Przekazanie bocznic kolejowych nie posiadających charakteru użytku publicznego właściwym ich użytkownikom.

Monitor Polski

M.P.1957.6.40

Akt utracił moc
Wersja od: 26 stycznia 1957 r.

ZARZĄDZENIE NR 13
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 stycznia 1957 r.
w sprawie przekazania bocznic kolejowych nie posiadających charakteru użytku publicznego właściwym ich użytkownikom.

1.
Wszystkie bocznice kolejowe lub ich części, położone w granicach terenu będącego w zarządzie i użytkowaniu Polskich Kolei Państwowych - zwanego dalej "terenem kolejowym", stanowią składniki majątku trwałego przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" bez względu na to, czy są użytkowane przez Polskie Koleje Państwowe, czy też przez inne państwowe jednostki organizacyjne.
2.
Bocznicami w rozumieniu ust. 1 są również wąskotorowe koleje przemysłowe, włączone do sieci kolei wąskotorowych użytku publicznego.
3.
Składnikami majątku trwałego przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" są również skrzyżowania w poziomie szyn wąskotorowych kolei przemysłowych z kolejami wąskotorowymi użytku publicznego.
1.
Bocznice kolejowe lub ich części oraz linie kolei wąskotorowych, użytkowane przez państwowe jednostki organizacyjne, a położone poza terenem kolejowym, stanowią składniki majątku trwałego lub środków podstawowych tych jednostek, w których faktycznym użytkowaniu znajdują się te bocznice lub ich części albo linie kolei wąskotorowych.
2.
Jeżeli bocznice kolejowe lub ich części oraz linie kolei wąskotorowych wymienione w ust. 1 zostały przekazane przez ich faktycznych użytkowników do czasowego użytkowania innym państwowym jednostkom organizacyjnym, to zostają one ujęte jako składniki majątku trwałego lub środki podstawowe w tej jednostce organizacyjnej, która je przekazała do czasowego użytkowania innej państwowej jednostce organizacyjnej.
3.
Bocznice kolejowe, zaewidencjonowane jako środki trwałe ich faktycznych użytkowników, mogą być obsługiwane i konserwowane przez Polskie Koleje Państwowe.
Nowobudowane bocznice kolejowe powinny być w całości finansowane ze środków inwestycyjnych przyszłego ich użytkownika. Część nowobudowanej bocznicy, która leży w granicach terenu kolejowego, podlega nieodpłatnemu przekazaniu przedsiębiorstwu "Polskie Koleje Państwowe" i stanowi składniki majątkowe tego przedsiębiorstwa.
1.
Materiały i urządzenia nawierzchni żelaznej, pobrane przez użytkowników bocznic kolejowych od przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" i użyte do budowy bocznic na terenach niekolejowych, a dotychczas nie rozliczone z przedsiębiorstwem "Polskie Koleje Państwowe" - przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" zafakturuje użytkownikom bocznic, chyba że należności z tego tytułu uległy przedawnieniu lub prekluzji. Należności przedawnione lub prekludowane przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" spisze na straty.
2.
Sumy wpłacone przedsiębiorstwu "Polskie Koleje Państwowe" oraz sumy spisane na straty użytkownicy bocznic uwzględnią w wartości bocznic jako składników majątku trwałego zawiadamiając o tym właściwą dyrekcję okręgową Kolei Państwowych.
3.
Zafakturowane bądź spisane na straty wartości pobranych przez użytkowników bocznic materiałów i urządzeń nawierzchni żelaznej określonych w ust. 1 oraz uwzględnienie tych sum w wartości bocznicy u dotychczasowego jej użytkownika powinno nastąpić według stanu na dzień 31 grudnia 1956 r.
1.
W przypadkach użytkowania tej samej bocznicy kolejowej (od granicy terenu kolejowego) przez kilku użytkowników bocznica powinna być ujęta w ewidencji jednego z nich, który zawrze z pozostałymi współużytkownikami umowy co do korzystania z bocznicy. Użytkownika, który powinien zaewidencjonować daną bocznicę w swoich środkach trwałych lub środkach państwowych, wyznaczy:
a)
dla użytkowników podległych terenowym organom jednolitej władzy państwowej - właściwe prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
b)
dla użytkowników jednego resortu, z których przynajmniej jeden podlega bezpośrednio ministrowi - właściwy minister,
c)
dla użytkowników kilku resortów - Minister Kolei.
2.
W przypadku gdy bocznica kolejowa jednego z użytkowników odgałęzia się (poza granicą terenu kolejowego) od bocznicy drugiego użytkownika, wówczas każdy z tych użytkowników ewidencjonuje użytkowaną przez siebie bocznicę wraz z terenem, na którym bocznica znajduje się, z tym że rozjazd odgałęziający powinien znajdować się w ewidencji użytkownika bocznicy zasadniczej.
Wykonanie zarządzenia porucza się Ministrowi Kolei oraz zainteresowanym ministrom.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.