Rozdział 2 - Zadania kontrolerów - Postępowanie kontrolne.
Monitor Polski
M.P.2011.87.913
Akt utracił moc Wersja od: 3 września 2011 r.
Rozdział 2
Zadania kontrolerów
Zadania kontrolerów
§ 3.
Dyrektor kontrolnej jednostki organizacyjnej w postępowaniu kontrolnym w szczególności:1)
organizuje pracę jednostki i kieruje jej działalnością;2)
reprezentuje Najwyższą Izbę Kontroli wobec innych organów i instytucji w sprawach objętych czynnościami kontrolnymi i w granicach upoważnień udzielonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli;3)
podejmuje czynności zapewniające prawidłowy i terminowy przebieg postępowania kontrolnego;4)
wyznacza podległych kontrolerów do wykonania określonych czynności kontrolnych;5)
sprawuje nadzór nad wykonywaniem przez kontrolerów powierzonych im zadań, zwłaszcza nad przygotowaniem do przeprowadzenia kontroli i nad przestrzeganiem obowiązujących zasad i trybu przeprowadzania kontroli;6)
w razie potrzeby przeprowadza kontrolę lub uczestniczy w poszczególnych czynnościach kontrolnych oraz w naradach pokontrolnych;7)
zapewnia rzetelne przedstawianie w wystąpieniach pokontrolnych oceny kontrolowanej działalności, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości także uwag i wniosków w sprawie ich usunięcia;8)
wykonuje czynności w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń;9)
kieruje opracowywaniem informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;10)
podejmuje działania zmierzające do wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów wystąpień pokontrolnych.§ 4.
Wicedyrektor kontrolnej jednostki organizacyjnej wykonuje zadania określone w § 3 w zakresie, w jakim zostały mu powierzone przez dyrektora.§ 5.
Radca Prezesa Najwyższej Izby Kontroli realizuje w postępowaniu kontrolnym zadania wyznaczone przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.§ 6.
Doradca ekonomiczny i doradca techniczny:1)
prowadzą badania analityczne określonych problemów, w tym analizę ryzyka wystąpienia nieprawidłowości, i opracowują wyniki tych badań, stanowiące podstawę proponowanych tematów kontroli;2)
opracowują projekty i zgłaszają uwagi do projektów programów kontroli;3)
pełnią funkcję koordynatora kontroli;4)
przygotowują lub biorą udział w przygotowaniu narad związanych z procesem kontroli i udzielają kontrolerom pomocy w toku czynności kontrolnych;5)
sprawują w zakresie wyznaczonym przez dyrektora bieżący nadzór nad przebiegiem postępowania kontrolnego;6)
przeprowadzają w razie potrzeby kontrolę lub uczestniczą w czynnościach kontrolnych;7)
w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli analizują i oceniają protokół oraz zebrane dowody z punktu widzenia zachowania zasad i trybu postępowania kontrolnego;8)
biorą udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń;9)
uczestniczą w naradach pokontrolnych;10)
analizują projekty wystąpień pokontrolnych, dokonują ich oceny i niezbędnej korekty;11)
przygotowują projekty informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli i projekty innych opracowań pokontrolnych;12)
dokonują analizy odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne i przedstawiają ją dyrektorowi;13)
wykonują inne zadania zlecone przez dyrektora.§ 7.
Doradca prawny:1)
informuje dyrektora kontrolnej jednostki organizacyjnej o zmianach stanu prawnego w zakresie działania jednostki;2)
uczestniczy w opracowaniu i opiniowaniu projektów programów kontroli, w szczególności dokonuje analiz prawnych i sporządza wykaz aktów prawnych dotyczących przedmiotu kontroli; w razie potrzeby opracowuje projekty programów kontroli;3)
udziela pomocy prawnej kontrolerom uczestniczącym w postępowaniu kontrolnym;4)
w razie potrzeby pełni funkcję koordynatora kontroli, a także przeprowadza kontrolę lub uczestniczy w czynnościach kontrolnych;5)
bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń;6)
opiniuje pod względem prawnym projekty wystąpień pokontrolnych, w szczególności w zakresie odpowiedzialności za ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości oraz potrzeby zmiany obowiązującego prawa, dokonuje ich oceny i niezbędnej korekty;7)
opracowuje analizy prawne, a w razie potrzeby formułuje w projektach informacji o wynikach kontroli uwagi co do zmiany obowiązującego prawa; może także przygotowywać projekty informacji;8)
uczestniczy w opracowaniu projektów zawiadomień, o których mowa w art. 63 ustawy, i prowadzi ich ewidencję;9)
wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.§ 8.
Kontroler wykonujący czynności kontrolne:1)
przeprowadza kontrolę w jednostce kontrolowanej zgodnie z zasadami i trybem postępowania kontrolnego, programem kontroli i zaleceniami nadzorującego, efektywnie wykorzystuje czas przewidziany na przygotowanie się do kontroli oraz jej przeprowadzenie;2)
dokonuje w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;3)
sporządza dokumenty określone w przepisach niniejszego zarządzenia, w szczególności protokoły kontroli oraz projekty wystąpień pokontrolnych i zawiadomień, o których mowa w art. 63 ustawy; niezwłocznie informuje doradcę prawnego o ustaleniach kontroli uzasadniających sporządzenie takich zawiadomień;4)
bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń;5)
dokonuje wstępnej oceny odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne;6)
wykonuje inne zadania w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez dyrektora.§ 9.
Kierownik zespołu kontrolnego, każdorazowo wyznaczany przez dyrektora, oprócz wykonywania zadań, o których mowa w § 8, organizuje pracę zespołu, w szczególności:1)
dokonuje podziału zadań między członków zespołu i koordynuje ich działania;2)
zapewnia prawidłowe i terminowe przeprowadzanie kontroli przez zespół;3)
dąży do rozstrzygnięcia rozbieżności między członkami zespołu, wynikłych na tle dokonanych ustaleń kontrolnych lub sposobu ujęcia ustaleń w protokole kontroli;4)
reprezentuje zespół wobec kierownika jednostki kontrolowanej.