Rozdział 2 - Kontrola norm zużycia paliw płynnych. - Oszczędność paliw i smarów w gospodarce samochodowej i rolnej.

Monitor Polski

M.P.1950.A-98.1235

Akt utracił moc
Wersja od: 16 września 1950 r.

II.

Kontrola norm zużycia paliw płynnych.

Ustalone normy zużycia paliw płynnych powinny być bezwzględnie przestrzegane, a zgodność rzeczywistego zużycia paliw płynnych z ustalonymi normami powinna być kontrolowana; w tym celu:
1.
Wszyscy Ministrowie wydadzą podległym sobie jednostkom zarządzenia nakazujące:
a)
ścisłą kontrolę wykazywanego zużycia paliw płynnych,
b)
analizę przyczyn powodujących nadmierne zużycie paliwa,
c)
akcję zmierzającą do usunięcia tych przyczyn,
d)
ścisłą ewidencję i obowiązek zwrotu niezużytego paliwa,
e)
pociąganie do odpowiedzialności dyscyplinarnej i materialnej winnych nadmiernego zużycia paliw płynnych, a w przypadkach naruszenia obowiązków przewidzianych w pkt d - także do odpowiedzialności karnej.
2.
Ministerstwo Komunikacji w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego przy opracowywaniu przepisów z zakresu sprawozdawczości z gospodarki samochodowej wprowadzi do nich odpowiedni system kontroli zużycia paliw płynnych;
3.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych opracuje w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały system kontrolno-sprawozdawczy w zakresie zużycia paliw płynnych przez ciągniki i maszyny rolnicze.
4.
Minister Przemysłu Ciężkiego w terminie 1 miesiąca od daty niniejszej uchwały wyda podległym zakładom produkcyjnym, naprawczym i obsługi technicznej oraz Centrali Handlowej Przemysłu Motoryzacyjnego "Motozbyt" zarządzenie przestrzegania następujących postanowień:
a)
każdy nowo wyprodukowany pojazd mechaniczny lub każdy nowo wyprodukowany silnik spalinowy powinien być przed oddaniem go do użytku skontrolowany i wyregulowany pod względem ustalonego zużycia paliw płynnych,
b)
każdy nowo importowany typ pojazdu mechanicznego powinien mieć ustaloną normę zużycia paliwa i norma ta powinna być ogłoszona jako obowiązująca w trybie określonym w punkcie I-1 i -2,
c)
zakłady remontujące sprzęt transportowy po dokonaniu naprawy głównej powinny przekazać pojazd mechaniczny użytkownikowi dokładnie skontrolowany i wyregulowany pod względem zachowania normy zużycia paliwa,
d)
publiczne stacje obsługi pojazdów mechanicznych powinny zwracać specjalną uwagę na dokładne wyregulowanie wszystkich tych mechanizmów, które mają wpływ na zużycie paliwa.
5.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych wyda w terminie 1 miesiąca od daty niniejszej uchwały zarządzenie, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, w stosunku do zakładów naprawczych i obsługujących ciągniki i maszyny rolnicze.
6.
Inni Ministrowie, którzy posiadają w swych resortach warsztaty i stacje obsługi, wydadzą również odpowiednie zarządzenia w myśl zasad ustalonych w punkcie 4 i w tym samym terminie.
7.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w nowym regulaminie płac kierowców uwzględni szersze niż dotychczas stosowanie premii za oszczędności i racjonalną gospodarkę w zakresie paliw płynnych i smarów.