Rozdział 9 - Przepisy porządkowe. - Regulamin działania kolegiów do spraw wykroczeń.
Monitor Polski
M.P.1974.34.203
Akt utracił moc Wersja od: 11 października 1974 r.
Rozdział 9
Przepisy porządkowe.
Przepisy porządkowe.
§ 52.
O każdym wypadku nie usprawiedliwionego nieprzybycia członka kolegium na posiedzenie przewodniczący kolegium zawiadamia instytucję lub organizację, która wysunęła kandydaturę tej osoby na członka kolegium.§ 53.
1.
Na ścianie sali rozpraw, nad stołem kolegium, powinno być zawieszone godło państwowe.2.
Jeżeli warunki lokalowe na to pozwalają, skład orzekający powinien udawać się na naradę do odrębnego pomieszczenia.§ 54.
1.
Przewodniczący składu orzekającego zajmuje za stołem kolegium miejsce środkowe, a członkowie po jego obu stronach. Oskarżyciel publiczny zajmuje miejsce przy stole po prawej stronie, a protokolant - po lewej stronie składu orzekającego.2.
Jeżeli w składzie orzekającym uczestniczy przewodniczący kolegium, przewodnictwo należy do niego, chyba że zarządzi on inaczej.§ 55.
Polecenia wydawane w toku rozprawy przez przewodniczącego składu orzekającego, mające na celu zapewnienie prawidłowego i sprawnego przebiegu rozprawy, wykonuje protokolant; przewodniczący składu orzekającego może również posługiwać się w tym celu odpowiednimi środkami technicznymi.§ 56.
W razie odroczenia rozprawy na określony termin należy pouczyć zainteresowane osoby o tym, które z nich mają obowiązek stawienia się na następną rozprawę bez osobnego wezwania, oraz o skutkach niestawiennictwa. Osoby nieobecne na rozprawie należy wezwać na następną rozprawę lub zawiadomić o niej na zasadach ogólnych.§ 57.
1.
Znaczenie czynności procesowych uczestników postępowania ocenia się według treści złożonego oświadczenia.2.
Błędne oznaczenie czynności procesowej, a zwłaszcza środka zaskarżenia, nie pozbawia czynności znaczenia prawnego.§ 58.
1.
Wniosek uczestnika postępowania o sprostowanie protokołu rozprawy lub posiedzenia, złożony po wysłaniu akt sprawy do wyższej instancji, pozostawia się bez rozpoznania.2.
Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych w protokole rozprawy lub posiedzenia może nastąpić w każdym czasie, na wniosek lub z urzędu.3.
Wniosek o sprostowanie protokołu (ust. 1 i 2) rozpoznaje przewodniczący składu orzekającego po wysłuchaniu protokolanta.4.
W razie zarządzenia sprostowania protokołu należy uczynić w nim odpowiednią wzmiankę, którą podpisują przewodniczący składu orzekającego i protokolant. O treści sprostowania zawiadamia się uczestników postępowania, którzy brali udział w protokołowanej czynności, a o odmowie sprostowania - osobę, która zgłosiła wniosek o sprostowanie.5.
Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio do sprostowania oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych w rozstrzygnięciu.§ 59.
1.
Poza wypadkami, o których mowa w art. 124, przewodniczący kolegium może zezwolić na przejrzenie akt upoważnionemu przedstawicielowi innej instytucji państwowej lub społecznej, jeżeli uzna, że przejrzenie akt jest uzasadnione; wyjątkowo można zezwolić również na przesłanie akt na określony czas.2.
Prokuratorowi oraz organom sprawującym nadzór nad działalnością kolegiów akta sprawy udostępnia się na każde żądanie w sposób przez nich wskazany.§ 60.
1.
Kolegium w toku postępowania zwraca się do instytucji państwowych i społecznych bezpośrednio.2.
Komunikowanie się kolegiów z instytucjami zagranicznymi regulują odrębne przepisy.§ 61.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 31 października 1974 r.