Realizacja podstawowych kierunków prywatyzacji w 1991 r.

Monitor Polski

M.P.1991.36.263

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 listopada 1991 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 19 października 1991 r.
w sprawie realizacji podstawowych kierunków prywatyzacji w 1991 r.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stwierdza, że działania Rządu w zakresie prywatyzacji mieszczą się zasadniczo w ramach zakreślonych uchwałą z dnia 23 lutego 1991 r., choć zmiany własnościowe następują wolniej niż zakładano. Przyczyny tego stanu rzeczy leżą w znacznym opóźnieniu przygotowania przez Rząd niezbędnych aktów prawnych i koncepcji, takich jak:
-
rozwiązania umożliwiające przekształcenia w rolnictwie,
-
ustawa o reprywatyzacji,
-
ustawa o powszechnej prywatyzacji,
-
koncepcja zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa i nadzoru właścicielskiego w skomercjonalizowanych przedsiębiorstwach,
-
kontrakty na zarządzanie,
-
wzorcowe regulaminy i statuty funduszy i towarzystw wspólnego inwestowania.

Pod grupową prywatyzację stworzono jedynie fundamenty w postaci części studiów sektorowych. Do tej pory brakuje satysfakcjonującego wsparcia prywatyzacji komunalnej, szczególnie różnorodnych form doradztwa, szkoleń i poradników dla zarządów gmin. Z drugiej strony do opóźnień w prywatyzacji przyczynia się także brak zainteresowania inwestorów, zwłaszcza krajowych, oraz niestabilna sytuacja gospodarcza i polityczna.

Sukcesem Rządu jest utworzenie giełdy i Komisji Papierów Wartościowych oraz zorganizowanie 13 delegatur terenowych. Prywatyzacja małych przedsiębiorstw drogą likwidacji przebiega w zadowalającym tempie.

Ministerstwo Przekształceń Własnościowych nie dopracowało się metod współpracy z radami nadzorczymi jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, co doprowadza do konfliktów.

Wpływy do budżetu państwa z tytułu prywatyzacji kształtują się znacznie poniżej założeń.

Sejm ocenia negatywnie podjęte przez Rząd faktyczne działania związane z realizacją programu powszechnej prywatyzacji w sytuacji braku jasnej koncepcji tego programu. Przedstawione przedsiębiorstwom i społeczeństwu kolejne etapy realizacji programu bez przygotowania i przedstawienia Sejmowi ostatecznej koncepcji tego programu, projektów aktów prawnych niezbędnych do jego wdrożenia oraz oszacowania następstw masowej prywatyzacji w zakresie równowagi rynkowej, budżetu i rynku kapitałowego, Sejm uważa za niewłaściwe.

Sejm, mając jednak na względzie dobro przedsiębiorstw, które już wprowadzone są na tę ścieżkę prywatyzacji, zaleca podjęcie decyzji w sprawie ich przekształcenia. Sejm zaleca również kontynuowanie przygotowań do wyposażenia kapitałowego funduszy emerytalnych oraz do utworzenia funduszy inwestycyjnych, które pomogą w podjęciu działań restrukturyzacyjnych. Sejm zaleca Rządowi wstrzymanie wdrożenia tej części programu, która zakłada powszechne rozdawnictwo udziałów w funduszach inwestycyjnych, oraz przedstawienie alternatywnych rozwiązań wraz z oceną ich skutków.

Sejm zobowiązuje również Rząd do podjęcia działań zmierzających do zmiany programów nauczania w zakresie przedmiotów ekonomicznych, bezzwłocznego wprowadzenia podstawowych elementów wiedzy ekonomicznej do szkół oraz przygotowania programu edukacji ekonomicznej społeczeństwa.