Regulamin Państwowej Komisji Wyborczej.

Monitor Polski

M.P.1984.5.40

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1984 r.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 16 lutego 1984 r.
w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.

Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. - Ordynacja wyborcza do rad narodowych (Dz. U. Nr 8, poz. 32) Rada Państwa ustala następujący regulamin Państwowej Komisji Wyborczej, powołanej w związku z zarządzeniem wyborów do rad narodowych stopnia podstawowego i wojewódzkich rad narodowych:
Posiedzenia Państwowej Komisji Wyborczej zwołuje i przewodniczy im przewodniczący Komisji lub zastępca przewodniczącego Komisji.
1.
Komisja zbiera się na pierwsze posiedzenie nie później niż w ciągu pięciu dni od dnia jej powołania.
2.
Na pierwszym posiedzeniu Komisja ustala:
1)
skład Prezydium Komisji, do którego wchodzi z urzędu przewodniczący zastępcy przewodniczącego i sekretarz Komisji oraz członek Komisji wyznaczony do bieżącego kierowania inspekcją Komisji,
2)
plan pracy oraz sposób wykonywania zadań spoczywających na Komisji,
3)
zakres spraw bieżących, które w imieniu Komisji może rozstrzygać jej Prezydium,
4)
podział zadań pomiędzy zastępców przewodniczącego, sekretarza i członków Komisji.
1.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej zakresu działania w obecności co najmniej połowy składu Komisji, w tym jej przewodniczącego lub jego zastępcy, który przewodniczy posiedzeniu.
2.
Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
1.
Z obrad Komisji sporządza się protokół posiedzenia, który powinien obejmować:
1)
określenie porządku dziennego,
2)
nazwiska i imiona osób uczestniczących,
3)
treść wystąpień,
4)
treść podjętych rozstrzygnięć.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Jeżeli charakter sprawy nie wymaga odrębnej uchwały, zamieszczone w protokole posiedzenia rozstrzygnięcie sprawy jest realizowane w formie pisma przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy; kopię tego pisma załącza się do protokołu posiedzenia.
4.
Protokół posiedzenia podpisują: przewodniczący posiedzenia i sekretarz Komisji.
Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio do posiedzeń Prezydium Komisji oraz jego rozstrzygnięć podejmowanych w imieniu Komisji.
1.
Pieczęcią Komisji jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła o średnicy 62 mm, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła państwowego, a w otoku napis "Państwowa Komisja Wyborcza".
2.
Pieczęcią Komisji opatruje się uchwały Komisji oraz - w zależności od potrzeby - inne wydawane przez nią dokumenty.
Uchwały Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące wytycznych lub wyjaśnień dla komisji wyborczych niższego stopnia, jak również rozstrzygnięć w sprawach skarg, są dla nich wiążące.
1.
W ramach nadzoru nad ścisłym przestrzeganiem Ordynacji wyborczej oraz wytycznych udzielanych komisjom wyborczym Państwowa Komisja Wyborcza dokonuje inspekcji działalności komisji wyborczych niższego stopnia.
2.
Inspekcję przeprowadzają osoby wchodzące w skład Państwowej Komisji Wyborczej.
3.
Osoby wchodzące w skład Państwowej Komisji Wyborczej, dokonujące inspekcji, są uprawnione do wglądu w dokumentację komisji wyborczych oraz uczestniczenia w ich posiedzeniach, a także do udzielania tym komisjom wyjaśnień.
4.
Sprawozdania z inspekcji przedstawiane są niezwłocznie Prezydium Państwowej Komisji Wyborczej, która podejmuje w razie potrzeby stosowne decyzje.
Komisja może korzystać w przeprowadzaniu inspekcji z pomocy osób delegowanych do jej dyspozycji przez Szefa Kancelarii Rady Państwa. Osoby te, wykonując zlecenia określone przez Komisję, legitymują się upoważnieniem podpisanym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej oraz opatrzonym pieczęcią Komisji.
W razie niemożności pełnienia obowiązków przez osobę wchodzącą w skład Komisji (np. ze względu na chorobę lub inne okoliczności uniemożliwiające ich pełnienie), Komisja występuje do Rady Państwa z wnioskiem o uzupełnienie jej składu.
Obsługę Państwowej Komisji Wyborczej zapewnia Kancelaria Rady Państwa.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.