Rozdział 2 - Organizacja kontroli - Organizacja, zakres działania i zasady funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Administracji Publicznej oraz urzędach, instytucjach, zakładach i przedsiębiorstwach podległych i nadzorowanych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-88.1082

Akt utracił moc
Wersja od: 23 listopada 1949 r.

II.

Organizacja kontroli

§  5.
Tworzy się następujące organa kontroli:
a)
w Ministerstwie Administracji Publicznej - Departament Kontroli, podległy bezpośrednio Ministrowi,
b)
w urzędach wojewódzkich - wydziały kontroli, podległe bezpośrednio wojewodom, a w Ekspozyturze Urzędu Wojewódzkiego Poznańskiego w Gorzowie Wlkp. - inspektorat kontroli, podległy bezpośrednio Kierownikowi Ekspozytury,
c)
w starostwach - inspektoraty kontroli, podległe bezpośrednio starostom,
d)
w Państwowym Urzędzie Repatriacyjnym - Wydział Kontroli, podległy bezpośrednio Dyrektorowi Urzędu,
e)
w wojewódzkich oddziałach Państwowego Urzędu Repatriacyjnego inspektoraty kontroli, podległe bezpośrednio dyrektorom tych oddziałów.

Minister Administracji Publicznej po uzyskaniu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów oraz w uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, a gdy chodzi o wydziały kontroli w urzędach wojewódzkich i inspektoraty kontroli w starostwach - również z Ministrami, których działy służby są zespolone we władzach administracji ogólnej, ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli.

§  6.
Całokształtem kontroli w resorcie Ministerstwa Administracji Publicznej w zakresie metod pracy, wyszkolenia, planowania i wykonywania kontroli oraz sprawozdawczości z kontroli kieruje Dyrektor Departamentu Kontroli w Ministerstwie, odpowiedzialny przed Ministrem.
§  7.
Do szczególnych obowiązków i uprawnień Dyrektora Departamentu Kontroli w Ministerstwie Administracji Publicznej z tytułu kierownictwa kontroli należą:
a)
wnioskowanie i opiniowanie w sprawach organizacji kontroli oraz w sprawach obsady personalnej na stanowiskach kierowników organów kontroli i inspektorów kontroli (§ 42),
b)
współpraca i bezpośrednie uzgadnianie spraw kontroli, a szczególnie dotyczących planu i sprawozdawczości kontroli z Najwyższą Izbą Kontroli,
c)
wydawanie ogólnych instrukcji, wytycznych itp. w przedmiocie planowania kontroli (§ 23), w szczególności celem uniknięcia zbieżności kontrolowania przez organa różnych stopni kontroli, co do czasu i przedmiotu kontroli, oraz wytycznych, wzorów itp. w sprawie wykonywania kontroli, sposobu kontroli i sprawozdawczości,
d)
sprawowanie ogólnego nadzoru fachowego nad wykonywaniem kontroli przez organa kontroli wszystkich stopni,
e)
prawo żądania od wszystkich organów kontroli podległych Ministerstwu Administracji Publicznej wykonania określonych czynności kontrolnych,
f)
programowe szkolenie inspektorów kontroli, prowadzenie odpraw, instruktaży, egzaminów.
§  8.
Departament Kontroli w Ministerstwie Administracji Publicznej prowadzi centralną ewidencję planów kontroli (§ 25) oraz kontroli wykonywanych, na podstawie otrzymywanych sprawozdań okresowych (§ 34).
§  9.
Działy służby zespolone w wojewódzkich i powiatowych władzach administracji ogólnej nie posiadają na tych szczeblach administracji odrębnych organów kontroli. Kontrolę tę wykonywa wydział (inspektorat) kontroli przy wojewodzie (staroście).