Reforma gospodarcza.

Monitor Polski

M.P.1988.14.119

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 maja 1988 r.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 11 maja 1988 r.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej potwierdza zdecydowaną wolę kontynuowania polityki socjalistycznej odnowy i głębokich reform życia społecznego oraz gospodarczego kraju.

Pomni historycznych doświadczeń, świadomi przyczyn naszych słabości, ale i przekonani o sile żywotnej i niewyczerpalnych możliwościach naszego społeczeństwa, dokonujemy historycznych przeobrażeń.

Proces reformowania gospodarki oraz demokratyzacji kraju wkroczył w decydującą fazę. Na nasze życie coraz większy wpływ mają działania zmierzające do wzrostu efektywności gospodarki, rozwoju przedsiębiorczości i inicjatywy. Jakościowego charakteru nabierają demokratyczne przemiany zmierzające do rozszerzania samorządności zawodowej i terytorialnej oraz umacniania praworządności. Kształtuje się socjalistyczny pluralizm, stwarzający coraz szersze płaszczyzny dialogu i współdziałania na gruncie akceptacji zasad ustrojowych zawartych w Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Konsekwentnie utrwalamy swobody obywatelskie. Stwarzamy warunki, aby obywatele naszego kraju czuli się współgospodarzami swojego państwa, miasta, wsi czy zakładu pracy.

Sejm opowiada się za pogłębieniem i przyspieszeniem reform gospodarczych i społeczno-politycznych, poszerzaniem płaszczyzn porozumienia i współpracy w imię dobra wspólnego.

Zachodzące w ostatnich latach przemiany sprzyjają umacnianiu międzynarodowej pozycji naszego państwa. Polska znajduje się w nurcie zachodzących w Związku Radzieckim i innych krajach socjalistycznych przemian, służących umacnianiu siły i zawartości państw naszej wspólnoty. Dążymy do pełnej normalizacji stosunków ze wszystkimi państwami, w tym w zakresie współpracy gospodarczej, odprężenia i rozbrojenia. Szczególne znaczenie posiada normalizacja stosunków z państwami-wierzycielami. Sejm wyraża przekonanie, że dokonywane reformy, odzyskiwanie zdolności rozwojowych przez gospodarkę, będą sprzyjać realistycznemu podejściu do naszych postulatów przez państwa wierzycielskie.

Sejm stwierdza, że proces wszechstronnej przebudowy życia społecznego i gospodarczego, mający tak istotne znaczenie dla rozwoju wewnętrznego kraju, jak i jego pozycji na arenie międzynarodowej, stworzył trwały fundament dla realizacji szerokiego porozumienia narodowego na gruncie zdrowego rozsądku i wspólnych interesów całego społeczeństwa. Za takim porozumieniem opowiadają się wszystkie siły polityczne i społeczne skupione w Patriotycznym Ruchu Odrodzenia Narodowego, ogół obywateli naszego państwa.

Sejm, uznając reformę gospodarczą za sprawę nadrzędną, przyjął szeroko konsultowany i uzupełniony po referendum harmonogram wdrażania drugiego etapu reformy gospodarczej, jako szansę wprowadzania naszej gospodarki na tory trwałego, efektywnego rozwoju, zapewniającego wzrost poziomu życia obywateli naszego kraju. Wiążą się z tym przejściowe, dotkliwe skutki dla znacznej części społeczeństwa.

Sejm stwierdza, że w dotychczasowym procesie wdrażania zasad reformy gospodarczej występowały liczne niekonsekwencje i niezdecydowanie. Powodowało to w niektórych kręgach gospodarczych przekonanie o możliwości nieliczenia się z regułami gry ekonomicznej i realiami gospodarczymi kraju. Mając powyższe na względzie, Sejm podjął decyzję wyposażenie rządu w nadzwyczajne uprawnienia i upoważnienia. Sejm wyraża poparcie dla Wojciecha Jaruzelskiego, który wystąpił na X Kongresie Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego z propozycją uchwalenia dodatkowych rozwiązań i pełnomocnictw, w celu przezwyciężenia biurokratycznych barier i starych nawyków oraz umocnienia i poszerzenia działań reformatorskich. Sejm udzielając nadzwyczajnych pełnomocnictw oczekuje od rządu bardziej konsekwentnego działania i szybszego reagowania na występujące trudności i zagrożenia oraz skuteczniejszej ochrony społeczeństwa przed przejściowymi dolegliwościami związanymi z reformowaniem gospodarki.

Reforma gospodarcza realizowana jest dla ludzi i przez ludzi, dlatego od naszej świadomości, sprawności i skuteczności działania zależy jej powodzenie.

Sejm uważa za niezbędne umocnienie kontroli procesu reformowania gospodarki, wspomagając rozwiązania, które służą wyzwalaniu samodzielności, odpowiedzialności i gospodarności, eliminując i zapobiegając temu, co hamuje rozwój i utrudnia postęp w reformowaniu i demokratyzacji. Kontroli Sejmu w tym zakresie służyć będzie w szczególności działalność Komisji Nadzwyczajnej do Kontroli Wdrażania Reformy Gospodarczej.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej zwraca uwagę, że powstrzymywanie przemian przeprowadzanych w naszym kraju, bez względu na intencje czy powody, jest obiektywnie spychaniem narodu i państwa z drogi wiodącej do postępu cywilizacyjnego i dostatku materialnego. Skutki ostatnich niepokojów strajkowych już dziś poważnie obarczają start do przyspieszonej fazy realizacji reform. Sejm podkreśla, że wszelkie występujące napięcia i kwestie sporne powinny być rozwiązywane z poszanowaniem obowiązującego prawa, a nie w drodze niezgodnych z prawem strajków i wystąpień, które godzą w proces reform oraz osłabiają pozycję Polski na arenie międzynarodowej. Nigdy w naszej historii nie osiągaliśmy swych celów, gdy emocje górowały nad rozsądkiem, a interesy partykularne nad ogólnospołecznymi.

Dlatego Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z całym zdecydowaniem opowiada się za umacnianiem i wzbogacaniem obranej drogi reform.