Plan kredytowy, bilans pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założenia polityki pieniężno-kredytowej na rok 1984.
M.P.1983.43.247
Akt utracił mocUCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 29 grudnia 1983 r.
o planie kredytowym, bilansie pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założeniach polityki pieniężno-kredytowej na rok 1984.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PLAN KREDYTOWY NA ROK 1984
PLAN KREDYTOWY NA ROK 1984
Aktywa | Planowany przyrost w 1984 r. | Planowany stan na 31.12.1984 r. | Przewidy wany stan na 31.12. 1983 r. = 100 | Pasywa | Planowa ny przyrost w 1984 r. | Planowa ny stan na 31.12. 1984 r. | Przewidywany stan na 31.12. 1983 r. = 100 |
w mld złotych | w mld złotych | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
I. Kredyty dla gospodarki uspołecznionej | 295,0 | 4.418,1 | 107,1 | I. Środki organizacji gospodarczych | 195,0 | 1.394,8 | 116,3 |
1) obrotowe | 40,0 | 2.071,3 | 102,0 | 1) rachunki rozliczeniowe i bieżące | 90,0 | 651,6 | 116,0 |
2) inwestycyjne dla organizacji gospodarczych | 165,0 | 1.743,9 | 110,5 | 2) rachunki środków funduszów specjalnych 3) rachunki środków na inwestycje | 75,0 30,0 | 519,6 223,6 | 116,8 115,5 |
w tym: | |||||||
- na inwestycje centralne | 125,0 | 722,9 | 120,9 | II. Środki instytucji finansowych | 19,0 | 211,1 | 109,9 |
- na inwestycje przedsiębiorstw | 40,0 | 1.010,3 | 104,1 | 1) lokaty Państwowego Zakładu Ubezpieczeń | 12,2 | 82,2 | 117,4 |
3) na inwestycje budownictwa mieszkaniowego | 90,0 | 602,9 | 117,5 | 2) fundusze własne banków 3) inne fundusze i środki banków | 6,8 - | 87,3 41,6 | 108,4 100,0 |
II. Kredyty dla gospodarki nie uspołecznionej | 27,8 | 201,8 | 115,9 | III. Rachunki środków funduszu aktywizacji zawodowej | 6,0 | 35,2 | 120,5 |
1) obrotowe dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 4,6 | 52,0 | 109,7 | IV. Wkłady oszczędnościowe i rachunki bieżące ludności | 130,0 | 1.186,3 | 112,3 |
2) inwestycyjne dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 8,4 | 91,1 | 110,2 | w tym: oszczędnościowe wkłady terminowe | 50,6 | 566,2 | 109,8 |
3) obrotowe i inwestycyjne dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 3,7 | 14,1 | 135,6 | V. Środki budżetowe na rachunkach bankowych | 25,0 | 255,6 | 110,8 |
4) na budownictwo mieszkaniowe dla indywidualnych rolników i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 11,1 | 41,6 | 133,2 | VI. Rachunki operacji zagranicznych | -66,8 | 1.976,5 | 96,7 |
III. Kredyty dla gospodarstw domowych | 39,7 | 158,3 | 133,5 | VII. Rozrachunki międzybankowe i międzyoddziałowe | 20,0 | 255,7 | 108,5 |
1) na zakupy ratalne towarów i usług | 20,0 | 88,4 | 129,2 | VIII. Emisja pieniądza gotówkowego | 132,0 | 890,4 | 117,4 |
2) na indywidualne budownictwo mieszkaniowe | 18,8 | 66,9 | 139,1 | w tym: - zasoby gotówkowe ludności | 120,0 | 817,2 | 117,2 |
3) pożyczki gotówkowe | 0,9 | 3,0 | 142,9 | IX. Inne pasywa | 20,0 | 171,8 | 113,1 |
IV. Razem kredyty | 362,5 | 4.778,2 | 108,2 | X. Kwota nie zbilansowana | 27,0 | 27,0 | - |
V. Kredyty na sfinansowanie niedoboru budżetu Państwa | 129,7 | 436,6 | 142,3 | ||||
VI. Inne aktywa | 15,0 | 1.189,6 | 101,3 | ||||
Ogółem | 507,2 | 6.404,4 | 108,6 | Ogółem | 507,2 | 6.404,4 | 108,6 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI
Wyszczególnienie | 1983 | 1984 | 1983 przewidywane wykonanie | 1984 plan | |
plan | przewidywane wykonanie | plan | 1982 = 100 | 1983 przewidywane wykonanie = 100 | |
w miliardach złotych | |||||
Przychody | |||||
1) Wynagrodzenia za pracę | 1.990,0 | 2.190,0 | 2.560,0 | 124,8 | 116,9 |
2) Świadczenia społeczne | 745,4 | 746,0 | 837,6 | 118,2 | 112,3 |
3) Odszkodowania, odsetki od wkładów i inne transfery | 119,0 | 144,4 | 162,0 | 128,6 | 112,2 |
4) Kredyty udzielone | 123,4 | 144,1 | 152,0 | 123,1 | 105,5 |
5) Przychody ze sprzedaży produktów rolniczych | 590,0 | 707,0 | 750,0 | 115,3 | 106,1 |
6) Przychody pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 100,0 | 157,3 | 188,0 | 176,5 | 119,5 |
7) Pozostałe przychody | 104,6 | 153,2 | 178,4 | 139,8 | 116,4 |
Ogółem | 3.772,4 | 4.242,0 | 4.828,0 | 123,8 | 113,8 |
Wydatki | |||||
1) Zakup towarów (fundusz nabywczy) a) | 3.010,0 | 3.200,0 | 4.239,0 | 128,0 | 116,3 |
2) Opłaty za usługi | 346,0 | 446,0 | 141,2 | ||
3) Podatki i opłaty | 84,1 | 112,0 | 134,0 | 149,7 | 119,6 |
4) Kredyty spłacone | 66,0 | 74,2 | 83,0 | 126,0 | 111,9 |
5) Pozostałe wydatki | 66,3 | 101,3 | 122,0 | 121,6 | 120,4 |
Wydatki razem | 3.572,4 | 3.933,5 | 4.578,0 | 129,7 | 116,4 |
Zmiany stanów zasobów pieniężnych | 200,0 | 308,5 | 250,0 | 78,1 | 81,0 |
Ogółem | 3.772,4 | 4.242,0 | 4.828,0 | 123,8 | 113,8 |
Przychody netto b) | 3.622,3 | 4.055,8 | 4.611,0 | 123,2 | 113,7 |
b) Globalne przychody pieniężne ludności, pomniejszone o podatki i opłaty oraz kredyty spłacone. Dostawy towarów i podaż usług - bez uwzględnienia wzrostu cen przewidywanego w 1984 r. 3.960,0
a) towary 3.470,0
b) usługi 490,0
Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług 4.239,0
Niedobór towarów i usług 279,0
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Dostawy towarów i podaż usług w cenach prognozowanych dla roku 1984 4.239,0
Nadwyżka (niedobór) towarów i usług -
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ W 1984 R.
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ W 1984 R.
2. W celu stopniowego odzyskiwania równowagi finansowej w gospodarce narodowej i ograniczania procesów inflacyjnych banki będą, przez stosowanie odpowiednich warunków udzielania kredytów, wpływały na:
- pobudzanie efektywności gospodarczej przedsiębiorstw,
- podejmowanie przez przedsiębiorstwa działań dla uzyskania pożądanych zmian w strukturze produkcji.
3. Przeciwdziałanie procesom inflacyjnym polegać będzie na wzmocnieniu polityki trudnego pieniądza. Banki kierując się ustaleniami planu kredytowego będą udzielać kredytów na uzasadnione potrzeby przedsiębiorstw, dążąc do maksymalnego zaangażowania przez nie środków własnych w finansowaniu działalności gospodarczej, a tym samym niedopuszczenia do powstawania nadmiaru środków finansowych pozwalającego na nie uzasadnione wzrostem wydajności pracy zwiększanie środków na cele konsumpcyjne.
4. Dla uzyskania, zgodnie z ustaleniami planu kredytowego, środków na finansowanie inwestycji przedsiębiorstw służących restrukturyzacji gospodarki narodowej banki będą ograniczać udział kredytu w finansowaniu zapasów.
5. Banki będą przestrzegać zasady, że z kredytów korzystać będą mogły wyłącznie przedsiębiorstwa posiadające zdolność kredytową, tj. takie, których bieżąca i przewidywana efektywność gospodarowania oraz stan majątkowy zapewniają wypłacalność gwarantującą zwrot kredytu wraz z należnymi odsetkami w umownych terminach spłaty. Banki będą wycofywać kredyty z przedsiębiorstw, które utracą zdolność kredytową, a także z przedsiębiorstw o niskim poziomie efektywności gospodarowania.
6. W celu stworzenia warunków umożliwiających dalsze dyscyplinowanie gospodarki finansowej przedsiębiorstw oraz zapewnienia stabilizacji ich warunków finansowych, banki dokonują konwersji części kredytu obrotowego finansującego stałe potrzeby przedsiębiorstw. Kredyt ten podlegać będzie spłacie w rocznych ratach na warunkach określonych w umowach kredytowych.
7. Kredyt obrotowy na uzupełniające finansowanie rozwoju będzie udzielany tylko tym przedsiębiorstwom, które zwiększają realne rozmiary działalności gospodarczej.
8. Banki będą udzielać kredytów na częściowe sfinansowanie odtworzenia zapasów w jednostkach handlu rynkowego oraz - w granicach i w zakresie określonych w centralnym planie rocznym na 1984 rok - na sfinansowanie celowych zapasów rezerwowych materiałów i surowców również tym przedsiębiorstwom, które nie zwiększą realnych rozmiarów działalności gospodarczej.
9. Banki będą stosować preferencje w zakresie dostępności kredytów obrotowych i inwestycyjnych oraz stopnia sfinansowania kredytem, uwzględniając założenia centralnego planu rocznego na 1984 rok, w szczególności dotyczące:
- produkcji wyrobów na zaopatrzenie rynku i wyrobów przeznaczonych na eksport,
- gospodarki żywnościowej.
10. Banki będą odmawiać udzielania kredytów na finansowanie produkcji wyrobów objętych zakazem ich wytwarzania lub wykonywanych przy użyciu surowców i materiałów objętych zakazem ich stosowania. Banki będą ograniczać lub odmawiać kredytów przedsiębiorstwom wytwarzającym wyroby i usługi złej jakości.
11. Przedsiębiorstwom, które przeznaczać będą środki funduszu rozwoju na inwestycje nieefektywne lub zwiększające potencjał produkcyjny w dziedzinach, których rozwój nie jest pożądany, banki będą ograniczać kredyty obrotowe.
12. Banki będą kredytować kontynuowane produkcyjne inwestycje centralne objęte narodowym planem społeczno-gospodarczym na lata 1983-1985 w granicach zatwierdzonych wartości kosztorysowych.
13. Banki będą udzielać kredytu na częściowe sfinansowanie rozpoczynanych i wznawianych w roku 1984 inwestycji przedsiębiorstw, związanych z preferowanymi kierunkami, o których mowa w pkt 9, w granicach określonych przez plan kredytowy, pod warunkiem iż udział kredytu w finansowaniu nie będzie przekraczał w zasadzie 30% nakładów, a okres kredytowania, licząc od zaciągnięcia kredytu do terminu jego spłaty wraz z odsetkami, nie przekroczy w zasadzie 5 lat. W ramach kierunków preferowanych z pierwszeństwa korzystać będą inwestycje polegające na zakupach, przemieszczaniu majątku oraz inwestycje modernizacyjne o krótkich cyklach realizacji i małym udziale robót budowlano-montażowych. Dla wspierania tych inwestycji banki będą wykorzystywały środki uzyskane w drodze ograniczania udziału kredytu w finansowaniu środków obrotowych przedsiębiorstw.
14. Banki będą odmawiać uruchamiania nie wykorzystanego kredytu na finansowanie kontynuowanych inwestycji przedsiębiorstw lub żądać przedterminowej spłaty kredytu w wypadkach niedotrzymywania przez kredytobiorców warunków umownych, dotyczących terminowości realizacji inwestycji. Banki nie będą udzielać w 1984 roku dodatkowych kredytów na sfinansowanie wzrostu wartości kosztorysowych inwestycji przedsiębiorstw.
15. W zakresie budownictwa mieszkaniowego banki prowadzić będą politykę kredytową wspierającą realizację założeń programu rozwoju budownictwa mieszkaniowego, dążąc jednocześnie do maksymalnego obniżania przez inwestorów i wykonawców kosztów budowy.
16. Kredyty dla indywidualnych gospodarstw rolnych udzielane będą na finansowanie przedsięwzięć przynoszących wzrost produkcji, a zwłaszcza związanych z realizacją umów kontraktacyjnych, lepszym zagospodarowaniem ziemi, rozwojem bazy paszowej, lepszym wykorzystaniem pasz oraz zmniejszeniem strat surowców rolniczych. Banki udzielając kredytów wymagać będą odpowiednio wysokiego zaangażowania środków własnych przez rolników, przy uwzględnieniu ich sytuacji finansowej i efektywności podejmowanych zamierzeń.
17. Kredyty dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej będą udzielane na rozwój zakładów rzemieślniczych produkujących towary na rynek i na eksport oraz świadczących usługi na rzecz rolnictwa i ludności. Udzielając tych kredytów banki wymagać będą również odpowiedniego angażowania środków własnych rzemieślników w finansowaniu potrzeb rozwojowych.
18. Stopa procentowa od zaciąganych w 1984 r. kredytów: rozwojowego na sfinansowanie wzrostu stałych potrzeb i na nowo rozpoczynane inwestycje przedsiębiorstw wynosić będzie 12%. Nie zostanie podwyższona stopa procentowa od tych kredytów, udzielanych jednostkom gospodarki rolnej, przemysłu spożywczego, handlu rynkowego i przemysłu gastronomicznego oraz handlu środkami produkcji. Prezes Narodowego Banku Polskiego może obniżyć oprocentowanie kredytów zaciąganych na sfinansowanie celowych zapasów rezerwowych materiałów i surowców.
19. Oprocentowanie środków i lokat pieniężnych jednostek gospodarki uspołecznionej na rachunkach bankowych utrzymuje się na poziomie obowiązującym w roku 1983.
20. Stopa procentowa od kredytów udzielanych jednostkom gospodarki nie uspołecznionej i ludności, z wyjątkiem kredytów na budownictwo mieszkaniowe, ustalona będzie na poziomie nie niższym od przeciętnej stopy oprocentowania wkładów oszczędnościowych ludności.