Przedkładanie Sejmowi sprawozdań i zlecanie przez Sejm zadań Najwyższej Izbie Kontroli.

Monitor Polski

M.P.1957.99.578

Akt utracił moc
Wersja od: 27 grudnia 1957 r.

UCHWAŁA
SEJMU
z dnia 13 grudnia 1957 r.
o trybie przedkładania Sejmowi sprawozdań i zlecania przez Sejm zadań Najwyższej Izbie Kontroli.

W związku z art. 11 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) - uchwala się co następuje:

Tryb i termin przedkładania przez Najwyższą Izbę Kontroli uwag do sprawozdań Rady Ministrów i wniosków w przedmiocie absolutorium.

1)
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada corocznie Sejmowi uwagi do sprawozdań Rady Ministrów z wykonania budżetu Państwa i Narodowego Planu Gospodarczego oraz wnioski w przedmiocie absolutorium dla Rządu nie później niż w okresie 3 miesięcy od chwili otrzymania tych sprawozdań od Rządu.
2)
Uwagi i wnioski, o których mowa w pkt 1, Prezes Najwyższej Izby Kontroli przesyła do Prezydium Sejmu, które kieruje je do właściwych komisji sejmowych.
3)
Komisje sejmowe rozpatrują odpowiednie części sprawozdania Rady Ministrów łącznie z odpowiednimi częściami uwag Najwyższej Izby Kontroli.
4)
Upoważnieni przedstawiciele Prezesa Najwyższej Izby Kontroli składają na posiedzeniach komisji sejmowych wyjaśnienia i informacje w związku z rozpatrywanymi uwagami Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdań z wykonania budżetu Państwa i Narodowego Planu Gospodarczego.
5)
Na plenarnym posiedzeniu Sejmu uwagi i wnioski Najwyższej Izby Kontroli referuje Prezes Najwyższej Izby Kontroli.

Tryb zlecania przez Sejm zadań i czynności kontrolnych Najwyższej Izbie Kontroli.

1)
Najwyższa Izba Kontroli podejmuje czynności kontrolne na podstawie kwartalnych planów kontroli. Plany te Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Prezydium Sejmu i Radzie Państwa oraz przesyła do wiadomości Prezesowi Rady Ministrów.
2)
Najwyższa Izba Kontroli włącza do planów kontroli zadania, wynikające z uchwał Sejmu i komisji sejmowych. Uchwały w sprawie kontroli komisje sejmowe kierują do Najwyższej Izby Kontroli za pośrednictwem Prezydium Sejmu.
3)
W wypadku podejmowania przez komisje sejmowe inicjatywy w zakresie badania działalności poszczególnych zakładów, przedsiębiorstw i innych instytucji państwowych Prezes Najwyższej Izby Kontroli na wniosek komisji, zgłoszony za pośrednictwem Prezydium Sejmu, deleguje do pomocy w pracach komisji swoich przedstawicieli.
4)
Prezes Najwyższej Izby Kontroli na zlecenie Prezydium Sejmu deleguje swoich przedstawicieli do wykonania określonych prac - w razie powołania przez Sejm komisji do zbadania określonej sprawy (art. 21 Konstytucji).

Tryb przedkładania przez Najwyższą Izbę Kontroli Sejmowi sprawozdań z wyników kontroli.

1)
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Prezydium Sejmu wyniki kontroli zleconych przez Sejm oraz innych kontroli szczególnej wagi.
2)
Wyniki kontroli, o których mowa w pkt 1, rozpatrywane są na posiedzeniach właściwych komisji sejmowych.
3)
Na posiedzeniu komisji sejmowej wyniki kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli referuje upoważniony przedstawiciel Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
4)
W przypadku gdy wyniki kontroli rozpatrywane są na posiedzeniu plenarnym Sejmu, przedstawia je Prezes Najwyższej Izby Kontroli.

Tryb przedkładania przez Najwyższą Izbę Kontroli rocznych sprawozdań ze swej działalności.

1)
Prezes Najwyższej Izby Kontroli przedkłada Prezydium Sejmu, po uprzednim rozpatrzeniu przez Radę Państwa, sprawozdanie z rocznej działalności Najwyższej Izby Kontroli - w terminie 3 miesięcy od upływu roku sprawozdawczego. Sprawozdanie to Prezes Najwyższej Izby Kontroli przesyła Prezesowi Rady Ministrów.
2)
Sprawozdanie Najwyższej Izby Kontroli Prezydium Sejmu przesyła do rozpatrzenia właściwym komisjom.

Zasady udziału Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i jego przedstawicieli w pracach komisji sejmowych.

1)
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może brać udział w posiedzeniach komisji względnie na wniosek komisji sejmowych lub z własnej inicjatywy deleguje swych przedstawicieli na posiedzenia.
2)
Delegowani przez Prezesa przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli mogą na posiedzeniach komisji sejmowych zabierać głos w obradach celem złożenia odpowiednich wyjaśnień lub poinformowania o wynikach odnośnych kontroli.

Marszałek Sejmu: Cz. Wycech