Rozdział 9 - Kontrola stanu technicznego pojazdów samochodowych. - Planowo-zapobiegawcza obsługa techniczna i naprawa pojazdów samochodowych i przyczep.

Monitor Polski

M.P.1964.6.28

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1966 r.

Rozdział  9.

Kontrola stanu technicznego pojazdów samochodowych.

Cel i zadanie kontroli.
§  30.
1.
Celem kontroli stanu technicznego pojazdów jest sprawdzenie i ocena prawidłowego działania poszczególnych zespołów i podzespołów tego pojazdu oraz ocena jego stanu technicznego, szczególnie pod względem bezpieczeństwa jazdy, polegająca w szczególności na sprawdzeniu:
1)
skuteczności i równomierności działania hamulca nożnego i ręcznego,
2)
połączeń układu kierowniczego oraz ruchu jałowego koła kierownicy,
3)
prawidłowości ustawienia kół,
4)
prawidłowości ustawienia i skuteczności świateł,
5)
stanu ogumienia,
6)
działania urządzeń sygnalizacyjnych.
2.
Szczegółowy zakres pracy kontroli powinien być dostosowany do istniejącej organizacji pracy stacji obsługi, kwalifikacji posiadanego personelu, warunków lokalowych oraz potrzeb jednostki.

Organizacja wykonywania kontroli.

§  31.
1.
Kontrolę stanu technicznego pojazdów samochodowych należy wykonywać w zasadzie na wydzielonych do tego celu stanowiskach kontroli, wyposażonych w niezbędne urządzenia kontrolno-pomiarowe.
2.
Stanowisko kontroli powinno posiadać:
1)
zespól wyszkolonych fachowców,
2)
odpowiednie pomieszczenie,
3)
odpowiednie przyrządy i urządzenia.
3.
Personel stanowiska kontroli powinien podlegać komórce sprawującej nadzór nad jakością wykonywanych obsług i napraw.
4.
Pomieszczenie stanowiska kontroli, w zależności od posiadanych możliwości, może być wydzielone z ogólnej hali warsztatowej lub garażowej albo może znajdować się w wyodrębnionym budynku. Powierzchnia tego pomieszczenia powinna być dostosowana do rodzaju i ilości pojazdów, jakie mają być poddawane kontroli.

Wyposażenie stanowiska kontroli.

§  32.
1.
Stanowisko kontroli powinno posiadać co najmniej:
1)
poziomą powierzchnię mieszczącą badany pojazd,
2)
kanał przeglądowy i podnośnik kanałowy pod jedną oś lub inne urządzenie do podnoszenia osi,
3)
sprężarkę o wydajności odpowiadającej zapotrzebowaniu, wystarczającą co najmniej do pompowania opon.
2.
Stanowisko kontroli powinno być wyposażone w następujące przyrządy pomiarowo-kontrolne:
1)
do badania hamulców:
a)
w dynamometry rolkowe lub płytowe (najazdowe) do pomiaru siły hamowania lub w inne urządzenia służące do tego celu,
b)
w przyrząd do badania nacisku na pedał hamulca,
2)
do badania świateł:
a)
w przyrząd do badania ustawienia świateł,
b)
w przyrząd do oceny natężenia światła,
3)
do badania ustawienia kół:
a)
w przyrząd do badania kątów ustawienia kół,
b)
w przyrząd do badania zbieżności kół.
3.
W zależności od zakresu pracy stanowisko kontroli może być również wyposażone w inne urządzenia pomiarowo-kontrolne i diagnostyczne.
4.
Poszczególne urządzenia, stanowiące wyposażenie stanowiska kontroli, powinny być zaopatrzone w odpowiednie instrukcje obsługi. Instrukcje takie powinny określać, poza sposobem posługiwania się przyrządami, również kryteria oceny skuteczności hamulców (siła hamowania), natężenia oświetlenia, ustawienia kół kierowanych itp., ustalone na podstawie obowiązujących przepisów i norm.

Obowiązek dokonywania okresowej kontroli.

§  33.
1.
Jednostki posiadające stacje obsługi o pełnym zakresie pracy obowiązane są zorganizować przynajmniej jedno stanowisko kontroli stanu technicznego pojazdów samochodowych.
2.
Kontrola stanu technicznego pojazdu na stanowisku kontroli powinna być dokonywana przynajmniej po każdej obsłudze OT-2.
3.
Dokonanie kontroli powinno być odnotowane w książce pojazdu samochodowego.