Realizacja Porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich o podstawowych zasadach tworzenia i działalności wspólnych przedsiębiorstw i wspólnych organizacji.
M.P.1987.36.305
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 141
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 listopada 1987 r.
w sprawie realizacji Porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich o podstawowych zasadach tworzenia i działalności wspólnych przedsiębiorstw i wspólnych organizacji.
ZAŁĄCZNIK
ZALECENIA W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD ZAWIERANIA UMÓW O TWORZENIU WSPÓLNYCH PRZEDSIĘBIORSTW I PROWADZENIA PRZEZ NIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
ZALECENIA W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD ZAWIERANIA UMÓW O TWORZENIU WSPÓLNYCH PRZEDSIĘBIORSTW I PROWADZENIA PRZEZ NIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
1.
Zasady tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.
Zasady tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.
Zawarcie przez przedsiębiorstwo państwowe umowy spółki wymaga uprzedniej zgody rady pracowniczej stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. Nr 24, poz. 123, z 1986 r. Nr 17, poz. 88 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181), zwanej dalej "ustawą o samorządzie załogi".
Mienie znajdujące się w dyspozycji polskiego przedsiębiorstwa państwowego (zarówno ogół jego środków trwałych, jak i odrębne składniki majątkowe) może wnieść w postaci udziału do wspólnego przedsiębiorstwa w formie spółki jedynie samo przedsiębiorstwo państwowe; nie może tego dokonać ani też zarządzić organ założycielski.
1.2. Tryb i warunki wnoszenia do wspólnego przedsiębiorstwa w formie spółki mienia stanowiącego majątek polskiego przedsiębiorstwa państwowego mogą być następujące:
1) gdy wniesienie części środków trwałych nie powoduje zaniechania lub znacznego ograniczenia działalności przewidzianej w akcie o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego (przedsiębiorstwo kontynuuje dotychczasową działalność produkcyjną lub usługową) - wymagana jest jedynie zgoda rady pracowniczej na zbycie znajdujących się w dyspozycji tego przedsiębiorstwa składników mienia (art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie załogi),
2) gdy wniesienie do spółki części środków trwałych przedsiębiorstwa prowadziłoby do zaniechania lub znacznego ograniczenia działalności przewidzianej w akcie o utworzeniu przedsiębiorstwa - wymagana jest uchwała stanowiąca rady pracowniczej (art. 24 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie załogi), a ponadto może znaleźć zastosowanie przepis art. 53 ust. 2 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych,
3) gdy do spółki ma być wniesiony cały majątek przedsiębiorstwa państwowego - przedsiębiorstwo to powinno ulec likwidacji bądź połączeniu z innym przedsiębiorstwem, co zarządza organ założycielski (art. 25 ust. 1 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych) w celu wniesienia tego majątku w formie udziału do spółki przez inne przedsiębiorstwo państwowe.
1.3. Wspólne przedsiębiorstwo może być utworzone w formie przedsiębiorstwa międzynarodowego na podstawie art. 14 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych i art. 42 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym w drodze zawarcia umowy międzynarodowej.
1.4. Przedsiębiorstwo międzynarodowe może być utworzone:
1) na bazie majątku zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego, który właściwy organ administracji państwowej wniesie w formie udziału strony polskiej,
2) przez zbudowanie wspólnymi siłami i środkami na terytorium PRL nowego przedsiębiorstwa.
1.5. Umowa o utworzeniu wspólnego przedsiębiorstwa może przewidywać rozbudowę lub rekonstrukcję dotychczasowego przedsiębiorstwa państwowego ze środków wnoszonych przez uczestników lub z kredytów zaciągniętych na ten cel przez wspólne przedsiębiorstwo.
2.
Fundusz statutowy.
Fundusz statutowy.
Umowa założycielska może przewidywać obowiązek wnoszenia przez uczestników dopłat do funduszu statutowego.
2.2. Fundusz statutowy może być powiększany przez uczestników z ich zysku osiągniętego z działalności gospodarczej wspólnego przedsiębiorstwa.
2.3. Fundusz statutowy jest określany w złotych i wyceniany w rublach transferowych.
2.4. Na poczet wkładów do funduszu statutowego mogą być zaliczone budynki i budowle, wyposażenie i inne dobra materialne, prawo użytkowania gruntów, budynków, zabudowań i wyposażenia, a także inne prawa majątkowe (np. z tytułu wynalazków, licencji, "know-how"), środki pieniężne w walutach państw uczestników wspólnego przedsiębiorstwa, w rublach transferowych i w walutach wymienialnych.
2.5. Przekazanie przez uczestnika wspólnego przedsiębiorstwa swojego udziału osobie trzeciej dopuszczalne jest tylko za zgodą drugiego uczestnika tego przedsiębiorstwa.
3.
Metody wyceny wkładów wnoszonych do funduszu statutowego.
Metody wyceny wkładów wnoszonych do funduszu statutowego.
3.2. Jeżeli przedmiotem wkładu uczestnika polskiego jest majątek przedsiębiorstwa, które uległo likwidacji, to wartość wkładu ustala się według następujących metod:
1) wartość majątku w rublach transferowych ustala się na podstawie wyceny majątku w cenach w handlu zagranicznym, z uwzględnieniem jego zużycia; wycena wartości majątku może być poddana weryfikacji przez niezależnych ekspertów na koszt wnoszącego wkład majątkowy; wartość majątku w złotych ustala się w drodze przemnożenia wartości w rublach transferowych przez aktualny kurs ustalony przez NBP;
2) w razie braku możliwości ustalenia wartości majątku według cen w handlu zagranicznym lub w innych uzgodnionych między uczestnikami przypadkach wycena może być dokonana na podstawie wartości bilansowej majątku w złotych, z uwzględnieniem wzrostu cen poszczególnych składników majątku trwałego, według wskaźników Głównego Urzędu Statystycznego urealniających wartość grup majątkowych na rok wyceny, oraz stopnia zużycia tych składników, z przeliczeniem tej wartości na ruble transferowe według aktualnego kursu ustalonego przez NBP.
3.3. Zasady określone w pkt 3.2. stosuje się odpowiednio, jeżeli przedmiotem wkładu uczestnika polskiego jest wydzielony zakład przedsiębiorstwa państwowego.
3.4. W przypadku gdy dla utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa przewiduje się budowę nowych obiektów, to koszt budowy określa się bezpośrednio w rublach transferowych według zasad ustalania cen kontraktowych stosowanych przy eksporcie budownictwa. Wartość nowych obiektów w złotych ustala się przez pomnożenie ich wartości w rublach transferowych przez aktualny kurs złotego do rubla transferowego, ustalony przez NBP. Wartość nowych obiektów na podstawie uzgodnień między uczestnikami może być również ustalana w oparciu o wartość kosztorysową budowy w złotych w drodze przeliczenia tej wartości na ruble transferowe przy zastosowaniu aktualnego kursu złotego do rubla transferowego, ustalonego przez NBP.
4.
Gospodarka finansowa.
Gospodarka finansowa.
4.2. Wspólne przedsiębiorstwo rozlicza koszty swojej działalności zgodnie z zasadami obowiązującymi polskie przedsiębiorstwa państwowe.
4.3. Do przeliczania rubli transferowych oraz walut wymienialnych na złote i złotych na ruble transferowe oraz na waluty wymienialne stosuje się aktualny kurs rubla transferowego i walut wymienialnych w złotych, ustalony przez NBP.
4.4. Zysk wspólnego przedsiębiorstwa, po pomniejszeniu o należne podatki, odpisy przeznaczone na uzupełnienie funduszy przedsiębiorstwa, a także po odsprzedaży wpływów w walutach wymienialnych, o której mowa w pkt 5.1., dzielony jest między uczestników proporcjonalnie do ich udziału w funduszu statutowym.
Część zysku należna uczestnikowi radzieckiemu przekazywana jest w rublach transferowych bez ograniczeń, po przeliczeniu złotych na ruble transferowe według aktualnego kursu ustalonego przez NBP.
W razie osiągnięcia przez wspólne przedsiębiorstwo zysku i przychodu netto w walutach wymienialnych, wynikającego z nadwyżki wpływów z eksportu nad wydatkami na import, część zysku może być wypłacana uczestnikom w walutach wymienialnych w proporcji do ich udziału w funduszu statutowym.
4.5. Wspólne przedsiębiorstwo podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1987 r. Nr 12, poz. 77), a jeżeli przedsiębiorstwo tworzone jest w formie spółki z udziałem zagranicznym - podlega ono opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym.
4.6. W razie utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa na bazie polskiego przedsiębiorstwa państwowego, ustala się nową podstawę do obliczenia podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń.
4.7. Przedsiębiorstwo wspólne tworzy fundusze zgodnie z zasadami obowiązującymi polskie przedsiębiorstwa państwowe, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 44, Nr 39, poz. 192, Nr 47, poz. 226 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181).
4.8. Wspólne przedsiębiorstwo prowadzi rachunkowość według zasad ustalonych dla jednostek gospodarki uspołecznionej.
4.9. Kwoty odpisów amortyzacyjnych wynikających ze stawek stosowanych do polskich przedsiębiorstw państwowych pozostają do dyspozycji wspólnego przedsiębiorstwa.
5.
Zasilanie dewizowe.
Zasilanie dewizowe.
5.2. Przedsiębiorstwo może odstąpić kooperantowi krajowemu część środków walutowych w wysokości niezbędnej do produkcji kooperacyjnej.
5.3. Środki w rublach transferowych oraz w walutach wymienialnych mogą być odsprzedawane przez przedsiębiorstwo polskiemu bankowi za złote według obowiązującego kursu.
5.4. W przypadku gdy dla zapewnienia produkcji wspólnego przedsiębiorstwa niezbędny jest import materiałów i urządzeń do produkcji z II obszaru płatniczego, a nie posiada ono własnych środków w walutach wymienialnych, uczestnicy przedsiębiorstwa mogą zobowiązać się do odsprzedaży przedsiębiorstwu walut wymienialnych za ruble transferowe, w kwotach proporcjonalnych do wielkości zakupywanej produkcji przedsiębiorstwa, wymagającej wsadu dewizowego.
6.
Zasady rozliczeń i kredytowania wspólnych przedsiębiorstw.
Zasady rozliczeń i kredytowania wspólnych przedsiębiorstw.
6.2. Wspólne przedsiębiorstwa, po uprzednim porozumieniu z właściwym bankiem dewizowym, mogą otwierać rachunki bankowe i ubiegać się o kredyty w Międzynarodowym Banku Współpracy Gospodarczej, Międzynarodowym Banku Inwestycyjnym, bankach radzieckich lub innych bankach.
7.
Zbyt produkcji.
Zbyt produkcji.
1) polskim jednostkom - stosując obowiązujące w Polsce zasady ustalania cen,
2) na eksport - stosując zasady ustalania cen i tryb rozliczeń obowiązujące w handlu zagranicznym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z danym krajem.
7.2. Przy sprzedaży towarów za granicę wspólne przedsiębiorstwo może samodzielnie zawierać kontrakty, jeżeli posiada koncesję wydaną przez Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, lub dokonywać sprzedaży za pośrednictwem polskich przedsiębiorstw handlu zagranicznego.
8.
Planowanie i zaopatrzenie materiałowo-techniczne.
Planowanie i zaopatrzenie materiałowo-techniczne.
Plan wspólnego przedsiębiorstwa opracowuje się z uwzględnieniem kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju PRL i ZSRR.
8.2. Jeżeli uczestnicy wspólnego przedsiębiorstwa inaczej nie uzgodnili, zaopatrzenie materiałowo-techniczne wspólnego przedsiębiorstwa odbywa się zgodnie z trybem i zasadami obowiązującymi polskie przedsiębiorstwa państwowe. Dotyczy to również cen na dostarczane przedsiębiorstwu surowce i materiały.
8.3. W szczególności uczestnicy wspólnego przedsiębiorstwa mogą uzgodnić, że część zaopatrzenia materiałowo-technicznego dotycząca deficytowych surowców, paliw, materiałów i urządzeń, będzie dokonywana przez uczestników proporcjonalnie do wielkości zakupywanej produkcji przedsiębiorstwa. Uczestnicy wspólnego przedsiębiorstwa mogą również uzgodnić, że całość zaopatrzenia materiałowo-technicznego będzie dokonywana przez jednego z uczestników.
Dostawy surowców i materiałów dla wspólnego przedsiębiorstwa z kraju współuczestnika odbywają się na podstawie kontraktów, z zastosowaniem cen, obowiązujących w handlu zagranicznym.
8.4. W umowach założycielskich należy przewidzieć, że zakupy importowe materiałów, paliw, surowców i urządzeń, o których mowa w pkt 8.3., będą ujmowane ponad kontyngenty dostaw objętych protokołami handlowymi, zawartymi między poszczególnymi krajami socjalistycznymi, powiększając odpowiednio te kontyngenty o zakupione materiały i surowce.
9.
Zatrudnienie.
Zatrudnienie.
9.2. Warunki pracy, system wynagrodzeń oraz uprawnienia socjalne pracowników wspólnego przedsiębiorstwa określa umowa założycielska lub porozumienie zawarte przez dyrektora tego przedsiębiorstwa z zakładową organizacją związkową w sprawie systemu wynagradzania i uprawnień socjalnych załogi, zgodnie z polskim prawem pracy.
9.3. Z przyjmowanym do pracy pracownikiem wspólnego przedsiębiorstwa, będącym cudzoziemcem, zawiera się umowę na okres 4 lat. Na wniosek uczestnika, z którego rekomendacji pracownik został przyjęty do pracy, dyrektor wspólnego przedsiębiorstwa może przedłużyć umowę o pracę.
10.
Ubezpieczenia społeczne.
Ubezpieczenia społeczne.
10.2. Wspólne przedsiębiorstwa w szczególności:
1) opłacają składkę ubezpieczeniową,
2) realizują zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych, analogicznie jak przedsiębiorstwa państwowe,
3) rozliczają się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych z wypłaconych świadczeń w trybie przewidzianym dla przedsiębiorstw państwowych,
4) finansują z własnych środków wydatki na zasiłki chorobowe (w ramach środków przeznaczonych na wynagrodzenia) oraz jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
11.
Rejestracja wspólnego przedsiębiorstwa.
Rejestracja wspólnego przedsiębiorstwa.
11.2. Do wniosku o zarejestrowanie wspólnego przedsiębiorstwa powinno być dołączone oświadczenie założycieli o przekazaniu wkładów pieniężnych oraz o tym, że przekazanie wkładów niepieniężnych z chwilą zarejestrowania wspólnego przedsiębiorstwa jest zapewnione.
12.
Rozpatrywanie sporów.
Rozpatrywanie sporów.
12.2. Spory pomiędzy międzynarodowym przedsiębiorstwem a jego uczestnikami oraz między uczestnikami, związane z członkostwem, rozpatrywane są zgodnie z Konwencją o rozpoznawaniu w trybie arbitrażu sporów cywilnoprawnych wynikających ze stosunków współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej, podpisanej w Moskwie dnia 26 maja 1972 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 7, poz. 37 i 38), chyba że umowa założycielska przewiduje oddanie sporu pod rozstrzygnięcie sądu polubownego ad hoc.
13.
Likwidacja wspólnego przedsiębiorstwa.
Likwidacja wspólnego przedsiębiorstwa.
13.2. W przypadku likwidacji wspólnego przedsiębiorstwa uczestnik polski ma prawo pierwszeństwa w nabyciu mienia tego przedsiębiorstwa.
13.3. Środki finansowe uzyskane w wyniku zbycia majątku likwidowanego przedsiębiorstwa, po zaspokojeniu wierzycieli i zobowiązań wobec pracowników przedsiębiorstwa, rozdzielane są między uczestników przedsiębiorstwa proporcjonalnie do wniesionych wkładów do funduszu statutowego.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »