Przystosowanie samochodów do napędu gazem wysokosprężonym i samochodów do napędu gazem płynnym oraz ich używania.

Monitor Polski

M.P.1953.A-44.528

Akt utracił moc
Wersja od: 15 maja 1953 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 20 marca 1953 r.
w sprawie przystosowania samochodów do napędu gazem wysokosprężonym i samochodów do napędu gazem płynnym oraz ich używania.

Na podstawie § 11 ust. 3 i § 39 ust. 8 rozporządzenia Ministrów: Komunikacji, Spraw Wewnętrznych i Spraw Wojskowych z dnia 27 października 1937 r. o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (Dz. U. z 1937 r. Nr 85, poz. 616, z 1948 r. Nr 27, poz. 186, z 1949 r. Nr 30, poz. 218, Nr 51, poz. 389, z 1952 r. Nr 1, poz. 8 i z 1953 r. Nr 14, poz. 60) zarządza się, co następuje:
Przystosowanie samochodów do napędu gazem wysokosprężonym i samochodów do napędu gazem płynnym, zwanych dalej "samochodami przystosowanymi do napędu gazem", oraz sposób używania tych samochodów reguluje instrukcja o przystosowaniu samochodów do napędu gazem i ich używaniu, stanowiąca załącznik do niniejszego zarządzenia.
Posiadacz samochodu przystosowanego do napędu gazem powinien przedstawić władzy rejestrującej samochód kartę przystosowania samochodu do napędu gazem według wzoru zatwierdzonego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego, zwaną dalej "kartą przystosowania". Karta przystosowania jest dowodem stwierdzającym, że urządzenie do napędu gazem odpowiada warunkom podanym w instrukcji wymienionej w § 1 oraz że urządzenie nadaje się do eksploatacji.
Karta przystosowania stanowi integralną część dowodu rejestracyjnego i powinna być okazywana na żądanie organów kontroli drogowej.
Ważność karty przystosowania ustala się na 1 miesiąc od daty jej wystawienia, a następnie przedłuża się jej ważność na miesiąc od daty ostatniego okresowego przeglądu lub naprawy urządzenia, przystosowującego samochód do napędu gazem.
1.
Karty przystosowania wystawiają zakłady podległe Centralnemu Zarządowi Sprzętu Samochodowego, Centralnemu Zarządowi Przemysłu Naftowego, Zarządowi Przedsiębiorstwa "Techniczna Obsługa Samochodów" i Centrali Spółdzielni Transportu, upoważnione przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego do przystosowywania samochodów do napędu gazem, ważność zaś kart przystosowania przedłużają zakłady (stacje obsługi), upoważnione przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego do przeprowadzania okresowych (miesięcznych) przeglądów i naprawy urządzeń, przystosowujących samochody do napędu gazem.
2.
Nadzór techniczny nad działalnością podległych sobie zakładów w zakresie przystosowywania samochodów do napędu gazem oraz do przeprowadzania okresowych przeglądów i napraw tych samochodów sprawują centralne zarządy, przedsiębiorstwo i centrala, o których mowa w ust. 1.
Kierowca samochodu przystosowanego do napędu gazem musi posiadać w pozwoleniu odpowiedniej kategorii na prowadzenie pojazdów mechanicznych adnotację, stwierdzającą posiadanie umiejętności prowadzenia pojazdu, przystosowanego do napędu gazem.
W celu uzyskania adnotacji (§ 6) kierowca powinien:
1)
odbyć przeszkolenie na kursie zorganizowanym w trybie ustalonym zarządzeniem Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 stycznia 1953 r. w sprawie zasad organizowania i prowadzenia stałych oraz jednorazowych kursów szkolenia kierowców pojazdów mechanicznych (Monitor Polski Nr A-26, poz. 310);
2)
wykazać się umiejętnością obsługi samochodu przystosowanego do napędu gazem przed komisją egzaminacyjna powołaną przez kierownictwo kursu, o którym mowa w pkt 1.
1.
Adnotacji (§ 6) dokonuje prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej, właściwe ze względu na miejsce stałego zamieszkania kierowcy, na podstawie zaświadczenia wydanego przez kierownictwo kursu (§ 7 pkt 1), stwierdzającego posiadanie umiejętności, o których mowa w § 7 pkt 2.
2.
Adnotacja umieszczona w pozwoleniu powinna - w zależności od rodzaju odbytego szkolenia i egzaminu - mieć następujące brzmienie:

"oraz samochodów o napędzie gazem płynnym" bądź "oraz samochodów o napędzie gazem wysokosprężonym".

3.
Treść adnotacji powinna być potwierdzona podpisom kierownika wydziału komunikacji drogowej prezydium rady narodowej (ust. 1).
1.
Do samochodu przystosowanego do napadu gazem może być użyte paliwo płynne (mieszanka benzynowa) w przypadkach niezbędnej konieczności, określonych przepisami o premiowaniu kierowców. Każdy z tych przypadków powinien być odpowiednio udokumentowany.
2.
Paliwo płynne (mieszanka benzynowa) może być użyte poza przypadkami określonymi w ust. 1 również do celów technicznych w warsztatach, stacjach obsługi i garażach w ilości określonej odpowiednimi normami.
Traci moc obowiązującą zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 28 października 1949 r. w sprawie określenia dodatkowych warunków technicznych pojazdów mechanicznych o napędzie gazem wysokosprężonym (Dz. T. i Z. K. Nr 36, poz. 260).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA O PRZYSTOSOWANIU SAMOCHODÓW DO NAPĘDU GAZEM I ICH UŻYWANIU

Rozdział I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Gazem wysokosprężonym w rozumieniu instrukcji jest gaz, który jako paliwo do napędu samochodów przechowywany jest w butlach stalowych pod wysokim ciśnieniem (do 200 atm.).
2.
Gazem płynnym w rozumieniu instrukcji jest mieszanina węglowodorów (jak propan, butan i izobutan), która będąc w normalnych warunkach atmosferycznych gazem, staje się przy niewielkim sprężeniu w temperaturze otoczenia płynem.
§  2.
1.
Butle napełnia się gazem wysokosprężonym na stacjach ładowania. Butle te są umocowane na stałe na samochodzie.
2.
Gaz płynny dostarczany jest w butlach wymiennych, będących własnością Centrali Produktów Naftowych. Centrala odpowiada za stan bulli i dotrzymanie terminu urzędowych okresowych badań butli.
§  3.
Przy stosowaniu gazu do napędu samochodów należy zachować jak najdalej idące środki ostrożności, a w szczególności przestrzegać przepisów, zawartych w rozdziale V instrukcji.

Rozdział  II.

Przystosowanie samochodów do napędu gazem.

§  4.
Urządzenia do napędu gazem mogą wbudowywać w samochody jedynie upoważnione do tego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego zakłady stosując się do rysunków i instrukcji, zatwierdzonych przez Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego.
§  5.
Prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) właściwe ze względu na miejsce rejestracji samochodu wskaże posiadaczowi samochodu zakład, upoważniony do przystosowywania samochodów do napędu gazem.
§  6.
1.
Po przystosowaniu samochodu do napędu gazem i sprawdzeniu działania wbudowanego urządzenia zakład (§ 4) wystawia kartę przystosowania samochodu do napędu gazem według wzoru zatwierdzonego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego, zwaną dalej kartą przystosowania, i stwierdza w niej, że urządzenie do napędu gazem odpowiada warunkom wymienionym w instrukcji i nadaje się do eksploatacji.
2.
Zakład (ust. 1) doręcza posiadaczowi pojazdu kartę przystosowania zawiadamiając o tym równocześnie prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej), właściwe ze względu na miejsce rejestracji samochodu.
§  7.
1.
Posiadacz samochodu obowiązany jest, w ciągu 14 dni od daty otrzymania karty przystosowania, przedstawić ją w prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) wskazanym w § 6 ust. 2 celem dokonania w dowodzie rejestracyjnym na stronie 4 wpisu następującej treści: "Ważny tylko z kartą przystosowania samochodu do napędu gazem nr .......... z dnia .................... 195... r."

Oprócz tego wpisu prezydium rady narodowej odciśnie w zależności od treści karty przystosowania na pierwszej stronie dowodu rejestracyjnego pieczątkę z napisem: "Napęd gazem wysokosprężonym" bądź "Napęd gazem płynnym".

2.
W przypadku niedopełnienia przez posiadacza samochodu obowiązku, o którym mowa w ust. 1, prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) zarządzi na podstawie § 36 rozporządzenia z dnia 27 października 1937 r. o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (Dz. U. z 1937 r Nr 85, poz. 616, z 1948 r. Nr 27, poz. 186. z 1949 r. Nr 30, poz. 218, Nr 51, poz. 389, z 1952 r. Nr 1, poz. 8 i z 1953 r. Nr 14, poz. 60) badanie techniczne danego samochodu.
3.
Prezydia rad narodowych (wydziały komunikacji drogowej) założą i prowadzić będą ewidencję samochodów przystosowanych do napędu gazem.

Rozdział  III.

Przepisy o sposobie wbudowania w samochody urządzeń do napędu gazem.

§  8.
Przystosowanie samochodu do napędu gazem, powinno być tak wykonane, aby w każdej chwili było możliwe przejście na paliwo płynne.
§  9.
Butle z gazem należy tak umieścić na samochodzie, aby zapewnić im należytą osłonę przed ewentualnymi uderzeniami kamieni wyrzucanych przez koła samochodu oraz przed nasłonecznieniem. W przypadku gdy sposób umieszczenia butli na samochodzie nie zapewnia cienia, należy założyć osłony brezentowe, blaszane, drewniane itp.
§  10.
Zawory butli powinny być ochronione osłonami blaszanymi nie tylko w przypadkach, gdy grozi ich uszkodzenie od strony kół tylnych, ale także wtedy, gdy są umieszczone obok miejsc przewidzianych do wchodzenia na samochód.
§  11.
Przewody gazowe należy tak prowadzić, aby mogły one być z łatwością, na całej swej długości kontrolowane na szczelność. Zabudowanie przewodów jest niedopuszczalne.
§  12.
Rura wydechowa powinna być szczelna, a wylot jej nie może być skierowany w stronę bulli lub innych elementów urządzenia do napadu gazem.
§  13.
Kierunek ułożenia butli względem osi samochodu jest dowolny, z tym jednak że poszczególne elementy urządzenia nie mogą wystawać poza obrys samochodu.
§  14.
W samochodzie przystosowanym do napadu gazem należy umieścić następujące napisy:
1)
w kabinie kierowcy na widocznym miejscu:

"Po skończonej pracy samochodu zamknij zawory przy butlach i nie wyłączając silnika zaczekaj na wypalenie się gazu z przewodów";

2)
na zewnętrznej stronie skrzyni z jednej lub z obu stron samochodu w zależności od sposobu rozmieszczenia butli:

"Ostrożnie z ogniem".

§  15.
W odniesieniu do samochodów przystosowanych do napędu gazem płynnym oprócz przepisów zawartych w §§ 8-14 należy stosować następujące przepisy:
1)
umocowanie butli powinno być wykonane w sposób umożliwiający szybką ich wymianę oraz nie może spowodować zmniejszenia prześwitu samochodu,
2)
w przypadkach poziomego ułożenia butli wzdłuż osi samochodu należy przestrzegać, aby zachowane było pochylenie przynajmniej 5° (zawór niżej od stopy butli). Wylot butli powinien być zwrócony w kierunku kół tylnych samochodu,
3)
w kabinie kierowcy należy umieścić przy zaworach odcinających napis następującej treści: "W czasie pracy silnika może być otwarty tylko jeden zawór odcinający".

Rozdział  IV.

Używanie samochodów przystosowanych do napędu gazem.

§  16.
1.
Samochody przystosowane do napędu gazem powinny być poddawane okresowym przeglądom w odstępach jednomiesięcznych w celu zbadania przydatności urządzenia do napędu gazem do dalszej eksploatacji i usunięcia stwierdzonych usterek. Przeglądów okresowych dokonują zakłady (stacje obsługi), upoważnione do tego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego.
2.
Zakłady (ust. 1) potwierdzają dokonanie każdego przeglądu lub naprawy urządzenia do napędu gazem w karcie przystosowania oraz w prowadzonej przez siebie książce ewidencji samochodów, obsługiwanych przez Zakład.
3.
W przypadku gdy posiadacz samochodu przystosowanego do napędu gazem po upływie miesiąca od daty ostatniego przeglądu lub naprawy nie przedstawi samochodu do przeglądu okresowego, zakład (ust. 1) obowiązany jest zawiadomić o tym prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej), który wystawił dowód rejestracyjny na ten samochód.
4.
Prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) na podstawie zawiadomienia (ust. 3) oraz w oparciu o przepis § 36 rozporządzenia o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (§ 7 ust. 2) zarządzi badanie techniczne samochodu.
§  17.
W odstępach 14-dniowych posiadacz samochodu obowiązany jest sprawdzać gotowość samochodu do ruchu na paliwie płynnym przez uruchomienie silnika na okres 2-3 minut na mieszance benzynowej.
§  18.
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieszczelności lub uszkodzeń urządzenia do napędu gazem, posiadacz samochodu powinien niezwłocznie odstawić go do upoważnionego zakładu (§ 16 ust. 1) w celu usunięcia powstałych usterek.
§  19.
Instalacja i urządzenia elektryczne samochodu przystosowanego do napędu gazem powinny być utrzymane w dobrym stanie.
§  20.
Po zakończeniu pracy samochodu (zwłaszcza na noc) kierowca powinien zamknąć wszystkie zawory urządzenia do napędu gazem.
§  21.
Każdy wypadek wybuchu lub pożaru urządzenia, nawet gdy nie spowodował nieszczęśliwych następstw, należy natychmiast zgłosić w zakładzie, który przystosował samochód do napędu gazem.
§  22.
Wszelkie zmiany w urządzeniu do napędu gazem mogą być dokonywane jedynie przez zakłady, uprawnione do przystosowywania samochodów do napędu gazem (§ 4).
§  23.
1.
W następujących wyjątkowych przypadkach dozwolone jest użycie paliwa płynnego (mieszanki benzynowej) zamiast gazu do napędu samochodów przystosowanych do napędu gazem:
1)
w razie uszkodzenia urządzenia do napędu gazem,
2)
w razie odmowy sprzedaży gazu przez stację ładowania gazu,
3)
w razie doraźnej pracy samochodu, która ma być wykonana w miejscowościach, odległych ponad 30 km od najbliższej stacji ładowania gazu.
2.
Konieczność użycia paliwa płynnego (ust. 1) powinna być potwierdzona:
1)
w karcie przystosowania - przez zakład dokonujący naprawy w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
2)
w karcie drogowej (rubryka uwagi) - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2:
a)
przez stację ładowania gazu w razie niemożności sprzedaży gazu; stacja ta powinna w karcie drogowej wpisać jednocześnie datę wznowienia sprzedaży gazu,
b)
przez pracownika wystawiającego kartę drogową w okresie nie sprzedawania gazu,
3)
w karcie drogowej (rubryka uwagi) - przez kierownika lub upoważnionego do tego innego pracownika jednostki (instytucji lub przedsiębiorstwa) dysponującej samochodem - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 3. W tych przypadkach w karcie drogowej należy zamieścić klauzulę: "Zezwalam na użycie paliwa płynnego" i podpis osoby upoważnionej do zamieszczenia tej klauzuli.
§  24.
We wszystkich przypadkach przełączenia napędu gazem na napęd paliwem płynnym kierowca powinien odnotować w karcie drogowej (rubryka uwagi) stan licznika lub określić dokładnie miejsce (np. wskazać kilometr drogi), w którym przełączenie nastąpiło.
§  25.
Przewidziana w przepisach o premiowaniu kierowców norma dopuszczalnego zużycia paliwa płynnego w wysokości 6% w stosunku miesięcznego zużycia gazu powinna być obliczana przez porównanie ilości kilometrów przejechanych na paliwie gazowym do ilości kilometrów przejechanych na paliwie płynnym, np.: jeżeli samochód przejechał 100 km na prawie gazowym, to jako dopuszczalną granicę ilości zużycia paliwa płynnego należy przyjąć ilość paliwa potrzebną na przejechanie 6 km według normy zasadniczej (bez poprawek).
§  26.
Jako wytyczne do planowania zużycia gazu należy przyjmować następujące ilości gazu:
1)
dla samochodów przystosowanych do napędu gazem wysokosprężonym (gaz ziemny):
a)
Star 20 - 27 m3/100 km przebiegu,
b)
Zis 5 i 150 - 34 m3/100 km przebiegu,
c)
Bedford 3 t - 28 m3/100 km przebiegu,
d)
G.M.C. 2,5 t - 37 m3/100 km przebiegu,
e)
dla pozostałych marek samochodów ilość m3 gazu potrzebnego na przejechanie 100 km - należy przyjmować za równą normie zasadniczej zużycia paliwa płynnego (w litrach);
2)
dla samochodów przystosowanych do napędu gazem płynnym należy przyjmować, że 1 l paliwa płynnego (mieszanki benzynowej) jest równoważny 0,8 kg gazu płynnego.

Rozdział  V.

Przepisy bezpieczeństwa.

§  27.
Przed uruchomieniem silnika w pomieszczeniu zamkniętym należy pomieszczenie to gruntownie przewietrzyć, gdyż rozrusznik iskrzy i może spowodować wybuch.
§  28.
Wszelkie prace spawalnicze przy samochodzie należy dokonywać po usunięciu z samochodu na zewnątrz pomieszczenia butli gazowych.
§  29.
Ogrzewanie zamkniętych miejsc postoju samochodów oraz przyległych pomieszczeń może być jedynie wodne, parowo lub powietrzne.
§  30.
Zamknięte pomieszczenia do postoju samochodów powinny być zaopatrzone w dobrą wentylację, zapewniającą co najmniej 5-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny przy zastosowaniu górnych i dolnych otworów wentylacyjnych. W razie braku takiej wentylacji samochód powinien być przechowywany na terenie otwartym.
§  31.
Lampy oświetleniowa (stałe i przenośne) w pomieszczeniach postoju samochodów i obsługi urządzeń do napędu gazem mogą być tylko elektryczne w obudowie przeciwwybuchowej, a wykonanie instalacji i osprzętu pomocniczego powinno odpowiadać obowiązującym przepisom w tym zakresie.
§  32.
Prób szczelności urządzeń przystosowujących samochód do napędu gazem można dokonywać jedynie roztworem wody z mydłem.
§  33.
Zabrania się:
1)
wszelkich manipulacji z ogniem otwartym zarówno w kabinie kierowcy, w pobliżu samochodu jak i w garażach (dotyczy to również palenia tytoniu),
2)
stawiania samochodu w zamkniętym pomieszczeniu, przy stwierdzonej nieszczelności urządzania do napędu gazem,
3)
przeprowadzania napraw i regulacji urządzenia do napędu gazem przy pracującym silniku, z wyjątkiem regulacji biegu luzem,
4)
uruchamiania silnika przy nieszczelnym urządzeniu do napędu gazem,
5)
stawiania samochodu przystosowanego do napędu gazem w pobliżu samochodów gazogeneratorowych albo w tym samym pomieszczeniu zamkniętym,
6)
umieszczania samochodów, przystosowanych do napędu gazem pod lub nad pomieszczeniami, w których stale przebywają ludzie,
7)
stosowania dodatkowych przerw w samochodowej instalacji elektrycznej wysokiego napięcia (np. przez zakładanie tzw. guzików).