Rozdział 7 - Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz z władzami powołanymi do ścigania przestępstw. - Organizacja, zakres działania i zasady funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Administracji Publicznej oraz urzędach, instytucjach, zakładach i przedsiębiorstwach podległych i nadzorowanych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-88.1082

Akt utracił moc
Wersja od: 23 listopada 1949 r.

VII.

Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz z władzami powołanymi do ścigania przestępstw.

§  38.
Najwyższa Izba Kontroli koordynuje działalność organów kontroli wewnętrznej z działalnością własną i z działalnością organów kontroli społecznej.

Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona udzielać kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do okresowych planów kontroli, wprowadzać do ustalonych już planów poprawki i uzupełnienia oraz zlecać kontrole nie przewidziane w planach kontroli wewnętrznej.

Organy kontroli współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli przez:

a)
nadsyłanie przez Departament Kontroli w Ministerstwie, wydziały kontroli w urzędach wojewódzkich (inspektorat kontroli w Ekspozyturze Urzędu Wojewódzkiego Poznańskiego w Gorzowie Wlkp.), Wydział Kontroli w Państwowym Urzędzie Repatriacyjnym i inspektoraty kontroli w wojewódzkich oddziałach Państwowego Urzędu Repatriacyjnego - do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli okresowych planów pracy, okresowych sprawozdań z czynności oraz sprawozdań z kontroli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla interesów Państwa, a także na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej Delegatur - wszelkich materiałów z dokonanych czynności kontrolnych; wspomniane plany pracy, sprawozdania i materiały, dotyczące działalności własnej i Wydziału Kontroli w Państwowym Urzędzie Repatriacyjnym, Departament Kontroli w Ministerstwie przesyła do Najwyższej Izby Kontroli, a wydziały kontroli w urzędach wojewódzkich (inspektorat kontroli w Ekspozyturze w Gorzowie Wlkp.) i inspektoraty kontroli w wojewódzkich oddziałach Państwowego Urzędu Repatriacyjnego - do właściwych delegatur Najwyższej Izby Kontroli; formy i terminy składania sprawozdań ustala zarządzenie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów;
b)
powiadamianie przez wszystkie organy kontroli wewnętrznej (punkt a) Delegatur Najwyższej Izby Kontroli o rozpoczęciu kontroli w terenie;
c)
udział we wspólnych kontrolach;
d)
zawiadamianie Najwyższej Izby Kontroli względnie jej delegatur o zjazdach i konferencjach, organizowanych przez kontrolę wewnętrzną, oraz nadsyłanie odpisów protokółów z tych obrad.
§  39.
Departament Kontroli w Ministerstwie porozumiewa się z Ministerstwem Skarbu oraz właściwymi bankami państwowymi w celu koordynacji kontroli i wykorzystuje materiał uzyskany przez te instytucje w związku z przeprowadzoną przez nie kontrolą finansową.

Do wyników kontroli związanych z wykonywaniem budżetu stosuje się odpowiednio § 33.

§  40.
Organa kontroli wewnętrznej obowiązane są na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej delegatur dostarczać im wszelkich materiałów z dokonywanych czynności kontrolnych bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli.

Organa kontroli wewnętrznej obowiązane są na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (jak: władze sądowe, Delegatury Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, urzędy bezpieczeństwa publicznego) dostarczać im bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli wszelkich materiałów dotyczących przestępstw w tych przypadkach, kiedy wymienione władze prowadzą dochodzenie w sprawach wykrytych w związku z dokonywaną kontrolą.