Planowo-zapobiegawcza obsługa techniczna i naprawa pojazdów samochodowych i przyczep.
M.P.1964.6.28
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 grudnia 1963 r.
w sprawie planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej i naprawy pojazdów samochodowych i przyczep.
Przepisy wstępne.
Przepisy wstępne.
- zwanych dalej w skróceniu "jednostkami".
Zasady stosowania systemu planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej oraz naprawy pojazdów samochodowych i przyczep.
Rodzaje obsługi technicznej i naprawy.
Czynności obsługi technicznej oraz orientacyjne wskaźniki pracochłonności obsługi technicznej i napraw bieżących.
Obsługa codzienna (OC).
Obsługa codzienna (OC).
Czynności obsługi codziennej.
Obsługa okresowa.
Obsługa okresowa.
Czynności oraz czas trwania obsługi okresowej.
Częstotliwość wykonywania pierwszej i drugiej obsługi technicznej.
Grupa | Warunki pracy | Przebieg międzyobsługowy w km | |
I | lekkie | OT-1 | OT-2 |
2.500-3.000 | 10.000-12.000 | ||
II | średnie | 2.000-2.500 | 8.000-10.000 |
III | ciężkie | 1.500-2.000 | 6.000- 8.000 |
IV | bardzo ciężkie | 1.000-1.500 | 4.000- 6.000 |
Obsługa sezonowa.
Wymiana oleju.
Obsługa techniczna w okresie docierania.
Obsługa techniczna w okresie docierania.
Pracochłonność obsługi technicznej w okresie docierania.
Naprawa bieżąca.
Naprawa bieżąca.
Systemy wykonywania napraw bieżących.
Naprawa bieżąca wykonywana systemem indywidualnym.
Naprawa wykonywana systemem wymiany zespołów i podzespołów.
Warunki techniczne stosowania systemu wymiany zespołów i podzespołów przy wykonywaniu napraw.
Nazwa zespołu lub podzespołu | Ilość wymiennych zespołów i podzespołów na 100 pojazdów |
silnik | 4-6 |
skrzynka biegów | 3-5 |
przednia oś (kompletna) | 2-4 |
tylny most | 2-4 |
kierownica | 2-4 |
wał napędowy | 4-6 |
mechanizm samowyładowczy | 2-4 |
gaźnik | 3-5 |
pompa paliwowa | 3-5 |
pompa wodna | 3-5 |
aparat zapłonowy | 3-5 |
prądnica | 3-5 |
rozrusznik | 3-5 |
sprzęgło | 3-5 |
chłodnica | 3-5 |
głowica (kompletna) | 3-5 |
mechanizm różnicowy | 3-5 |
pompa wtryskowa | 2-4 |
inne | 2-4 |
Ewidencja zapasu wymiennego zespołów i podzespołów.
Naprawa główna.
Naprawa główna.
- przy równoczesnej naprawie całego silnika w zakresie wynikającym z zużycia lub zniszczenia.
Zasady przekazywania pojazdu samochodowego lub silnika do naprawy głównej w zakładach (warsztatach) naprawy samochodów.
– zakład (warsztat) naprawy samochodów może przyjąć do naprawy taki pojazd na odrębnie ustalonych warunkach.
Zasady dokonywania rozliczeń zakładu (warsztatu) naprawy samochodów z użytkownikiem za wykonana naprawę główną.
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać pojazdy samochodowe lub silniki przekazywane do naprawy głównej.
Normy przebiegu międzynaprawczego.
Normy przebiegu międzynaprawczego.
Zasady ustalania norm przebiegu międzynaprawczego.
Zasady ustalania wyjątkowych norm przebiegu międzynaprawczego.
Ogólne warunki techniczne wykonywania obsługi i napraw.
Ogólne warunki techniczne wykonywania obsługi i napraw.
Określenie miejsca wykonywania obsługi technicznej i napraw.
Ogólne warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia do wykonywania obsługi technicznej i napraw.
Kontrola stanu technicznego pojazdów samochodowych.
Kontrola stanu technicznego pojazdów samochodowych.
Organizacja wykonywania kontroli.
Wyposażenie stanowiska kontroli.
Obowiązek dokonywania okresowej kontroli.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
RAMOWY ZAKRES CZYNNOŚCI OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I PRZYCZEP
RAMOWY ZAKRES CZYNNOŚCI OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I PRZYCZEP
I.
Zakres czynności obsługi codziennej pojazdów samochodowych.
Zakres czynności obsługi codziennej pojazdów samochodowych.
II.
Zakres czynności obsługi codziennej dla przyczep (naczep).
Zakres czynności obsługi codziennej dla przyczep (naczep).
III.
Zakres czynności pierwszej obsługi technicznej (OT-1) pojazdów samochodowych.
Zakres czynności pierwszej obsługi technicznej (OT-1) pojazdów samochodowych.
A) czynności obsługowe monterskie:
1) oczyszczenie filtrów paliwa (w razie potrzeby wymianę wkładu),
2) oczyszczenie osadnika pompy paliwowej i osadnika paliwowego,
3) oczyszczenie filtra powietrza,
4) oczyszczenie filtra powietrza mechanizmu wspomagającego,
5) oczyszczenie filtra oleju,
6) dokręcenie śrub i nakrętek;
B) czynności obsługowe elektromonterskie:
1) oczyszczenie akumulatora, pokrywy i otworów wentylacyjnych w korkach ogniw,
2) uzupełnienie elektrolitu,
3) oczyszczenie końcówek w akumulatorze;
C) czynności smarownicze, w szczególności smarowanie:
1) łożyska wałka rozdzielacza,
2) łożysk wałka twornika prądnicy,
3) łożysk wałka pompy wodnej i wentylatora,
4) łożyska wyciskowego sprzęgła,
5) wałków pedału sprzęgła i hamulca,
6) sworznia hamulca próżniowego,
7) połączeń drążków kierowniczych,
8) sworzni zwrotnic,
9) widełek wyłączających sprzęgło,
10) sworzni rozpieraczy szczęk hamulcowych,
11) połączeń cięgieł hamulca ręcznego,
12) przegubów wału napędowego, wałka wieloklinowego i łożyska podwieszenia wału,
13) sworzni zawieszeń resorów oraz wsporników ślizgaczy,
14) ruchowych części zaczepu holowniczego;
D) czynności kontrolno-przeglądowe, w szczególności sprawdzenie:
1) stanu osi i kół,
2) połączeń drążków kierowniczych,
3) luzu w mechanizmie kierowniczym,
4) stanu resorów, zawieszenia oraz zamocowania amortyzatorów,
5) połączeń wału napędowego,
6) stanu pochwy mostu napędowego i jego szczelności,
7) zamocowania tłumika i przewodów wydechowych,
8) szczelności i stanu pompy hamulcowej,
9) szczelności i stanu przewodów hamulcowych,
10) poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku,
11) stanu cięgieł hamulca ręcznego,
12) luzu pedału sprzęgła i hamulca,
13) zamocowania wentylatora i naciągu paska klinowego,
14) pracy silnika na całym zakresie obrotów,
15) wskazań wskaźnika oleju,
16) przecieków oleju z silnika,
17) działania rozrusznika i prądnicy,
18) cewki zapłonowej, przerywacza, kondensatora, palca rozdzielacza i kopułki, wielkości odstępu na stykach i czystości styków,
19) zamocowania sprężarki,
20) szczelności skrzynki biegów,
21) stanu pancerza i linki szybkościomierza,
22) szczelności przewodów układu paliwowego,
23) stanu i działania sygnałów, świateł wewnętrznych i zewnętrznych,
24) ustawienia świateł reflektorów (w razie potrzeby),
25) działania wycieraczek i kierunkowskazów,
26) zamocowania siedzeń i bagażników wewnętrznych (w autobusach),
27) działania mechanizmu zamykającego drzwi (w autobusach),
28) stanu drzwi, klamek, zamków drzwiowych, zawiasów, poręczy i stopni, zamocowania błotników, zderzaków, drabinki i bagażnika na dachu,
29) stanu skrzyni ładunkowej, zamków mocujących boki i tył skrzyni oraz zamocowania skrzyni do podwozia,
30) wsporników i oblachowania nadwozia,
31) zamocowania koła zapasowego,
32) stanu zewnętrznej powłoki lakieru poszczególnych elementów nadwozia i podwozia.
IV.
Zakres czynności pierwszej obsługi technicznej (OT-1) dla przyczep (naczep).
Zakres czynności pierwszej obsługi technicznej (OT-1) dla przyczep (naczep).
A) czynności obsługowo-smarownicze, w szczególności:
1) smarowanie zawieszeń resorów,
2) smarowanie przegubu dyszla,
3) smarowanie sworznia i rolek urządzenia obrotowego,
4) odwodnienie zbiornika powietrza hamulcowego (jeżeli posiada osadnik);
B) czynności kontrolno-przeglądowe, w szczególności sprawdzenie:
1) zamocowania zaczepu holowniczego,
2) łącznika przewodów elektrycznych,
3) resorów i zawieszenia,
4) szczelności łączników i przewodów hamulcowych,
5) kół przednich i tylnych,
6) ramy i urządzenia obrotowego osi przedniej,
7) skrzyni ładunkowej, zawiasów i zamków.
V.
Zakres czynności drugiej obsługi technicznej (OT-2) dla pojazdów samochodowych.
Zakres czynności drugiej obsługi technicznej (OT-2) dla pojazdów samochodowych.
A) czynności obsługowe monterskie:
1) odwodnienie zbiornika sprężonego powietrza i mechanizmu wspomagającego,
2) wyregulowanie luzów zaworowych,
3) usunięcie luzu na łożyskach piast kół,
4) wyregulowanie hamulca ręcznego;
B) czynności obsługowe elektromonterskie:
1) czyszczenie komutatorów prądnicy i rozrusznika,
2) czyszczenia styków zwory głównej rozrusznika,
3) przegląd zamocowania wyłącznika, regulatorów, napięcia i natężenia oraz sprawdzenie działania,
4) dokręcenie zacisków połączeń przewodów instalacji elektrycznej pomiędzy akumulatorem, rozrusznikiem i prądnicą;
C) czynności smarownicze:
1) uzupełnienie oleju w skrzynce biegów i w tylnym moście (w miarę potrzeby),
2) smarowanie połączeń dźwigni zmiany biegów,
3) uzupełnienie smaru w łożyskach kół przednich i tylnych (w miarę potrzeby),
4) smarowanie ruchomych części nadwozia, tj. klamek, zamków, zawiasów itp.;
D) czynności kontrolno-przeglądowe, w szczególności sprawdzenie:
1) napięcia poszczególnych ogniw akumulatora,
2) stanu przewodów instalacji zapłonowej, świec, odstępu między elektrodami,
3) działania i połączeń cięgieł amortyzatorów,
4) mechanizmu układu napędowego oraz bicia kół,
5) ustawienia zbieżności kół przednich,
6) zamocowania obudowy mechanizmu kierowniczego,
7) stanu ramy,
8) zamocowania silnika,
9) zamocowania chłodnicy i szczelności układu chłodzenia,
10) połączeń i cięgieł zmiany biegów,
11) wtryskiwaczy (w silnikach wysokoprężnych).
VI.
Zakres czynności obsługi sezonowej przygotowującej pojazd samochodowy do eksploatacji w okresie zimowym (OZ).
Zakres czynności obsługi sezonowej przygotowującej pojazd samochodowy do eksploatacji w okresie zimowym (OZ).
VII.
Zakres czynności obsługi sezonowej przygotowującej pojazd samochodowy do eksploatacji w okresie letnim (OL).
Zakres czynności obsługi sezonowej przygotowującej pojazd samochodowy do eksploatacji w okresie letnim (OL).
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ORIENTACYJNE WSKAŹNIKI PRACOCHŁONNOŚCI OBSŁUGI TECHNICZNEJ I NAPRAW BIEŻĄCYCH
ORIENTACYJNE WSKAŹNIKI PRACOCHŁONNOŚCI OBSŁUGI TECHNICZNEJ I NAPRAW BIEŻĄCYCH
Lp. | Rodzaj pojazdu | Pracochłonność w roboczogodzinach | ||||||
obsługa codzienna | OT-1 | OT-2 | OZ lub OL | naprawy bieżące na 1000 km przebiegu pojazdu | ||||
w całości | w tym: czynności zdawczo-odbiorcze | system indywidualny | system wymiany zespołów | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1 | Samochody osobowe | 0,8-1,2 | 20 min | 4,5-6,0 | 16-20 | 3,5-4,0 | 14-18 | 11-15 |
2 | Samochody ciężarowe i sanitarne o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 2,5 t włącznie | 0,8-1,2 | 20 min | 4,0-6,0 | 14-20 | 3,5-4,0 | 14-20 | 11-15 |
3 | Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 2,5 t | 0,6-0,9 | 20 min | 4,5-7,0 | 16-20 | 3,5 | 15-20 | 11-15 |
4 | Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 0,8-1,1 | 20 min | 6,0-7,0 | 20-22 | 4,0 | 15-20 | 11-15 |
a) do 2,5 t włącznie | ||||||||
b) powyżej 2,5 t do 8 t włącznie | 0,8-1,2 | 20 min | 7,0-8,0 | 23-25 | 4,5 | 16-21 | 12-16 | |
c) powyżej 8 t | 1,0-1,4 | 20 min | 8,0-10 | 26-32 | 5,0 | 18-22 | 14-17 | |
5 | Autobusy z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 0,9-1,2 | 20 min | 4,5-6,5 | 16-20 | 3,5-4,0 | 18-22 | 15-18 |
a) do 2,5 t włącznie | ||||||||
b) powyżej 2,5 t | 1,0-1,6 | 30 min | 8,0-10,0 | 21-26 | 3,5-4,0 | 20-27 | 16-22 | |
6 | Autobusy z silnikiem wysokoprężnym | 1,4-1,8 | 30 min | 8,0-11,0 | 27-35 | 5,0 | 24-30 | 19-24 |
7 | Autobusy wymienione w pkt 6 z automatyczną skrzynią biegów | 2,0-2,8 | 30 min | 11,0-13,0 | 33-40 | 5,0 | 25-32 | 20-26 |
8 | Ciągniki siodłowe z naczepą: | 0,7-1,0 | 20 min | 5,5-6,5 | 18-20 | 3,5 | 16-21 | 12-16 |
a) z silnikiem niskoprężnym | ||||||||
b) z silnikiem wysokoprężnym | 0,8-1,2 | 20 min | 8,0-10,0 | 26-32 | 5,0 | 18-22 | 14-17 | |
9 | Ciągniki samochodowe (balastowe) | 1,0-1,2 | 20 min | 5,0-6,0 | 16-17 | 4,0 | 13-18 | 10-14 |
10 | Ciągniki wolnobieżne typu rolniczego | 0,5-0,7 | 20 min | 3,0 | 9,0 | 3,5 | 8-12 | 7-11 |
11 | Przyczepy (naczepy) ciężarowe: | 0,4-0,5 | - | 2,0-2,5 | - | - | 4,5 | - |
a) z hamulcami zespolonymi | ||||||||
b) inne | 0,3 | - | 1,0 | - | - | 2,4 | - | |
12 | Przyczepy autobusowe z hamulcami zespolonymi | 1,0-1,2 | - | 2,5-3,0 | - | - | 7-12 | - |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
NORMY PODSTAWOWE PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
NORMY PODSTAWOWE PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Lp. | Rodzaj pojazdu samochodowego | Przebieg w tysiącach km dla pojazdu | ||
nowego | po I naprawie głównej | po II naprawie głównej i następnych | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Samochody osobowe z silnikiem niskoprężnym o pojemności skokowej w litrach: | 70 | 60 | 50 |
a) do 1 włącznie | ||||
b) powyżej 1 do 2 włącznie | 90 | 80 | 70 | |
c) powyżej 2 do 3 włącznie | 120 | 100 | 80 | |
d) powyżej 3 | 150 | 130 | 110 | |
2 | Samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym (bez względu na pojemność skokową) | 170 | 150 | 130 |
3 | Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 100 | 80 | 65 |
a) do 2,5 t włącznie | ||||
b) powyżej 2,5 t | 90 | 75 | 60 | |
4 | Autobusu i silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |||
a) do 2,5 t włącznie | 105 | 90 | 70 | |
b) powyżej 2,5 t | 95 | 80 | 65 | |
5 | Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 100 | 85 | 70 |
a) do 3,5 t włącznie | ||||
b) powyżej 3,5 t do 11 t | 80 | 70 | 60 | |
c) powyżej 11 t do 17 t | 100 | 85 | 70 | |
d) powyżej 17 t | 110 | 95 | 85 | |
6 | Autobusy z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 110 | 95 | 80 |
a) do 3,5 t włącznie | ||||
b) powyżej 3,5 t do 11 t | 90 | 80 | 70 | |
c) powyżej 11 t do 17 t | 110 | 95 | 80 | |
d) powyżej 17 t | 120 | 105 | 95 | |
7 | Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym z urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity) | 75 | 60 | 50 |
8 | Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym z urządzeniem samowyładowczym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | 70 | 60 | 55 |
a) do 12 t włącznie | ||||
b) powyżej 12 t do 18 t | 85 | 75 | 65 | |
c) powyżej 18 t | 100 | 85 | 75 | |
9 | Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem niskoprężnym o ciężarze własnym bez balastu: | 90 | 75 | 60 |
a) do 5 t | ||||
b) powyżej 5 t | 100 | 90 | 80 | |
10 | Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem wysokoprężnym o ciężarze własnym bez balastu: | 100 | 90 | 80 |
a) do 5 t | ||||
b) powyżej 5 t | 110 | 100 | 90 | |
11 | Ciągniki rolnicze: | 600 godz. pracy silnika | 500 godz. pracy silnika | 450 godz. pracy silnika |
a) z silnikiem o mocy do 12 KM | ||||
b) z silnikiem o mocy powyżej 12 KM | 3.000 godz. pracy silnika | 2.500 godz. pracy silnika | 2.000 godz. pracy silnika | |
c) z silnikiem jednocylindrowym z głowicą żarową | 3.500 godz. pracy silnika | 3.000 godz. pracy silnika | 2.500 godz. pracy silnika | |
12 | Motocykle o pojemności skokowej silnika: | 8 | 6 | 5 |
a) do 100 cm3 | ||||
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 | 15 | 12 | 10 | |
c) powyżej 200 cm3 do 350 cm3 | 20 | 17 | 12 | |
d) powyżej 350 cm3 | 25 | 20 | 15 |
Uwaga do lp. 12: Dla motocykli eksploatowanych stale z wózkiem bocznym lub z przyczepą (tylną) normę przebiegu międzynaprawczego obniża się o 20%.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (6)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (1)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylające liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (3)
- Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.
- Ustalenie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać pojazdy samochodowe i ich zespoły przekazywane do naprawy głównej w zakładach naprawy samochodów podporządkowanych Centralnemu Zarządowi Sprzętu Samochodowego.
- Sezonowa techniczna obsługa i eksploatacja pojazdów samochodowych.