Przestrzeganie dyscypliny ładunkowej przy przewozie towarów koleją.

Monitor Polski

M.P.1963.7.35

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1985 r.

UCHWAŁA Nr 50
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 stycznia 1963 r.
w sprawie przestrzegania dyscypliny ładunkowej przy przewozie towarów koleją.

W celu zapewnienia terminowego załadunku i wyładunku wagonów kolejowych przez nadawców i odbiorców przesyłek wagonowych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Na torach ogólnego użytku stacji kolejowych ustala się następujące podstawowe terminy dla czynności ładunkowych (załadowanie lub wyładowanie):
1)
4 godziny dla wszelkich towarów opakowanych lub w sztukach bez opakowania,
2)
6 godzin dla wszelkich towarów luzem bądź zsypem,
3)
8 godzin dla wszystkich towarów wymienionych w pkt. 1 i 2, w wagonach z granicą obciążenia 52 tony i więcej.
2. 1
Upoważnia się Ministra Komunikacji do skrócenia w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów pozostałych terminów dla czynności ładunkowych, przewidzianych w ust. 12 przepisów wykonawczych do art. 48 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7), o 15%, z tym że tak skrócone terminy nie mogą być krótsze niż 2 godziny i dłuższe niż 40 godzin.
3.
Na bocznicach kolejowych, bez względu na sposób ewidencji wagonów, skraca się ustalone dla czynności ładunkowych i dozwolonego postoju terminy, nie więcej jednak niż o 15%. Ustalenia nowych skróconych terminów dokona kolej w porozumieniu z użytkownikami bocznic w zależności od technicznego wyposażenia bocznic. Ustalone terminy dla wyładunku towarów przedłuża się o 10 godzin, jeżeli nadeszły one w stanie zamarzniętym, co zostanie stwierdzone protokolarnie przez kolej i użytkownika bocznicy.
4.
Upoważnia się Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego do skracania o 10% terminów na czynności ładunkowe w portach morskich przewidzianych w przepisach o przewozie przesyłek wagonowych od i do kolejowych stacji portowych.
Zobowiązuje się jednostki użytkujące bocznice kolejowe do przyjmowania bieżąco na bocznice wszystkich nadchodzących pod ich adresem wagonów podstawianych przez stację obsługującą w kolejnych obsługach:
1)
przy ilościowej ewidencji postoju wagonów - w ilościach ustalonych przez kolej i użytkownika bocznicy w miesięcznym harmonogramie dostaw, określającym normę wagonów do podstawienia na każdy dzień;
2)
przy numerycznej ewidencji postoju wagonów - w ramach obowiązujących dziennych ilości wagonów zgodnie z umowami bocznicowymi.
Zobowiązuje się Ministra Komunikacji do zapewnienia terminowej dostawy przesyłek przeznaczonych dla użytkownika bocznic kolejowych zgodnie z miesięcznym harmonogramem oraz do przestrzegania planów obsługi bocznic, a w szczególności do terminowego zabierania z bocznic próżnych wagonów. Jeżeli kolej nie zabierze w ciągu 2 godzin przy dokonaniu najbliższej planowej obsługi bocznicy po zgłoszeniu na tę obsługę przez użytkownika bocznicy do zwrotu próżnych wagonów, uiszcza ona na jego rzecz opłatę za zajęcie torów w wysokości 12 zł za pełną dobę i wagon.
Na bocznicach kolejowych i w portach morskich, na których obowiązuje ilościowa ewidencja postoju wagonów, wprowadza się trzydniowy okres rozliczania postoju wagonów.
1.
Ustala się następujące stawki kar umownych za przetrzymanie wagonów ponad terminy ustalone w § 1 za wagon i godzinę:

1) od 1 do 4 godzin włącznie - 75 zł,

2) od 5 do 12 godzin włącznie - 150 zł,

3) od 13 do 24 godzin włącznie - 225 zł,

4) powyżej 24 godzin - 300 zł.

2.
Stawki kar umownych za przetrzymanie wagonów z granicą obciążenia 52 tony i więcej lub platform z zagłębioną podłogą, podstawionych na żądanie zamawiającego, wynoszą:

1) od 1 do 4 godzin włącznie - 250 zł,

2) od 5 do 12 godzin włącznie - 500 zł,

3) od 13 do 24 godzin włącznie - 750 zł,

4) powyżej 24 godzin - 1250 zł.

3.
Za przetrzymanie wagonów w kopalniach, koksowniach i brykietowniach użytych do naładunku węgla, miału węglowego, koksu i brykietów za każdą godzinę i jednostkę 10-tonową stawka kar umownych wynosi 37,50 zł.
4.
Stawka kar umownych za przetrzymanie wagonów kolei obcych, oprócz wagonów przetrzymanych pod wyładunkiem przesyłek tranzytowych w portach morskich, wynosi 300 zł za wagon i godzinę.
5.
Ustala się jednolitą stawkę w wysokości 75 zł za każdy wagon i godzinę w razie przetrzymania wagonów PKP na bocznicach kolejowych i w portach morskich, na których obowiązuje ilościowa ewidencja postoju wagonów.
6.
Stawki kar umownych za odwołanie przez nadawcę zamówionego wagonu wynoszą:
1)
dla wagonu z granicą obciążenia do 52 ton:
a)
50 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło co najmniej na 2 dni przed terminem podstawienia,
b)
100 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło w okresie 2 dni przed terminem podstawienia,
c)
200 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po podstawieniu;
2)
dla wagonu z granicą obciążenia 52 tony i więcej lub wagonu platformy z zagłębioną podłogą:
a)
250 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło przed otrzymaniem przez stację nadania zawiadomienia o skierowaniu wagonu do tej stacji,
b)
500 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po otrzymaniu przez stację nadania zawiadomienia o skierowaniu wagonu do tej stacji,
c)
1000 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po podstawienia wagonu.
Ustala się bonifikatę w wysokości 15 zł za każdy wagon i godzinę zaoszczędzoną przez użytkowników bocznic kolejowych i w portach morskich, na których obowiązuje ilościowa ewidencja postoju wagonów. Wypłaty kwot z tytułu bonifikaty dokonuje kolej po rozliczeniu postoju wagonów za okres trzech dni (§ 4).
1.
Odpowiedzialność za terminowy załadunek i wyładunek wagonów ponosi:

- dyrektor przedsiębiorstwa (kierownik zakładu pracy),

- zastępca dyrektora przedsiębiorstwa (kierownika zakładu pracy), któremu podlega transport,

- kierownik transportu,

- kierownicy działów (wydziałów) zaopatrzenia i zbytu, o ile w zakres ich obowiązków wchodzą sprawy związane z terminowym załadunkiem i wyładunkiem wagonów.

2.
W razie przetrzymywania wagonów ponad ustalony termin dla załadunku i wyładunku jednostka nadrzędna nad przedsiębiorstwem (zakładem pracy) obowiązana jest zmniejszyć pracownikom wymienionym w ust. 1 premie kwartalne (miesięczne) przysługujące im za wykonanie zadań produkcyjnych lub za osiągnięcie innych wskaźników techniczno-ekonomicznych według obowiązujących zasad premiowania.
3.
Jeżeli w przedsiębiorstwie tworzy się fundusz premiowy, a wysokość indywidualnej premii ma charakter uznaniowy (ograniczony jedynie górnym pułapem) - przez premię przysługującą, o której mowa w ust. 2, należy rozumieć premię w wysokości nie wyższej, aniżeli wynosi w danym okresie średnia z przyznanych premii pracownikom zatrudnionym na analogicznych (hierarchicznie) stanowiskach.
4.
W razie przetrzymywania wagonów powinno nastąpić zmniejszenie kwartalnej (miesięcznej) premii pracowników wymienionych w ust. 1, w zależności od procentu przetrzymywanych wagonów, według zasad ustalonych w załącznikach nr 1 i 2 do uchwały.
5.
Przepisy ust. 1-4 mają zastosowanie do pracowników zatrudnionych we wszystkich przedsiębiorstwach (zakładach pracy) - bez względu na dział gospodarki narodowej - korzystających z usług przewozowych kolei.
1.
W razie przetrzymania wagonów przez przedsiębiorstwo (zakład pracy) stosujące zmniejszenie premii według zasad ustalonych w załączniku nr 1 do uchwały - nie mogą być wypłacone pracownikom wymienionym w § 7 ust. 1 nagrody przysługujące za dany kwartał (miesiąc), w okresie którego przedsiębiorstwo przetrzymało więcej niż 50% wagonów.
2.
W razie przetrzymania wagonów przez przedsiębiorstwo (zakład pracy) stosujące zmniejszenie premii według zasad ustalonych w załączniku nr 2 do uchwały - nie mogą być wypłacone pracownikom wymienionym w § 7 ust. 1 nagrody przysługujące za kwartał (miesiąc), jeżeli przedsiębiorstwo (zakład pracy) nie dotrzymało w kwartale przynajmniej trzech, a w miesiącu jednego z obowiązujących okresów rozliczenia wagonów.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do nagród i premii przysługujących:

- z funduszu zakładowego (w tym również za tzw. osiągnięcia ekonomiczne załóg),

- za terminowe oddawanie obiektów do użytku, w tym z funduszu nagród dla pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych na stanowiskach kierowniczych,

- z funduszu postępu technicznego,

- za aktywizację eksportu,

- z dodatkowego funduszu premiowego.

1.
Dyrektorzy przedsiębiorstw (kierownicy zakładów pracy) mogą określić inne stanowiska pracy poza wymienionymi w § 7 ust. 1, na których zatrudnieni pracownicy ponoszą odpowiedzialność za terminowe załadunki i wyładunki wagonów.
2.
Jeżeli pracownicy, o których mowa w ust. 1, nie wywiążą się z ciążących na nich obowiązków, dyrektor przedsiębiorstwa (kierownik zakładu pracy) powinien zmniejszyć tym pracownikom przysługującą im premię.
(uchylony).
(uchylony).
Zobowiązuje się Ministra Komunikacji do określenia:
1)
stanowisk pracy, na których zatrudnieni pracownicy kolejowi odpowiedzialni są za terminowe dostarczenie i odbiór wagonów z przedsiębiorstw (zakładów pracy),
2)
zasad potrąceń premii (nagród) w razie niewykonywania ustalonych obowiązków przez pracowników, o których mowa w pkt. 1.
1.
Kary umowne za przetrzymanie wagonów płatne są natychmiast w kasie ekspedycji kolejowej.
2.
Nie wymaga zgody dłużnika pokrycie żądań zapłaty na rzecz kolei z tytułu kar umownych za przetrzymanie wagonów.
Dyrektorzy przedsiębiorstw (kierownicy zakładów pracy) przedsięwezmą środki w celu usprawnienia załadunku i wyładunku wagonów oraz zwiększenia przepustowości bocznic kolejowych przedsiębiorstw (zakładów pracy).
1.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Komunikacji, Ministrowi Finansów oraz innym zainteresowanym ministrom i kierownikom urzędów centralnych.
2.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym wprowadzenie odpowiedzialności za terminowy załadunek i wyładunek wagonów w podległych im jednostkach.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA POTRĄCEŃ PREMII ZA PRZETRZYMYWANIE WAGONÓW NA TORACH OGÓLNEGO UŻYTKU I NA BOCZNICACH PRZY NUMERYCZNEJ EWIDENCJI POSTOJU WAGONÓW

Procent wagonów Procent potrąceń premii
przetrzymywanych w stosunku do wagonów otrzymanych w ciągu miesiącadyrektor przedsiębiorstwa (kierownik zakładu)zastępca dyrektora przedsiębiorstwa (kierownika zakładu)kierownik działu transportukierownik działu zbytu, kierownik zaopatrzenia
10-2025252515
21-3030303020
31-4035353525
41-5040404030
ponad 5050505035
Uwaga: Wynik; procentowy liczy się tylko w pełnych ilościach wagonów.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

TABELA POTRĄCEŃ PREMII ZA PRZETRZYMYWANIE WAGONÓW NA BOCZNICACH I W PORTACH MORSKICH, NA KTÓRYCH STOSUJE SIĘ ILOŚCIOWĄ EWIDENCJĘ POSTOJU WAGONÓW

Ilość okresówProcent potrąceń premii
trzydniowych przetrzymywania wagonów w ciągu miesiącadyrektor przedsiębiorstwa (kierownik zakładu)zastępca dyrektora przedsiębiorstwa (kierownika zakładu)kierownik działu transportukierownik działu zaopatrzenia i zbytu
420202010
525252512
630303015
735353520
840404025
945454530
1050505035
1 Z dniem 23 sierpnia 1969 r. znosi się wymóg uzgodnienia, porozumienia lub zasięgnięcia opinii Komisji Planowania przy Radzie Ministrów albo jej Przewodniczącego przewidziany w nin. ustępie, zgodnie z § 2 pkt 2 uchwały nr 136 z dnia 1 sierpnia 1969 r. w sprawie zniesienia przewidzianego w niektórych przepisach obowiązku uzgadniania i porozumienia z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów (M.P.69.36.271).
2 Z dniem 27 maja 1983 r. podwyższa się pięciokrotnie stawki kar umownych wymienione w § 5 ust. 1-5 nin. uchwały do dnia 31 sierpnia 1983 r., zgodnie z § 1 uchwały nr 54 z dnia 2 maja 1983 r. w sprawie podwyższenia stawek kar umownych za przetrzymanie wagonów węglarek (M.P.83.18.101).

Z dniem 23 maja 1984 r. podwyższa się pięciokrotnie stawki kar umownych wymienione w § 5 ust. 1-5 za przetrzymanie wagonów węglarek w punktach ładunkowych ponad terminy ustalone na wykonanie czynności załadunkowych i wyładunkowych, zgodnie § 1 uchwały nr 57 z dnia 13 kwietnia 1984 r. w sprawie podwyższenia stawek kar umownych za przetrzymanie wagonów węglarek (M.P.84.12.84).

Z dniem 1 kwietnia 1985 r. podwyższa się pięciokrotnie stawki kar umownych wymienione w § 5 ust. 1-5 za przetrzymanie wagonów węglarek w punktach ładunkowych ponad terminy ustalone na wykonanie czynności załadunkowych i wyładunkowych, zgodnie § 1 uchwały nr 57 z dnia 13 kwietnia 1984 r. w sprawie podwyższenia stawek kar umownych za przetrzymanie wagonów węglarek (M.P.84.12.84).

3 § 10 uchylony przez § 10 pkt 3 uchwały nr 157 z dnia 7 grudnia 1976 r. w sprawie wynagrodzeń wypłacanych poza planowanym funduszem płac (M.P.76.43.211) z dniem 1 stycznia 1977 r.
4 § 11 uchylony przez § 10 pkt 2 uchwały nr 165 z dnia 17 czerwca 1972 r. w sprawie jednolitych norm pracy oraz ceny jednostkowe na roboty załadunkowe i wyładunkowe towarów masowych (M.P.72.35.191) z dniem 1 lipca 1972 r.