Przygotowania do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Monitor Polski

M.P.2000.6.124

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 lutego 2000 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 18 lutego 2000 r.
w sprawie przygotowań do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Świadome, zaplanowane i terminowe działanie Rządu w zakresie inicjatyw ustawodawczych, mające na celu harmonizację prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, jest warunkiem koniecznym trwałego umiejscowienia Polski w strukturach cywilizacji euroatlantyckiej. Sejm podejmuje niniejszą uchwałę kierując się interesem Rzeczypospolitej Polskiej - obecnie państwa stowarzyszonego, a w przyszłości państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
1.
Wobec krótkiego czasu, jaki pozostał do upływu wskazanego przez Rząd terminu gotowości Polski do członkostwa w Unii Europejskiej (31 grudnia 2002 r.), Sejm zwraca uwagę na potrzebę aktywniejszego działania Rządu w zakresie dążenia do osiągnięcia spójności polskiego systemu prawa z prawem europejskim oraz koordynacji działań, a także czytelnego skorelowania kompetencji i funkcji Komitetu Integracji Europejskiej, Rządowego Centrum Legislacji oraz departamentów zajmujących się harmonizacją prawa w poszczególnych ministerstwach.
2.
Sejm zwraca uwagę, iż Rząd, licząc się z realiami procesu ustawodawczego, powinien do końca lipca 2000 r. skierować do laski marszałkowskiej projekty podstawowych aktów prawnych, konieczne do dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego. W tym zakresie, w związku z obserwowaną praktyką weryfikowania kolejnych harmonogramów działań dostosowawczych pod wpływem zaistniałych opóźnień, Sejm uznaje, iż formuła aktualizowania Narodowego Programu Przygotowania Polski do Członkostwa (NPPPC), umiejscawianie odpowiedzialności za terminowość realizacji określonych zadań w poszczególnych ministerstwach i urzędach centralnych oraz sposób wypełniania przez Komitet Integracji Europejskiej funkcji programowania i koordynowania działań dostosowawczych nie są wystarczająco efektywne. Stwarza to zagrożenie dla przyjętej przez Rząd daty gotowości do członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
3.
W związku z powyższym Sejm oczekuje od Rządu:
a)
nadania zdecydowanego priorytetu pracom dostosowującym prawo polskie do prawa Unii Europejskiej w zakresie przygotowywania projektów ustaw,
b)
przedstawienia całościowego i kompletnego harmonogramu rządowych inicjatyw ustawodawczych i wpisania go w program dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego,
c)
odniesienia się w harmonogramie do konkretnych ustaw, zakresu i kierunku zmian poszczególnych ustaw oraz zdefiniowania potrzeby uchwalenia nowych ustaw, pożądanego terminu uchwalenia ustawy lub nowelizacji przepisów obowiązujących oraz terminu planowanego wejścia ich w życie - adekwatnej do poszczególnych obszarów negocjacji akcesyjnych,
d)
konsekwentnego i jednolitego prezentowania stanowisk przez przedstawicieli Rządu w trakcie prac nad ustawami w Sejmie oraz bardziej aktywnego uczestnictwa przedstawicieli Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w pracach komisji sejmowych, w tym sprawnego wydawania opinii końcowych do projektów ustaw, nad którymi Sejm zakończył prace w II czytaniu,
e)
wskazania jednego podmiotu, który z woli Rządu i Prezesa Rady Ministrów ponosić będzie odpowiedzialność za sprawność i koordynację prac dostosowawczych oraz zdyscyplinowaną realizację harmonogramu inicjatyw ustawodawczych w tym zakresie.
4.
Sejm deklaruje wolę aktywnego współdziałania z Rządem w realizacji zgłoszonych w uchwale postulatów. Sejm dołoży wszelkich starań, aby respektować priorytety prac ustawodawczych, eliminować opóźnienia na etapie procesu legislacyjnego i ułatwić Rządowi realizację zobowiązań wynikających z Konstytucji, Układu Europejskiego i negocjacji akcesyjnych.
5.
Mając na względzie cel, jakim jest członkostwo Polski w Unii Europejskiej, oraz formalne działanie obowiązującej zasady dyskontynuacji, Sejm zwraca się do wszystkich partii i stronnictw politycznych, aby w Sejmie IV kadencji uznały wypracowane z ich udziałem rozwiązania i kompromisy, których nie zdołano uchwalić w trakcie obecnej kadencji.
6.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązuje Rząd do przedstawienia w terminie do dnia 31 maja 2000 r. bilansu:
a)
kosztów poniesionych przez państwo polskie w dotychczasowym procesie preakcesyjnym oraz uzyskanych korzyści,
b)
szacunku wysokości niezbędnych nakładów, które poniesie państwo polskie w planowanym procesie integracji europejskiej, oraz planowanego zakresu przewidywanych korzyści.