Postępowanie w zakresie likwidacji trwałych urządzeń sportowych.

Monitor Polski

M.P.1954.88.990

Akt utracił moc
Wersja od: 24 września 1954 r.

INSTRUKCJA
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 7 września 1954 r.
w sprawie postępowania w zakresie likwidacji trwałych urządzeń sportowych.

Stale rosnące potrzeby sportu i niedostateczna ilość trwałych urządzeń sportowych stwarzają konieczność zabezpieczenia ich stanu, jak również niedopuszczenia do wypadków ich niszczenia bądź likwidacji. W związku z powyższym na podstawie ust. 4 rozdziału II uchwały nr 21 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1953 r. w sprawie wykorzystania i planowej rozbudowy urządzeń sportowych (Monitor Polski Nr A-40, poz. 487), w celu zapobieżenia wypadkom likwidacji urządzeń sportowych, ustala się, co następuje:
Likwidacja istniejących trwałych urządzeń sportowych nastąpić może jedynie w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach pod warunkiem oddania do użytku urządzeń zastępczych w trybie ustalonym w niniejszej instrukcji.
Przez pojęcie likwidacji należy rozumieć przeznaczenie istniejącego urządzenia sportowego na cele nie związane z kulturą fizyczną i sportem lub ograniczenie rzeczowego zakresu wykorzystania urządzeń sportowych.
Jednostka organizacyjna, która zamierza przystąpić do likwidacji istniejącego urządzenia sportowego, obowiązana jest do oddania w zamian urządzenia zastępczego wyposażonego w urządzenia odpowiadające ilościowo urządzeniom istniejącym na obiekcie przeznaczonym do likwidacji. Całkowity koszt wybudowania i oddania do użytku urządzenia zastępczego obciąża jednostkę, która zamierza przystąpić do likwidacji istniejącego urządzenia sportowego.
Jednostka organizacyjna, która zamierza przystąpić do likwidacji trwałych urządzeń sportowych, powinna wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na likwidację istniejącego urządzenia sportowego do właściwego wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej. Wniosek powinien zawierać:
a)
szczegółowe uzasadnienie konieczności likwidacji urządzeń sportowych,
b)
wskazanie terminu oddania do użytku urządzeń zastępczych,
c)
ustalenie lokalizacji szczegółowej urządzeń zastępczych,
d)
szczegółowy opis urządzenia zastępczego.
Właściwy wojewódzki komitet kultury fizycznej rozpatrując zgłoszony wniosek powinien ustalić, czy urządzenie zastępcze spełni funkcję urządzenia przeznaczonego do likwidacji, ze szczególnym uwzględnieniem zdolności usługowej urządzenia, jego lokalizacji i wyposażenia.
Wojewódzkie komitety kultury fizycznej wydają decyzje w sprawach likwidacji urządzeń sportowych, których wartość szacunkowa nie przekracza sumy 300.000 zł. W stosunku do pozostałych obiektów oraz w przypadkach spornych wojewódzkie komitety kultury fizycznej przesyłają wnioski wraz ze swoją opinią do decyzji Głównego Komitetu Kultury Fizycznej. Główny Komitet Kultury Fizycznej oraz wojewódzkie komitety kultury fizycznej powinny rozpatrywać zgłoszone wnioski w terminie 10 dni od daty ich wpływu.
Decyzja właściwego komitetu kultury fizycznej zezwalająca na likwidację istniejącego urządzenia sportowego powinna zawierać klauzulę, że zamknięcie urządzenia przeznaczonego do likwidacji nie może nastąpić wcześniej niż po komisyjnym przejęciu urządzenia zastępczego. Odstępstwo od tej zasady jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w § 17.
Na podstawie decyzji właściwego komitetu kultury fizycznej zezwalającej na likwidację urządzenia sportowego jednostka występująca z wnioskiem o likwidację urządzenia powinna przy udziale właściwego wojewódzkiego (miejskiego) komitetu kultury fizycznej uzgodnić z dotychczasowym użytkownikiem urządzenia szczegółowe zasady likwidacji istniejącego urządzenia sportowego i oddania w zamian urządzenia zastępczego.
Niezależnie od uzgodnienia zasad likwidacji istniejącego urządzenia sportowego i oddania w zamian urządzenia zastępczego w trybie przewidzianym w §§ 4-8, jednostka organizacyjna podejmująca budowę lub adaptację urządzenia zastępczego o koszcie powyżej 300.000 zł obowiązana jest przedstawić do uzgodnienia Przewodniczącemu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej założenia projektu, a następnie po ich zatwierdzeniu - projekt wstępny budowanego lub adaptowanego urządzenia zastępczego. Obowiązek przedstawienia do uzgodnienia innych stadiów dokumentacji projektowo-kosztorysowej (projektu technicznego, rysunków roboczych) dotyczy jedynie urządzeń, co do których obowiązek ten zastrzeżony zostanie przez Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej. Projekty przedstawione do uzgodnienia Przewodniczącemu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej wymagają uprzedniej akceptacji właściwego wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej oraz orzeczenia Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych Głównego Komitetu Kultury Fizycznej.
Dokumentacja powinna być przedłożona w formie określonej instrukcją Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 98 o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji.
Założenia projektu, projekty wstępne i projekty techniczne przedstawiane są do uzgodnienia Przewodniczącemu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej przed rozpatrzeniem ich przez komisję oceny projektów inwestycyjnych inwestora.
Nie wymagają uzgodnienia z Przewodniczącym Głównego Komitetu Kultury Fizycznej założenia projektu oraz dokumentacja projektowo-kosztorysowa w przypadku zastosowania zatwierdzonej dokumentacji typowej. Założenia projektowe oraz dokumentacja projektowo-kosztorysowa dla powyższych urządzeń powinny być zatwierdzone przez właściwe organy inwestora po uprzednim rozpatrzeniu dokumentacji przez właściwą komisję oceny projektów inwestycyjnych inwestora z udziałem przedstawiciela wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej.
Przejęcie urządzenia zastępczego oddawanego do użytku w zamian za urządzenie przeznaczone do likwidacji powinno nastąpić komisyjnie. W skład komisji upoważnionej do przejęcia urządzenia zastępczego powinni wejść przedstawiciele:
a)
właściwego wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej,
b)
dotychczasowego użytkownika urządzenia przeznaczonego do likwidacji,
c)
jednostki oddającej urządzenia zastępcze w zamian za urządzenia przeznaczone do likwidacji,
d)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,
e)
wykonawcy.
W przypadku gdy komisja stwierdzi wykonanie niektórych prac w sposób wadliwy, należy ustalić termin usunięcia stwierdzonych usterek. Wykonanie powyższych prac powinno być stwierdzone przez komisję w pełnym składzie po upływie oznaczonego terminu.
Na podstawie protokolarnego orzeczenia komisji, podpisanego przez wszystkich członków komisji, stwierdzającego, że urządzenie zastępcze spełni funkcje urządzenia przeznaczonego do likwidacji, właściwy wojewódzki komitet kultury fizycznej wydaje pisemne zezwolenie na przystąpienie do prac związanych z likwidacją urządzenia.
W przypadku rozbieżności opinii członków komisji co do przydatności urządzenia zastępczego i możliwości spełniania przez niego funkcji urządzenia przeznaczonego do likwidacji wojewódzki komitet kultury fizycznej powinien wystąpić do Głównego Komitetu Kultury Fizycznej z wnioskiem o wydanie decyzji przesyłając jednocześnie protokół orzeczenia komisji.
Wnioski o likwidację trwałego urządzenia sportowego bez wskazania gotowości oddania, w zamian urządzenia zastępczego wojewódzkie komitety kultury fizycznej powinny w zasadzie załatwiać odmownie. Jedynie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach wojewódzki komitet kultury fizycznej po porozumieniu z wnioskodawcą i ustaleniu rzeczywistej niemożliwości dostarczenia urządzenia zastępczego powinien taki wniosek wraz ze swą opinią przedłożyć prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Po zaopiniowaniu przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej wojewódzki komitet kultury fizycznej przesyła wniosek do Głównego Komitetu Kultury Fizycznej w celu otrzymania decyzji. Ta sama zasada dotyczy przypadków, gdy wnioskodawca występuje z wnioskiem o natychmiastową likwidację urządzenia zobowiązując się jednocześnie oddać do użytku urządzenie zastępcze w terminie późniejszym.
Likwidacja urządzeń sportowych na innych warunkach niż określone w niniejszej instrukcji może być dokonana tylko za zgodą Prezydium Rządu.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.