Organizacja, zakres działania i zasady funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Administracji Publicznej oraz urzędach, instytucjach, zakładach i przedsiębiorstwach podległych i nadzorowanych.
M.P.1949.A-88.1082
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 31 października 1949 r.
w sprawie organizacji, zakresu działania i zasad funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Administracji Publicznej oraz urzędach, instytucjach, zakładach i przedsiębiorstwach podległych i nadzorowanych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Administracji Publicznej.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach, (zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach itp.) Ministerstwa Administracji Publicznej i podległych jednostek administracyjnych, w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
Organizacja kontroli
Organizacja kontroli
Minister Administracji Publicznej po uzyskaniu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów oraz w uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, a gdy chodzi o wydziały kontroli w urzędach wojewódzkich i inspektoraty kontroli w starostwach - również z Ministrami, których działy służby są zespolone we władzach administracji ogólnej, ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli
Zakres działania organów kontroli
W zasadzie Departament Kontroli jest powołany do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) na szczeblu bezpośrednio niższym (§ 10 lit. a) i b) a w szczególności urzędów wojewódzkich, organów wykonawczych wojewódzkich związków samorządowych, zarządów miejskich w m. st. Warszawie i w m. Łodzi, oraz określonych przez Departament Kontroli zarządów miast wydzielonych, a w tej liczbie wszystkich miast stanowiących siedziby urzędów wojewódzkich. Kontrolę pozostałych jednostek (§ 10 lit. c) i d) przeprowadza w zasadzie wyrywkowo;
Każdy organ kontroli powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania i nadzorowania oraz kontrolowania działalności niższych organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.
Instrukcja ta winna być przesłana do wiadomości Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów.
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
Powyższe odnosi się analogicznie do komórek organizacyjnych urzędów, instytucji i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa (departamentów, biur, samodzielnych wydziałów) oraz instytucji i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają Dyrektorowi Departamentu Kontroli swoje wnioski, potrzebne dla ułożenia okresowych planów kontroli.
Niezależnie od tego każdy organ kontroli, oprócz organu na szczeblu Ministerstwa, przedstawia swój plan kontroli kierownikowi organu kontroli bezpośrednio wyższego stopnia, który jest uprawniony wnosić do planu poprawki wynikające z potrzeby wzajemnego uzgadniania kontroli różnych stopni, jak również niezbędne uzupełnienia do planu. Poprawki te i uzupełnienia są dla organu kontroli niższego stopnia wiążące.
Wydziały kontroli w urzędach wojewódzkich przedstawiają plany kontroli, dotyczące działów służby zespolonych we władzach administracji ogólnej, organom kontroli właściwych Ministerstw z równoczesnym przesłaniem odpisów do Departamentu Kontroli Ministerstwa Administracji Publicznej.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Organa kontroli mają prawo domagać się terminowego powiadomienia o wydanych zarządzeniach i o ich wykonaniu, co nie dotyczy wniosków kierowanych do władzy naczelnej.
W razie nieuwzględnienia wniosków organu kontroli przez władzę równego lub niższego szczebla, rozstrzyga wspólny przełożony.
Kierownik organu kontroli wyższego stopnia decyduje wówczas o przedstawieniu sprawy do rozstrzygnięcia swemu zwierzchnikowi, jako władzy przełożonej jednostki kontrolowanej.
Jeżeli zwierzchnik (władza administracyjna) organu kontroli wyda zarządzenie wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi organu kontroli wyższego stopnia.
Wydziały kontroli w urzędach wojewódzkich przesyłają sprawozdania z działalności kontrolnej w zakresie działów służby, zespolonych we władzach administracji ogólnej, organom kontroli właściwych Ministerstw, z równoczesnym przesłaniem odpisów do Departamentu Kontroli Ministerstwa Administracji Publicznej.
Współdziałanie organów kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi.
Współdziałanie organów kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi.
Zadaniem tych konferencji winno być:
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz z władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz z władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona udzielać kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do okresowych planów kontroli, wprowadzać do ustalonych już planów poprawki i uzupełnienia oraz zlecać kontrole nie przewidziane w planach kontroli wewnętrznej.
Organy kontroli współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli przez:
Do wyników kontroli związanych z wykonywaniem budżetu stosuje się odpowiednio § 33.
Organa kontroli wewnętrznej obowiązane są na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (jak: władze sądowe, Delegatury Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, urzędy bezpieczeństwa publicznego) dostarczać im bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli wszelkich materiałów dotyczących przestępstw w tych przypadkach, kiedy wymienione władze prowadzą dochodzenie w sprawach wykrytych w związku z dokonywaną kontrolą.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia radzie narodowej powzięcia decyzji co do udziału w kontroli, inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać prezydium właściwej rady narodowej o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
Organa kontroli wewnętrznej doręczają prezydium właściwej rady narodowej odpisy sprawozdań i protokółów z kontroli, przeprowadzonych na obszarze właściwości terytorialnej tej rady z udziałem jej przedstawiciela.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają prezydia rad narodowych o usunięciu uchybień, stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli rady narodowej.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników wydziałów, kierowników inspektoratów, inspektorów kontroli i im równorzędnych w Ministerstwie Administracji Publicznej, w Państwowym Urzędzie Repatriacyjnym i jego organach oraz w urzędach wojewódzkich (w Ekspozyturze Urzędu Wojewódzkiego Poznańskiego w Gorzowie Wlkp.) i w starostwach powiatowych, powołuje, odwołuje i przenosi Minister Administracji Publicznej na wniosek Dyrektora Departamentu Kontroli, uzgodniony z Dyrektorem Biura Personalnego, przy czym w odniesieniu do inspektorów kontroli, przewidzianych w etacie osobowym dla obsługi działów służby zespolonych we władzach administracji ogólnej (§ 5 ustęp ostatni), Minister Administracji Publicznej działa w porozumieniu z właściwymi Ministrami.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski. Wnioski te wymagają wypowiedzenia się Departamentu Kontroli w Ministerstwie.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Równocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie sprzeczne z nim przepisy dotychczasowe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »