Realizacja obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentacja Rządu w pracach parlamentarnych.

Monitor Polski

M.P.1995.18.219

Akt utracił moc
Wersja od: 14 marca 1995 r.

UCHWAŁA Nr 32
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 marca 1995 r.
w sprawie realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentacji Rządu w pracach parlamentarnych.

W celu zapewnienia właściwej realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, a także ujednolicenia zasad reprezentacji Rządu w pracach parlamentarnych Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Postanowienia ogólne

§  1.
Powinnością Rządu, wszystkich jego organów oraz osób występujących w imieniu Rządu jest rzetelne i terminowe wypełnianie obowiązków w stosunku do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich organów, w zakresie wynikającym z ustaw i regulaminów Sejmu i Senatu.
§  2.
1.
Rząd przedstawia w toku prac parlamentarnych jednolite stanowisko, w szczególności w sprawach będących przedmiotem kolegialnych ustaleń Rady Ministrów.
2.
Osoby realizujące zadania Rządu wobec Sejmu i Senatu mogą się zwracać do innych organów rządu i osób pełniących w nich funkcje o udzielenie informacji niezbędnych do prawidłowej realizacji zadania.
§  3.
Ogólne kierownictwo, koordynacja i kontrola realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu oraz reprezentowania Rządu w pracach parlamentarnych należy do Prezesa Rady Ministrów.
§  4.
1.
Bieżącą koordynację realizacji zadań Rządu wobec Sejmu i Senatu oraz jego uczestnictwa w pracach parlamentarnych sprawuje Sekretarz Parlamentarny Rządu.
2.
Sekretarza Parlamentarnego Rządu wyznacza Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów spośród sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w Urzędzie Rady Ministrów.
3.
Do Sekretarza Parlamentarnego Rządu należy w szczególności czuwanie nad terminową realizacją obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu, przygotowaniem i przedstawianiem stanowiska Rządu, a także zapewnieniem właściwego przedstawicielstwa i reprezentacji Rządu w pracach parlamentarnych.
§  5.
1.
Właściwi ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych obowiązani są wyznaczyć osoby odpowiedzialne za bieżącą koordynację spraw parlamentarnych w podległych im ministerstwach i urzędach. Osobą taką, zwaną dalej "sekretarzem parlamentarnym", powinien być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu. Kierownicy urzędów centralnych, którzy nie mają zastępców w randze podsekretarza stanu, koordynację spraw parlamentarnych sprawują osobiście.
2.
Do zadań sekretarzy parlamentarnych należy w szczególności: czuwanie nad właściwą realizacją obowiązków wobec Sejmu i Senatu w obrębie ministerstwa lub urzędu centralnego, bieżąca obserwacja i analiza przebiegu prac parlamentarnych dotycząca spraw, w których właściwy minister lub kierownik urzędu centralnego został zobowiązany do reprezentowania Rządu, a ponadto współdziałanie z Sekretarzem Parlamentarnym Rządu.

Przedstawicielstwo Rządu

§  6.
1.
W toku prac parlamentarnych Rząd reprezentowany jest przez upoważnionego przedstawiciela, zwanego dalej "przedstawicielem Rządu", którym może być:
1)
Prezes Rady Ministrów albo
2)
upoważnieni przez Radę Ministrów:
a)
wiceprezes rady ministrów lub minister,
b)
kierownik urzędu centralnego,
c)
sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.
2.
Przedstawiciel Rządu jest obowiązany do udziału w pracach parlamentarnych, które dotyczą powierzonej mu sprawy.
3.
Przedstawicielem rządu w sytuacji określonej w ust.1 pkt 2 lit. c) powinien być, w miarę możliwości, sekretarz stanu lub podsekretarz stanu merytorycznie odpowiedzialny za zakres spraw, którego dotyczą określone prace parlamentarne.
4.
Do reprezentowania Rządu w pracach komisji Sejmu i Senatu może być upoważniona, oprócz osób wymienionych w ust. 1, także inna osoba, w ramach udzielonego jej upoważnienia. Osoba upoważniona powinna być merytorycznie właściwa w zakresie danej sprawy.
5.
Osoby wymienione w ust. 3 i 4 przedstawiają pisemne upoważnienia, zwłaszcza komisjom sejmowym.
§  7.
1.
Na zaproszenie organów Sejmu i Senatu w pracach parlamentarnych, poza przedstawicielami Rządu, powinni brać także udział inni ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych lub osoby przez nich upoważnione, jeśli rozpatrywane są sprawy z zakresu ich właściwości. Na żądanie Sejmu i Senatu oraz ich organów udzielają oni stosownych informacji i wyjaśnień z zakresu swojej właściwości.
2.
Do przedstawiania informacji i wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, na plenarnym posiedzeniu Sejmu i Senatu może być upoważniona osoba w randze nie niższej od podsekretarza stanu.
3.
Przepisy § 6 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  8.
1.
Upoważnienie do przedstawiania stanowiska w imieniu Rządu w toku prac parlamentarnych przysługuje wyłącznie przedstawicielowi Rządu.
2.
Inne osoby reprezentujące Rząd w pracach parlamentarnych mogą przedstawiać stanowisko wyłącznie w granicach upoważnienia przedstawiciela Rządu.

Postępowanie z rządowymi projektami ustaw i uchwał Sejmu

§  9.
1.
Podejmując uchwałę o skierowaniu do Sejmu rządowego projektu ustawy lub uchwały Sejmu, Rada Ministrów wskazuje równocześnie ministra lub kierownika urzędu centralnego upoważnionego do reprezentowania Rządu w toku prac parlamentarnych.
2.
Wskazany minister lub kierownik urzędu centralnego jest obowiązany, z zastrzeżeniem prawa wyznaczenia innych osób, do uczestniczenia w pracach parlamentarnych jako przedstawiciel Rządu.
§  10.
1.
Przedstawiciel Rządu obowiązany jest prezentować opinie zgodnie ze stanowiskiem Rządu wyrażonym w projekcie i bez upoważnienia Rady Ministrów nie może od tego stanowiska odstępować.
2.
Przedstawiciel Rządu może popierać, a także zgłaszać propozycje zmian do projektu, jeśli są one uzasadnione ze względów legislacyjnych lub redakcyjnych.
3.
Przedstawiciel Rządu może popierać propozycje zmian merytorycznych do projektu, jeśli są one uzasadnione i jeśli nie pozostają w sprzeczności z zasadniczymi kierunkami stanowiska Rządu, a także nie powodują konsekwencji finansowych dla budżetu państwa.
§  11.
1.
Jeśli przedstawiciel Rządu stwierdzi w toku prac parlamentarnych, że zachodzi obawa rozstrzygnięcia, w istotnym zakresie, sprzecznego ze stanowiskiem Rządu, a także jeśli stwierdzi potrzebę zmiany stanowiska Rządu, powinien o tym niezwłocznie zawiadomić Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Sekretarza Parlamentarnego Rządu.
2.
Jeśli w charakterze przedstawiciela Rządu występuje upoważniony sekretarz stanu lub podsekretarz stanu albo gdy Rząd jest reprezentowany przez inną osobę, zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, składa się do właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego, który w razie potrzeby zawiadamia Sekretarza Parlamentarnego Rządu.
§  12.
Wszelkie pisma, dokumenty lub materiały pochodzące od Rządu, a dotyczące prac parlamentarnych nad rządowym projektem ustawy lub uchwały Sejmu, powinny być wnoszone przez przedstawiciela Rządu lub za jego wiedzą.

Postępowanie z pozarządowymi projektami ustaw i uchwał Sejmu

§  13.
1.
Przesłany do Rządu pozarządowy projekt ustawy lub uchwały Sejmu kieruje się do Sekretarza Parlamentarnego Rządu, który niezwłocznie przesyła projekt do ministra lub kierownika urzędu centralnego, właściwego do opracowania propozycji stanowiska Rządu, z ewentualnym wskazaniem także innych ministrów lub kierowników urzędów centralnych, w porozumieniu z którymi powinno nastąpić opracowanie propozycji.
2.
Jeśli minister lub kierownik urzędu centralnego uznaje się za niewłaściwego do opracowania propozycji stanowiska Rządu, zwraca się do Sekretarza Parlamentarnego Rządu o zmianę wskazania. W kwestiach spornych rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.
3.
O wystąpieniu w sprawie przygotowania projektu stanowiska Rządu Sekretarz Parlamentarny Rządu zawiadamia Sekretarza Rady Ministrów.
§  14.
Na podstawie przedstawionej propozycji Rada Ministrów przyjmuje stanowisko Rządu wobec projektu, na zasadach i w trybie przewidzianych do podejmowania uchwał Rady Ministrów. Przyjęcie stanowiska powinno nastąpić w terminie umożliwiającym włączenie się Rządu do prac parlamentarnych na możliwie najwcześniejszym ich etapie.
§  15.
1.
Do reprezentacji stanowiska Rządu w stosunku do pozarządowych projektów ustaw i uchwał Sejmu stosuje się odpowiednio przepisy § 9-12.
2.
Obowiązek przedstawiania stanowiska Rządu może wynikać z ustawy lub uchwały Sejmu.
3.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do postępowania z informacjami i sprawozdaniami Rady Ministrów przedstawionymi na żądanie Sejmu i Senatu oraz ich komisji.

Postępowanie z interpelacjami i zapytaniami poselskimi

§  16.
1.
Odpowiedzi na interpelacje oraz na zapytania poselskie, w zależności od wskazania adresata, udziela Prezes Rady Ministrów lub inny członek Rządu albo kierownik urzędu centralnego działający z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów.
2.
Jeśli interpelacje lub zapytania są kierowane bezpośrednio do Prezesa Rady Ministrów, może on odpowiedzieć osobiście lub zobowiązać do odpowiedzi innego członka Rady Ministrów albo kierownika urzędu centralnego, który jest obowiązany odpowiedzieć osobiście.
3.
Jeśli interpelacje lub zapytania są kierowane bezpośrednio do innego niż Prezes Rady Ministrów członka Rządu, obowiązany jest on do udzielenia odpowiedzi osobiście albo za pośrednictwem upoważnionego sekretarza stanu lub podsekretarza stanu.
§  17.
Osoby udzielające odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie obowiązane są do przestrzegania terminów oraz zasad regulaminowych określonych w przepisach konstytucyjnych i w Regulaminie Sejmu.
§  18.
Przepisy niniejszego rozdziału dotyczące odpowiedzi na zapytania poselskie stosuje się odpowiednio do odpowiedzi na oświadczenia senatorów, określone w art. 42 ust. 6 Regulaminu Senatu.

Postępowanie z apelami, oświadczeniami, rezolucjami, dezyderatami, opiniami Sejmu i Senatu oraz ich komisji

§  19.
Ustosunkowanie się Rady Ministrów do apeli, oświadczeń, rezolucji, dezyderatów oraz opinii podejmowanych przez Sejm, jak również przez ich komisje, a dotyczących spraw z zakresu działania Rządu, następuje na zasadach i w trybie określonych do podejmowania stanowiska Rządu w odniesieniu do pozarządowych projektów ustaw, przy zachowaniu terminów odpowiedzi, określonych w regulaminie Sejmu.
§  20.
1.
Ustosunkowanie się Prezesa Rady Ministrów i innych członków Rady Ministrów do apeli, oświadczeń, rezolucji, dezyderatów i opinii Sejmu i Senatu oraz ich komisji następuje w trybie przewidzianym do odpowiedzi na interpelacje poselskie, określonym w rozdziale 5, z zastrzeżeniem terminu odpowiedzi wynikającego z regulaminów Sejmu i Senatu albo z treści skierowanego do Rządu apelu, oświadczenia lub rezolucji.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do postępowania z informacjami i sprawozdaniami przedstawionymi przez Prezesa Rady Ministrów i innych członków Rady Ministrów oraz kierowników urzędów centralnych na żądanie Sejmu i Senatu oraz ich komisji.

Postępowanie z interwencjami oraz wnioskami posłów i senatorów

§  21.
1.
Na podejmowane przez posłów i senatorów interwencje wobec członków Rządu oraz na wnioski pod adresem Rządu, zawarte w wystąpieniach posłów i senatorów w debatach plenarnych obu izb, udziela odpowiedzi właściwy minister lub kierownik urzędu centralnego w terminie 14 dni, przy czym do udzielenia odpowiedzi może on upoważnić odpowiednio sekretarza stanu lub podsekretarza stanu albo zastępcę kierownika urzędu centralnego. Osoby te umożliwiają posłom i senatorom, na ich żądanie, zaznajomienie się z tokiem rozpatrywania sprawy przed jej załatwieniem.
2.
Jeśli udzielenie merytorycznej odpowiedzi w terminie określonym w ust. 1 nie jest możliwe, należy przed upływem terminu powiadomić o tym posła lub senatora i uzgodnić z nim ostateczny termin załatwienia sprawy.
3.
Minister lub kierownik urzędu centralnego (albo osoba upoważniona w myśl ust. 1) przyjmuje niezwłocznie posła lub senatora, na jego żądanie, w celu udzielenia mu informacji i wyjaśnień dotyczących sprawy.

Postanowienia końcowe

§  22.
Do wiadomości Sekretarza Parlamentarnego Rządu przesyła się odpisy wszelkich pism kierowanych z Rządu do Sejmu i Senatu oraz ich organów; Sekretarz Parlamentarny Rządu gromadzi też odpisy wszelkich pism, które wpływają do Rządu z Sejmu, Senatu i ich organów.
§  23.
1.
Obsługę administracyjną i techniczną spraw związanych z udziałem Rządu w pracach parlamentarnych sprawuje Biuro Parlamentarne Rządu działające w Urzędzie Rady Ministrów, które w szczególności zbiera i przekazuje informacje o pracach parlamentarnych, gromadzi i przechowuje odpisy pism i druków wypływających z Sejmu i Senatu do Rządu oraz wykonuje inne czynności zlecone przez Prezesa Rady Ministrów lub Sekretarza Parlamentarnego Rządu.
2.
Sekretarz Parlamentarny Rządu oraz Biuro Parlamentarne Rządu współpracują w wykonywaniu swoich zadań z właściwymi komórkami organizacyjnymi Kancelarii Sejmu oraz Kancelarii Senatu.
§  24.
Do porządku posiedzenia Rady Ministrów wprowadza się punkt "Sprawy parlamentarne", w ramach którego Sekretarz Parlamentarny Rządu przedstawia informację o porządku najbliższego posiedzenia Sejmu i Senatu oraz wynikających z niego zadaniach Rządu. Ponadto przedstawia informację o przekazanych Rządowi pozarządowych projektach ustaw i uchwał Sejmu oraz zadaniach Rządu w tym zakresie, a także o zaległościach w realizacji obowiązków Rządu wobec Sejmu i Senatu.
§  25.
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia i podlega ogłoszeniu.