Art. 1901. - Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych. Berno.2005.01.28.

Monitor Polski

M.P.2007.70.760

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2006 r.
Artykuł RF  1901

Postępowanie z reklamacjami dotyczącymi przekazów

1.
Każda reklamacja dotycząca przekazu elektronicznego jest rozpatrywana i przesyłana przez sieć elektroniczną.
2.
Każdą reklamację dotyczącą przekazu przesłanego drogą pocztową sporządza na formularzu TFP 6 i przesyła, w zasadzie, urząd wystawienia bezpośrednio do urzędu wypłaty. Reklamacje przesyła się z urzędu i zawsze najszybszą drogą (telefaksem, pocztą elektroniczną, pocztą priorytetową).
3.
O ile nie przyjęto szczególnego zastrzeżenia w kraju wystawienia, reklamację rozpatruje się natychmiast i przesyła do kraju przeznaczenia najpóźniej trzeciego dnia roboczego po jej wpłynięciu.
4.
W ciągu trzech dni od dnia wpłynięcia reklamacji, administracja pocztowa przeznaczenia przekazu powinna udzielić odpowiedzi wstępnej (lub ostatecznej) o losie reklamowanego przekazu.
5.
Jeżeli urząd wypłaty jest w stanie udzielić ostatecznych informacji o losie przekazu, odsyła formularz, wypełniony zgodnie z wynikami poszukiwań, do urzędu, który otrzymał reklamację. W przypadku gdy poszukiwania nie dały rezultatu lub zakwestionowano wypłatę, formularz wysyła się do administracji pocztowej wystawienia, za pośrednictwem administracji pocztowej przeznaczenia, która załącza, jeśli to możliwe, oświadczenie odbiorcy potwierdzające, że nie otrzymał kwoty przekazu.
6.
Ostateczna odpowiedź powinna nadejść najpóźniej w ciągu trzydziestu dni roboczych po wpłynięciu reklamacji do kraju przeznaczenia przekazu.
7.
Ostateczne załatwienie reklamacji następuje automatycznie najpóźniej w ciągu piętnastu dni po wygaśnięciu terminu ważności przekazu.
8.
Jeśli reklamacja wynika z błędu administracji pocztowej, osobie reklamującej zwraca się pobrane od niej opłaty za reklamację.