Art. 10. - Porozumienie w sprawie zmian klimatu, Protokołu z Kioto i Porozumienia paryskiego w sprawie dwudziestej czwartej sesji Konferencji Stron Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, czternastej sesji Konferencji Stron służącej jako Spotkanie Stron Protokołu z Kioto, trzeciej części pierwszej sesji Konferencji Stron służącej jako Spotkanie Stron Porozumienia paryskiego oraz sesji organów pomocniczych. Warszawa.2018.10.31.

Monitor Polski

M.P.2019.36

Akt utracił moc
Wersja od: 31 października 2018 r.
Artykuł  10

Przywileje i immunitety

1. 
Konwencję dotyczącą przywilejów i immunitetów Narodów Zjednoczonych, zatwierdzoną przez Ogólne Zgromadzenie Narodów Zjednoczonych dnia 13 lutego 1946 r. (zwaną dalej "Konwencją Ogólną"), której Rzeczpospolita Polska jest stroną, stosuje się mutatis mutandis w odniesieniu do Posiedzeń Przedsesyjnych/Konferencji/Posiedzeń UNFCCC/Nieznanych Posiedzeń. W szczególności:
(a)
przedstawicielom Stron, o których mowa w artykule 2 ustępie 1 literze a, będą przysługiwać przywileje i immunitety przewidziane na mocy rozdziału IV Konwencji Ogólnej,
(b)
przedstawicielom Sekretariatu i innym przedstawicielom Organizacji Narodów Zjednoczonych uczestniczącym lub wykonującym funkcje związane z Posiedzeniami Przedsesyjnymi/Konferencją/Posiedzeniami UNFCCC/Nieznanymi Posiedzeniami przysługują przywileje i immunitety przewidziane na mocy rozdziałów V i VII Konwencji Ogólnej,
(c)
wszelkim ekspertom wysyłanym przez Organizację Narodów Zjednoczonych w związku z Posiedzeniami Przedsesyjnymi/Konferencją/Posiedzeniami UNFCCC/Nieznanymi Posiedzeniami będą przysługiwać przywileje i immunitety przewidziane na mocy rozdziałów VI i VII Konwencji Ogólnej.
2. 
Przedstawiciele państw-obserwatorów, o których mowa w artykule 2 ustępie 1 literze b, będą wyłączeni z odpowiedzialności prawnej w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz wszelkich działań wykonywanych przez nich w związku z ich udziałem w Posiedzeniach Przedsesyjnych/Konferencji/Posiedzeniach UNFCCC/Nieznanych Posiedzeniach, przewidziane na mocy rozdziału IV Konwencji Ogólnej.
3. 
Przedstawicielom organizacji wyspecjalizowanych Organizacji Narodów Zjednoczonych i Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej będą przysługiwać przywileje i immunitety przewidziane na mocy, odpowiednio, Konwencji o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych z dnia 21 listopada 1947 r. i Porozumienia o przywilejach i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej z dnia 1 lipca 1959 r.
4. 
Bez uszczerbku dla postanowień poprzednich ustępów niniejszego artykułu, wszyscy uczestnicy Konferencji akredytowani przez Sekretariat oraz posiadający identyfikatory uprawniające do udziału i uczestnictwa w Posiedzeniach Przedsesyjnych/Konferencji oraz uczestnicy zaproszeni przez Sekretariat do wzięcia udziału w Posiedzeniach UNFCCC/Nieznanych Posiedzeniach będą wyłączeni z odpowiedzialności prawnej w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz wszelkich działań wykonywanych przez nich w związku z ich udziałem w Posiedzeniach Przedsesyjnych/Konferencji/Posiedzeniach UNFCCC/Nieznanych Posiedzeniach.
5. 
Przedstawiciele personelu udostępnionego przez Rząd na mocy artykułu 8 podlegają wyłącznemu zarządzaniu i nadzorowi Sekretarza Wykonawczego. Rząd zobowiązuje się do podjęcia wszelkich koniecznych działań do zagwarantowania, aby pracownicy mogli w sposób w pełni niezależny wypełniać funkcje związane z ich udziałem w Posiedzeniach Przedsesyjnych/Konferencji/Posiedzeniach UNFCCC/Nieznanych Posiedzeniach.
6. 
Wszystkie osoby, o których mowa w artykule 2, oraz wszystkie osoby zaproszone oraz pełniące funkcje związane z Posiedzeniami Przedsesyjnymi/Konferencją/Posiedzeniami UNFCCC/Nieznanymi Posiedzeniami będą mieć prawo przyjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wyjazdu z niego, a ich przejazdy do i z Obiektów Konferencji/Posiedzeń UNFCCC/Nieznanych Posiedzeń nie mogą być w żaden sposób utrudniane. Rząd dołoży wszelkich niezbędnych starań w celu zapewnienia, aby wizy i pozwolenia na wjazd, jeżeli są wymagane, wydawane były bezpłatnie i tak szybko, jak to możliwe, zgodnie z obowiązującą procedurą. Rząd wyznaczy swojego przedstawiciela, który będzie pełnił funkcję urzędnika łącznikowego między Rządem a Sekretariatem i będzie odpowiedzialny za organizację spraw związanych z wizami i pozwoleniami na wjazd.
7. 
Obiekt Konferencyjny/Obiekty Posiedzeń UNFCCC/Obiekty Nieznanych Posiedzeń określone w artykule 1 będą stanowić teren Organizacji Narodów Zjednoczonych w rozumieniu rozdziału II § 3 Konwencji Ogólnej, a dostęp do nich będzie podlegał decyzji i kontroli Sekretariatu na czas trwania Posiedzeń Przedsesyjnych/Konferencji/Posiedzeń UNFCCC/Nieznanych Posiedzeń. Obiekty te będą nienaruszalne podczas Posiedzeń Przedsesyjnych/Konferencji/Posiedzeń UNFCCC/Nieznanych Posiedzeń, jak również podczas etapów przygotowania oraz zamykania.
8. 
Rząd zezwoli na tymczasowy przywóz, wolny od opodatkowania i cła, wszelkiego wyposażenia potrzebnego na Posiedzenia Przedsesyjne/Konferencję/Posiedzenia UNFCCC/Nieznane Posiedzenia, w tym sprzętu do pisania, audio, wideo, fotograficznego i innych materiałów i wyposażenia technicznego, które uczestnicy Konferencji, obserwatorzy i przedstawiciele mediów mają ze sobą, przewożą lub wysyłają, oraz w razie potrzeby niezwłocznie wydaje wszelkie niezbędne do tego celu zezwolenia na przywóz i wywóz. Wszelkie przesyłki przewożone statkiem lub wysłane przez obserwatorów i przedstawicieli mediów mogą ze względów bezpieczeństwa zostać sprawdzone/zeskanowane przez organy celne, pod warunkiem że przedmioty te nie zostaną uszkodzone i będą zwrócone w oryginalnym opakowaniu przed odprawą celną. Rząd wypłaci posiadaczom przedmiotów odszkodowanie za wszelkie szkody wyrządzone przesyłkom podczas takiej kontroli/skanowania. Rząd zapewni funkcjonowanie systemu szybkiej odprawy celnej tych przedmiotów na potrzeby Posiedzeń Przedsesyjnych/Konferencji/Posiedzeń UNFCCC/Nieznanych Posiedzeń.
9. 
Sekretariatowi będą przysługiwać takie same przywileje w zakresie podatku od wartości dodanej, z jakich inne agencje Organizacji Narodów Zjednoczonych lub organizacje międzynarodowe w Rzeczypospolitej Polskiej obecnie korzystają. Zgodnie z tym, Sekretariatowi będzie przysługiwać zwolnienie z podatku od wartości dodanej kiedy zakupy towarów i usług dokonywane są do celów służbowych w związku z Posiedzeniami Przedsesyjnymi/Konferencją/Posiedzeniami UNFCCC/ Nieznanymi Posiedzeniami.