Rozdział 3 - Dokumentacja projektowo-kosztorysowa. - Ramowe zasady sporządzania i zatwierdzania założeń oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji w zakresie budownictwa komunikacyjnego.
Monitor Polski
M.P.1960.4.18
Akt utracił moc Wersja od: 18 stycznia 1960 r.
Rozdział III
Dokumentacja projektowo-kosztorysowa.
Dokumentacja projektowo-kosztorysowa.
Zasady ogólne.
Zasady ogólne.
§ 10.
Dokumentację projektowo-kosztorysową sporządza się na podstawie zatwierdzonych założeń, ewentualnych dodatkowych danych wyjściowych koniecznych do projektowania oraz zaświadczenia lokalizacji szczegółowej (z wyjątkiem inwestycji, które zgodnie z obowiązującymi przepisami są zwolnione od obowiązku uzyskania lokalizacji szczegółowej).§ 11.
1.
Dokumentację projektowo-kosztorysową sporządza się: 1)
w trzech stadiach - jako projekt wstępny, projekt techniczny i rysunki robocze, 2)
w dwóch stadiach - jako projekt wstępny i projekt techniczno-roboczy lub jako projekt techniczny i rysunki robocze, 3)
w jednym stadium - jako projekt techniczno-roboczy.2.
Określenie ilości stadiów dokumentacji następuje przy zatwierdzeniu założeń. Należy przy tym uwzględnić możliwość zmniejszenia ilości stadiów dla poszczególnych robót lub obiektów oraz możliwość zastosowania projektów typowych i powtarzalnych.3.
W sprawach budownictwa ogólnego i przemysłowego ewentualny spór pomiędzy inwestorem a jednostką projektującą w zakresie ilości stadiów dokumentacji rozstrzygają jednostki nadrzędne po zasięgnięciu opinii Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury. W sprawach innych rodzajów budownictwa spór rozstrzyga organ uprawniony do zatwierdzenia założeń.§ 12.
1.
W razie projektowania obiektów, budowli i urządzeń skomplikowanych pod względem technologicznym, konstrukcyjnym lub innym, w razie konieczności opracowania projektu z uwzględnieniem specjalnych warunków miejscowych oraz w razie możliwości występowania różnych alternatyw, w pierwszym etapie sporządzania projektu (wstępnego lub techniczno-roboczego) mogą być wykonane opracowania porównawcze (szkicowe) lub dodatkowe inne opracowania o charakterze studiów.2.
Decyzję w sprawie potrzeby, ilości i zakresu opracowań wymienionych w ust. 1 podejmuje organ uprawniony do zatwierdzenia założeń inwestycji.3.
W razie projektowania inwestycji komunikacyjnych, wpływających na urbanistyczne lub architektoniczne ukształtowanie miast i osiedli bądź wymagających lokalizacji przebiegu trasy komunikacyjnej lub punktów obsługi publicznej (dworce, stacje ładunkowe itp.), opracowania, wymienione w ust. 1, powinny być uzgodnione z wojewódzką komisją planowania gospodarczego i powinny uzyskać akceptację wojewódzkiej służby architektoniczno-budowlanej, stosownie do ich kompetencji.4.
W przypadkach spornych decyzje w sprawach wymienionych w ust. 3 powinny być podejmowane na podstawie uzyskanych wytycznych: 1)
w zakresie opracowań urbanistycznych i architektonicznych - Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury; 2)
w zakresie innych opracowań - Ministra Komunikacji.
Projekt wstępny.
Projekt wstępny.
§ 13.
1.
Projekt wstępny ma wskazać optymalny technicznie i ekonomicznie sposób rozwiązania zadań ustalonych w założeniach, zakres niezbędnych inwestycji związanych z inwestycją podstawową, zawierać odpowiednie wytyczne umożliwiające sporządzenie operatu wywłaszczeniowego oraz określić całkowitą wartość kosztorysową inwestycji.2.
Projekt wstępny sporządza się w zasadzie dla całości inwestycji odpowiadającej zadaniom ustalonym w założeniach lub dla poszczególnych etapów określonych założeniami. Projekt wstępny może być opracowany dla poszczególnych etapów realizacji, pod warunkiem opracowania koncepcji całego zadania objętego założeniami. Koncepcja całości powinna być zatwierdzona łącznie z projektem wstępnym pierwszego etapu.3.
Niedopuszczalne jest bez zgody organu, który zatwierdził założenia, opracowanie projektu wstępnego inwestycji na wielkość efektów gospodarczych inną niż ustalona w założeniach. Tego rodzaju opracowanie może być jedynie aneksem do projektu wstępnego, nawiązującym do ustaleń perspektywicznych w założeniach.§ 14.
1.
W skład projektu wstępnego powinny w zasadzie wchodzić następujące części: 1)
część ogólna z uzasadnieniem ekonomicznym; 2)
plan zagospodarowania terenu; 3)
część eksploatacyjno-ruchowa lub technologiczna, w zależności od rodzaju inwestycji; 4)
część energetyczno-instalacyjna; 5)
część budowlano-konstrukcyjna; 6)
część kosztorysowa; 7)
w razie gdy wymagają tego obowiązujące przepisy - rozwiązanie terenowej obrony przeciwlotniczej.2.
Część ogólna powinna w szczególności zawierać: 1)
opis inwestycji; 2)
zestawienie najważniejszych danych liczbowych i wskaźników, charakteryzujących całość projektowanej inwestycji; 3)
skrócony dyrektywny harmonogram budowy; 4)
uzasadnienie podstawowych rozwiązań przyjętych w projekcie wstępnym; 5)
ocenę ekonomicznej efektywności inwestycji; 6)
zestawienie zastosowanych projektów typowych i powtarzalnych.3.
Do części ogólnej powinny być dołączone: 1)
dowód zatwierdzenia założeń; 2)
zaświadczenie o lokalizacji szczegółowej, w razie gdy wymagają tego obowiązujące przepisy; 3)
stwierdzenie dokonania wymaganych uzgodnień.4.
Projekty wstępne inwestycji lub poszczególnych obiektów o charakterze budownictwa ogólnego lub przemysłowego powinny być opracowane zgodnie z przepisami §§ 9, 10 i 11 zarządzenia Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 11 lipca 1957 r. powołanego w § 9 ust. 2 niniejszego zarządzenia.5.
Szczegółowy zakres projektu wstępnego dla innych rodzajów budownictwa komunikacyjnego niż wymienione w ust. 4 określą szczegółowe przepisy wydane przez Ministra Komunikacji.
Projekt techniczny i techniczno-roboczy.
Projekt techniczny i techniczno-roboczy.
§ 15.
Projekt techniczny sporządza się na podstawie zatwierdzonego projektu wstępnego. W projekcie technicznym powinny być szczegółowo opracowane wszystkie rozwiązania techniczne niezbędne do realizacji zadań.§ 16.
1.
Projekt techniczno-roboczy w dokumentacji jednostadiowej sporządza się dla całości inwestycji na podstawie zatwierdzonych założeń, zaświadczenia o lokalizacji szczegółowej (w razie gdy wymagają tego obowiązujące przepisy), dodatkowych danych wyjściowych oraz innych ustaleń, wynikających z przepisów § 12.2.
Przy dokumentacji dwu i trzystadiowej projekt techniczny bądź techniczno-roboczy dla całości inwestycji może się składać z szeregu oddzielnych projektów dla poszczególnych zasadniczych budowli lub obiektów, powiązanych ogólnym rozwiązaniem projektu wstępnego.§ 17.
1.
Projekty techniczne i techniczno-robocze poszczególnych obiektów komunikacyjnych o charakterze budownictwa ogólnego lub przemysłowego powinny odpowiadać wymaganiom określonym w §§ 12 i 14 zarządzenia Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 11 lipca 1957 r. powołanego w § 9 ust. 2 niniejszego zarządzenia.2.
Szczegółowy zakres projektów technicznych i techniczno-roboczych dla innego budownictwa, poza wymienionym w ust. 1, określą szczegółowe przepisy wydane przez Ministra Komunikacji.
Rysunki robocze.
Rysunki robocze.
§ 18.
1.
Rysunki robocze mają dać dokładną podstawę do sporządzania kosztorysów oraz do wykonania robót budowlanych, montażu maszyn i urządzeń. Sporządza się je na podstawie zatwierdzonego projektu technicznego oraz szczegółowych danych, dotyczących poszczególnych materiałów, maszyn i urządzeń.2.
Rysunki robocze powinny być wykonane jedynie w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania robót budowlano-montażowych.§ 19.
Rysunki robocze budowli i urządzeń, wymagających pełnego rozeznania terenowego i ścisłych pomiarów terenu, powinny być w zasadzie wykonywane przez jednostkę projektującą. W przypadkach szczególnych opracowanie rysunków roboczych może być powierzone pracownikom nadzoru inwestorskiego lub wykonawcy robót. Decyzję w tych sprawach podejmuje inwestor. Przy wykonywaniu tych prac obowiązuje nadal zasada nadzoru autorskiego.