Podstawowe kierunki prywatyzacji w 1992 r.
M.P.1992.30.206
Akt nienormatywnyUCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 5 czerwca 1992 r.
w sprawie podstawowych kierunków prywatyzacji w 1992 r.
- zabezpieczenia interesów właścicielskich Skarbu Państwa,
- powszechnej prywatyzacji,
- reprywatyzacji.
Konieczne są także uregulowania prawne dotyczące restrukturyzacji zadłużeń przedsiębiorstw.
- informowania właściwej merytorycznie komisji sejmowej o zamierzeniach polegających na prywatyzacji kapitału,
- przedstawienia Sejmowi w terminie do dnia 31 lipca 1992 r. raportu o stanie i przebiegu prywatyzacji, ze szczególnym uwzględnieniem opinii o stwierdzanych w oficjalnych dokumentach zjawiskach patologicznych oraz analizy kondycji finansowej, dynamiki rozwojowej i efektów polityki zatrudnieniowej w sprywatyzowanych przedsiębiorstwach,
- przedstawienia Sejmowi w terminie do dnia 31 lipca 1992 r. rozwiązań rozszerzających i przyspieszających prywatyzację z udziałem pracowników.
ZAŁĄCZNIK
PODSTAWOWE KIERUNKI PRYWATYZACJI W ROKU 1992
PODSTAWOWE KIERUNKI PRYWATYZACJI W ROKU 1992
I.
Cele prywatyzacji
Cele prywatyzacji
Realizacja nadrzędnego celu prywatyzacji, jakim jest budowa efektywnej gospodarki rynkowej, wymaga ścisłego zespolenia polityki zmian własnościowych z całościową strategią gospodarczą państwa. Stwarza to problemy koordynacyjne, które nie były zadowalająco rozwiązane w roku 1991 i powinny być w centrum uwagi Rządu w roku bieżącym. Przebudowa administracji gospodarczej nie może jednak odbywać się kosztem tempa prywatyzacji, jak to miało miejsce w I półroczu 1992 r. Niezbędne jest więc szybkie określenie wizji docelowej i energiczne zmierzanie w tym kierunku.
Koniecznym warunkiem przyspieszenia prywatyzacji jest ponadto akceptacja polityczna i sprzyjający klimat społeczny wokół zmian własnościowych w Polsce.
II.
Wnioski z dotychczasowych doświadczeń
Wnioski z dotychczasowych doświadczeń
Wraz z uruchomieniem zmian własnościowych na szerszą skalę ujawniły się bariery procesu prywatyzacji, spośród których w 1991 r. na plan pierwszy wysunęły się nie uporządkowane stosunki własnościowe i inne bariery prawne.
W 1991 r. prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych następowała w warunkach recesji i postępującego spadku rentowności znacznej części przedsiębiorstw państwowych. W konsekwencji ujawniły się nowe zagrożenia:
Dalsze prowadzenie prywatyzacji wymaga wyciągnięcia wniosków z dotychczasowych doświadczeń, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.
Należy podkreślić, po pierwsze, znaczenie uporządkowania stosunków własnościowych, po drugie, odpowiednich warunków politycznych i instytucjonalnych, po trzecie, odbudowy zaufania społecznego, jako elementarnych warunków koniecznych dla nadania procesowi prywatyzacji nowej dynamiki.
III.
Ścieżki prywatyzacyjne
Ścieżki prywatyzacyjne
1.
Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych
Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych
Problemem najważniejszym jest obecnie podwyższenie jakości nadzoru właścicielskiego, w szczególności ewidencji majątku, polityki właścicielskiej, a także podjęcie programu restrukturyzacji części jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Restrukturyzacji dokonywać będą zespoły menadżerskie, wybrane w drodze konkursu i wynagradzane na podstawie efektów ekonomicznych wynikających z podniesienia wartości restrukturyzacji spółki. Restrukturyzacja kończyłaby się prywatyzacją.
Ministerstwo Przekształceń Własnościowych przygotuje i przeprowadzi na dużą skalę szkolenie kandydatów na członków rad nadzorczych, co umożliwi znaczne przyspieszenie komercjalizacji. Po utworzeniu instytucji Skarbu Państwa firma spółki prawa handlowego powinna dominować w sektorze państwowym.
2.
Prywatyzacja kapitałowa
Prywatyzacja kapitałowa
W 1992 r. nastąpi większe wykorzystanie przez Rząd dorobku Ministerstwa Przekształceń Własnościowych w zakresie studiów sektorowych. Podejście to będzie rozwijane w powiązaniu z wytycznymi polityki gospodarczej państwa. Już obecnie zaawansowanie prac pozwoliło na przygotowanie pierwszej edycji listy przedsiębiorstw i spółek Skarbu Państwa oferowanych przez Ministerstwo Przekształceń Własnościowych do sprzedaży inwestorom krajowym i zagranicznym.
Program prywatyzacji kapitałowej w 1992 r. zakłada jako minimum przygotowanie 8-10 ofert publicznych oraz sprzedaż 50-60 przedsiębiorstw lub spółek - przy założeniu, że zapewniony zostanie odpowiedni poziom finansowania i utrzymana zdolność operacyjna aparatu prywatyzacyjnego.
3.
Prywatyzacja likwidacyjna
Prywatyzacja likwidacyjna
W tym celu Rząd:
- zwiększy zdolność operacyjną służb prywatyzacyjnych organów założycielskich,
- dokona uporządkowania przepisów prawnych, w szczególności w zakresie: procedur prywatyzacyjnych, stanu prawnego gruntów i budynków, rozwiązania problemu mienia socjalnego i "niechcianego" przedsiębiorstw państwowych,
- zwiększony nacisk zostanie położony na sprzedaż ratalną przedsiębiorstw. Porządkowanie stosunków własnościowych odnośnie do gruntów i budynków przedsiębiorstw umożliwi przygotowanie listy przedsiębiorstw do sprzedaży,
- będzie stymulować rozwój "infrastruktury" finansowej, ułatwiającej zakup przedsiębiorstw lub zorganizowanych części ich mienia,
- będzie wspierał udział prywatnych przedsiębiorców w prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.
3.2. Likwidacja przedsiębiorstw państwowych, dokonywana z przyczyn ekonomicznych określonych w art. 19 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, objęła w 1991 r. ponad 500 przedsiębiorstw. W konsekwencji w warunkach recesji podaż składników majątkowych oferowanych przez likwidatorów znacznie przewyższyła popyt na te składniki, co doprowadziło do spadku cen, przedłużenia czasu przeprowadzenia poszczególnych likwidacji i ogólnego spadku efektywności całej operacji. Powstałe "zatory majątkowe" utrudniały likwidatorom spłacenie zobowiązań i w rezultacie powiększyły trudności finansowe przedsiębiorstw-wierzycieli. Rosły także koszty likwidacji. Narastał problem zagospodarowania i zabezpieczenia mienia polikwidacyjnego. W tej sytuacji Rząd będzie dążył do poprawy działalności organów założycielskich i wzmożenia nadzoru właścicielskiego. W szerszym niż dotąd zakresie będą stosowane postępowania naprawcze, przy czym stosowane będą bardziej skuteczne metody, jak postępowanie układowe, podejmowanie decyzji strukturalnych w skali branży, tworzenie wyspecjalizowanych instytucji lub rozpisanie konkursu na wykonywanie zarządu komisarycznego.
Rząd będzie dążył do usprawnienia metod pracy likwidatorów i wzrostu nadzoru organów założycielskich nad ich działalnością.
IV.
Długookresowe procesy prywatyzacyjne
Długookresowe procesy prywatyzacyjne
1.
Reprywatyzacja
Reprywatyzacja
2.
Program powszechnej prywatyzacji
Program powszechnej prywatyzacji
Zakłada się, że program będzie realizowany po stworzeniu podstaw prawnych, a więc uchwaleniu ustawy przez Sejm, w dwu zasadniczych etapach:
1) w pierwszym etapie odbędzie się przetarg pomiędzy zainteresowanymi firmami. Firmy, które wyjdą zwycięsko z przetargu o zarządzanie, wezmą udział w selekcji przedsiębiorstw z puli narodowych funduszy inwestycyjnych, którymi będą następnie zarządzać na podstawie umowy,
2) w drugim etapie - planowanym po zatwierdzeniu bilansu poszczególnych spółek, a na tej podstawie i samych narodowych funduszy inwestycyjnych (kwiecień 1993 r.) - będzie możliwa dystrybucja świadectw inwestycyjnych reprezentujących prawo do otrzymania akcji we wszystkich narodowych funduszach inwestycyjnych pomiędzy obywateli - na podstawie ustawy, która określi zasady dystrybucji. Dystrybucja ta umożliwi koncentrację praw w wybranym funduszu, poprzez zbycie akcji w tych funduszach, w których uczestnik nie jest zainteresowany, i zakup tych, w których jest zainteresowany. Szeroki obrót umożliwi z czasem koncentrację pakietu(ów) kontrolnego w poszczególnych narodowych funduszach inwestycyjnych.
Dotychczasowa realizacja programu zapoczątkowanego w 1991 r. przyniosła między innymi propozycje modyfikacji, opracowane przez Ministerstwo Przekształceń Własnościowych w I kwartale br.
Modyfikacje te polegają na:
1) wprowadzeniu niewielkiej odpłatności za uczestnictwo w programie, co pozwoli przynajmniej na częściowe sfinansowanie kosztów wdrożenia programu oraz dobrowolne uczestnictwo zainteresowanych w programie,
2) powiązaniu programu prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych z innymi programami dotyczącymi sfery finansów publicznych, jak reforma Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, i z innymi ścieżkami prywatyzacji, to znaczy kapitałową, sektorową i ewentualnie reprywatyzacją,
3) zwiększeniu liczby przedsiębiorstw objętych programem do pierwotnie proponowanej ilości około 400 do końca 1992 r., co obniży koszty programu i uczyni go atrakcyjnym dla kraju i zagranicy.
V.
Inne pola prywatyzacji
Inne pola prywatyzacji
1.
Prywatyzacja banków
Prywatyzacja banków
Wyłoniono dwa banki, których prywatyzacja rozpoczęła się w pierwszej kolejności. Są to:
Wielkopolski Bank Kredytowy w Poznaniu i
Bank Śląski w Katowicach.
Trwa także proces prywatyzacji Banku Rozwoju Eksportu S.A., w którym akcje Skarbu Państwa reprezentuje w przeważającej części Minister Współpracy Gospodarczej z Zagranicą.
Prywatyzacja pozwoli osiągnąć następujące cele:
- identyfikację właściciela, odpowiadającego kapitałowo za działalność banku,
- transfer nowoczesnej wiedzy bankowej oraz możliwość wejścia polskich banków na rynki zagraniczne (w przypadku zakupu części akcji przez inwestorów zagranicznych),
- ułatwienie procesów restrukturyzacyjnych,
- wzmocnienie konkurencji w sektorze usług finansowo-bankowych,
- zwiększenie wpływów budżetowych z prywatyzacji.
2.
Prywatyzacja sektora handlu zagranicznego
Prywatyzacja sektora handlu zagranicznego
Z uwagi na strukturę organizacyjną część jednostek handlu zagranicznego będzie prywatyzowana na podstawie ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, większość zaś w oparciu o Kodeks handlowy.
Dotychczasowy przebieg prywatyzacji jednostek handlu zagranicznego wskazuje na konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na proces prywatyzacji przedsiębiorstw będących ich udziałowcami oraz na tryb i warunki wyzbycia się przez te przedsiębiorstwa udziałów w jednostkach handlu zagranicznego oraz na proces przenikania kapitału zagranicznego do jednostek handlu zagranicznego w wyniku prywatyzacji dotychczasowych udziałowców.
Uwzględniając dotychczasowe doświadczenia prywatyzacyjne, a zwłaszcza czas trwania procesu prywatyzacji wynoszący 6-9 miesięcy, w 1992 r. można oczekiwać prywatyzacji około 30 jednostek.
Zakończenie procesu prywatyzacji sektora handlu zagranicznego przewidziane jest na przełom lat 1993/1994.
3.
Prywatyzacja sektora rolnego
Prywatyzacja sektora rolnego
Agencja opracuje plany gospodarowania Zasobami Własności Rolnej, zawierające systemy ekonomiczne dla procedur odpłatnego korzystania przez osoby fizyczne lub prawne oraz dla administrowania majątkami rolnymi. Konieczne jest uporządkowanie stosunków własnościowych majątków państwowych i oszacowanie zasobów rolnych przeznaczanych do zwrotu w naturze lub w celu dokonania wymiany w ramach reprywatyzacji. Działania Agencji powinny wspomagać procesy powiększania areałów i unowocześniania istniejących gospodarstw rolnych, zwłaszcza położonych w rejonach o znacznym zagęszczeniu.
Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych sfery przetwórstwa rolno-spożywczego będzie dokonywana w sposób zapewniający silne powiązanie, poprzez system własności, z ich bazą surowcową. Przygotowanie rozwiązań odbywać się będzie z udziałem przedstawicieli resortu rolnictwa i gospodarki żywnościowej.
4.
Prywatyzacja mienia komunalnego
Prywatyzacja mienia komunalnego
Istotną rolę we wspomaganiu prywatyzacji komunalnej mogą i powinny odegrać delegatury regionalne Ministerstwa Przekształceń Własnościowych, śladem współpracy nawiązanej już w Katowicach, Kielcach i Rzeszowie.
VI.
Warunki uporządkowania i przyspieszenia prywatyzacji
Warunki uporządkowania i przyspieszenia prywatyzacji
- powstanie Ministerstwa Gospodarki jako ośrodka strategicznego kierowania gospodarką,
- wyodrębnienie z administracji funkcji właścicielskich w postaci instytucji Skarbu Państwa, obiecującej m.in. ściślejszy nadzór nad majątkiem publicznym,
- powołanie komercyjnej agencji realizującej prywatyzację kapitałową w ramach nadanych jej dyrektyw polityki prywatyzacyjnej.
Przebudowa układu instytucjonalnego powinna być czynnikiem usprawnienia prywatyzacji, a nie czynnikiem dezorganizacji tego procesu. Dlatego trzeba pilnie przerwać stan zawieszenia, w którym znalazły się obecnie resorty gospodarcze, będące formalnie w stanie likwidacji.
2. Równoległą osią zmian organizacyjnych w procesie prywatyzacji jest decentralizacja, polegająca na zwiększeniu uprawnień delegatur terenowych Ministerstwa Przekształceń Własnościowych. W roku 1992 celowe jest wyjście poza wstępnie przyznane 13 delegaturom uprawnienia w zakresie opiniowania wniosków oraz działalności informacyjno- szkoleniowej. Powinno to usprawnić przede wszystkim tzw. ścieżkę likwidacyjną. Decentralizacja i aktywizacja ośrodków terenowych umożliwi też uzupełnienie podejścia sektorowego o racje regionalne jako przesłanki decyzji prywatyzacyjnych.
3. Spójność polityki prywatyzacyjnej z polityką gospodarczą wymaga określenia "mapy prywatyzacji". Oznacza to zarówno wybór priorytetów prywatyzacyjnych, jak i zakreślenie obszarów gospodarki, które powinny pozostać pod kontrolą państwa (100% własności, pakiet kontrolny, inne formy zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa), wraz z określeniem pośrednich metod zarządzania, na przykład holdingowych, tymi obszarami.
4. Doświadczenia praktyczne upoważniają do nowelizacji prawa prywatyzacyjnego, przyjętego w Polsce w lipcu 1990 r. Równoległe biegnące prace rządowe i parlamentarne powinny w roku 1992 m.in. zmodernizować ramy prawne prywatyzacji likwidacyjnej oraz uprościć i urealnić przywileje pracowników i rolników (10% akcji nieodpłatnie i co najmniej 10% akcji po preferencyjnej cenie).
5. Wielokryteryjność jako zasada podejmowania decyzji prywatyzacyjnych, odłożony w czasie skutek tych decyzji oraz złożona natura zmian własnościowych stają się dowodem niezadowolenia, różnorakich nacisków, krytyki i pomówień. Spada zaufanie społeczne wobec prywatyzacji i prestiż służb prywatyzacyjnych. Przełamanie tego niekorzystnego klimatu jest równie ważne, jak doskonalenie metod i organizacji samego procesu przekształceń własnościowych. Wymaga to ciągłej kontroli nad przebiegiem prywatyzacji ze strony parlamentu. Wymaga to też jakościowo lepszej polityki informacyjnej i publicznej edukacji w zakresie zmian własnościowych, której brak negatywnie zaciążył nad dotychczasowym przebiegiem prywatyzacji.