Rozdział 3 - Zakres działania organów kontroli - Organizacja, zakres działania i zasady funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Administracji Publicznej oraz urzędach, instytucjach, zakładach i przedsiębiorstwach podległych i nadzorowanych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-88.1082

Akt utracił moc
Wersja od: 23 listopada 1949 r.

III.

Zakres działania organów kontroli

§  10.
Kontroli podlegają:
a)
wszystkie jednostki podległe lub nadzorowane (urzędy, instytucje, zakłady i przedsiębiorstwa),
b)
przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje, pozostające pod zarządem Ministerstwa Administracji Publicznej i podległych mu lub nadzorowanych przez nie jednostek administracyjnych, względnie prowadzone przy udziale finansowym Ministerstwa Administracji Publicznej,
c)
wszelkie inne przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje osób fizycznych lub prawnych, bez względu na ich formę prawną i organizacyjną, wykonujące zadania zlecone na rzecz Ministerstwa Administracji Publicznej względnie na rzecz jednostek mu podległych lub przezeń nadzorowanych - w granicach tych zleceń,
d)
urzędy, zakłady, instytucje i przedsiębiorstwa otrzymujące subwencje lub dotacje z budżetu Ministerstwa Administracji Publicznej - w zakresie użycia tych subwencji lub dotacji.
§  11.
Minister Administracji Publicznej może zlecić organom kontroli wykonywanie kontroli innych zakładów, instytucji, organizacji i przedsiębiorstw, nie wymienionych w § 10, z tytułu nadanych mu szczególnych uprawnień lub poruczonych mu szczególnych zadań państwowych w zakresie ustawowego działania resortu.
§  12.
Poszczególne organa kontroli (§ 5) są właściwe do wykonywania kontroli:
a)
Departament Kontroli w Ministerstwie Administracji Publicznej - wszystkich jednostek administracyjnych: urzędów, przedsiębiorstw, instytucyj i zakładów, wymienionych w § 10. Na specjalne zlecenie Ministra, Departament Kontroli może przeprowadzać również kontrolę w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i Państwowego Urzędu Repatriacyjnego.

W zasadzie Departament Kontroli jest powołany do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) na szczeblu bezpośrednio niższym (§ 10 lit. a) i b) a w szczególności urzędów wojewódzkich, organów wykonawczych wojewódzkich związków samorządowych, zarządów miejskich w m. st. Warszawie i w m. Łodzi, oraz określonych przez Departament Kontroli zarządów miast wydzielonych, a w tej liczbie wszystkich miast stanowiących siedziby urzędów wojewódzkich. Kontrolę pozostałych jednostek (§ 10 lit. c) i d) przeprowadza w zasadzie wyrywkowo;

b)
wydział kontroli w urzędzie wojewódzkim (inspektorat kontroli w Ekspozyturze Urzędu Wojewódzkiego Poznańskiego w Gorzowie Wlkp.) - bezpośrednio podległych wojewodzie (Kierownikowi Ekspozytury w Gorzowie) lub nadzorowanych przezeń jednostek administracyjnych, a w szczególności starostw i wydziałów powiatowych oraz zarządów miast wydzielonych, tudzież tych jednostek administracyjnych, które ewentualnie będą mu przez Departament Kontroli w Ministerstwie Administracji Publicznej przydzielone do bezpośredniego kontrolowania, jak również przedsiębiorstw, zakładów i instytucji wojewódzkiego związku samorządowego;
c)
inspektorat kontroli w starostwie - bezpośrednio podległych staroście lub nadzorowanych przezeń jednostek administracyjnych, a w tym zarządów gmin wiejskich i miejskich miast nie wydzielonych powiatowego związku samorządowego, jak również przedsiębiorstw, zakładów i instytucji powiatowego związku samorządowego;
d)
wydział kontroli w Państwowym Urzędzie Repatriacyjnym - wojewódzkich oddziałów tegoż urzędu;
e)
inspektorat kontroli w wojewódzkim oddziale Państwowego Urzędu Repatriacyjnego - powiatowych oddziałów i punktów etapowych tegoż urzędu.

Każdy organ kontroli powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania i nadzorowania oraz kontrolowania działalności niższych organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.

§  13.
Organa kontroli są powołane do kontroli organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek podlegających kontroli (§§ 10, 11, 12) z punktu widzenia legalności, rzetelności, gospodarności i celowości.
§  14.
Dla wykonania powyższych zadań organa kontroli przeprowadzają kontrolę:
a)
wstępną (czynności zamierzonych),
b)
faktyczną (czynności dokonywanych),
c)
następną (czynności dokonanych).
§  15.
Szczegółowy zakres i sposób wykonywania kontroli wstępnej, faktycznej i następnej ustali instrukcja Ministra Administracji Publicznej, wydana zgodnie z punktem 8 powołanej na wstępie uchwały Rady Ministrów w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, a także w porozumieniu z Ministrem Skarbu w odniesieniu do spraw finansowych.

Instrukcja ta winna być przesłana do wiadomości Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów.

§  16.
Organa kontroli nie mogą wydawać zarządzeń ani orzeczeń z wyjątkiem spraw:
a)
nagłych, podlegających kontroli a niecierpiących zwłoki, jeżeli w inny sposób nie można zapobiec szkodzie Skarbu Państwa lub interesu publicznego; o wydanych zarządzeniach winna być zawiadomiona niezwłocznie władza przełożona kontrolowanej jednostki, której te zarządzenia dotyczą,
b)
dotyczących wykonywania kontroli w wydziałach i inspektoratach kontroli.

Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.

§  17.
Wszystkie sprawy podlegające na podstawie obowiązujących przepisów skierowaniu do władz powołanych do ścigania przestępstw organa kontroli kierują bezpośrednio do tych władz z wnioskiem o wszczęcie dochodzenia, zawiadamiając jednocześnie komórkę organizacyjną we własnym urzędzie, prowadzącą sprawy personalne, oraz kierownika kontrolowanej jednostki - jeżeli skierowanie dotyczy podwładnego mu personelu, a ponadto zawiadamiają właściwy organ Najwyższej Izby Kontroli.
§  18.
Organa i inspektorzy kontroli nie ponoszą odpowiedzialności za stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania kontrolowanych jednostek, natomiast są odpowiedzialni za rzetelne stwierdzenie stanu faktycznego i wierne jego odtworzenie.
§  19.
Inspektorzy kontroli legitymują się, niezależnie od legitymacji służbowych, osobnymi delegacjami.
§  20.
Jednostki podlegające kontroli i wymienione w §§ 10, 11 i 12 niniejszego zarządzenia obowiązane są udzielać organom kontroli w zakresie ich właściwości oraz poszczególnym inspektorom kontroli w związku z ich czynnościami żądanych wyjaśnień ustnych lub pisemnych, wglądu w księgi, akta, dokumenty itd. oraz pomocy i ułatwień służbowych.
§  21.
Na żądanie organów kontroli inne komórki organizacyjne urzędu, w skład którego wchodzi organ kontroli, są obowiązane delegować swych pracowników, posiadających specjalne wykształcenie lub wiadomości, do pomocy w czynnościach kontrolnych w charakterze rzeczoznawców.
§  22.
Wszystkie departamenty i biura Ministerstwa Administracji Publicznej oraz urzędy i instytucje, zakłady i przedsiębiorstwa typu centralnego obowiązane są dostarczać Departamentowi Kontroli w Ministerstwie odpisy zarządzeń, instrukcji, okólników itp. dotyczących organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek resortu, oraz udzielać informacji w zakresie przewidzianym uprawnieniami kontroli.

Powyższe odnosi się analogicznie do komórek organizacyjnych urzędów, instytucji i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).