Powołanie Instytutu Balneoklimatycznego.

Monitor Polski

M.P.1952.A-44.621

Akt utracił moc
Wersja od: 29 maja 1952 r.

UCHWAŁA NR 392
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 maja 1952 r.
w sprawie powołania Instytutu Balneoklimatycznego.

Na podstawie art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. R. P. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala:
Powołuje się instytut naukowy pod nazwą "Instytut Balneoklimatyczny", podległy Ministrowi Zdrowia.
Celem Instytutu jest nadawanie postępowego kierunku badaniom naukowym w zakresie profilaktyki i lecznictwa uzdrowiskowego, a ponadto wszechstronne wykorzystanie dla potrzeb służby zdrowia Polski Ludowej zdobyczy naukowych w tej dziedzinie, w szczególności zdobyczy przodującej nauki Związku Radzieckiego.
Do zakresu działania Instytutu należy planowanie i koordynacja badań naukowych w zakresie profilaktyki i lecznictwa uzdrowiskowego, jak również bezpośrednie prowadzenie prac naukowo-badawczych w tym zakresie.
1.
Siedzibą Instytutu jest m. Poznań.
2.
Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały oraz placówki pomocnicze także w innych miejscowościach.
Instytut posiada osobowość prawną.
Środki potrzebne do wykonania planowych zadań Instytutu przydzieli mu Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia.
Instytutowi nadaje się statut stanowiący załącznik do uchwały.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Zdrowia.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU BALNEOKLIMATYCZNEGO

§ 1.
1.
Instytut Balneoklimatyczny, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 14 maja 1952 r. w sprawie powołania Instytutu Balneoklimatycznego (Monitor Polski Nr A-44, poz. 621) oraz na podstawie niniejszego statutu.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. Poznań. Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały terenowe oraz placówki pomocnicze.
3.
Nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Zdrowia.
§  2.
1.
Instytut jest organem opiniodawczym Ministra Zdrowia w zakresie profilaktyki i lecznictwa uzdrowiskowego. Instytut planuje, organizuje i prowadzi badania naukowe w zakresie profilaktyki i lecznictwa uzdrowiskowego w zdrojowiskach, stacjach klimatycznych i kąpieliskach morskich, a ponadto koordynuje prace innych placówek naukowych i społecznych zakładów służby zdrowia w tym zakresie,
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
opracowywanie centralnych planów badań naukowych w zakresie profilaktyki i lecznictwa zdrojowego i klimatycznego,
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu, a prowadzonych przez placówki naukowe, podległe poszczególnym ministrom - w zakresie zleconym przez tych ministrów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia,
3)
prowadzenie badań naukowych nad prawidłowym wykorzystywaniem leczniczych bogactw zdrojowych i warunków klimatycznych kraju,
4)
opracowywanie oraz ocena naukowa metod leczenia uzdrowiskowego, jak również ustalanie zasad praktycznego stosowania tych metod w służbie zdrowia,
5)
projektowanie nowych oraz ocena istniejących urządzeń uzdrowiskowych i fizykoterapeutycznych,
6)
opracowywanie na podstawie badań naukowych zasad organizacji i wzajemnej współpracy uzdrowiskowych zakładów leczniczych z innymi zakładami leczniczymi,
7)
współdziałanie w zakresie podnoszenia zawodowych kwalifikacji lekarzy i pomocniczego personelu lekarskiego zatrudnionego w lecznictwie uzdrowiskowym,
8)
przygotowywanie kadr naukowych,
9)
udzielanie pomocy metodologicznej organom Ministra Zdrowia, placówkom naukowym oraz zakładom społecznym służby zdrowia w zakresie spraw, będących przedmiotem działalności Instytutu,
10)
współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie publikowania prowadzonych badań naukowych,
11)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi placówkami naukowymi, instytucjami i organizacjami, których działalność obejmuje zagadnienia związane z zakresem działania Instytutu.
§  3.
1.
Instytut organizuje i prowadzi w ramach preliminarza wydatków i ustalonych etatów konieczne dla prac badawczych zakłady lecznicze i zapobiegawcze, a ponadto zbiera potrzebne dla realizacji swych zadań materiały od akademii medycznych i innych placówek naukowych oraz zakładów społecznych służby zdrowia.
2.
Instytut zgłasza Ministrowi Zdrowia wnioski co do zlecania innym placówkom naukowym podległym temu Ministrowi oraz akademiom medycznym i zakładom społecznym służby zdrowia prac badawczych związanych z działalnością Instytutu.
3.
W przypadku gdy poszczególne dziedziny działalności Instytutu są objęte zakresem działania placówek naukowych, nie podlegających Ministrowi Zdrowia, Instytut prowadzi swoje prace w porozumieniu z tymi placówkami.
4.
Zasady współpracy z tymi placówkami ustalają Minister Zdrowia oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami.
§  4.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister Zdrowia.
§  5.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych Instytutu oraz oddziałów terenowych i placówek pomocniczych,
2)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych,
3)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków,
4)
przedstawianie Radzie Naukowej spraw wymagających opinii Rady,
5)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia uchwał Rady Naukowej w sprawach wymienionych w § 8 pkt 3 i 4,
6)
wykonywanie uchwał Rady Naukowej,
7)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia sprawozdań z działalności Instytutu.
§  6.
W Instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  7.
1.
Rada Naukowa składa się z 15 członków powołanych przez Ministra Zdrowia spośród pracowników nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu.
2.
W posiedzeniach Rady Naukowej biorą ponadto udział:
1)
dyrektor Instytutu oraz kierownicy działów i oddziałów terenowych,
2)
przedstawiciele Ministra Zdrowia oraz Polskiej Akademii Nauk,
3)
przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych i innych instytucji społecznych, zainteresowanych działalnością Instytutu, delegowani przez te instytucje na zaproszenie Ministra Zdrowia,
4)
zapraszani przez przewodniczącego Rady znawcy zagadnień będących przedmiotem obrad.
3.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona na okres kadencji przewodniczącego i jego zastępcę. Wybór tych osób wymaga zatwierdzenia przez Ministra Zdrowia.
4.
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata od dnia jej ukonstytuowania się.
5.
Członkowie Rady mogą być odwołani przed upływem kadencji.
§  8.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
czuwanie nad właściwym kierunkiem działalności naukowej Instytutu,
2)
opiniowanie centralnego planu prac naukowo-badawczych i ocena jego wykonania,
3)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
4)
wypowiadanie się w sprawach tworzenia lub zwijania działów Instytutu, oddziałów terenowych i placówek pomocniczych (pracowni, zakładów leczniczych) oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów badawczych,
5)
opiniowanie preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu,
6)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Zdrowia bądź przedstawionych przez dyrektora Instytutu.
§  9.
Szczegółowy tryb prac Rady określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia.
§  10.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  11.
1.
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Sekretariat Naukowy,
2)
Dział Metodologiczno-Organizacyjny,
3)
Dział Lecznictwa Uzdrowiskowego,
4)
Dział Fizyko-Chemii,
5)
Dział Klimatologii,
6)
Dział Morski,
7)
Dział Balneotechniki i Hydrogeologii oraz
8)
Dział Budżetowo-Gospodarczy.
2.
W obrębie działów pracują stałe i zmienne zespoły badawcze.
3.
Zakres prac poszczególnych działów oraz sekretariatu naukowego ustala Minister Zdrowia na wniosek Rady Naukowej.
4.
Na czele sekretariatu naukowego stoi sekretarz naukowy, a na czele działów i oddziałów terenowych stoją kierownicy.
5.
Organizację pracy sekretariatu naukowego oraz poszczególnych działów ustalają regulaminy zatwierdzone przez Ministra Zdrowia.
§  12.
1.
Środki potrzebne do wykonania planowych zadań Instytutu przydzieli mu Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2.
Środki Instytutu mogą być powiększane lub zmniejszane w przypadkach uzasadnionych zatwierdzonymi planami prac naukowo-badawczych.
§  13.
1.
Na rzecz osób nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu, ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach gospodarczo uzasadnionych Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
§  14.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie 2 upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Zdrowia ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  15.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  16.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów lub towarów podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  17.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów. Przepis ten nie dotyczy opłat za świadczenia zakładów leczniczych Instytutu, co do których stosuje się przepisy dotyczące opłat pobieranych w zakładach społecznych służby zdrowia.
§  18.
Instytut ma prawo używania pieczęci z godłem państwowym pośrodku oraz z napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.