Rozdział 6 - Uzgadnianie, akceptowanie, zatwierdzanie i przyjmowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. - Ramowe zasady sporządzania i zatwierdzania założeń oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji w zakresie budownictwa komunikacyjnego.

Monitor Polski

M.P.1960.4.18

Akt utracił moc
Wersja od: 18 stycznia 1960 r.

Rozdział  VI

Uzgadnianie, akceptowanie, zatwierdzanie i przyjmowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

Uzgadnianie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

§  30.
1.
W czasie opracowywania dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestor lub na jego zlecenie jednostka projektująca dokonuje z zainteresowanymi jednostkami uzgodnień zagadnień podstawowych dla budowy i eksploatacji inwestycji (np. możliwości zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną, możliwości skrzyżowania z linią kolejową, drogą, ulicą, linią teletechniczną lub energetyczną itp.).
2.
Dane uzyskane i prace wykonane przy ustalaniu lokalizacji szczegółowej powinny być odpowiednio wykorzystane przy opracowywaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
3.
Dokumentacja projektowo-kosztorysowa w odniesieniu do przyjętych rozwiązań powinna być uzgadniana w zasadzie jednorazowo. Uzgodnienia przeprowadza jednostka projektująca.
4.
Szczegółowy wykaz zagadnień podlegających uzgodnieniu oraz instytucji uzgadniających określą przepisy szczegółowe, wydane przez Ministra Komunikacji.
§  31.
1.
Uzgodnień dokumentacji projektowo-kosztorysowej, o których mowa w § 30 ust. 3, dokonuje jednostka projektująca z właściwymi organami i jednostkami, na podstawie projektu wstępnego lub - przy dokumentacji jednostadiowej na podstawie projektu techniczno-roboczego opracowanego w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia uzgodnień.
2.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w okresie 15 dni od chwili dostarczenia odpowiedniej dokumentacji.
§  32.
1.
Projekty wstępne lub techniczno-robocze (przy dokumentacji jednostadiowej) komunikacyjnych obiektów, budowli i urządzeń powinny być przed zatwierdzeniem przedstawione do akceptacji wojewódzkiej służbie architektoniczno-budowlanej w zakresie urbanistyczno-architektonicznych warunków zabudowy terenów zajętych pod inwestycje komunikacyjne.
2.
Projekty liniowych inwestycji komunikacyjnych, polegających na przebudowie istniejących urządzeń w granicach pasa wydzielonego, nie podlegają akceptacji, o której mowa w ust. 1.
3.
Jeżeli inwestor lub jednostka projektująca nie zgadza się z zastrzeżeniami wojewódzkiej służby architektoniczno-budowlanej, wówczas decyzję podejmuje Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury na wniosek właściwego ministra (prezydium wojewódzkiej rady narodowej - rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) lub jednostki projektującej.

Zatwierdzanie i przyjmowanie do realizacji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

§  33.
1.
Projekty wstępne dla inwestycji budownictwa komunikacyjnego realizowanych w resorcie komunikacji zatwierdza właściwy organ Ministra Komunikacji zgodnie z uprawnieniami ustalonymi odrębnymi zarządzeniami.
2.
Projekty wstępne dla inwestycji budownictwa komunikacyjnego, realizowanych poza resortem komunikacji, są zatwierdzane przez właściwe organy, których kompetencje ustalają w zakresie inwestycji planu centralnego właściwi ministrowie, a w zakresie planu terenowego - prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
3.
Jednostka projektująca przedstawia projekt wstępny do zatwierdzenia po dokonaniu uzgodnień wymaganych w § 30 i uzyskaniu akceptacji, o której mowa w § 32.
§  34.
Projekty wstępne szczególnie ważnych inwestycji, objętych spisami ustalonymi przez Radę Ministrów na wniosek Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, po zaopiniowaniu przez Zespół Ekspertów do Oceny Projektów Inwestycyjnych Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz przez właściwą wojewódzką służbę architektoniczno-budowlaną lub Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury, przedstawiane są do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§  35.
1.
Projekty techniczne i techniczno-robocze dla inwestycji w zakresie budownictwa drogowo-mostowego, objętych planem terenowym, są zatwierdzane przez prezydia właściwych terenowo wojewódzkich rad narodowych na podstawie opinii właściwego wydziału komunikacyjnego.
2.
Projekty techniczne i techniczno-robocze dla inwestycji w zakresie budownictwa kolejowego, objętych planem terenowym, są zatwierdzane przez właściwe dyrekcje okręgowe kolei państwowych.
3.
Projekty techniczne i techniczno-robocze inwestycji komunikacyjnych, objętych planem centralnym, są zatwierdzane w zasadzie przez:
1)
właściwe terenowe dyrekcje okręgowe kolei państwowych - w zakresie budownictwa kolejowego;
2)
właściwe terenowo wojewódzkie zarządy dróg publicznych - w zakresie budownictwa drogowo-mostowego;
3)
Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych - w zakresie budownictwa lotniskowego.
4.
Minister Komunikacji, w ramach odrębnych zarządzeń o kompetencji w sprawie zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej budownictwa komunikacyjnego, może wyznaczyć inne organy resortu komunikacji uprawnione do zatwierdzania dokumentacji wymienionej w ust. 2.
5.
Koszt zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji nie realizowanych przez jednostki wymienione w ust. 3 obciąża właściwego inwestora. W razie konieczności powołania rzeczoznawców lub koreferenta do zaopiniowania dokumentacji przed jej zatwierdzeniem jednostki wymienione w ust. 3 lub 4 mogą zażądać od inwestora, wnoszącego dokumentację do zatwierdzenia, zlecenia opracowania opinii lub koreferatu wskazanemu przez siebie rzeczoznawcy.
6.
Jeżeli inwestycja jest realizowana poza planem inwestycyjnym jednostki zatwierdzającej, zatwierdzanie projektów technicznych i techniczno-roboczych przez jednostki wymienione w ust. 1, 2, 3, 4 nie obejmuje części kosztorysowej dokumentacji. Zatwierdzanie kosztorysu oraz przyjmowanie zatwierdzonych projektów technicznych należy do kompetencji właściwych inwestorów zgodnie z uprawnieniami obowiązującymi w resorcie, któremu podlega inwestor, lub - jeżeli chodzi o inwestycje objęte planem terenowym - zgodnie z uprawnieniami ustalonymi przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
7.
W odniesieniu do budownictwa komunikacyjnego o charakterze ogólnym i przemysłowym uzgadnianie, akceptacja, zatwierdzanie i przyjmowanie dokumentacji odbywa się na zasadach i w trybie określonych w rozdziale VI zarządzenia Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 11 lipca 1957 r. powołanego w § 9 ust. 2 niniejszego zarządzenia.
§  36.
Rysunki robocze przyjmuje inwestor.