub okresowego - wyznaczony operator nadania;
3.21
finalizacja pocztowych zleceń płatniczych zaliczonych w rachunku miesięcznym - wyznaczony operator wypłacający.
4.
Rozróżnia się co najmniej następujące stany wykonania wniosku o informacje lub reklamacji:
4.1
zarejestrowanie wniosku;
4.2
informacja w sprawie, której dotyczy wniosek, dla innego wyznaczonego operatora, chyba że wyznaczony operator, do którego zwrócił się użytkownik może odpowiedzieć na wniosek oraz powziąć niezbędne środki, nie zasięgając rady innego wyznaczonego operatora;
4.3
odpowiedź na wniosek;
4.4
informacja o użytkowniku - wyznaczony operator nadania.