Rozdział 3 - Dokumentacja projektowo-kosztorysowa. - Ramowe zasady sporządzania i zatwierdzania założeń oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji w zakresie budownictwa komunikacyjnego.

Monitor Polski

M.P.1960.4.18

Akt utracił moc
Wersja od: 18 stycznia 1960 r.

Rozdział  III

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa.

Zasady ogólne.

§  10.
Dokumentację projektowo-kosztorysową sporządza się na podstawie zatwierdzonych założeń, ewentualnych dodatkowych danych wyjściowych koniecznych do projektowania oraz zaświadczenia lokalizacji szczegółowej (z wyjątkiem inwestycji, które zgodnie z obowiązującymi przepisami są zwolnione od obowiązku uzyskania lokalizacji szczegółowej).
§  11.
1.
Dokumentację projektowo-kosztorysową sporządza się:
1)
w trzech stadiach - jako projekt wstępny, projekt techniczny i rysunki robocze,
2)
w dwóch stadiach - jako projekt wstępny i projekt techniczno-roboczy lub jako projekt techniczny i rysunki robocze,
3)
w jednym stadium - jako projekt techniczno-roboczy.
2.
Określenie ilości stadiów dokumentacji następuje przy zatwierdzeniu założeń. Należy przy tym uwzględnić możliwość zmniejszenia ilości stadiów dla poszczególnych robót lub obiektów oraz możliwość zastosowania projektów typowych i powtarzalnych.
3.
W sprawach budownictwa ogólnego i przemysłowego ewentualny spór pomiędzy inwestorem a jednostką projektującą w zakresie ilości stadiów dokumentacji rozstrzygają jednostki nadrzędne po zasięgnięciu opinii Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury. W sprawach innych rodzajów budownictwa spór rozstrzyga organ uprawniony do zatwierdzenia założeń.
§  12.
1.
W razie projektowania obiektów, budowli i urządzeń skomplikowanych pod względem technologicznym, konstrukcyjnym lub innym, w razie konieczności opracowania projektu z uwzględnieniem specjalnych warunków miejscowych oraz w razie możliwości występowania różnych alternatyw, w pierwszym etapie sporządzania projektu (wstępnego lub techniczno-roboczego) mogą być wykonane opracowania porównawcze (szkicowe) lub dodatkowe inne opracowania o charakterze studiów.
2.
Decyzję w sprawie potrzeby, ilości i zakresu opracowań wymienionych w ust. 1 podejmuje organ uprawniony do zatwierdzenia założeń inwestycji.
3.
W razie projektowania inwestycji komunikacyjnych, wpływających na urbanistyczne lub architektoniczne ukształtowanie miast i osiedli bądź wymagających lokalizacji przebiegu trasy komunikacyjnej lub punktów obsługi publicznej (dworce, stacje ładunkowe itp.), opracowania, wymienione w ust. 1, powinny być uzgodnione z wojewódzką komisją planowania gospodarczego i powinny uzyskać akceptację wojewódzkiej służby architektoniczno-budowlanej, stosownie do ich kompetencji.
4.
W przypadkach spornych decyzje w sprawach wymienionych w ust. 3 powinny być podejmowane na podstawie uzyskanych wytycznych:
1)
w zakresie opracowań urbanistycznych i architektonicznych - Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury;
2)
w zakresie innych opracowań - Ministra Komunikacji.

Projekt wstępny.

§  13.
1.
Projekt wstępny ma wskazać optymalny technicznie i ekonomicznie sposób rozwiązania zadań ustalonych w założeniach, zakres niezbędnych inwestycji związanych z inwestycją podstawową, zawierać odpowiednie wytyczne umożliwiające sporządzenie operatu wywłaszczeniowego oraz określić całkowitą wartość kosztorysową inwestycji.
2.
Projekt wstępny sporządza się w zasadzie dla całości inwestycji odpowiadającej zadaniom ustalonym w założeniach lub dla poszczególnych etapów określonych założeniami. Projekt wstępny może być opracowany dla poszczególnych etapów realizacji, pod warunkiem opracowania koncepcji całego zadania objętego założeniami. Koncepcja całości powinna być zatwierdzona łącznie z projektem wstępnym pierwszego etapu.
3.
Niedopuszczalne jest bez zgody organu, który zatwierdził założenia, opracowanie projektu wstępnego inwestycji na wielkość efektów gospodarczych inną niż ustalona w założeniach. Tego rodzaju opracowanie może być jedynie aneksem do projektu wstępnego, nawiązującym do ustaleń perspektywicznych w założeniach.
§  14.
1.
W skład projektu wstępnego powinny w zasadzie wchodzić następujące części:
1)
część ogólna z uzasadnieniem ekonomicznym;
2)
plan zagospodarowania terenu;
3)
część eksploatacyjno-ruchowa lub technologiczna, w zależności od rodzaju inwestycji;
4)
część energetyczno-instalacyjna;
5)
część budowlano-konstrukcyjna;
6)
część kosztorysowa;
7)
w razie gdy wymagają tego obowiązujące przepisy - rozwiązanie terenowej obrony przeciwlotniczej.
2.
Część ogólna powinna w szczególności zawierać:
1)
opis inwestycji;
2)
zestawienie najważniejszych danych liczbowych i wskaźników, charakteryzujących całość projektowanej inwestycji;
3)
skrócony dyrektywny harmonogram budowy;
4)
uzasadnienie podstawowych rozwiązań przyjętych w projekcie wstępnym;
5)
ocenę ekonomicznej efektywności inwestycji;
6)
zestawienie zastosowanych projektów typowych i powtarzalnych.
3.
Do części ogólnej powinny być dołączone:
1)
dowód zatwierdzenia założeń;
2)
zaświadczenie o lokalizacji szczegółowej, w razie gdy wymagają tego obowiązujące przepisy;
3)
stwierdzenie dokonania wymaganych uzgodnień.
4.
Projekty wstępne inwestycji lub poszczególnych obiektów o charakterze budownictwa ogólnego lub przemysłowego powinny być opracowane zgodnie z przepisami §§ 9, 10 i 11 zarządzenia Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 11 lipca 1957 r. powołanego w § 9 ust. 2 niniejszego zarządzenia.
5.
Szczegółowy zakres projektu wstępnego dla innych rodzajów budownictwa komunikacyjnego niż wymienione w ust. 4 określą szczegółowe przepisy wydane przez Ministra Komunikacji.

Projekt techniczny i techniczno-roboczy.

§  15.
Projekt techniczny sporządza się na podstawie zatwierdzonego projektu wstępnego. W projekcie technicznym powinny być szczegółowo opracowane wszystkie rozwiązania techniczne niezbędne do realizacji zadań.
§  16.
1.
Projekt techniczno-roboczy w dokumentacji jednostadiowej sporządza się dla całości inwestycji na podstawie zatwierdzonych założeń, zaświadczenia o lokalizacji szczegółowej (w razie gdy wymagają tego obowiązujące przepisy), dodatkowych danych wyjściowych oraz innych ustaleń, wynikających z przepisów § 12.
2.
Przy dokumentacji dwu i trzystadiowej projekt techniczny bądź techniczno-roboczy dla całości inwestycji może się składać z szeregu oddzielnych projektów dla poszczególnych zasadniczych budowli lub obiektów, powiązanych ogólnym rozwiązaniem projektu wstępnego.
§  17.
1.
Projekty techniczne i techniczno-robocze poszczególnych obiektów komunikacyjnych o charakterze budownictwa ogólnego lub przemysłowego powinny odpowiadać wymaganiom określonym w §§ 12 i 14 zarządzenia Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 11 lipca 1957 r. powołanego w § 9 ust. 2 niniejszego zarządzenia.
2.
Szczegółowy zakres projektów technicznych i techniczno-roboczych dla innego budownictwa, poza wymienionym w ust. 1, określą szczegółowe przepisy wydane przez Ministra Komunikacji.

Rysunki robocze.

§  18.
1.
Rysunki robocze mają dać dokładną podstawę do sporządzania kosztorysów oraz do wykonania robót budowlanych, montażu maszyn i urządzeń. Sporządza się je na podstawie zatwierdzonego projektu technicznego oraz szczegółowych danych, dotyczących poszczególnych materiałów, maszyn i urządzeń.
2.
Rysunki robocze powinny być wykonane jedynie w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania robót budowlano-montażowych.
§  19.
Rysunki robocze budowli i urządzeń, wymagających pełnego rozeznania terenowego i ścisłych pomiarów terenu, powinny być w zasadzie wykonywane przez jednostkę projektującą. W przypadkach szczególnych opracowanie rysunków roboczych może być powierzone pracownikom nadzoru inwestorskiego lub wykonawcy robót. Decyzję w tych sprawach podejmuje inwestor. Przy wykonywaniu tych prac obowiązuje nadal zasada nadzoru autorskiego.