Rozdział 2 - Kontrola norm zużycia paliw płynnych. - Oszczędność paliw i smarów w gospodarce samochodowej i rolnej.
Monitor Polski
M.P.1950.A-98.1235
Akt utracił moc Wersja od: 16 września 1950 r.
II.
Kontrola norm zużycia paliw płynnych.
Kontrola norm zużycia paliw płynnych.
Ustalone normy zużycia paliw płynnych powinny być bezwzględnie przestrzegane, a zgodność rzeczywistego zużycia paliw płynnych z ustalonymi normami powinna być kontrolowana; w tym celu:
1.
Wszyscy Ministrowie wydadzą podległym sobie jednostkom zarządzenia nakazujące:a)
ścisłą kontrolę wykazywanego zużycia paliw płynnych,b)
analizę przyczyn powodujących nadmierne zużycie paliwa,c)
akcję zmierzającą do usunięcia tych przyczyn,d)
ścisłą ewidencję i obowiązek zwrotu niezużytego paliwa,e)
pociąganie do odpowiedzialności dyscyplinarnej i materialnej winnych nadmiernego zużycia paliw płynnych, a w przypadkach naruszenia obowiązków przewidzianych w pkt d - także do odpowiedzialności karnej.2.
Ministerstwo Komunikacji w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego przy opracowywaniu przepisów z zakresu sprawozdawczości z gospodarki samochodowej wprowadzi do nich odpowiedni system kontroli zużycia paliw płynnych;3.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych opracuje w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały system kontrolno-sprawozdawczy w zakresie zużycia paliw płynnych przez ciągniki i maszyny rolnicze.4.
Minister Przemysłu Ciężkiego w terminie 1 miesiąca od daty niniejszej uchwały wyda podległym zakładom produkcyjnym, naprawczym i obsługi technicznej oraz Centrali Handlowej Przemysłu Motoryzacyjnego "Motozbyt" zarządzenie przestrzegania następujących postanowień:a)
każdy nowo wyprodukowany pojazd mechaniczny lub każdy nowo wyprodukowany silnik spalinowy powinien być przed oddaniem go do użytku skontrolowany i wyregulowany pod względem ustalonego zużycia paliw płynnych,b)
każdy nowo importowany typ pojazdu mechanicznego powinien mieć ustaloną normę zużycia paliwa i norma ta powinna być ogłoszona jako obowiązująca w trybie określonym w punkcie I-1 i -2,c)
zakłady remontujące sprzęt transportowy po dokonaniu naprawy głównej powinny przekazać pojazd mechaniczny użytkownikowi dokładnie skontrolowany i wyregulowany pod względem zachowania normy zużycia paliwa,d)
publiczne stacje obsługi pojazdów mechanicznych powinny zwracać specjalną uwagę na dokładne wyregulowanie wszystkich tych mechanizmów, które mają wpływ na zużycie paliwa.5.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych wyda w terminie 1 miesiąca od daty niniejszej uchwały zarządzenie, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, w stosunku do zakładów naprawczych i obsługujących ciągniki i maszyny rolnicze.6.
Inni Ministrowie, którzy posiadają w swych resortach warsztaty i stacje obsługi, wydadzą również odpowiednie zarządzenia w myśl zasad ustalonych w punkcie 4 i w tym samym terminie.7.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w nowym regulaminie płac kierowców uwzględni szersze niż dotychczas stosowanie premii za oszczędności i racjonalną gospodarkę w zakresie paliw płynnych i smarów.