Rozdział 5 - Zgłaszanie i rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołu kontroli - Postępowanie kontrolne.

Monitor Polski

M.P.2011.87.913

Akt utracił moc
Wersja od: 3 września 2011 r.

Rozdział  5

Zgłaszanie i rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołu kontroli

§  35.
Przedstawiając kierownikowi jednostki kontrolowanej protokół kontroli, kontroler informuje go o przysługującym na mocy art. 55 ust. 1 oraz art. 57 ust. 1 ustawy prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole oraz prawie odmowy podpisania protokołu kontroli.
§  36.
1.
Kontroler bada, czy zgłoszone zastrzeżenia spełniają warunki określone w art. 55 ust. 1 i 2 ustawy.
2.
Jeżeli zastrzeżenia nie spełniają warunków ustawowych, ponieważ zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną, po upływie terminu, nie zostały umotywowane lub są niedopuszczalne z mocy ustawy, kontroler informuje o tym dyrektora właściwej jednostki kontrolnej, który odmawia przyjęcia zastrzeżeń i informuje o tym zgłaszającego.
3.
Jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 2, zastrzeżenia zgłoszone przez kierownika jednostki kontrolowanej do ustaleń zawartych w protokole kontroli poddawane są przez kontrolera analizie.
4.
Jeżeli z analizy wynika potrzeba podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych, kontroler je przeprowadza.
5.
Jeżeli kontroler stwierdzi zasadność zastrzeżeń, dokonuje zmiany protokołu kontroli w ten sposób, że dołącza do niego stosowny tekst w brzmieniu:
1)
"Ustalenia na str. ..... skreśla się";
2)
"Uzupełnienie do str. ..... protokołu kontroli";
3)
"Treść ustaleń na str. ..... otrzymuje brzmienie:".
6.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej swoje stanowisko na piśmie wraz z pouczeniem o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń stosownie do art. 56 ust. 1 ustawy.
§  37.
1.
Dyrektor właściwej jednostki kontrolnej odmawia przyjęcia zastrzeżeń do treści protokołu, zgłoszonych w trybie art. 56 ust. 1 ustawy, jeżeli nie spełniają one warunków ustawowych, ponieważ zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną, po upływie terminu, nie zostały umotywowane lub są niedopuszczalne z mocy ustawy, i informuje o tym zgłaszającego.
2.
Jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 1, dyrektor właściwej jednostki kontrolnej niezwłocznie wyznacza skład komisji odwoławczej oraz protokolanta.
3.
Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 1, zostaną ujawnione po wyznaczeniu składu komisji odwoławczej, przyjęcia zastrzeżeń odmawia przewodniczący komisji i informuje o tym zgłaszającego.
§  38.
1.
Przewodniczący komisji odwoławczej zarządza rozpatrzenie sprawy na posiedzeniu niejawnym, jeżeli uzna, że zgłoszone zastrzeżenia są w pełni uzasadnione.
2.
Komisja odwoławcza na posiedzeniu niejawnym może podjąć uchwałę, w której:
1)
uwzględnia zastrzeżenia w całości, nakazując kontrolerowi dokonanie w protokole kontroli odpowiednich zmian lub uzupełnień; może też wskazać na potrzebę ponownego przeprowadzenia kontroli;
2)
kieruje sprawę do rozpatrzenia na posiedzeniu jawnym, zarządzając w razie potrzeby przeprowadzenie dodatkowych czynności dowodowych.
§  39.
1.
Przed wyznaczeniem terminu posiedzenia jawnego przewodniczący komisji odwoławczej powołuje spośród jej członków referenta sprawy; referentem sprawy może być także przewodniczący komisji odwoławczej.
2.
Referent sprawy analizuje treść zastrzeżeń, konfrontuje je z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, a w razie potrzeby przeprowadza czynności niezbędne do rozpatrzenia sprawy lub zwraca się do przewodniczącego o wyznaczenie do ich wykonania innego członka komisji.
3.
Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 2, sporządza się notatkę służbową zawierającą wyniki dokonanych ustaleń i przedstawia się ją komisji odwoławczej w celu rozpatrzenia zastrzeżeń przez komisję w pełnym składzie.
§  40.
O terminie posiedzenia jawnego zawiadamia się kierownika jednostki kontrolowanej i kontrolera. Obecność tych osób nie jest obowiązkowa; komisja może uznać udział kontrolera za konieczny.
§  41.
1.
Na posiedzeniu jawnym, którym kieruje przewodniczący komisji, referent sprawy przedstawia zgłoszone zastrzeżenia oraz stanowisko kontrolera wobec nich, a także informuje o przeprowadzonych dodatkowych czynnościach dowodowych; jeżeli na posiedzeniu komisji obecni są kierownik jednostki kontrolowanej i kontroler, przewodniczący komisji udziela im głosu.
2.
Po wyjaśnieniu wszystkich kwestii związanych z rozpatrywaniem zastrzeżeń przewodniczący komisji odwoławczej zamyka posiedzenia jawne, po czym komisja odwoławcza podejmuje uchwałę o uwzględnieniu zastrzeżeń w całości lub w części albo o ich oddaleniu. Niezależnie od zgłoszonych zastrzeżeń, komisja może wskazać na potrzebę ponownego przeprowadzenia kontroli.
§  42.
1.
Uchwały, o których mowa w § 38 ust. 2 pkt 1 oraz § 41 ust. 2, wraz z uzasadnieniem podpisują wszyscy członkowie komisji; członek komisji ma prawo zgłosić zdanie odrębne, zaznaczając to przy podpisywaniu uchwały. Zdanie odrębne wymaga uzasadnienia na piśmie.
2.
Uchwałę wraz z uzasadnieniem przewodniczący komisji odwoławczej niezwłocznie przekazuje Prezesowi lub upoważnionemu wiceprezesowi Najwyższej Izby Kontroli.
§  43.
1.
Zatwierdzoną przez Prezesa lub upoważnionego wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli uchwałę komisji odwoławczej wraz z uzasadnieniem przewodniczący komisji przekazuje zgłaszającemu zastrzeżenia i kontrolerowi.
2.
Jeżeli ostateczna uchwała komisji odwoławczej uwzględnia zgłoszone zastrzeżenia w całości lub w części, kontroler dokonuje odpowiednich zmian i uzupełnień w protokole kontroli zgodnie z treścią uchwały; przepis § 36 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  44.
1.
Do rozpatrzenia zastrzeżeń przez komisję rozstrzygającą, o której mowa w art. 56 ust. 5 i 6 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 38-42 i § 43 ust. 2.
2.
Uchwałę komisji rozstrzygającej przewodniczący komisji doręcza wraz z uzasadnieniem zgłaszającemu zastrzeżenia i kontrolerowi.
§  45.
1.
Z posiedzenia komisji odwoławczej i rozstrzygającej sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący komisji i protokolant.
2.
Dokumenty wytworzone lub zebrane w toku rozpatrywania zastrzeżeń włącza się do akt kontroli.