Rozdział 8 - Paliwa zastępcze. - Oszczędność paliw i smarów w gospodarce samochodowej i rolnej.
Monitor Polski
M.P.1950.A-98.1235
Akt utracił moc Wersja od: 16 września 1950 r.
VIII.
Paliwa zastępcze.
Paliwa zastępcze.
Należy stosować jak najszerzej paliwa zastępcze; w tym celu:
W odniesieniu do samochodów napędzanych gazem wysokosprężonym:
W odniesieniu do samochodów napędzanych gazem wysokosprężonym:
1.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego przeprowadzi w terminie 2 miesięcy od daty niniejszej uchwały rewizję planu przestawienia samochodów na gaz wysokosprężony i powiększy go do maksymalnych możliwości.2.
Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego uwzględni w swych planach produkcyjnych na rok 1951 i dalsze lata produkcję osprzętu do gazyfikacji samochodów, a w szczególności:a)
butli,b)
manometrów,c)
reduktorów,d)
rurek wysokociśnieniowych.3.
Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zleci podległym sobie Zakładom Sprzętu Transportowego zwiększenie przeróbki samochodów na napęd gazem wysokosprężonym, a C.H.P.M. "Motozbyt" - zorganizowanie obsługi technicznej samochodów zgazyfikowanych, jak również zleci podległym zakładom produkowanie nowych samochodów przerobionych na napęd gazem wysokosprężonym w ilości uzgodnionej z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
W odniesieniu do samochodów o napędzie gazogeneratorowym:
W odniesieniu do samochodów o napędzie gazogeneratorowym:
1.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały opracuje plan przestawienia pewnej ilości samochodów na napęd gazogeneratorowy.2.
Centralny Urząd Drobnej Wytwórczości w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego wytypuje w terminie 6 tygodni od daty niniejszej uchwały odpowiednie warsztaty spółdzielcze, które będą remontowały potrzebny osprzęt i instalowały go na samochodach.3.
Ministerstwo Górnictwa zleci Komisji Gazyfikacji Samochodów, powołanej zarządzeniem Ministra Górnictwa z dnia 15 maja 1950 r., włączenie do swych prac opracowanie wytycznych do przestawienia samochodów na napęd gazogeneratorowy.
W odniesieniu do samochodów napędzanych gazem płynnym:
W odniesieniu do samochodów napędzanych gazem płynnym:
1.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego opracuje w terminie 4 miesięcy od daty niniejszej uchwały plan przestawienia pewnej liczby samochodów na napęd gazem płynnym.2.
Komisja Gazyfikacji Samochodów, powołana cytowanym wyżej zarządzeniem (lit. B pkt 3), przyspieszy opracowanie wytycznych w zakresie gazu płynnego.
W odniesieniu do prac badawczych w zakresie paliw zastępczych:
W odniesieniu do prac badawczych w zakresie paliw zastępczych:
1.
Instytut Motoryzacji przeprowadzi odpowiednie badania zastosowania do napędu samochodów paliw pochodzenia roślinnego.2.
Instytut Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa i Instytut Motoryzacji przeprowadzą odpowiednie badania zastosowania surówki spirytusowej do napędu ciągników rolniczych oraz zastosowanie w ciągnikach rolniczych napędu gazogeneratorowego.3.
Instytut Motoryzacji opracuje konstrukcję gazogeneratorów do zastosowania w typowych ciągnikach rolniczych.4.
O wynikach powyższych doświadczeń zostanie w terminie 6 miesięcy od daty niniejszej uchwały poinformowana Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego oraz Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych w zakresie sprzętu rolniczego, a Ministerstwo Komunikacji w zakresie sprzętu transportowego.