Rozdział 1 - Przepisy wstępne. - Planowo-zapobiegawcza obsługa techniczna i naprawa pojazdów samochodowych i przyczep.

Monitor Polski

M.P.1964.6.28

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1966 r.

Rozdział  1.

Przepisy wstępne.

Zakres stosowania zarządzenia.
§  1.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych:
1)
administracji państwowej (organów, urzędów i instytucji państwowych),
2)
organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa,
3)
innych jednostek gospodarki uspołecznionej, jak przedsiębiorstw państwowych, instytucji i organizacji spółdzielczych

- zwanych dalej w skróceniu "jednostkami".

2.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów samochodowych jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
3.
Przepisy zarządzenia dotyczą wszystkich rodzajów pojazdów samochodowych i przyczep (naczep) z ich wyposażeniem określonym w przepisach o ruchu na drogach publicznych, z wyjątkiem:
1)
urządzeń zamontowanych na pojeździe samochodowym specjalnym,
2)
nadwozi pojazdów samochodowych specjalizowanych do przewozu określonych rodzajów ładunków.
4.
Obsługę techniczną i naprawy urządzeń oraz nadwozi, wymienionych w ust. 3 pkt 1 i 2, należy wykonywać według zasad określonych przez fabrykę, która wyprodukowała dane urządzenie lub nadwozie.

Zasady stosowania systemu planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej oraz naprawy pojazdów samochodowych i przyczep.

§  2.
1.
Planowo-zapobiegawcza obsługa techniczna oraz naprawa pojazdów samochodowych i przyczep polegają na wykonywaniu w określonych okresach obsługi technicznej oraz w miarę potrzeby napraw, których konieczność wykonania ustala się w wyniku przeglądu technicznego przeprowadzonego w ramach obsługi technicznej.
2.
Jednostki obowiązane są prowadzić ewidencję kosztów związanych z wykonywaniem obsługi technicznej i naprawy pojazdów samochodowych.
3.
Odpowiedzialność za wykonanie planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej i napraw pojazdów samochodowych i przyczep - niezależnie od odpowiedzialności kierownika jednostki - ponoszą pracownicy jednostki sprawującej nadzór nad transportem samochodowym oraz kierowca.

Rodzaje obsługi technicznej i naprawy.

§  3.
1.
Rozróżnia się następujące rodzaje obsługi technicznej i napraw:
1)
obsługa codzienna,
2)
obsługa okresowa.
3)
obsługa w okresie docierania,
4)
naprawa bieżąca,
5)
naprawa główna.
2.
Obsługę codzienną stanowią czynności wykonywane codziennie w dniu pracy pojazdu dla zapewnienia jego gotowości technicznej.
3.
Obsługę okresową stanowią ściśle określone czynności wykonywane przy pojeździe samochodowym po osiągnięciu przez pojazd przebiegu międzyobsługowego lub przed okresem zimowym i przed okresem letnim.
4.
Naprawę bieżącą stanowi naprawa o zmiennym zakresie ustalonym indywidualnie i polega na wymianie lub naprawie części. Naprawą bieżącą jest również wymiana podzespołów i zespołów.
5.
Naprawa główna pojazdu lub silnika polega na przywróceniu zdolności do wykonania pełnego przebiegu międzynaprawczego.
6.
Zespołem jest układ konstrukcyjny, składający się z określonych części zmontowanych ze sobą, służący do wykonywania oznaczonych funkcji. Zespół może składać się z podzespołów (np. w skład zespołu "most napędowy" wchodzi jako podzespół "mechanizm różnicowy").
7.
Przebiegiem międzyobsługowym jest przebieg (w km) pomiędzy dwiema kolejnymi obsługami technicznymi tego samego rodzaju.

Czynności obsługi technicznej oraz orientacyjne wskaźniki pracochłonności obsługi technicznej i napraw bieżących.

§  4.
1.
Czynności planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej, z wyjątkiem wymiany oleju, ustalają jednostki na podstawie instrukcji fabrycznych dla danej marki i typu pojazdu samochodowego lub przyczepy w następujący sposób:
1)
zakres czynności należy przyjąć w całości z instrukcji fabrycznej i podzielić go na grupy odpowiadające rodzajom obsługi technicznej;
2)
częstotliwość wykonywania poszczególnych czynności zgrupowanych w ramach pierwszej obsługi technicznej (OT-1) i drugiej obsługi technicznej (OT-2) należy ustalić na podstawie przepisów § 7 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 9;
3)
dzieląc czynności obsługi technicznej podane w instrukcji fabrycznej należy uwzględniać zalecaną przez fabrykę częstotliwość ich wykonywania, aby nie powstała zbyt duża różnica między częstotliwością wykonywania poszczególnych czynności zaleconą przez fabrykę a częstotliwością przyjętą do realizowania (pkt 2);
4)
jeżeli doświadczenia jednostki wykazują, że przy pojeździe należy okresowo wykonywać również inne czynności nie wymienione w instrukcji fabrycznej, czynności takie należy włączyć do odpowiedniej obsługi technicznej.
2.
W razie nieposiadania instrukcji fabrycznej i niemożności jej uzyskania należy opracować zakres czynności dla poszczególnych rodzajów obsługi technicznej, opierając się na ramowym zakresie czynności podanym w załączniku nr 1, z uwzględnieniem szczególnych cech konstrukcyjnych oraz szczególnych warunków eksploatacji pojazdu samochodowego lub przyczepy, dla którego zakres czynności jest opracowywany.
3.
Czynności wymienione w ust. 1 i 2 oraz częstotliwość ich wykonywania dla określonej marki i typu pojazdu samochodowego lub przyczepy mogą być ustalane jednolicie w ramach resortu lub branży transportu samochodowego z zachowaniem przepisów niniejszego zarządzenia.
4.
Jednostki posiadające małą ilość pojazdów samochodowych mogą stosować czynności planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej oraz częstotliwość ich wykonywania ustalone w innej jednostce dla pojazdu tego samego typu eksploatowanego w podobnych warunkach.
5.
Normy pracochłonności poszczególnych rodzajów obsługi technicznej oraz napraw bieżących pojazdów samochodowych i przyczep ustalają jednostki, uwzględniając rodzaj posiadanych pojazdów, warunki ich eksploatacji oraz stopień wyposażenia stacji obsługi.
6.
Orientacyjne wskaźniki pracochłonności poszczególnych rodzajów obsługi technicznej oraz napraw bieżących podane są w załączniku nr 2.