Rozdział 4 - Przygotowywanie kontroli - Postępowanie kontrolne.

Monitor Polski

M.P.1995.17.211

Akt utracił moc
Wersja od: 6 kwietnia 1995 r.

Rozdział  4

Przygotowywanie kontroli

§  10.
1.
Najwyższa Izba Kontroli prowadzi działalność na podstawie rocznych i kwartalnych planów pracy uchwalanych przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli.
2.
Plan pracy Najwyższej Izby Kontroli zawiera tematy kontroli, podejmowanych na zlecenie Sejmu lub jego organów, na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, a także podejmowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli z własnej inicjatywy.
3.
Zmiany w planach pracy wymagają uchwały Kolegium NIK.
§  11.
1.
W razie potrzeby Najwyższa Izba Kontroli podejmuje poza planem pracy kontrole doraźne, przeprowadzane w zasadzie przez jedną jednostkę organizacyjną i w jednej jednostce kontrolowanej.
2.
Kontrole doraźne podejmuje się w szczególności w przypadku:
1)
wstępnego badania określonych zagadnień dla opracowania projektu programu kontroli (kontrola rozpoznawcza),
2)
badania sposobu wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów wystąpień pokontrolnych (kontrola sprawdzająca),
3)
rozpatrywania skarg i wniosków (kontrola skargowa).
3.
Decyzję o przeprowadzeniu kontroli doraźnej podejmuje dyrektor jednostki organizacyjnej, za zgodą Prezesa lub upoważnionego wiceprezesa NIK.
§  12.
Dla kontroli ujętych w okresowych planach pracy opracowuje się programy kontroli.
§  13.
Przy opracowywaniu programów kontroli uwzględnia się w szczególności:
1)
wyniki wcześniejszych kontroli i kontroli rozpoznawczych,
2)
wyniki badań analitycznych określonych problemów oraz skarg i wniosków,
3)
informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych,
4)
opinie naukowe i specjalistyczne.
§  14.
W programach kontroli zamieszcza się w szczególności:
1)
oznaczenie kontroli (numer i temat),
2)
cel kontroli, tj. określenie kierunku badań kontrolnych i problemów wymagających oceny,
3)
wyniki analizy przedkontrolnej, tj. przedstawienie podstawowych problemów gospodarczych, finansowych i organizacyjno-administracyjnych związanych z tematyką kontroli, a także realizacji wniosków z poprzedniej kontroli,
4)
analizę stanu prawnego dotyczącego tematyki kontroli,
5)
tematykę kontroli, tj. szczegółowe określenie przedmiotowego i podmiotowego zakresu kontroli,
6)
wskazówki metodyczne, tj. określenie sposobu i technik przeprowadzania kontroli, zwłaszcza problemów, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach kontrolnych, dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposobu ich badania, powiązania tematyki z aktami normatywnymi, wskazówek o charakterze techniczno-organizacyjnym, wzorów wykazów i zestawień,
7)
założenia organizacyjne, tj. wskazanie jednostki koordynującej kontrolę, koordynatora kontroli i uczestników kontroli, jednostek organizacyjnych przewidzianych do kontroli, podziału zadań między uczestników kontroli, terminów poszczególnych faz postępowania kontrolnego,
8)
wykaz aktów prawnych dotyczących tematyki kontroli,
9)
w miarę możliwości - wykaz literatury fachowej dotyczącej tematyki kontroli.
§  15.
1.
Program kontroli, przygotowany przez właściwą jednostkę organizacyjną, zatwierdza Prezes lub upoważniony przez niego wiceprezes NIK.
2.
Zmiany zatwierdzonego programu kontroli dokonuje Prezes NIK albo wiceprezes, który zatwierdził program.
§  16.
1.
Dla kontroli doraźnych opracowuje się tematykę kontroli, którą zatwierdza dyrektor jednostki organizacyjnej NIK przeprowadzającej kontrolę.
2.
Zmiana tematyki wymaga zgody dyrektora.
§  17.
1.
Imienne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydawane są według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia.
2.
Do kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako tajne specjalnego znaczenia odrębne upoważnienie wydaje Prezes NIK.
3.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz upoważnienia wydawane na podstawie odrębnych przepisów po ich wykorzystaniu załącza się do akt kontroli.
4.
Druki upoważnień podlegają ścisłemu ewidencjonowaniu.
§  18.
W przypadkach kontroli, prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli wspólnie z innymi organami kontroli, rewizji lub inspekcji, przedstawiciele tych organów działają na podstawie upoważnień wydawanych przez te organy.