Plan kredytowy, bilans pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założenia polityki pieniężno-kredytowej na rok 1985.
M.P.1984.29.193
Akt utracił mocUCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 28 grudnia 1984 r.
o planie kredytowym, bilansie pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założeniach polityki pieniężno-kredytowej na 1985 r.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PLAN KREDYTOWY NA 1985 R.
PLAN KREDYTOWY NA 1985 R.
AKTYWA | Planowany przyrost w 1985 r. | Planowany stan na 31.12.1985 r. | |
w mld zł | 31.12.84 = 100 | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
I. Kredyty dla gospodarki uspołecznionej | 405,0 | 4.902,7 | 109,0 |
1) obrotowe | 125,0 | 2.321,3 | 105,7 |
2) inwestycyjne dla organizacji gospodarczych | 174,0 | 1.890,2 | 110,1 |
w tym: | |||
- na inwestycje centralne | 183,0 | 871,0 | 126,6 |
- na inwestycje przedsiębiorstw | - 9,0 | 1.019,2 | 99,1 |
3) na inwestycje budownictwa mieszkaniowego | 106,0 | 691,2 | 118,1 |
II. Kredyty dla gospodarki nie uspołecznionej | 43,5 | 257,8 | 120,3 |
1) obrotowe dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 4,0 | 51,4 | 108,4 |
2) inwestycyjne dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 15,4 | 115,0 | 115,5 |
3) obrotowe i inwestycyjne dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 6,5 | 22,5 | 140,5 |
4) na budownictwo mieszkaniowe dla indywidualnych rolników i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 17,6 | 68,9 | 134,3 |
III. Kredyty dla gospodarstw domowych | 48,3 | 211,0 | 129,7 |
1) na zakupy ratalne towarów i usług | 23,0 | 109,4 | 126,6 |
2) na indywidualne budownictwo mieszkaniowe | 24,5 | 98,0 | 133,3 |
3) pożyczki gotówkowe | 0,8 | 3,6 | 127,9 |
IV. Razem kredyty | 496,8 | 5.371,5 | 110,2 |
V. Kredyty na sfinansowanie niedoboru budżetu państwa | 138,0 | 587,1 | 130,7 |
VI. Inne aktywa | 15,0 | 2.111,1 | 100,7 |
OGÓŁEM | 649,8 | 8.069,7 | 108,8 |
PASYWA | Planowany przyrost w 1985 r. | Planowany stan na 31.12.1985 r. | |
w mld zł | 31.12.84 = 100 | ||
5 | 6 | 7 | 8 |
I. Środki organizacji gospodarczych i fundusze innych jednostek uspołecznionych | 255,0 | 1.685,6 | 117,8 |
1) rachunki rozliczeniowe i bieżące | 110,0 | 771,8 | 116,6 |
2) rachunki środków funduszów specjalnych | 115,0 | 671,6 | 120,7 |
3) rachunki środków na inwestycje | 30,0 | 242,2 | 114,1 |
II. Środki instytucji finansowych | 34,6 | 265,7 | 115,0 |
1) lokaty Państwowego Zakładu Ubezpieczeń | 14,0 | 100,7 | 116,1 |
2) fundusze zasadnicze banków | 18,0 | 116,8 | 118,2 |
3) inne fundusze i środki banków | 2,6 | 48,2 | 105,7 |
III. Rachunki środków Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej | - 17,0 | 13,5 | 44,3 |
IV. Wkłady oszczędnościowe i rachunki bieżące ludności | 210,0 | 1.453,0 | 116,9 |
w tym: | |||
oszczędnościowe wkłady terminowe | 140,0 | 754,7 | 122,8 |
V. Środki budżetowe na rachunkach bankowych | 40,0 | 297,0 | 115,6 |
VI. Rachunki operacji zagranicznych | - 76,1 | 2.707,3 | 97,3 |
VII. Rozrachunki międzybankowe i międzyoddziałowe | 25,0 | 323,3 | 108,4 |
VIII. Emisja pieniądza gotówkowego | 115,0 | 940,1 | 113,9 |
w tym: | |||
zasoby gotówkowe ludności | 100,0 | 845,6 | 113,4 |
IX. Inne pasywa | 20,0 | 340,9 | 106,2 |
X. Kwota nie zbilansowana | 43,3 | 43,3 | x |
OGÓŁEM | 649,8 | 8.069,7 | 108,8 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI NA 1985 R.
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI NA 1985 R.
Wyszczególnienie | 1984 | 1985 | 1984 | 1985 | |
plan | przewidywane wykonanie | plan | przewidywane wykonanie | plan | |
w miliardach złotych | rok poprzedzający = 100 | ||||
PRZYCHODY | |||||
1. Wynagrodzenia za pracę | 2.560,0 | 2.625,0 | 2.975,0 | 120,7 | 113,3 |
2. Świadczenia społeczne | 837,6 | 882,0 | 986,0 | 117,0 | 111,8 |
3. Odszkodowania, odsetki od wkładów i inne transfery | 162,0 | 172,0 | 360,0 | 120,5 | 209,3 |
4. Kredyty udzielone | 152,0 | 182,0 | 207,0 | 122,2 | 113,7 |
5. Przychody ze sprzedaży produktów rolniczych | 750,0 | 800,0 | 860,0 | 111,8 | 107,5 |
6. Przychody gospodarki pozarolniczej nie uspołecznionej | 188,0 | 258,0 | 360,0 | 165,5 | 139,5 |
7. Pozostałe przychody | 178,4 | 230,0 | 266,0 | 120,5 | 115,7 |
Ogółem | 4.828,0 | 5.149,0 | 6.014,0 | 120,1 | 116,8 |
WYDATKI | } } 4.239,0 } | 3.960,0 ---------- 541,0 | } } 5.230,0 } | 122,0 ---------- 121,7 | } } 116,2 } |
1. Zakup towarów (Fundusz nabywczy na zakup towarówa)) 2. Opłaty za usługi | |||||
3. Podatki i opłaty | 134,0 | 178,0 | 221,0 | 145,4 | 124,2 |
4. Kredyty spłacone | 83,0 | 98,0 | 113,0 | 125,5 | 115,3 |
5. Pozostałe wydatki | 122,0 | 122,0 | 140,0 | 122,4 | 114,8 |
Wydatki razem | 4.578,0 | 4.899,0 | 5.704,0 | 122,7 | 116,4 |
Zmiany stanów zasobów pieniężnych | 250,0 | 250,0 | 310,0 | 85,1 | 124,0 |
Ogółem | 4.828,0 | 5.149,0 | 6.014,0 | 120,1 | 116,8 |
Przychody nettob) | 4.611,0 | 4.873,0 | 5.680,0 | 119,3 | 116,6 |
b) Globalne przychody pieniężne ludności pomniejszone o podatki i opłaty oraz kredyty spłacone.
Podaż towarów i usług (w cenach prognozowanych) 5.230,0 mld zł
a) towarów 4.600,0 mld zł
b) usług 630,0 mld zł
Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług 5.230,0 mld zł
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ W 1985 R.
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ W 1985 R.
2) Banki będą kontynuować politykę trudnego pieniądza i przeciwdziałania inflacji, różnicując równocześnie warunki kredytowe i udział kredytu w finansowaniu potrzeb bieżących i rozwojowych w zależności od efektywności gospodarczej przedsięwzięć podejmowanych przez przedsiębiorstwa, tak aby:
a) wzmacniać zainteresowanie zwiększaniem efektywności oraz rozwojem pożądanej produkcji i usług,
b) stabilizować warunki samofinansowania,
c) przeciwdziałać zjawiskom inflacjogennym, w szczególności wywoływanym przez podejmowanie inwestycji o długich cyklach i przewlekłą ich realizacją.
3) Kierując się ustaleniami planu kredytowego, banki będą udzielać kredytów na uzasadnione potrzeby przedsiębiorstw, dążąc do maksymalnego zaangażowania przez nie środków własnych, w finansowaniu bieżącej i rozwojowej działalności gospodarczej.
4) Przestrzegana będzie zasada, że z kredytów korzystać mogą wyłącznie przedsiębiorstwa mające zdolność kredytową, tj. takie, których bieżąca i przewidywana efektywność gospodarowania oraz stan majątkowy zapewniają wypłacalność gwarantującą zwrot kredytu wraz z należnymi odsetkami w umownych terminach spłaty. Przedsiębiorstwa o zagrożonej zdolności kredytowej, tj. takie, których efektywność gospodarowania nie daje rękojmi jej utrzymania w przyszłości, będą mogły korzystać z kredytów pod warunkiem opracowania i uzgodnienia z bankiem wiarygodnych programów poprawy ich działalności, a w wypadkach ustawowo przewidzianych - opracowania programów uzdrowienia gospodarki w trybie przewidzianym przepisami o poprawie działalności przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości. Banki będą wypowiadać i wycofywać kredyty udzielone przedsiębiorstwom o niskiej efektywności gospodarowania, nie zapewniającej terminowej spłaty udzielonych kredytów. W szczególności banki będą wycofywać kredyty z tych przedsiębiorstw o zagrożone] zdolności kredytowej, które nie złożyły realnych programów poprawy efektywności gospodarowania lub realizują te programy w sposób nie zapewniający osiągnięcia zakładanych efektów i odzyskania pełnej zdolności kredytowej. Od przedsiębiorstw tych i ich organów założycielskich banki będą żądać wdrożenia postępowania przewidzianego przepisami o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości, włącznie z ustanowieniem zarządu komisarycznego, a także wszczęciem postępowania upadłościowego. Przy ocenie zdolności kredytowej oraz efektywności gospodarowania banki kierować się będą również oceną jakości wyrobów i usług, traktując ją jako istotną przesłankę wiarygodności przedsiębiorstw jako kredytobiorców.
5) Banki zmierzać będą do ograniczenia wielkości przyznawanego na okresy roczne kredytu obrotowego finansującego stałe potrzeby przedsiębiorstw - o około 15% średnio w skali gospodarki uspołecznionej, z wyłączeniem przedsiębiorstw handlowych odbudowujących zapasy. Skala ograniczenia rozmiarów rocznego kredytu będzie różnicowana w zależności od stanu finansowego i poziomu efektywności gospodarowania przedsiębiorstw oraz z uwzględnieniem preferencji określonych w założeniach.
6) Kredyt obrotowy na uzupełniające finansowanie rozwoju będzie udzielany tylko przedsiębiorstwom zwiększającym rozmiary działalności gospodarczej w dziedzinach, których rozwój - zgodnie z pkt 7 założeń - jest pożądany. Banki ustalać będą terminy spłaty udzielanych kredytów w taki sposób, aby nie dopuścić do przeznaczania środków funduszu rozwoju na rozpoczynanie inwestycji niezgodnych z kierunkami inwestowania określonymi w pkt 17 założeń.
7) Banki będą stosować preferencje kredytowe, uwzględniając założenia centralnego planu rocznego na 1985 r. Z preferencji polegających na dostępności do kredytów oraz wyższym stopniu sfinansowania kredytem potrzeb rozwojowych korzystać będą efektywnie pracujące przedsiębiorstwa:
a) produkujące na eksport,
b) zwiększające produkcję towarów rynkowych, charakteryzujących się dobrą jakością i mających zapewniony zbyt,
c) gospodarki żywnościowej, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu piekarskiego, zbożowo-młynarskiego, tłuszczowego, cukrowniczego, chłodniczego, ziemniaczanego, owocowo-warzywnego oraz gospodarstw rolnych położonych na terenach o trudnych warunkach gospodarowania,
d) rozwijające usługi dla ludności i rolnictwa.
Ponadto przedsiębiorstwom produkującym na eksport do krajów II obszaru płatniczego banki będą bonifikować odsetki od części kredytów, odpowiadającej udziałowi sprzedaży eksportowej do tego obszaru w ogólnej wartości sprzedaży.
8) Banki będą udzielać kredytów na należności w rozmiarach i na warunkach zmuszających przedsiębiorstwa do usprawniania procesu rozliczeń z tytułu dostaw, robót i usług. Banki podejmą również inne działania zmierzające do tego celu. Od kredytów na należności pobierane będą odsetki według stopy podstawowej.
9) Jednostkom handlu rynkowego banki udzielać będą kredytów na sfinansowanie odtworzenia zapasów towarów do poziomu zapewniającego ciągłość sprzedaży, różnicując stopień finansowania kredytem bankowym wzrostu zapasów w zależności od ekonomicznej struktury zapasów.
10) Banki będą udzielać kredytów jednostkom handlu zaopatrzeniowego na sfinansowanie przyrostu zapasów, kierując się zasadami określonymi w pkt 9, wpływając w ten sposób na zwiększenie dyspozycyjności zapasów w skali gospodarki narodowej.
11) Banki - w granicach i zakresie określonych w centralnym planie rocznym na 1985 r. - udzielać będą kredytów na sfinansowanie celowych zapasów rezerwowych surowców, materiałów oraz niektórych surowców i części zamiennych do maszyn i urządzeń importowanych z krajów I obszaru płatniczego.
12) Banki będą ograniczać wysokość kredytów obrotowych dla przedsiębiorstw budowlano-montażowych nie wykonujących terminowo umów zawartych z inwestorami, a także nie będą kredytować tej części potrzeb tych przedsiębiorstw, które związane są z:
a) przyjmowaniem do realizacji robót w nowo rozpoczynanych obiektach w rozmiarach przekraczających moce produkcyjne,
b) wydłużaniem realizacji robót kontynuowanych, również w razie potwierdzenia przez inwestora aneksem niedotrzymania ustalonego umową terminu zakończenia tych robót.
13) Banki nie będą udzielać kredytów na finansowanie produkcji wyrobów objętych zakazem wytwarzania lub wykonywanych przy użyciu surowców i materiałów objętych zakazem ich stosowania.
14) Banki będą ograniczać kredyty obrotowe przedsiębiorstwom przeznaczającym środki funduszu rozwoju na inwestycje nieefektywne.
15) Banki będą kredytować kontynuowane przedsięwzięcia zaliczane do inwestycji centralnych objętych narodowym planem społeczno-gospodarczym na lata 1983-1985 w granicach określonych w umowach kredytowych i do wysokości nakładów określonych w centralnym planie rocznym na 1985 r. dla tych inwestycji.
16) Banki będą udzielać kredytów przede wszystkim na:
a) inwestycje odtworzeniowo-modernizacyjne, polegające na zakupach maszyn i urządzeń przewidzianych do montażu w istniejących obiektach, których okres realizacji nie przekracza jednego roku, a okres kredytowania, to jest realizacji inwestycji i spłaty kredytu - 60 miesięcy,
b) pozostałe inwestycje mające na celu rozwój produkcji i usług o cyklach realizacji nie dłuższych niż 2 lata. Wysokość udzielanego kredytu nie może przekroczyć w zasadzie 30% wartości kosztorysowej, a okres kredytowania, to jest realizacji inwestycji i spłaty kredytu - 60 miesięcy. Banki mogą zwiększyć udział kredytu (ponad 30%), jeżeli okres kredytowania będzie wynosił 48 lub mniej miesięcy.
Banki mogą uzależnić przyznanie kredytu od uprzedniego zgromadzenia na odrębnym rachunku bankowym środków funduszu rozwoju w wysokości co najmniej połowy wartości kosztorysowej inwestycji. Warunek ten nie dotyczy inwestycji wymienionych pod lit. a) oraz inwestycji finansowanych z udziałem dotacji budżetowej lub których podjęcie upoważnia przedsiębiorstwo do uzyskania ulg w podatku dochodowym.
17) Banki mogą określać korzystniejsze niż ustalone w pkt 16 warunki przyznania kredytów w stosunku do przedsiębiorstw podejmujących inwestycje:
a) zwiększające podaż szczególnie deficytowych wyrobów i usług przeznaczonych na rynek i eksport; dotyczy to inwestycji podejmowanych przez producentów i ich kooperantów,
b) w rolnictwie i gospodarce żywnościowej, głównie związane ze skupem, przechowalnictwem i magazynowaniem płodów rolnych oraz ryb i przetworów rybnych,
c) przynoszące zmniejszenie jednostkowych kosztów zużycia energii, paliw, surowców i materiałów,
d) związane z wdrażaniem postępu technicznego, w szczególności z realizacją programu elektronizacji, a także robotyzacją gospodarki.
18) Dla umożliwienia przedsiębiorstwom gromadzenia środków na przyszłe inwestycje banki będą otwierać rachunki terminowych lokat środków funduszu rozwoju (funduszów inwestycyjnych). Rachunki terminowych lokat jedno- dwu- lub trzyletnich będą oprocentowane odpowiednio w wysokości 6%, 8% i 9%.
19) Banki będą wstrzymywać dalsze wypłaty kredytu na finansowanie kontynuowanych inwestycji centralnych i przedsiębiorstw, a nawet żądać spłaty całości lub części wykorzystanego kredytu w razie niedotrzymania przez inwestora warunków umowy kredytowej, także w razie niedotrzymania terminu przekazania inwestycji do eksploatacji.
20) Banki będą wspierać kredytem rozwój budownictwa mieszkaniowego. Dążąc do maksymalnego obniżenia przez inwestorów i wykonawców kosztów tego budownictwa, nie będą udzielać kredytów na zadania, których koszt przekracza ustaloną w obowiązującym trybie cenę 1 m2.
21) Kredyty na jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe będą przyznawane, przy zwiększonym udziale środków własnych budujących, na realizację budownictwa taniego i oszczędnego, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin posiadających trudne warunki mieszkaniowe, a na wsi z uwzględnieniem przede wszystkim młodych rolników oraz osób utrzymujących się z wykonywania rzemiosła i usług.
22) W stosunku do indywidualnego rolnictwa polityka kredytowa będzie polegała na wspieraniu kredytem uzasadnionych gospodarczo nakładów. Preferowane będą zwłaszcza nakłady związane z realizacją umów kontraktacyjnych, zagospodarowaniem nabywanej i posiadanej ziemi, tworzeniem bazy paszowej, remontami, adaptacją, modernizacją i rozbudową obiektów produkcyjnych, a ponadto zakupem sprzętu rolniczego, z uwzględnieniem wymagań racjonalnego wykorzystania tego sprzętu. Kredyty udzielane będą przede wszystkim na nakłady przynoszące wzrost produkcji towarowej, przy maksymalnym zaangażowaniu środków własnych rolników, z uwzględnieniem ich sytuacji finansowej i wymagań racjonalnego gospodarowania.
23) Kredyty dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej, stanowiące uzupełnienie angażowanych w odpowiednim stopniu środków własnych kredytobiorców, udzielane będą przede wszystkim na rozwój zakładów rzemieślniczych produkujących towary na zaopatrzenie rynku i na eksport oraz świadczących usługi na rzecz ludności i rolnictwa. Kredytem wspierane będą również zamierzenia osób podejmujących pracę w rzemiośle i usługach.
24) Podstawowa stopa procentowa od kredytów zaciąganych przez przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej w 1985 r. będzie wynosić 12%, przy generalnie ulgowym oprocentowaniu - 9% - kredytów skonwertowanych na stałe potrzeby, kredytów na zapasy sezonowe oraz kredytów na inwestycje centralne i rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1984 r. inwestycje przedsiębiorstw. Ulgowe oprocentowanie, wynoszące od 5 do 9%, stosowane będzie w odniesieniu do kredytów udzielanych jednostkom handlu rynkowego i zaopatrzeniowego, jednostkom gospodarki rolnej i rybnej, jednostkom przemysłu rolno-spożywczego, spółdzielniom inwalidów i niewidomych oraz kredytów związanych z produkcją eksportową i kredytów na finansowanie celowych zapasów rezerwowych.
25) Oprocentowanie kredytów udzielanych w 1985 r. indywidualnym rolnikom wynosić będzie 9% od kredytów obrotowych i 8% od kredytów inwestycyjnych, a jednostkom pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej 12%. Według niższych stawek procentowych będą m.in. udzielane kredyty na zakup nieruchomości rolnych i finansowanie nakładów związanych z postępem biologicznym - 5%, kredyty udzielane gospodarstwom rolnym pracującym w trudnych warunkach - 6%, kredyty na budowę i rozbudowę piekarń - 6%.
26) Oprocentowanie kredytów udzielanych w 1985 r. na budownictwo mieszkaniowe wynosić będzie dla budownictwa wielorodzinnego - 1%, a dla budownictwa jednorodzinnego - 3%.