Rozdział 2 - Zadania kontrolerów - Postępowanie kontrolne.

Monitor Polski

M.P.2011.87.913

Akt utracił moc
Wersja od: 3 września 2011 r.

Rozdział  2

Zadania kontrolerów

§  3.
Dyrektor kontrolnej jednostki organizacyjnej w postępowaniu kontrolnym w szczególności:
1)
organizuje pracę jednostki i kieruje jej działalnością;
2)
reprezentuje Najwyższą Izbę Kontroli wobec innych organów i instytucji w sprawach objętych czynnościami kontrolnymi i w granicach upoważnień udzielonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli;
3)
podejmuje czynności zapewniające prawidłowy i terminowy przebieg postępowania kontrolnego;
4)
wyznacza podległych kontrolerów do wykonania określonych czynności kontrolnych;
5)
sprawuje nadzór nad wykonywaniem przez kontrolerów powierzonych im zadań, zwłaszcza nad przygotowaniem do przeprowadzenia kontroli i nad przestrzeganiem obowiązujących zasad i trybu przeprowadzania kontroli;
6)
w razie potrzeby przeprowadza kontrolę lub uczestniczy w poszczególnych czynnościach kontrolnych oraz w naradach pokontrolnych;
7)
zapewnia rzetelne przedstawianie w wystąpieniach pokontrolnych oceny kontrolowanej działalności, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości także uwag i wniosków w sprawie ich usunięcia;
8)
wykonuje czynności w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń;
9)
kieruje opracowywaniem informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;
10)
podejmuje działania zmierzające do wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów wystąpień pokontrolnych.
§  4.
Wicedyrektor kontrolnej jednostki organizacyjnej wykonuje zadania określone w § 3 w zakresie, w jakim zostały mu powierzone przez dyrektora.
§  5.
Radca Prezesa Najwyższej Izby Kontroli realizuje w postępowaniu kontrolnym zadania wyznaczone przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
§  6.
Doradca ekonomiczny i doradca techniczny:
1)
prowadzą badania analityczne określonych problemów, w tym analizę ryzyka wystąpienia nieprawidłowości, i opracowują wyniki tych badań, stanowiące podstawę proponowanych tematów kontroli;
2)
opracowują projekty i zgłaszają uwagi do projektów programów kontroli;
3)
pełnią funkcję koordynatora kontroli;
4)
przygotowują lub biorą udział w przygotowaniu narad związanych z procesem kontroli i udzielają kontrolerom pomocy w toku czynności kontrolnych;
5)
sprawują w zakresie wyznaczonym przez dyrektora bieżący nadzór nad przebiegiem postępowania kontrolnego;
6)
przeprowadzają w razie potrzeby kontrolę lub uczestniczą w czynnościach kontrolnych;
7)
w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli analizują i oceniają protokół oraz zebrane dowody z punktu widzenia zachowania zasad i trybu postępowania kontrolnego;
8)
biorą udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń;
9)
uczestniczą w naradach pokontrolnych;
10)
analizują projekty wystąpień pokontrolnych, dokonują ich oceny i niezbędnej korekty;
11)
przygotowują projekty informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli i projekty innych opracowań pokontrolnych;
12)
dokonują analizy odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne i przedstawiają ją dyrektorowi;
13)
wykonują inne zadania zlecone przez dyrektora.
§  7.
Doradca prawny:
1)
informuje dyrektora kontrolnej jednostki organizacyjnej o zmianach stanu prawnego w zakresie działania jednostki;
2)
uczestniczy w opracowaniu i opiniowaniu projektów programów kontroli, w szczególności dokonuje analiz prawnych i sporządza wykaz aktów prawnych dotyczących przedmiotu kontroli; w razie potrzeby opracowuje projekty programów kontroli;
3)
udziela pomocy prawnej kontrolerom uczestniczącym w postępowaniu kontrolnym;
4)
w razie potrzeby pełni funkcję koordynatora kontroli, a także przeprowadza kontrolę lub uczestniczy w czynnościach kontrolnych;
5)
bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń;
6)
opiniuje pod względem prawnym projekty wystąpień pokontrolnych, w szczególności w zakresie odpowiedzialności za ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości oraz potrzeby zmiany obowiązującego prawa, dokonuje ich oceny i niezbędnej korekty;
7)
opracowuje analizy prawne, a w razie potrzeby formułuje w projektach informacji o wynikach kontroli uwagi co do zmiany obowiązującego prawa; może także przygotowywać projekty informacji;
8)
uczestniczy w opracowaniu projektów zawiadomień, o których mowa w art. 63 ustawy, i prowadzi ich ewidencję;
9)
wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.
§  8.
Kontroler wykonujący czynności kontrolne:
1)
przeprowadza kontrolę w jednostce kontrolowanej zgodnie z zasadami i trybem postępowania kontrolnego, programem kontroli i zaleceniami nadzorującego, efektywnie wykorzystuje czas przewidziany na przygotowanie się do kontroli oraz jej przeprowadzenie;
2)
dokonuje w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
3)
sporządza dokumenty określone w przepisach niniejszego zarządzenia, w szczególności protokoły kontroli oraz projekty wystąpień pokontrolnych i zawiadomień, o których mowa w art. 63 ustawy; niezwłocznie informuje doradcę prawnego o ustaleniach kontroli uzasadniających sporządzenie takich zawiadomień;
4)
bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń;
5)
dokonuje wstępnej oceny odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne;
6)
wykonuje inne zadania w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez dyrektora.
§  9.
Kierownik zespołu kontrolnego, każdorazowo wyznaczany przez dyrektora, oprócz wykonywania zadań, o których mowa w § 8, organizuje pracę zespołu, w szczególności:
1)
dokonuje podziału zadań między członków zespołu i koordynuje ich działania;
2)
zapewnia prawidłowe i terminowe przeprowadzanie kontroli przez zespół;
3)
dąży do rozstrzygnięcia rozbieżności między członkami zespołu, wynikłych na tle dokonanych ustaleń kontrolnych lub sposobu ujęcia ustaleń w protokole kontroli;
4)
reprezentuje zespół wobec kierownika jednostki kontrolowanej.